handdator

Visa fullständig version : Kan någon visa?

Erkan
2006-04-05, 10:30
Någon som kan visa en del effektiva bröstövningar för insida bröst? Tacksam för svar.

Nitrometan
2006-04-05, 10:35
Nej.

Det finns inga såna övningar.

Svedberg
2006-04-05, 12:20
Insida bröst, det är väl lungorna? :D

Nitrometan
2006-04-05, 13:03
Insida bröst, det är väl lungorna? :D
Eller den biten av pectoralis som ligger an mot revbenen?

Diggler
2006-04-05, 13:14
Du kan inte fokusera på den delen av bröstet mer än någon annan del. Så det finns inga bröstövningar som är bättre än andra bröstövningar för insidan.

MasterChief
2006-04-05, 14:04
Själv har jag alltid hävdat att det inte är möjligt men ibland blir man osäker.
Läste den här artikeln och den var lite småintressant. Det länkas till flera andra intressanta artiklar också.

Sen kan man ju diskutera det praktiska värdet av det, men rent teoretiskt verkar man kunna stimulera olika delar. Måste läsa på lite mera själv men kom gärna med åsikter om artiklarna. Nu pratar jag också i lite mer allmänna termer än just bröst.

Frippe_L
2006-04-05, 14:06
Själv har jag alltid hävdat att det inte är möjligt men ibland blir man osäker.
Läste den här artikeln och den var lite småintressant. Det länkas till flera andra intressanta artiklar också.

Sen kan man ju diskutera det praktiska värdet av det, men rent teoretiskt verkar man kunna stimulera olika delar. Måste läsa på lite mera själv men kom gärna med åsikter om artiklarna. Nu pratar jag också i lite mer allmänna termer än just bröst.

Ja den artikeln var ju bra *rolleyes*

MasterChief
2006-04-05, 14:15
Ja den artikeln var ju bra *rolleyes*

Visst var den. :D

Fan, här kommer den:
Artikelhelvete som springer och gömmer sig när man gör pretentiösa inlägg (http://www.abcbodybuilding.com/magazine/physiologicalaspectsofphysiquebuilding2.htm)

Promod
2006-04-05, 18:56
Överallt på forum verkar den vedertagna åsikten vara att man inte kan träna delar av en och samma muskel. Jag har varit lite förvånad över detta eftersom jag fått lära mig att edt är möjligt att aktivera muskelcellerna i en och samma muskel i olika utsträcknig.

För att ta bänkpress med inriktning på bröst som exempel:
Uppåtlutande bänk tar mer på överdelen av bröstet, nedåtlutande tar mer på nedre delen av bröstet. Bredar fattning av stången tar mer på yttre bröstmuskeln och en smalare fattning aktiverar i större grad inre bröst.

Vill man fokusera på att aktivera inre bröst skulle jag föreslå:

- Bänkpress med smalare fattning (axelbred), men fortfarande med ambågarna rakt ut åt sidan.

- Pec dec där man ser till att gå ihop ordentligt och gärna håller kvar någon sekund.

- Liggande Cable Flyes där man låter händerna gå strax förbi varandra i kontraherat läge, stannar någon sekund innna man går tillbaka.

Synpunkter?

sunkan
2006-04-05, 19:00
Uppåtlutande bänk tar mer på överdelen av bröstet, nedåtlutande tar mer på nedre delen av bröstet. Bredar fattning av stången tar mer på yttre bröstmuskeln och en smalare fattning aktiverar i större grad inre bröst.

du kan träna undre å övre bröstmuskel p.g.a. att bröstmuskeln utbreder sig som en solfjäder men du kan inte träna inre och ytter med hjälp av att bredda/minska handfattningen

Metal_boy_
2006-04-05, 19:14
Brukar använda mig av Pec-dec eller Kryssdrag. Jag kan bara tala för mig själv och jag har aldrig fått ett sånt djupt tryck och träningsvärk i inre bröstmuskelfästena med bara pressövningar. Prova dig fram och lär dig känna vad som är bra.

MasterChief
2006-04-05, 20:32
Brukar använda mig av Pec-dec eller Kryssdrag. Jag kan bara tala för mig själv och jag har aldrig fått ett sånt djupt tryck och träningsvärk i inre bröstmuskelfästena med bara pressövningar. Prova dig fram och lär dig känna vad som är bra.

Det kan ha att göra med att du får en kraftigare stretch under belastning vilket brukar generera mer träningsvärk än normalt.

Ulf A Big
2006-04-05, 20:38
Överallt på forum verkar den vedertagna åsikten vara att man inte kan träna delar av en och samma muskel. Jag har varit lite förvånad över detta eftersom jag fått lära mig att edt är möjligt att aktivera muskelcellerna i en och samma muskel i olika utsträcknig.

- Bänkpress med smalare fattning (axelbred), men fortfarande med ambågarna rakt ut åt sidan.

- Pec dec där man ser till att gå ihop ordentligt och gärna håller kvar någon sekund.

- Liggande Cable Flyes där man låter händerna gå strax förbi varandra i kontraherat läge, stannar någon sekund innna man går tillbaka.

Synpunkter?

Håller med dig om att de här övningarna gör att man får bättre kontraktion i hela bröstmuskeln inklusive inre om man nu kan kalla det så. Om man ska kunna få liknande effekt i bänken så måste man använda en vikt som gör det möjligt att föra axlarna framåt vid upplyftet och bakåt nedlyften precis som i dips.

Erkan
2006-04-05, 22:49
Men insida bröst, va inte så och ologiska, jag menade övningar som tar på den delen av bröstet där vänstra och högra bröstet möter varandra, och vad jag har lärt mig så ska man kunna träna mer eller mindre olika delar av bröstet? Eller de har alla i gymet sagt att man kan iaf :confused: t.ex. smith bänken nedåtlutad respektive uppåtlutad.. är de absolut ingen skillnad på dem?

Erkan
2006-04-05, 22:51

Synpunkter?

Tack för att någon tog sig tid att tänka över vad ja menade

Jacksatan
2006-04-05, 22:55
Men insida bröst, va inte så och ologiska, jag menade övningar som tar på den delen av bröstet där vänstra och högra bröstet möter varandra, och vad jag har lärt mig så ska man kunna träna mer eller mindre olika delar av bröstet? Eller de har alla i gymet sagt att man kan iaf :confused: t.ex. smith bänken nedåtlutad respektive uppåtlutad.. är de absolut ingen skillnad på dem?

Jamen läs vad som skrivs innan du skriver själv. Övre och undre går att träna eftersom bröst är en solfjädersmuskel. Inre och yttre går att träna lika lite som övre och nedre biceps. Kör du en bröstövning tar du i med hela bröstet, dvs alla muskelfibrer som börjar vid "inre" bröst och går ut till "yttre" bröst aktiveras till lika stor del.
Verkar va den mest seglivade myt som existerar i gymvärlden det här, förutom den om att man ska köra till failiure i alla set och att det gäller att ta ut muskeln "så mycket som möjligt" i varje pass...

Sniggel
2006-04-06, 00:04
Men man kan inte misstänka att bara för att man fått träningsvärk nära ett muskelfäste så kanske muskeln aktiverats mer där.
Om det nu faktiskt går att aktivera enskilda delar av en muskelfiber (för att motorenheter skulel kunna göra så rent teoretiskt) så kvittar det! Var du än aktiverar en muskelfiber så kommer hela fibern att bli åtstramad.
Samma sak händer om du drar ihop ett gummiband på en utvald "punkt", på båda sidor av "punkten" kommer gummibandet att stramas åt, och dessutom lika mycket om gummibandet är homogent.

Sniggel
2006-04-06, 00:10
Kan ta ett exempel till:

Säg att du kör dragkamp med ett rep. Trots att krafterna är koncentrerade till ändarna av repet (folk som drar där) så, hör och häpna, kan faktiskt repet gå av nånstans i mitten också, trots att där itne var någon kraft just där!
Kraften fortplantar sig genom hela repet. Vilket det gör i en muskelfiber också utifall man bara aktiverar halva delen av den.
Så att bara för att man får träningsvärk på ett specifikt ställe på muskeln, betyder inte det att där har varit mest aktivitet där, snarare att den delen har påverkats mest av andra faktorer (övergång till sena, slump, mindre tålig del).

Metal_boy_
2006-04-06, 00:22
Det kan ha att göra med att du får en kraftigare stretch under belastning vilket brukar generera mer träningsvärk än normalt.

Vet inte vad det beror på om jag ska vara ärlig, känns det bra så kör jag på det helt enkelt. Du menar eftersom man får en djupare stretch i bottenläget eller? Jag går förvisso varken långt bak/ner eller ända fram/upp på några övningar nu under en period.

Promod
2006-04-06, 07:59
Jamen läs vad som skrivs innan du skriver själv. Övre och undre går att träna eftersom bröst är en solfjädersmuskel. Inre och yttre går att träna lika lite som övre och nedre biceps. Kör du en bröstövning tar du i med hela bröstet, dvs alla muskelfibrer som börjar vid "inre" bröst och går ut till "yttre" bröst aktiveras till lika stor del.
Verkar va den mest seglivade myt som existerar i gymvärlden det här, förutom den om att man ska köra till failiure i alla set och att det gäller att ta ut muskeln "så mycket som möjligt" i varje pass...

Varför gäller då inte detta övre och undre bröstet och på vilket sätt skulle detta med "solfjäder"-muskel innebära att muskelfibrerna aktiveras olika?

sunkan
2006-04-06, 08:02
Varför gäller då inte detta övre och undre bröstet och på vilket sätt skulle detta med "solfjäder"-muskel innebära att muskelfibrerna aktiveras olika?

titta på hur muskel ser ut i en anatomikarta och i vilka vinklar som du tror att nedre och övre får mest stress i så förstår du.

thebandit
2006-04-06, 08:50
http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Diggler
2006-04-06, 09:09

När det gäller bröstmuskeln är skillnad på övre/undre och innre/yttre. Det går att träna olika delar av en muskel men inte delar av en muskelfiber. En muskelfiber löper från ursprung till fäste. Alla muskelfibrer i bröstet löper hela vägen från bröstbenet och nyckelbenet till armen.

Därför går det att fukusera på övre resp undre men inte innre eller yttre.

Promod
2006-04-06, 13:05
titta på hur muskel ser ut i en anatomikarta och i vilka vinklar som du tror att nedre och övre får mest stress i så förstår du.

Så om man tittar på denna bilden så är det möjligt att fokusera på 3-4 områden av Sternal Head, men bara övre undre?

http://www.fitness-magazine.com/mars02/gifs/ovning/pectoralis-major.gif

Ulf A Big
2006-04-06, 13:59

Inre och yttre går att träna lika lite som övre och nedre biceps. Kör du en bröstövning tar du i med hela bröstet, dvs alla muskelfibrer som börjar vid "inre" bröst och går ut till "yttre" bröst aktiveras till lika stor del.

Jag tror att det finns lite delade meningar om det går eller inte går...

sunkan
2006-04-06, 14:03
Så om man tittar på denna bilden så är det möjligt att fokusera på 3-4 områden av Sternal Head, men bara övre undre?

http://www.fitness-magazine.com/mars02/gifs/ovning/pectoralis-major.gif

du kan bara fokusera på en del av muskeln i y-led och inte i x-led eller hur jag nu ska förklara. ja alltså övre/undre och nått där mittimellan me inte inre och yttre

Ulf A Big
2006-04-07, 07:31
Jag tror att man måste veta hur musklerna rekryteras under övningen och där tror jag att Pec-Deck rekryterar bättre än en bänkpress i de inre regionerna om man inte är riktigt rörlig i axelpartiet.

Diggler
2006-04-07, 09:20
http://www.firefly.ryerson.ca/sportsandrec/index.cfm?page=recreation/training/motm/pecs

http://www.usapowerlifting.com/newsletter/13/coaching/coaching.html

http://www.ruggedmag.com/index.php?type=Article&i=11&a=3

stahlberg
2006-04-08, 20:48
Jag tar inte ställning i trådens huvudfråga, som är en bodybuildingfråga.

Men eftersom jag såg en länk till "usapowerlifting" slog jag upp den. Mr Wagners uppgifter skiljer sig i ett par fall från mina egna erfarenheter.

Wagner hänvisar till undersökningar av Tom McLaughlin, gjorda på 1980-talet. Jag har mycket stor respekt för McLaughlins undersökningar, och tog bl.a med glädje del av den undersökning om rörelsebanan i bänkpress, som Wagner nämner. när den publicerades på 1980-talet.

TROTS DETTA hävdar jag att bänkpressare med starka bröstmuskler (= starka bröstmuskler i förhållande till de andra inblandade muskelgrupperna axlar och triceps) - ofta omedvetet - tillägnar sig en stil där de sänker stången rätt nära halsen med armbågarna rakt ut. Detta gör det därför att bänkpress med denna teknik tar på bröstet (och de då kan använda sina starka bröstmuskler). Ett typexempel på denna stil på elitnivå var MikeMacDonald, världsrekordhållare i flera klasser, med ett PR på ca 270 kg och armar som lär ha varit (bara) ca 45 cm i omkrets.

Dagens bänkpressare sänker ofta stången nära bröstbenet och håller armbågarna inåt. Men detta har inget med bröstträning utan med bänkpressresultat att göra.

(Rörelsebanan i bänkpress, som alltså undersöktes på 1980-talet av McLaughlin genom analyser av bl.a Mike Bridges och Bill Kazmaiers pressar, är en intressant fråga - det finns tre "skolor" ifråga om detta. Men det ska jag inte trötta er med i denna tråd)

SamTheMan
2006-04-09, 00:41
Någon som kan visa en del effektiva bröstövningar för insida bröst? Tacksam för svar.
Testa att kryssa förbi handtagen ordentligt i t.ex cable-cross, känns som man kommer åt insidan mer då!

Åse Columbus
2006-04-09, 11:56
en variant som ja använder ibland...

ställ dig i kryssdraget, en hand i var sitt handtag.....precis i mitten....vänd nu kroppen så din rygg är riktad mot viktmagasinet...o armen som du håller i de vikterna med är maximalt sträckt bakåt...dra nu armen över så den möter den andra armen o i riktning mot det andra viktmagasinet som du nu har FRAMFÖR dig....så din bakre arm går i 180 graders halvcirkel framåt...

usch så dålig ja e på att förklara.....hoppas nån fattar :em:

Erkan
2006-04-11, 11:36
Okej! men eftersom jag oxå har lärt mig ett och annat nu i den här tråden, att man inte kan träna insida och utsida speciellt mkt.. utan att de sitter en övre bröst muskel och en nedre bröst muskel (som man såg i länken) ...
Vilka övningar för övre respektive nedre är effektiva? :)

Erkan
2006-04-11, 11:38
en variant som ja använder ibland...

ställ dig i kryssdraget, en hand i var sitt handtag.....precis i mitten....vänd nu kroppen så din rygg är riktad mot viktmagasinet...o armen som du håller i de vikterna med är maximalt sträckt bakåt...dra nu armen över så den möter den andra armen o i riktning mot det andra viktmagasinet som du nu har FRAMFÖR dig....så din bakre arm går i 180 graders halvcirkel framåt...

usch så dålig ja e på att förklara.....hoppas nån fattar :em:

Hehe hmm, de e lugnt kära du :)
Jag ska nog förstå mig på din förklaring lite bättre vid ett senare tillfälle!
Om de inte är något jag förstår så säger jag till! ^^

Sonny
2006-04-11, 11:58
Okej! men eftersom jag oxå har lärt mig ett och annat nu i den här tråden, att man inte kan träna insida och utsida speciellt mkt.. utan att de sitter en övre bröst muskel och en nedre bröst muskel (som man såg i länken) ...
Vilka övningar för övre respektive nedre är effektiva? :)Bänkpress/lutande bänkpress samt dito med hantlar.

stahlberg
2006-04-11, 12:40
Vad jag inte förstår är alla dessa nybörjare som ska träna insida bröst, utsida bröst, nedre bröst, övre bröst istället för att helt enkelt träna bröst de fem första åren av karriären. Men man ska väl inte förstå allt.

adis
2006-04-11, 23:55
Lär dig att det inte funkar att träna "insida bröst" träna istället hela bröstet så kommer det med tiden...

Jag fattar i princip vad du menar.. då skulle jag köra mycket pec-dec, och en hel del cabelcross ;P

Erkan
2006-04-12, 11:37
hehe jo, men nu pratar jag ju inte om att träna insida och utsida bröst eftersom de inte går och de var fel av mig att fråga vad de finns för övningar för de.. Nu frågade jag efter den övre bröst muskeln respektive den nedre.. hehe :) Nåja ja får kanske prova mig fram själv då :) tack ändå iallafall

Sonny
2006-04-12, 11:39
hehe jo, men nu pratar jag ju inte om att träna insida och utsida bröst eftersom de inte går och de var fel av mig att fråga vad de finns för övningar för de.. Nu frågade jag efter den övre bröst muskeln respektive den nedre.. hehe :) Nåja ja får kanske prova mig fram själv då :) tack ändå iallafallPutsa ögonloberna.

jim
2006-05-10, 08:43
hehe jo, men nu pratar jag ju inte om att träna insida och utsida bröst eftersom de inte går och de var fel av mig att fråga vad de finns för övningar för de.. Nu frågade jag efter den övre bröst muskeln respektive den nedre.. hehe :) Nåja ja får kanske prova mig fram själv då :) tack ändå iallafall

Precis, du har fått svar på det redan..

Som stahlberg säger förstår jag inte heller varför man ska fokusera på delar av muskler hit och dit, jag har inte tränat så extremt länge själv (6 år ungefär till och från). Dock har jag under hela min "karrär" hört erfarna styrketränare säga samma saker, och jag inser mer och mer för varje år hur rätt det är..

Gör det enkelt! Tillväxten är överlägset störst när jag BARA tränar basövningar tungt och varierar regelbundet, det är överbelastningen som räknas inte antal set eller antal olika övningar/vinklar!

Det tar TID att bli stor och stark! Tid är inte ett par år, det tar LÅÅÅNG tid! Så det finns ingen anledning att försöka stressa på något för det ökar bara risken att man tränar okvalitativt.

Så Erkan jag föreslår att du tränar fri bänkpress och fri snedbänk, och varierar ibland med samma varianter i hantelpress och eventuellt kabelflies, hurvida dina "inre" och "yttre" bröst utvecklas mest är nog mer genetik än något annat

jim
2006-05-10, 10:48
umm jag menade hantelflies, inte kabelflies =P fast båda funkar väl