handdator

Visa fullständig version : Vikt och träning, uppskattar all hjälp jag kan få.

Assazel
2002-11-04, 18:00
Jag har lite fett runt midjan som jag vill bli av med men samtidigt bygga. Jag vet att denna ekvationen är svår. Men det gör inget att jag ökar långsammare i volym än om man bulkar men bara jag ökar. Och då samtidigt blir av med fettet runt midjan, även detta långsammare.

Nu är frågan:
Räcker det att:
1. Att jag lägger in ett 1-2 timmars motions pass i veckan, förslagsvis till helgen.
2. Att jag inte äter fetter som finns i ex: chips.
3. Tränar magen varje dag (5 dagar i veckan)
4. Äter på som vanligt, 6 ggr om dagen var 3:e timme (vill ju bygga lite)

Obs: jag motionerar inte alls nu och tränar mage 3 dagar i veckan.

Räcker detta för att tappa fett och bygga eller kommer jag växa och kanske ligga på samma fett nivå, fast inte mer eller kommer det inte att funka?

Jag har snabb ämnesomsättning.

En annan sak jag bör nämna är att jag tränar 7-8, drar en gainer då och käkar en hamburgare vid 22. sen sovdags.
Kanske skall byta ut burgaren mot en frukt och rent protein tillskott?

Behöver verkligen hjälp med detta...

Tack
/B

Pecca
2002-11-04, 18:04
en början kan väl iaf vara att plocka bort chipsen:) . Hur äter du hamburgaren? Är den hemmagjord eller köper du på t ex Burger King? dvs, har du dressing, ost och pommes frites till den? Plockar du bort det så är det ju alltid en början.

Käka något mer tätt inpå passet istället och dra en proteindrink innan läggdags och skippar då intaget av kolhydrater.

På helgerna kan du lägga in morgonpromenader

Tomten
2002-11-04, 18:09
Varför tror du att du får mindre fett runt magen om du tränar den 5 dagar i veckan...

Assazel
2002-11-04, 20:00
det är inte så logiskt, däremot kanske muskulaturen växer och de syns mer!? Mage kan man ju träna oftare med tanke på att de inte är länkade till leder.

Pecca:
Ja det låter sunt. Det hamburgare på storpack som jag steker, har lite ketchup och en smal strimma dressing.

Är morgonpromenaderna bättre än att springa på eftermiddagen?
Och kommer jag minska i fett och ändå behålla min volym muskler?

Tack
/b

Linnet
2002-11-04, 20:09
Morgonpromenader är bättre om du vill behålla muskler, att träna magen(sneda) mycket kan göra att man ökar midjemåttet. Om du äter 6 gånger om dagen är det viktigt att ha bra koll på kaloriintaget, kan mycket lätt bli högt annars. Personligen reagerar jag mycket negativt på gainers, jag lägger på mig mycket fett, gör du också det rekommenderar jag vassle och snabba kolhydrater tex vitt bröd efter träningen.

Assazel
2002-11-04, 20:14
Linnet: jag kör mycket sneda övningar. typ ligger ner med benen i luften och dinglar till vänster resp höger. Kanske skall sluta med det!?

Men det är supermass fuel (twinlabb) det skall väl inte vara så värst fettbildande?

Efter träningen, skall jag bara äta protein och vittbröd då?
vad skall jag äta innan sovdags isåfall? måste man inte ha i sig riktig mat?

Fast tror du inte att det räcker med morgonpromenader? jag har ju inte utfört ngn som helst motion innan.

Your Daddy
2002-11-04, 20:50
Kan man verkligen träna magen 5 ggr i veckan och få bra resultat?

Assazel
2002-11-04, 21:08
Men om vi skall diskutera det så snälla starta en egen tråd. behöver mer hjälp med mina andra frågor.

Matti
2002-11-04, 21:52
Räcker detta för att tappa fett och bygga
Nej. Om det hade räckt med 2 timmars konditionsträning, magträning 5 gånger i veckan och måltider var tredje timme hade varenda kotte gjort det.

Det är betydligt lättare att fokusera på ett mål i taget. Om du undrar över om en gainer är fettbildande, om du undrar över vad du ska äta efter träningen och före läggdags, ja då kommer du troligen att få mycket bättre resultat om du väljer den "lätta" vägen.

Pecca
2002-11-04, 21:58
Skriv gärna upp hur du äter/ har tänkt att äta. Så kan vi kanske bidra med lite idéer/ tips.

