Visa fullständig version : Vem är snabbast på Kollo då? (när vi ändå håller på...)
Rättvisast är nog att jämföra på löpband, 5km. Jag har gjort 5,2 km på 20 min i vinter. Löpbandet på mitt gym går ju inte fortare :(
Rättvisast är nog att jämföra på löpband, 5km. Jag har gjort 5,2 km på 20 min i vinter. Löpbandet på mitt gym går ju inte fortare :(
Snabbast, då tänker jag 100m :) Det du beskriver är väl mer åt riktigt bra kondition hållet till. heheh, jag springer knappt 2.4kg på 20min :em: Min kondition kunde ju varit bättre :D
Någon tyngdlyftare eller kanske en styrkelyftare är troligtvis snabbast, sen finns det ganska många som sysslar med uthållighet dvs 60 m eller längre.
Goddaniel
2006-04-04, 08:45
Fever är väl reggad här på Kolo?
Han ligger nog väldigt bra till skulle jag tro.
Läste på exhale (eller var det body?) om en av hans tävlingar. Han fick magproblem, knackade på i ett hus i närheten, lånade toaletten, när han var klar så sprang han ut igen, löpte ifrån alla och precis innan mållinjen så stannade han och gjorde han armhävningar och sit ups :thumbup:
Jacksatan
2006-04-04, 09:12
Någon tyngdlyftare eller kanske en styrkelyftare är troligtvis snabbast, sen finns det ganska många som sysslar med uthållighet dvs 60 m eller längre.
Man bör ju ha löpsteg för 60meter. Jag tror inte att någon styrkelyftare eller tyngdlyftare är snabbast här. Säkerligen nån idrottskille som är snabbast här.
Hmm det kanske inte var någon riktigt optimal jämförelse med 5km. På 60m har man ju inte mycket att hämta i alla fall. Har ingen koll alls på några tider där. Tror som Jacksatan att man lär ha en hyffsad teknik för att göra några tider att snacka om. Men det återstår ju att se av denna tråd då :).
hahaha uthållighet 60m eller över. Man behöver inte vara särskilt uthållig för att vara bra på 100m. Det är typ 13sekunders hårt arbete, samma tid som att köra 4reps.
Karl_alfred
2006-04-04, 09:48
5km på 18.25 som bäst, lär dock va folk som gör bra mycket bättre än de såklart :)
Man bör ju ha löpsteg för 60meter. Jag tror inte att någon styrkelyftare eller tyngdlyftare är snabbast här. Säkerligen nån idrottskille som är snabbast här.
Jag pratade aldrig om 60 m som den distans som man mäter snabbheten på, 20-25 m är mer lagom. Vid 100 m är det runt 25-30% aerobt arbete t ex.
Sen vet jag att RF klassar både styrkelyft och tyngdlyftning som idrott men du kanske har ett eget sätt att klassa saken?
Jag pratade aldrig om 60 m som den distans som man mäter snabbheten på, 20-25 m är mer lagom. Vid 100 m är det runt 25-30% aerobt arbete t ex.
Sen vet jag att RF klassar både styrkelyft och tyngdlyftning som idrott men du kanske har ett eget sätt att klassa saken?
Det är iof sant att det kommer in sprint uthållighet i 100m, men det har knappt något med hjärta-lungor att göra. Sträckan är för kort för att andningen hinner påverka.
Däremot kan du väl inte påstå att 20-25 m är snabbhet. Möjligtvis accelerations snabbheten men någon normal sprinter har inte kommit upp i sin maximala snabbhet där.
Det bästa sättet, om man vill ha fram mtopphastigheten är att köra flygande 30 meter. Personen får accelerera godtycklig sträcka när han är i topphastighet springer han förbi en sensor, 30 meter senare springer han förbi nästa sensor.
Ger ett ganska bra mått på topphastigheten m/s.
3.07 på flygande 30m i nian. Någon som slår det? :)
Slartibartfast
2006-04-04, 10:09
Mcartney här på brädan har väl gjort knappa 11 sekunder på 100 m om jag inte minns fel.
edgen_ÖSD
2006-04-04, 10:09
Hehe, hur kan det vara rättvist att jämföra på löparband om de går olika fort? ;)
Karl_alfred
2006-04-04, 10:20
Mcartney här på brädan har väl gjort knappa 11 sekunder på 100 m om jag inte minns fel.
Tänkte nämna honom med :)
Plättlätt, villken fallskärmshoppare som helt äger du det.
Men vad sägs att hålla sig till övningar som faktiskt existerar ?
Det heter så, flygande 30 m.
Läs vad tano har skrivit.
Det bästa sättet, om man vill ha fram mtopphastigheten är att köra flygande 30 meter. Personen får accelerera godtycklig sträcka när han är i topphastighet springer han förbi en sensor, 30 meter senare springer han förbi nästa sensor.
Ger ett ganska bra mått på topphastigheten m/s.
Hoppa av Monarken Pirre. :D
Nån sekund över 18 minuter gjorde jag 5 km på förra sommaren...
Kortdistanstester vore intressant att köra på nästa kolo-träff. Det vore kul att springa upp alla hårda byggartjockisar upp på läktaren. :D
Kortdistanstester vore intressant att köra på nästa kolo-träff. Det vore kul att springa upp alla hårda byggartjockisar upp på läktaren. :D
Det vore kul å mäta bromsträckan också ..
Där åker du dit "FETT"
Det vore kul å mäta bromsträckan också ..
Där åker du dit "FETT"
Haha säger fettot själv :D
Och bli dwarfad av 40 kilo McCartney. :D
Och bli dwarfad av 40 kilo McCartney. :D
Det hör till tjusningen att få se någon springa orimligt snabbt :)
5km på 18.25 som bäst, lär dock va folk som gör bra mycket bättre än de såklart :)
är det gjort på löpband eller natur?
Jacksatan
2006-04-04, 17:31
Det klär dig inte att sitta o va dryg, du vet vad jag pratar om när jag menar "idrottskille".
Jag tror inte nån styrkelyftare på kolo spöar mig på 25meter. Snabbheten är knappast linjär mot styrkan i benen. Bra frekvens och frånskjut i benen är svårt att ha när man inte tränar någon sorts sprintträning utan bara står och böjer.
Det klär dig inte att sitta o va dryg, du vet vad jag pratar om när jag menar "idrottskille".
Jag tror inte nån styrkelyftare på kolo spöar mig på 25meter. Snabbheten är knappast linjär mot styrkan i benen. Bra frekvens och frånskjut i benen är svårt att ha när man inte tränar någon sorts sprintträning utan bara står och böjer.
Det där är en fet utmaning!
petersson
2006-04-04, 17:37
Jag har hört nått om att man jämförde tynglyftares (nu pratade du iofs om styrkelyftare men iaf) och sprinters tid på typ 25m förut vid nått OS. Där var det iaf väldigt jämt, om inte tyngdlyftarna var snabbare. Allan vet mer, det var han som skrev det från början.
Jag har faktiskt inte en aning vad du menar?
Explosiviteten är närapå avgörande när det gäller 25 m, det är därför tyngdlyftare får så bra resultat vid tester på Bosön. Efter det börjar det handla om teknik och uthållighet och då måste man träna de momenten mer. Styrkelyftare är också explosiva men jag vet inte om man har testat dem i samma utsträckning.
Jag tvivlar dock inte en sekund på att någon styrkelyftare här inne gör en mycket bra tid på 25 m, med tanke på att den lättaste bland herrarna väger 52 kg och den tyngst 150 kg så är det ett ganska stort spann att plocka från iofs.
Springa är hemskt, någon här som är medlem på charliefrancis forum?
Jag har i 3 år tänkt att jag ska försöka bli snabbare men det har aldrig blivit något av det.
Jag har hört nått om att man jämförde tynglyftares (nu pratade du iofs om styrkelyftare men iaf) och sprinters tid på typ 25m förut vid nått OS. Där var det iaf väldigt jämt, om inte tyngdlyftarna var snabbare. Allan vet mer, det var han som skrev det från början.
finns en svinlång tråd om det nånstans! var det inte så att nån tyngdlyftare från sovjet spöade deras bästa sprinter stillastående -> 30m?
Jag har läst det där. Men det man ska ha i åtanke var att studien (iaf den jag läste om) gjordes omkring 1960. Träningen har ju gått mycket framåt även för sprinters sedan dess. Idag kör sprinters väldigt mycket styrketräning, så skillnaden i styrka lär inte vara lika stor.
Om vi pratar om accelerations snabbhet så är det självklart att tyngdlyftare ligger i topp. Det handlar väldigt mycket om kraftutvecklingen.
Men mot en sprinter på samma träningsnivå ska det inte vara något tvivel.
Om man också betänker reaktionssnabbheten, tror inte den tränas så hårt av tyngdlyftare ;)
100 m på 13.0, flygande 30 på 3, 400 meter på 1.15 (kan det stämma, är inte 100 på siffrorna eller hur snabbt man springer, har för mig det iaf),
Milen på 44min, 6km kuperat på 22.
Du springer på 3,67 min / km kuperat på 6 km, men bara på 4,4 min / km på milen?
Jag tror Lizard tar hem segern - han har väl tävlat med Formel 4 eller något liknande? :D
Pudzianovski
2006-04-04, 18:52
Tyngdlyftare är extremt explosiva och snabba på korta sträckor som bumbi säger.
Anders Bergströms bästa stats: (Han vägde ca 135kg)
Vertikalhopp 87cm
Stående längd jämnfota 3.05cm
Höjdhopp 163cm
100m 13.0sek
2km på under 7 minuter i åttan. jag är bäst
Du springer på 3,67 min / km kuperat på 6 km, men bara på 4,4 min / km på milen?
Milen är längre? Den är f.ö. på samma bana, så den är också kuperad.
Jacksatan
2006-04-04, 20:26
Anytime... ;)
Styrkelyftarna får dock inte ha utrustning. Dvs inga knälindor, bänktröjor eller magnesium!
Anytime... ;)
Styrkelyftarna får dock inte ha utrustning. Dvs inga knälindor, bänktröjor eller magnesium!
Haha men vaffan, ta inte ifrån mig mitt mg!
Anytime... ;)
och byggarna får inte ha olja, posebyxor eller aids
Jacksatan
2006-04-04, 20:29
Jag har faktiskt inte en aning vad du menar?
Explosiviteten är närapå avgörande när det gäller 25 m, det är därför tyngdlyftare får så bra resultat vid tester på Bosön. Efter det börjar det handla om teknik och uthållighet och då måste man träna de momenten mer. Styrkelyftare är också explosiva men jag vet inte om man har testat dem i samma utsträckning.
Jag tvivlar dock inte en sekund på att någon styrkelyftare här inne gör en mycket bra tid på 25 m, med tanke på att den lättaste bland herrarna väger 52 kg och den tyngst 150 kg så är det ett ganska stort spann att plocka från iofs.
Ok, med idrottskillar menar jag innebandyspelare, fotbollsspelare t ex. Dvs sådana som har explosiva ruscher i sitt utövande.
Snabbheten är väl max runt 50-60 meter hos sprinters har jag för mig. Och det var ju snabbast på kolo vi skulle ha tag på, det måste ju alltså va högsta hastigheten. Det är alltså inte bara starten som är intressant då... Så ert snack om 25meter är egentligen inte vad vi söker här.
Magnolia
2006-04-04, 21:12
Oh, vilken nostalgitripp detta var att tänka tillbaka på sina personbästa på löparbanan...
flygande 30: 3.26 s
100 m: 12.64 s
200 m: 25.42 s
400 m: 58.80 s
Plättlätt, villken fallskärmshoppare som helt äger du det.
Men vad sägs att hålla sig till övningar som faktiskt existerar ?
Vad är detdär för skitsnack, flygande 30 existerar absolut och lär vara en av de bästa övningarna för att mäta vem som är snabbast. Man startar flygande och när man kommit upp i maxhastigheten så springer man 30m.
3.07 är dessutom en väldigt bra tid, knappast många som springer bättre än det och som inte tränar friidrott.
100 m på 13.0, flygande 30 på 3, 400 meter på 1.15 (kan det stämma, är inte 100 på siffrorna eller hur snabbt man springer, har för mig det iaf),
Jag tror du springer bättre på 400m, 1.15 är extremt dåligt. Du ligger nog närmare 4 sek på flygande 30 också än 3 blankt.
Jag tror du springer bättre på 400m, 1.15 är extremt dåligt. Du ligger nog närmare 4 sek på flygande 30 också än 3 blankt.
Mycket möjligt att jag kommer ihåg fel, det var i somras. Dock var jag allra bäst i gruppen, men sen så är det ju självklart tidtagningen som spökar.
Milen är längre? Den är f.ö. på samma bana, så den är också kuperad.
Nåja, tyckte bara det var rätt stor skillnad på minuter / km. Springer man 6 km kuperat så snabbt borde det inte vara något problem att hålla ungefär samma hastighet i 10 km.
Ok, med idrottskillar menar jag innebandyspelare, fotbollsspelare t ex. Dvs sådana som har explosiva ruscher i sitt utövande.
Snabbheten är väl max runt 50-60 meter hos sprinters har jag för mig. Och det var ju snabbast på kolo vi skulle ha tag på, det måste ju alltså va högsta hastigheten. Det är alltså inte bara starten som är intressant då... Så ert snack om 25meter är egentligen inte vad vi söker här.
Har en tyngdlyftare lägre fart vid 20-25 m än vad en sprinter har vid 60?
Arf Pingvin
2006-04-06, 09:59
En sprinter idag är ju en tyngdlyftare. Jag tror inte för en sekund på att en som tränar teknik och grenspecifik styrka skulle kunna vara långsammare än en som bara tränar vikter, hur explosivt han än kör.
har för mig jag sprang 3.54 på liggande start lär vara runt i kring din tid på flygande start
Daniel_S
2006-04-06, 10:21
100 meter på kortast möjliga tid, han/hon är snabbast! Alla vem-är-starkast-trådar urartar till relativstyrka o.dyl. tills stahlberg kommer och reder ut begreppen. Att tyngdlyftare har bra acceleration i början av loppet är helt irrelevant, eftersom de som sprinters ändå alltid vinner loppen. Därför tycker jag 100 meter är en bra måttstock. Alla tyngd- och styrkelyftare tar starten och efter 25 meter så dwarfar sprintrarna hela startfältet. Själv har jag fixat 100 på 12,5.
100 meter på kortast möjliga tid, han/hon är snabbast! Alla vem-är-starkast-trådar urartar till relativstyrka o.dyl. tills stahlberg kommer och reder ut begreppen. Att tyngdlyftare har bra acceleration i början av loppet är helt irrelevant, eftersom de som sprinters ändå alltid vinner loppen. Därför tycker jag 100 meter är en bra måttstock. Alla tyngd- och styrkelyftare tar starten och efter 25 meter så dwarfar sprintrarna hela startfältet. Själv har jag fixat 100 på 12,5.
Du kanske tycker 100 m är en bra måttstock, vilket det ju onekligen är.
Men det finns andra sätt också som tagits upp. T.ex. accelerations snabbheten eller den maximala topphastigheten.
Men eftersom 100m är den gren som används för att kora världens snabbaste (vilket onekligen kan bli fel, som med Michael Johnson) så bör det ju vara vedertaget att kora den snabbaste från resultat på denna sträcka.
om du nu förspråkar stahlberg att han hade rätt i bänktråden så måste ju det vara så att den som är snabbast vid just en tidpunkt som är snabbast och inte den som springer 100m snabbast
har för mig jag sprang 3.54 på liggande start lär vara runt i kring din tid på flygande start
Isåfall lär du springa en bra bit under 11 sekunder på 100m. 3.54 i stillastående start borde ge dig en tid under 3sek flygande. Tänk på att om det var manuell tidtaging så är felmarginalen ganska stor, i princip för man alltid bättre tider med manuell tidtagning.
Daniel_S
2006-04-06, 20:04
om du nu förspråkar stahlberg att han hade rätt i bänktråden så måste ju det vara så att den som är snabbast vid just en tidpunkt som är snabbast och inte den som springer 100m snabbast
Hur som helst, pointen var att det finns en prestation som ska utföras. Den som presterar bäst är rimligtvis snabbast. Alla bör alltså utföra samma lopp för att vi ska kunna jämföra, och få fram den snabbaste.
100m är mitt förslag, alla har nämligen inte hastighetsradar för toppfart eller sensorer för flygande start.
Sundsarn
2006-04-08, 11:30
Däremot kan du väl inte påstå att 20-25 m är snabbhet. Möjligtvis accelerations snabbheten men någon normal sprinter har inte kommit upp i sin maximala snabbhet där.
En sprinter når sin topphastighet ungefär efter 80 m (Visade ett test på 10 sprinterlöpare där samtliga låg kring 75-85 m vid topphastighet :) )
Förra året sprang jag 60m på 6sec.
för 3 månader sedan "sprang" jag 10m på 8 sekunder
Javisst, självklart gjorde du det.
Nej det gjorde du inte.
100 meter på 12,47 sek! jag lär ju absolut inte vara snabbast i alla fall =)
Mr. Moose
2006-04-08, 15:45
Sprang 100M på 11,2 när jag var 18 så det var lääänge sen. Inget men skulle klara idag.
Gjorde 53,5 ca på 400 också. Kommer inte ihåg exakt, det var 53, någonting.
Fan, kollade hur länge sen det var och det är nog många år innan dom flesta har föddes!! Fan, man börjar bli gammal.
Claes
Sundsarn
2006-04-08, 15:49
Att emil123 inte kan ha sprungit 60 m på 6 sek är inte alls omöjligt. Sprang själv 60 m på 7.47 eller nåt sånt i nian. och jag hade flera i min klass som kunde springa iaf 0,5-1 sek snabbare.
Att emil123 inte kan ha sprungit 60 m på 6 sek är inte alls omöjligt. Sprang själv 60 m på 7.47 eller nåt sånt i nian. och jag hade flera i min klass som kunde springa iaf 0,5-1 sek snabbare.
Vad är världsrekorded på 60 meter Sundsarn?
7.47 är intressant också, hur klockades det? Sprang du på en riktig tävlingsarena med korrekt tidtagning?
Sprang 100M på 11,2 när jag var 18 så det var lääänge sen. Inget men skulle klara idag.
Gjorde 53,5 ca på 400 också. Kommer inte ihåg exakt, det var 53, någonting.
Fan, kollade hur länge sen det var och det är nog många år innan dom flesta har föddes!! Fan, man börjar bli gammal.
Claes
Tiden på 100 m är riktigt bra. Om du tävlade i friidrott var du säkert bland de 10 bästa i Sverige?
går ju att ställa upp i veteran SM.
Sundsarn
2006-04-08, 15:55
Nej det är sant att det inte var någon tävlingsarena. va idrottshall så 60 kanske int stämmer? Det jag menade var iaf att man kan ju hålla ganska hög hastighet på korta sträckor alltså kanske det inte är helt omökigt att han klarat det. en innebandyplan antog jag va 60 m men den kanske är kortare?
alltså
WR 6.39 Maurice Greene USA Madrid, 03 02 1998
där är WR på 60meter
Själv springer jag på 9,5 på 100m, så jag är bäst på Kollozzeum.
Nej då har du fel. Under 7 sekunde roch man hör till Sveriges bästa och är riktigt stor talang ( om man gör det i 9an = 15 år) .
Antagligen körde ni på skolan med manuell tidtagning. Plussa på en halv sekund. Om det var en friidrotts tävling och manueell tidtagning är det en sak, men på något "mystiskt" vis så blir tiderna så mycket bättre på skolorna än på löparbanorna ;)
Så om dina kompisar inte var friidrottare (och då finns de i statistiken) så gjorde de nog en tid i mitten av 7 sekunder om de var riktigt snabba.
Sundsarn
2006-04-08, 15:59
Då torde en innebanyplan vara kanske 40m skulle jag tro. Får ursäkta tidigare inlägg. Det är som i fysiken; "Den första spontana tanken är oftast felaktig" :)
Nej då har du fel. Under 7 sekunde roch man hör till Sveriges bästa och är riktigt stor talang ( om man gör det i 9an = 15 år) .
Antagligen körde ni på skolan med manuell tidtagning. Plussa på en halv sekund. Om det var en friidrotts tävling och manueell tidtagning är det en sak, men på något "mystiskt" vis så blir tiderna så mycket bättre på skolorna än på löparbanorna ;)
Så om dina kompisar inte var friidrottare (och då finns de i statistiken) så gjorde de nog en tid i mitten av 7 sekunder om de var riktigt snabba.
man tillhör snarare världselit
Sundsarn
2006-04-08, 16:01
mm 8 sek låter mycket mer troligt när man tänker efter. Fan annars hade man ju varit grym :D
Nej det är sant att det inte var någon tävlingsarena. va idrottshall så 60 kanske int stämmer? Det jag menade var iaf att man kan ju hålla ganska hög hastighet på korta sträckor alltså kanske det inte är helt omökigt att han klarat det. en innebandyplan antog jag va 60 m men den kanske är kortare?
Alltså.. du är inte ens säker på längden på löpsträckan men du lyckades ta tid ner på 100-delar? Det är dags att du kammar dig, tiden togs med tidtagarur antar jag och då har du ENORMA felkällor och kan knappast räkna 100-delar.
Jag tror på Sundsarns test. Själv springer jag på en innebandyhall som är 800meter lång och bästa tiden på den är 1min 33sek. Målfotot finns på min avatar.
Jag tror på Sundsarns test. Själv springer jag på en innebandyhall som är 800meter lång och bästa tiden på den är 1min 33sek. Målfotot finns på min avatar.
:laugh: :laugh: så snygg
Daniel Mattusch
2006-04-08, 16:56
Kom ihåg när jag spelade hockey och sprang 3 km plant under 10.30 som anses vara hyffsat. Mötte då KRILLE! här på forumet på 100 m. Var jämnt som fan, jag vann men inte med mycket.
Skillnaden vara bara att han dog nästan efter loppet var slut.
För att vara snabb på upp mot 100 meter handlar det ju oftast bara om hur mycket muskler man har samt hur explosvia det är. Är det inte så?:S
Sedan vem som är snabbast på kollo har jag ingen aning om.
Kom ihåg när jag spelade hockey och sprang 3 km plant under 10.30 som anses vara hyffsat. Mötte då KRILLE! här på forumet på 100 m. Var jämnt som fan, jag vann men inte med mycket.
För att vara snabb på upp mot 100 meter handlar det ju oftast bara om hur mycket muskler man har samt hur explosvia det är. Är det inte så?:S
det och lägre vikt som kombo. så som 100meterslöparna är byggda ska man va byggd :D
petersson
2006-04-08, 17:02
Alltså.. du är inte ens säker på längden på löpsträckan men du lyckades ta tid ner på 100-delar? Det är dags att du kammar dig, tiden togs med tidtagarur antar jag och då har du ENORMA felkällor och kan knappast räkna 100-delar.
Antal gällande siffror? :D
Nej det gjorde du inte.
tss, nä jag gjorde väl inte det då.
Hahaha, noway. Jag hade skrivit fel, jag menade såklart 30m, inte 60.
man tillhör snarare världselit
Nej det gör man inte, om man springer strax under 7 sekunder.
Även om de är stora talanger, så finns det några ungdommar som springer under 6.90 i Sverige.
Nej det gör man inte, om man springer strax under 7 sekunder.
Även om de är stora talanger, så finns det några ungdommar som springer under 6.90 i Sverige.
strax under va det ingen som skrev. det rörde sig om 6,47 vilket är världsklass
Mr. Moose
2006-04-08, 19:22
Tiden på 100 m är riktigt bra. Om du tävlade i friidrott var du säkert bland de 10 bästa i Sverige?
går ju att ställa upp i veteran SM.
När jag tänker efter måste jag varit 19, det var samma år jag ryckte in i lumpen. Skulle varit med i JuniorSM men det sket sig. Huvudtränaren trodde inte man kunde få ledigt från lumpen. *grr27*
Tidsmässigt låg jag på 8:de bästa tiden det året i min åldersgrupp, tiden alltså, det var en hel del som hade sprungit på exakt samma tid så det rörde sig nog om 60-80 personer på de 8 tidsplaceringarna.
Veteran SM. Hmmm...Då måste man ju åka tillbaks till Sverige!! Tror jag hade frusit ihjäl?
Claes
strax under va det ingen som skrev. det rörde sig om 6,47 vilket är världsklass
Vad jag skrev var under 7 sekunder, då menar jag när man kommer under gränsen 7 sekunder. Samma sak som att jag klarar över 200 kg bänkpress, då menar jag inte att jag tar 257 i bänkpress.
Han trodde han kalrade 7.47, kanske var där du fick det ifrån.
Vad jag skrev var under 7 sekunder, då menar jag när man kommer under gränsen 7 sekunder. Samma sak som att jag klarar över 200 kg bänkpress, då menar jag inte att jag tar 257 i bänkpress.
Han trodde han kalrade 7.47, kanske var där du fick det ifrån.
ja han skrev att där va folk som sprang 0,5-1sekund snabbare. de som sprang en sekund snabbare ska alltså ha sprungit på ca 6,47, vilket är världsklass. det va därifrån jag fick det
När jag tänker efter måste jag varit 19, det var samma år jag ryckte in i lumpen. Skulle varit med i JuniorSM men det sket sig. Huvudtränaren trodde inte man kunde få ledigt från lumpen. *grr27*
Tidsmässigt låg jag på 8:de bästa tiden det året i min åldersgrupp, tiden alltså, det var en hel del som hade sprungit på exakt samma tid så det rörde sig nog om 60-80 personer på de 8 tidsplaceringarna.
Veteran SM. Hmmm...Då måste man ju åka tillbaks till Sverige!! Tror jag hade frusit ihjäl?
Claes
hah åker du aldrig tillbaka till Sverige? Det är ju gudomligt med riktig vinter, utan att få se några snö vidder med skinande sol på ( som idag) en period varje år skulle man ju bli ledsen.
Fast tropiskt klimat är ju också ganska skönt :)
:laugh:
Sundsarn
2006-04-08, 23:45
Oj, shit vad mitt illa valda inlägg fick det hela att spåra ur. Som ni säkert förstår hann jag skriva inlägget snabbare än jag hann tänka efter och JA de gjordes med tidtagarur och jag är förstås inte helt hundra på sträckan. Detta var ett stort misstag och ber återigen om ursäkt. Det här är helt mitt fel och borde ha tänkt till ordentligt innan jag postade.
Förlåt samtliga som deltar i tråden och jag lovar; inget mer postande utan att tänka igenom vad jag skriver.
Där kan det enkelt konstateras mitt felande och så kan vi återgå till det som faktiskt tråden handlar om; Vem är snabbast på kolo?
Mr. Moose
2006-04-09, 03:24
hah åker du aldrig tillbaka till Sverige? Det är ju gudomligt med riktig vinter, utan att få se några snö vidder med skinande sol på ( som idag) en period varje år skulle man ju bli ledsen.
Fast tropiskt klimat är ju också ganska skönt :)
Har aldrig varit förtjust i vintern, har alltid varit en sommar-människa. Sista spiken i kistan var lumpen, typiskt skulle det bli svinkallt det året, vi var tvungna att ligga i tält när det var -25ºC.
Åkte ifrån Sverige för 11,5 år sen och saknar det faktiskt inte.
Claes
Ps. Sorry for sidetracking. :em:
40.01(!) på milen, var ganska förstörd då det var ett försök att komma under 40 den gången jag sprang.. hehe..
Hmm, jag typ tog dig dom första tio metrarna, sen vid 20 var du om mig och därefter låg jag typ 2 meter efter dig resten av sträckan :D Och ja, jag dog väl ganska bra sen hehe
Wolverine
2006-04-20, 20:35
Min bror sprang 100m på 11.02 när han gick tredje året i gymnasiet. Och förra året sprang jag på 12.98 på 100m. Min pappa var 3:e snabbast i västergötland på 60m när han var 16 år, han sprang då på 6 sekunder nånting har jag för mig.. Förra året sprang jag på 12.98 på 100m.Inte så värst bra, men en längd på 170cm är inte lätt att springa fort hehe. Men vi är snabba jävlar i vår familj :cool:
Frustrator är grym !
:hbang:
När jag spelade innebandy tidigare så sprang jag en terrängbana som var 1.7 Km lång på 5.16 som bäst.
Frustrator
2006-04-21, 08:19
Frustrator är grym !
Grym? Knappast, bara envis :P
Springer milen på 35 minuter (ska försöka komma ner under 33 inom 2 år), 1km tar ca 2 min och 50 sekunder :)
Fast på sträckor som 100-400meter är jag ett stort skämt, kanske skulle kunna pressa mig ner till 58lr så på 400 meter men sen är det stopp....
Grym? Knappast, bara envis :P
Springer milen på 35 minuter (ska försöka komma ner under 33 inom 2 år), 1km tar ca 2 min och 50 sekunder :)
Fast på sträckor som 100-400meter är jag ett stort skämt, kanske skulle kunna pressa mig ner till 58lr så på 400 meter men sen är det stopp....
Det är bara :bow: och :hbang: på den. Lycka till med din fortsatta satsning!
Mccartney
2006-04-22, 17:52
Min bror sprang 100m på 11.02 när han gick tredje året i gymnasiet. Och förra året sprang jag på 12.98 på 100m. Min pappa var 3:e snabbast i västergötland på 60m när han var 16 år, han sprang då på 6 sekunder nånting har jag för mig.. Förra året sprang jag på 12.98 på 100m.Inte så värst bra, men en längd på 170cm är inte lätt att springa fort hehe. Men vi är snabba jävlar i vår familj :cool:
170cm är rätt så bra längd för att bli snabb....nog mera att du inte har explosiva muskler som din bror o din Pappa. Gjorde din bror den tiden med eltid eller manuell?
170cm är rätt så bra längd för att bli snabb....nog mera att du inte har explosiva muskler som din bror o din Pappa. Gjorde din bror den tiden med eltid eller manuell?
Varför är det bra att vara "kort" när man ska sprinta?
Är själv 172 och vet att jag har varit duktig på att springa en gång i tiden :)
Varför är det bra att vara "kort" när man ska sprinta?
Är själv 172 och vet att jag har varit duktig på att springa en gång i tiden :)
De flesta långa personer har svårt att snabbt komma upp i hög hastighet jämfört med korta(vette fan varför egentligen). Fast Asafa Powell är ganska lång och han är ju hyfsat snabb så det är nog ingen avgörande faktor...
Mccartney
2006-04-23, 16:34
De flesta långa personer har svårt att snabbt komma upp i hög hastighet jämfört med korta(vette fan varför egentligen). Fast Asafa Powell är ganska lång och han är ju hyfsat snabb så det är nog ingen avgörande
faktor...
Kortare löpare har oftast bättre frekvens därför är dem oftast snabbast dem första metrarna. Men förlorar ofta på att dem har kort löpsteg.
175 är nog den perfekta längden på en 100m löpare. Sedan finns det så klart undantag....Carl Lewis var en sådan. Men med den tekniken han hade så var han egentligen oslagbar.
Det viktigaste hos en sprinter är att hon eller han har explosiva muskler det är A och O. Man kan tidigt se om en person har möjlighet till att bli bra eller inte bara på att kolla på musklerna.
Kortare löpare har oftast bättre frekvens därför är dem oftast snabbast dem första metrarna. Men förlorar ofta på att dem har kort löpsteg.
175 är nog den perfekta längden på en 100m löpare. Sedan finns det så klart undantag....Carl Lewis var en sådan. Men med den tekniken han hade så var han egentligen oslagbar.
Det viktigaste hos en sprinter är att hon eller han har explosiva muskler det är A och O. Man kan tidigt se om en person har möjlighet till att bli bra eller inte bara på att kolla på musklerna.
det stämmer ungefär. Kollade på längderna på de bästa löparna för ett tag sedan och fick fram att medel var typ 178 cm.
Men hur kan du säga att Carl Lewis var oslagbar? i en sport som löpning? kan förstå det i tex. pingis eller kampsport, då kan man påstå det. men i löpning har man ju resultat att gå på. Och Lewis hade ju så lång karriär att han fick till ett antal maxprestationer.
Mccartney
2006-04-24, 21:07
det stämmer ungefär. Kollade på längderna på de bästa löparna för ett tag sedan och fick fram att medel var typ 178 cm.
Men hur kan du säga att Carl Lewis var oslagbar? i en sport som löpning? kan förstå det i tex. pingis eller kampsport, då kan man påstå det. men i löpning har man ju resultat att gå på. Och Lewis hade ju så lång karriär att han fick till ett antal maxprestationer.
Ett antal maxprestationer....9 os guld o ett os silver på 10försök.....snackar man om löpare så är Lewis i en klass för sig...o ännu värre är han i Längd.
Michael Johnson var snabb....men lewis med flygande start...var något helt enormt.
Mccartney
2006-10-08, 14:10
Finns ingen löpare i världen som har Lewis fantastiska teknik.
mirrranda
2006-10-08, 14:13
Snabbast? Milen på 42.48, Lidingö på 2.38 :)
Bra resultat :thumbup:
Finns det några film klipp på carl lewis?
Jag hittade lite själv :D
nbgN-sp5ayg
Inte specifikt för sprinters men jag tror att nästan vem som helst kan bli bra, gener avgör mer vem som kan bli bäst/väldigt bra.
En annan snabb kille! (skulle ägt Carl Lewis)
rsdWJ_OhcsQ
Ganska grov, iallafall höft-regionen :D
Inte specifikt för sprinters men jag tror att nästan vem som helst kan bli bra, gener avgör mer vem som kan bli bäst/väldigt bra.
Beror ju på var man drar gränsen för "Bra". T.ex. 100m, när är man bra, 10, 11 el 12 sek?
Mccartney
2006-10-08, 17:08
Jo det är det...vad tror du skiljer en långdistansare från en sprinter....just det explosiva muskler....självklart är det gener.
jontahontas
2006-10-08, 17:10
ybEs3j_MmrA
jamJ4-C_TME
Asså vad ska man säga, 80-talet, gode gud
Jo det är det...vad tror du skiljer en långdistansare från en sprinter....just det explosiva muskler....självklart är det gener.
Ja, det är gener som avgör precis allting i kroppen, det har du rätt i. Men du gör ett antagande här om att explosiva muskler helt och hållet är medfött, det är det inte. Träning påverkar muskelfiberfördelningen.
Det jag vet är att jag sprang på 9 blankt på 60 meter i 7an, men min hastighet har nog ändrats av diverse skitmat som slinkt ner på sistone och så har jag aldrig prövat att springa på kort distans så sen dess.
Ok. Jag lyfter mer i militärpress nu när jag är 28 än när jag var 25. Har jag fått bättre gener?
Jacksatan
2006-10-08, 17:32
"bra" är har ju ett ganska stort spann så lite svårt att veta vad du menar.
obesogen
2006-10-08, 17:48
Ja, det är gener som avgör precis allting i kroppen, det har du rätt i. Men du gör ett antagande här om att explosiva muskler helt och hållet är medfött, det är det inte. Träning påverkar muskelfiberfördelningen.
Är inte detta fortfarande ett omdiskuterat ämne? Att träning påverkar muskelfiberfördelningen vet man, men i vilken utsträckning och effekten är man inte säker på? Vissa personer har över 95% typ IIX fiber medan andra har nästan det motsatta fast typ I fibrer. Hur mycket går att påverka?
Skulle gärna se lite nya studier som referens, helst senare än 2004.
obesogen
2006-10-08, 17:49
Ok. Jag lyfter mer i militärpress nu när jag är 28 än när jag var 25. Har jag fått bättre gener?
Vad har din ökning i militärpress att göra med explosivitet?
Mccartney
2006-10-08, 18:07
Självklart är träning en del ...men du blir aldrig en bra sprinter utan övervägande explosivamuskelfibrer.
Styrketräning m.m är en sak...men när det gäller löpning går det snabbt att konstatera om man har möjlighet att tex någon gång komma under 11 sek.
En kille som är 16år och gör 12.30 på hundra meter lär aldrig göra under 11sek....sedan kvittar det hur mycket han tränar.
Är inte detta fortfarande ett omdiskuterat ämne? Att träning påverkar muskelfiberfördelningen vet man, men i vilken utsträckning och effekten är man inte säker på? Vissa personer har över 95% typ IIX fiber medan andra har nästan det motsatta fast typ I fibrer. Hur mycket går att påverka?
Skulle gärna se lite nya studier som referens, helst senare än 2004.
"The results summarized here suggest that about 15% of the total variance in the proportion of type I muscle fibers in human is explained by the error component related to muscle sampling and technical variance, that about 40% of the phenotype variance is influenced by environmental factors, and the remaining variance (about 45%) is associated with inherited factors"
JA Simoneau & C Bouchard, The FASEB Journal, Vol 9, 1091-1095, Copyright © 1995
Kort och gott om inte jag missförstod det hela; 40% går att ändra med träning och 45% är satt i sten.
delta_mats
2006-10-08, 18:28
Hur kommer det sig att man aldrig fått se en vit kille springa under 10 sek på 100 meter? Vad är den allmänna teorin och vad är eran teori?
En kille som är 16år och gör 12.30 på hundra meter lär aldrig göra under 11sek....sedan kvittar det hur mycket han tränar.
Detta tror jag inte på, det låter som du övergeneraliserar lite. Om killen har 20 kg övervikt eller inte ännu kommit i puberteten så kan han nog ha goda förutsättningar att komma under 11 s med rätt träning.
Detta tror jag inte på, det låter som du övergeneraliserar lite. Om killen har 20 kg övervikt eller inte ännu kommit i puberteten så kan han nog ha goda förutsättningar att komma under 11 s med rätt träning.
Jag tror McCartney tänkte på en normalbygd person som tränar friidrott och ändå ligger på 12.30. 12.3 som otränad 16-åring är ju annars ett ganska bra resultat.
<--- snabbast tror jag :D
För egen maskin, gammalt skolrekord, 7,8 på 60 meter.
17,49 5km kuperad terräng.
Svunna tider dock, kan knappt jogga 5km utan att gå en bit.
mirrranda
2006-10-08, 20:41
<--- snabbast tror jag :D
För egen maskin, gammalt skolrekord, 7,8 på 60 meter.
17,49 5km kuperad terräng.
Svunna tider dock, kan knappt jogga 5km utan att gå en bit.
Varför har du tappat det? *slap*
*popcorn*
Hur skall det sluta.
Spännigen är olidlig, alla vill mäta på sitt sätt som dem givetvis är världsmästare på.
Varför har du tappat det? *slap*
Sprintbiten tappade jag nog motivationen lite när jag kom upp på högstadiet. Alla andra kom i puberteten och kutade ifrån mig rejält och jag var rätt sen. Gjorde väl iofs ganska godkända tider på 100 meter på gymnasiet sen.
Min 60m tid satte jag i 7'e klass.
Det långa förfallet började med ett flertal skador/sjukdomar, Axelfraktur, mjältruptur,körtelfeber, ryggfraktur m.m.
Nu är man tillbaka som vardagsmotionär, tillbaka till fysisk elitträning kommer jag nog aldrig igen.
Hur kommer det sig att man aldrig fått se en vit kille springa under 10 sek på 100 meter? Vad är den allmänna teorin och vad är eran teori?
Den vill jag också veta. Mycket bra fråga Mats!
Så vad säger ni? Teorier?
sweet_sunny_south
2006-10-08, 21:31
ja sprang bra när jag var 16 år. gjorde alla dessa resultat då, förutom 200-ingen o flygande 30m (och på riktiga tävlingar med riktiga eltider).:whipped:
60m:7,28
100m:11,29
200m:22,66
300m:35,47
400m:50,32
flygande 30m:3.04
petersson
2006-10-08, 21:46
Den vill jag också veta. Mycket bra fråga Mats!
Så vad säger ni? Teorier?
Jag hörde nått på tv om att Afrikaner har lättare benstomme och det skulle gynna löpningen. Nån annan som känner igen nått om det?
En tänkbar anledning kan ju vara att det helt enkelt är så att det är fler svarta som sattsar på friidrott/sprint. Finns väl t.ex. inte särskilt många svarta ishockey spelare?
delta_mats
2006-10-08, 22:52
En tänkbar anledning kan ju vara att det helt enkelt är så att det är fler svarta som sattsar på friidrott/sprint. Finns väl t.ex. inte särskilt många svarta ishockey spelare?
Tycker det finns rätt många vita sprinters när man kollar tävlingar, bara att dom blir utslagna innan finalen. Varför skulle just vita hellre satsa på medeldistans och långdistans än sprint?
obesogen
2006-10-08, 23:21
En fysiologiföreläsare påstod att det kan bero på:
Genetiska faktorer, omgivningsfaktorer, tidig träning.
Vad gäller fysiologiska skillnader tycks musklernas nervförsörjning vara något mer utvecklad hos afrikaner=bättre koordination= ger 100-meterslöparen större effekt och högre verkningsgrad.
obesogen
2006-10-08, 23:22
"The results summarized here suggest that about 15% of the total variance in the proportion of type I muscle fibers in human is explained by the error component related to muscle sampling and technical variance, that about 40% of the phenotype variance is influenced by environmental factors, and the remaining variance (about 45%) is associated with inherited factors"
JA Simoneau & C Bouchard, The FASEB Journal, Vol 9, 1091-1095, Copyright © 1995
Kort och gott om inte jag missförstod det hela; 40% går att ändra med träning och 45% är satt i sten.
Den där studien är 16 år gammal och mycket har hänt inom muskelfiberforskningen sen dess.
Tycker det finns rätt många vita sprinters när man kollar tävlingar, bara att dom blir utslagna innan finalen. Varför skulle just vita hellre satsa på medeldistans och långdistans än sprint?
Varför satsar svarta hellre på något annat än hockey?
Har givetvis ingen fakta på detta utan det var mest en tanke.
En fysiologiföreläsare påstod att det kan bero på:
Genetiska faktorer, omgivningsfaktorer, tidig träning.
Vad gäller fysiologiska skillnader tycks musklernas nervförsörjning vara något mer utvecklad hos afrikaner=bättre koordination= ger 100-meterslöparen större effekt och högre verkningsgrad.
Vad är egentligen en afrikan? Jag tror knappast att man kan räkna afrikaner som en homogen "ras".
Wennerberg
2006-10-09, 00:01
Springer fem m på fem minuter
Jag lovar posta mitt resultat här när jag börjat springa på löpband...om jag lär mig det ngn gång =/ mitt nuvarande rekord på elljusspår med mkt varierande lutningar o terräng är på 45.43 över 9,9km.
/A
9.3 km (kuperad terräng): 40.15 min
8.5 km (asfalt): 37.05 min (8/10)
13.5 km (asfalt): 58.55 min (6/10)
Ganska ok för en 95 kilos klump. O:-) Har precis börjat med asfalt-sässongen så förhoppningsvis kan man slipa på resultaten.
Lite konstiga distanser kanske men jag lyckas aldrig få till dom där exakta, naturliga löpdistanserna (10 km, 15 km etc.)
Överdrift.
Varför har du rätten säga vad som är perfekt teknik, den skiljer sig helt klart från person till person. Paralell? tänk marklyft.
Förövrigt är ditt antagande om muskelfibersammansättning löjligt. Vem som blir bäst sprinter har INTE att göra med muskelfibersammansättning.
Störst betydelse enligt gängse vetenskap är att kroppens förmåga att lagra elastisk energi har störst betydelse. Vad som påverkar detta? jo kroppens byggnad med senor, ben , ja all vävnad som som lagrar energi vid påfrestningen i ett löpsteg. Musklerna är bara en del av kakan.
Denna diskussionen var uppe på charlie francis forum för snart två år sen. Här har du svaret på hur nära det har varit att en vit killle sprang under 10 sek på 100 m
Originally Posted by Charlie Francis
In 1984, Marion Woronen of Poland ran under when first credited with 9.99. A review of the film for European Record ratification showed that the actual time was 9.991. Unfortunately, the rules on electronic timing state that anything overthe hundredth is rounded up to the next higher number- or 10.00! That's as close as it can get- and we've yet to see a Caucasian go any faster in 20 years!
2.5 kuperade kilometrar på sju minuter och 14 sekunder. Runt, runt, runt.. :-)
Mccartney
2006-10-10, 15:52
Överdrift.
Varför har du rätten säga vad som är perfekt teknik, den skiljer sig helt klart från person till person. Paralell? tänk marklyft.
Förövrigt är ditt antagande om muskelfibersammansättning löjligt. Vem som blir bäst sprinter har INTE att göra med muskelfibersammansättning.
Störst betydelse enligt gängse vetenskap är att kroppens förmåga att lagra elastisk energi har störst betydelse. Vad som påverkar detta? jo kroppens byggnad med senor, ben , ja all vävnad som som lagrar energi vid påfrestningen i ett löpsteg. Musklerna är bara en del av kakan.
Carl Lewis perfekt teknik....ja jag har själv varit landslagsprinter och varit inom den världen i över 15års tid. Alla som har goda kunskaper inom friidrott o löpning vet hur bra teknik Carl Lewis hade. Finns ingen annan med ett sådant steg som han. Ingen som sprungit så lätt o energi löst.
Men alla borde ju veta att den snabbaste är den som är bäst på 40yards...
obesogen
2006-10-10, 18:49
Skrev lite om kreatins inverkan på 100 meters löpare för ett tag sen:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51862
sweet_sunny_south
2006-10-10, 19:48
Skrev lite om kreatins inverkan på 100 meters löpare för ett tag sen:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51862
hade oxå en föreläsning om exakt det där för några veckor sen(med håkan westerblad). vad pluggar du till?
Men alla borde ju veta att den snabbaste är den som är bäst på 40yards...
Vem har rekordet på det? Barry Sanders?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.