Pez
2002-11-04, 22:17
Nu är frågan:
Räcker det att:
1. Att jag lägger in ett 1-2 timmars motions pass i veckan, förslagsvis till helgen.
2. Att jag inte äter fetter som finns i ex: chips.
3. Tränar magen varje dag (5 dagar i veckan)
4. Äter på som vanligt, 6 ggr om dagen var 3:e timme (vill ju bygga lite)

En annan sak jag bör nämna är att jag tränar 7-8, drar en gainer då och käkar en hamburgare vid 22. sen sovdags.
Kanske skall byta ut burgaren mot en frukt och rent protein tillskott?

1. Låter som en bra start, varför inte promenera 1 timme 2ggr i veckan och köra ett lättare cardiopass (jogga, bollsport) utöver det?
2. Börja med en ätardag i veckan då du unnar dig själv att äta onyttigt - chips, glass, godis, hamburgare osv... övriga dagar äter du såklart nyttigt.
3. Varför träna magen 5ggr/veckan? Om man bortser från "magen kan man träna varje dag utan att bli övertränad"-klyschan så är det väl ändå så att det är under vila man växer (en klyscha till :D ).
4. Ät du bara, antalet mål ser bra ut - tänk på att få i dig nog med protein (2-3gr/kg kroppsvikt och dag) och se till att fettet du får i dig är omättat, fet fisk är en bra fett/proteinkälla t.ex.

Hamburgare som kvällsmål?! Går bort direkt, om det är en vanlig "frysdisks"burgare dvs. Alldeles för mycket fett och för lite näringsämnen i dom vanligtvis. Ett bättre alternativ är en lättare måltid 2-1.5h innan träning sen efter träning ett rent proteintillskott och några frukter, med ännu en lättare måltid 1h senare. Exempel på bättre val av mat än hamburgare är - kyckling, fisk eller nötkött med en mindre mängd kolhydrater till beroende på hur nära inpå läggdags det är för dig. Tyvärr så är det inte så smart att proppa i sig hamburgare med dressing 10 minuter innan man sover om man vill tappa fettmassa.

Hoppas du fick nåt svar iallafall, är det nåt du undrar så är det bara att fråga.

/pez

Assazel
2002-11-04, 22:27
Längd : 1.74
Vikt: 65kg
Ämnesomsättning = snabb

7.30-8.00 = 3 lingongrova med leverpastej + 0.5l minimjölk.

10.00-10.15 = 1banan och 0.5l lätt yoggi

12.15-12.50 = husmanskost+sallad +0.5l minimjölk.

16.00-16.30 = 2bananer + 0.5l lättyoggi.

17.50 = 2dl minimjölk och rent proteintillskott.

18.20 - 19.30 träning

19.50 - 0.4l minimjölk och supermassfuel.

21.30 - nu blir det 1 ā 150g hemmastekt hamburgare.
Men kanske ändrar till rent proteintillskott och kanske en banan eller risifrutti.

22-22.30 = sovdags.

Och målet vet du, bygga volym, bli av med lite av fettet runt midjan. Det gör inget att där är lite, för det handlar inte om någon deff eller så. Vill iallfall hålla magfettet stabilt på en nivå nu men öka i muskler.

Sen innan sommaren skall jag deffa.
Men som sagt. är det bra eller bör jag ändra ngt?

Tack så jättemycket för all hjälp.
/B

Pez
2002-11-04, 22:32
Bara så du vet så skulle jag tro att din "hemmastekta" hamburgare faktiskt är sämre ur fett/näringssynpunkt än en hamburgare från burgerking (såtillvida den var utan dressing)...

Blanda inte ihop hemstekt med hemlagad nu, hemlagad innebär att du själv ska ta mager nötfärs och göra hamburgare av - ett mycket bättre alternativ är frysdisksditona...

/pez

Linnet
2002-11-05, 20:43
Vi på McDonald's gör bara jättenyttig mat!:angel:

Tomten
2002-11-05, 22:07
Hamburgare som kvällsmål?! Går bort direkt, om det är en vanlig "frysdisks"burgare dvs.

Vanliga hemgjorde burgare måste ju däremot vara hur nyttiga som helst. Vanlig köttfärs, ett ägg, lite ströbröd, mjölk och diverese kryddor. Ett burgarbröd o lite olika grönsaker.

Gör burgare på ett kilo köttfärs o frys in det som blir över, sen är det bara att tina upp o ta en burgare när man känner för det
:eating: