Visa fullständig version : Ätardag
Har lite funderingar angaende den dag eller de dagar som man äter mer av saker och ting.
Lat oss säga att pa söndagar äter jag allt jag känner för, vilket brukar bli;
*1-2kg smagodis (ej choklad)
*muffins, sockerkakor, kanelbullar
*proteinbars
*fruktkvarg
*popcorn
*hemmagjord pizza
*müsli
*maximerade proteindrinkar, dvs tjocka (mer pulver, mindre vätska)
Allt detta äts mellan 08.00 pa morgonen till 23.00 pa kvällen. Under natten far kroppen fortsätta jobba "häcken av sig" för att förbränna det sista jag ätit.
Mkt insulin som utsöndras under dessa 24timmar!
Fraga1;
*Kan detta leda till att jag dagen efter är tröttare än vanligt när jag vaknar?
Upplever ingen energikick utan snarare "baksmälle" känsla. Har hört att detta kan hända när man chockar kroppen med mycket socker.
Fraga2;
*Kan det vara bättre att dela upp ätardagen pa tva dagar istället.=man äter godis pa kvällen dagen innan vilket förhoppningsvis leder till att man inte är sa sugen när man vaknar dagen efter. Äter normalt fram till 13-tiden ungefär (dag2) och börjar därefter sa sakta aterigen med "fritt val". Skillnaden är att kroppen far en liten viloperiod i mellan.
Detta sker förutsatt att man inte äter mer än vanligt totalt sett.
:confused: :confused:
1-2 kg smågodis är rätt mkt...
1.5kg "godis" är väl typ en 5500kcal hehehe
mallan: 1-2 kg godis på en dag ? hoppas det är ett skrivfel. I annat fall slösar du bort väldigt mycket pengar på alla kosttillskott i veckorna.
Varför har du en hel ätar dag? Räcker med ett mål. 1-2 kg godis? Du lär ju må illa efteråt.
Har folk ätardagar? Det finns ju inte belägg som säger att det är bra. Godis, chips etc är INTE bra. Du får i dig socker och fett lagom ändå.
Jag förstår att det är en psykologisk faktor som spelar in, "nu har jag tränat hårt så jag förtjänar lite godis"
Eller de som säger att man måste äta sånt fett för att inte kroppen skall börja producera fett istället. Men man får i sig mer än lagom ändå men husmanskost och lite mjölk på det.
Så skippa dessa sk: ätardagar, och håll ut så länge det går. Går det inte så ät så lite som möjligt.
Kan jag ha rätt?
/B
1) Psykisk avslappning, man vill ju inte få ätstörningar
2) Hålla förbränningen uppe så att kroppen inte sänker förbränningen
3) Bra för återhämtningen
de tre faktorena tror jag inte på.
1. Jag själv får dåligt samvete efter en sådan dag och sen tittar på sin mage. Psykiskt påfrestande skulle jag vilja säga.
2. Att det skulle sänka förbränningen!? sen att det skulle vara dåligt är ju också ett paradox. Själv vill jag ha långsam förbränning så jag slapp äta varannan timme.
3. Knappast
jenan546
2002-11-04, 20:44
Originally posted by Hominus_Nocturna
1. Jag själv får dåligt samvete efter en sådan dag och sen tittar på sin mage. Psykiskt påfrestande skulle jag vilja säga.
2. Att det skulle sänka förbränningen!? sen att det skulle vara dåligt är ju också ett paradox. Själv vill jag ha långsam förbränning så jag slapp äta varannan timme.
3. Knappast
Det beror ju helt på vad det gäller för diet. Innehåller den inte så mycket kolisar kan det vara schysst att fylla på depåerna lite granna inför nästa träningsvecka.
Jag tycker dock att man ska hålla sig inom rimliga gränser på en ätardag. Jag kanske tar den där fikan nere på stan och lite godis till bion. Man kan ju inte förneka att det sociala livet blir lite lidande av en diet.
3. Knappast
1)Tja ätardag är inte samma sak som frossardag faktiskt. Meningen med ätardagar är under hård diet att man ska slappna av och äta vad man vill. Man MÅSTE inte trycka i sig 2kg godis. Får du ångest för att du ätit "fel" en dag av 7 så kan jag ju iofs säga att det är precis att bli sån man vill undvika, no offence.
2)Låg förbränning är inget att sträva efter, det gör dig fet, trött och sjuklig.
3)Du tror inte kroppen återhämtar sig bättre när den för en gångs skull inte har för lite kcal på en dag?
1. Att få dåligt samvete efter att ha proppat i sig skitmat är väl onaturligt om man skulle vara oberörd, vid seriöst tränande. För jag antar att vi är det.
2. Lagom förbränning pratar vi om här.
3. Folk som bygger, äter inte för lite kcal under de andra dagarna, så där förstår jag inte ditt resonemang.
Se det lite som att du äter för mycket kcal, för att bygga på vardagarna(för det gör man). Och dessa ätardagar äter du extremt mycket kcal. Den ekvationen slutar med att du blir tjock och fet som en galt. (inte personligt givetvis)
Men hallå måste jag skriva det i caps? MAN HAR BARA ÄTARDAGAR VID DIET OCH DEFF!
Det finns ju inte belägg som säger att det är bra.
Jo. Läs lite om leptin (http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=ISO-8859-1&q=leptin&meta=group%3Dmisc.fitness.weights).
Men förlåt då, jag vet många som lägger in pizza och annat onyttigt varje lördag. men att du inte tillhör dem det förstår jag nu. Börja inte böla bara.
:cryout:
Vissa verkar vilja leva på diet 24/7 varför vettefan...
Alltså, äterdag tycker jag verkar vara riktigt vettig enbart för folk som vill tävla, eller håller på deffa, eller vill tappa vikt.... och man måste ju fortfarande äta med lite måtta, 1-2 kilo godis låter som en jävla massa, jag blir illamånde om jag proppar i mig 200-300 gram under en film, vågar inte ens tänka mig hur jag skulle må om jag åt 2 kilo!
Personligen så äter jag vad jag känner för, varje dag. Är ju med all säkerhet inte bland dom som tränar riktigt "seriöst" här på forumet, men jag ser då till att jag får i mig mkt mat, även om det kanske inte är världens bästa mat...
Rent allmännt så verkar folk här på forumet vara livrädda att "lägga på sig lite", och ibland börjar man nästan fundera vad folk lever på för mat... Hälsosam mat i all ära, men om jag känner för en pizza nån dag, så köper jag fan en pizza, inte går jag runt o oroar mig över hur mkt onyttiga fetter och annat hemskt som jag får i mig... man måste ju leva med ;)
Men förlåt då, jag vet många som lägger in pizza och annat onyttigt varje lördag. men att du inte tillhör dem det förstår jag nu. Börja inte böla bara.
Hur funkar du egentligen. Under min "bulk-tid" äter jag "strikt:rolleyes: :oh iallafall nästan. En pizza med lite öl och lite godis nån dag i veckan har knappast gjort mig tjockare än vad jag skulle blivit annars. Det gör ju att jag orkar med det andra "strikta"...
"Kroppsbygge" handlar även om psyke, glöm inte det!!!! Tappar du lusten p g a ditt sociala liv lider då kommer du defentivt inte få bra fysiska resultat. Jag tycker du borde slappna av lite...
...har jag missförstått dig??:confused:
Hm 1-2kg godis har tydligen fatt fart pa en hel del ser jag :D
Ok, visst varierar mängden. Ibland 200g ibland 500g och ibland kan jag nog TÄNKA mig att det blir i närheten av 1kg.
När man gar omkring och smaäter godis under en hel dag sa blir det mer än när man tar sin pase och trycker i sig allt pa en gang. Sen beror det ju helt pa vad för godis man äter...skumgodis, vingummi eller turkisk peppar...
Uppräkningen var exempel pa vad som kan slinka ner i magen under dagen. Vissa söndagar blir det mer och vissa mindre.
Anledningen till att jag har en sk ätardag är för att jag tycker det är lättare sa. Jag vet att en gang i veckan behöver jag inte bry mig om vad jag stoppar i mig och äter vad och när jag känner för det.
OBS, detta sker inte i nagon form av frosseri eller hetsätning.
Detta behöver inte betyda att man äter sötsaker under en hel dag. Som de flesta nämnt sa mar man ju illa efter för mkt socker. Alltsa äts det även "vanlig mat" men utan tanke pa om det innehaller 50g protein eller 30g.
Far INGA som helst skuldkänslor för att jag unnar mig lite x-tra. Varför skulle jag!??!
Har ingen lust att sluta äta godis just nu da jag inte kör nagon diet. När den dagen kommer har jag inga som helst problem att göra ett uppehall.
Jag tycker om godis precis som andra dricker öl, gillar pizza, käkar chips mm
Anledningen till att jag äter ganska "strikt" under veckan beror pa att jag vill vara säker pa att jag far i mig allt som behövs. Mar inte alls daligt utav detta utan ser som en del av träningen och lite av en livsstil. Trivs med detta.
Socialt fungerar det ocksa bra. Mina kompisar vet att jag vill na ett resultat med min träning och förstar det. Sa vitt jag vet har de inga problem med det. Pa jobbet hade jag med mig matlada och mellanmalet fixades lätt med hjälp av keso/kvarg eller proteinpulver. Visst ställde sig kollegorna fragande till en början, men efter en tid sa blev de snarare nyfikna och fragade om rad.
Sambon/pojkvännen har samma upplägg, dvs äter ordentligt under veckorna och äter vad han känner för pa lördagen eller söndagen.
Ätstörning!??! Näe, knappast.
Det är en sjukdom och ska, tycker jag personligen, respekteras som det och inte alltid användas som ett "skällsord" varje gang man diskuterar mat eller näring.
Ätstörning är nagot helt annat och beror oftast pa att man har psykiska problem. En mkt allvarlig sadan och tyvärr ngt som manga flickor, pojkar, män och kvinnor lider av idag.
Alkoholism, de som använder vald mot sig själv, skär sig med rakblad odyl -vet inte vad de heter-är exempel pa liknande sjukdomar av ungefär samma typ. Träningnarkoman. Listan kan göras lang....
Men visst kan det vara svart att avgöra om kontroll är en sjukdom/ätstörning eller ej.
Att detta skulle paverka mina kosttillskott som jag använder har jag lite svart att första. Tror inte att Hydron fungerar sämre. Inte KCGn heller.
Kosttillskotten äter jag för att tillföra kroppen ämnen som jag inte själv kan tillföra med vanlig mat. Har inte heller lust att släpa med mig ett paket ägg till gymet som jag ska svepa efter varje träningspass.
Lathet!? Ja, kanske.
Tillbaka till min fraga;
Kan vara en "sockerchock" som gör att man är trött dagen efter? Blir kroppen trött av att utsöndra sa mkt insulin under en sa lang tid eller är min trötthet en inbillning?
Mallan: Vad jag menade med kosttillskotten är att du sitter och räknar gram av olika oljor och sedan trycker du i dig efter vad du nu säger upp till 1 kg godis under en dag...Jag vet att de flesta kör med ätardagar men godis innehåller inte så mycket som är nyttigt på något sätt, det enda som tillförs är kolhydrater, fett och salt.
Behöver du så stora mängder kolhydrater för att fylla på föråden inför nästa vecka så ligger du lågt under hela veckorna.
Äterdagar kan vara bra om man sköter dem rätt, man kan äta lite mer mat av sådant man saknar men att vräka i sig sådant är aldrig bra i längden (Utgår nu i från ditt upplägg som tyder på att du har någon typ av tävlningsmål någon gång i framtiden och satsar på tävlingsmässiga ökningar i muskler.) Är det bara för hobbybruk spelar det ju ingen roll då det inte borde påverka hälsan något nämvärt.
1 kg godis borde väl kunna variera mellan 3500 kcal till mycket högre och det är ganska mycket, så du har nog rätt i att du blir trött av att äta så mycket kalorier, då du även äter vanlig mat under den dagen så blir totalsiffran väldigt hög.
z_bumbi>
Tack för svaret!!:thumbup:
Anser inte att jag behöver fylla pa depaerna sa mkt...far väl kolla godiskonsumtionen lite x-tra ;)
mallan: Du behöver ju inte utesluta godis helt som tur är.
En ganska bra länk som handlar om cheat days. http://www.testosterone.net/articles/189dc2.html
Sen kommer den stora frågan också: Varför blir jag bara mer och mer sugen på godis ju mer jag skriver om det ? :D
Enkelt,
GODIS É GOTT!!
:eating: :hbang: :eating:
:D
Jag får samma "baksmälle-känsla" efter en hel ätardag. Brukar bli väldigt svullen och trött. En mycket obehaglig upplevelse som säger mig att det inte kan vara riktigt bra.
Därför har jag inte en hel utan brukar nöja mig med en halv eller bara en kväll.
Detta ger mig inga problem dagen efter även om jag också känner att min kropp under natten får "fortsätta jobba 'häcken av sig' ".
Mina är lite oftare än en dag/vecka. Snarare var 5:e dag, så fort jag känner att det inte är ett sug längre utan att kroppen BEHÖVER extra tillskott av kolhydrater. För det är ALLTID godis och andra snabba kolhydrater jag blir sugen på. Varför kan jag inte helt plötsligt få ett oerhört, oemotståndligt sug efter lax eller vitkål? :D
Originally posted by Matti
Jo. Läs lite om leptin (http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=ISO-8859-1&q=leptin&meta=group%3Dmisc.fitness.weights).
Vad har fruktos med sackaros att göra??
Sackaros är väl uppbyggt av en Glukos och en Fruktos molekyl om jag minns rätt.
Ok om man är svag för godis, det är väl allmänt accepterat.. Även om jag personligen anser att det tyder på lite dålig karaktär.
För att inte säga barnsligt att dras till sötsaker.
Nu till min fråga.. Eller snarare påpekande..
Det verkar som om en del här tror att godis skulle innehålla bra kolhydrater för att "fylla på förråden".. Så är det ju inte. Godis innehåller ju endast sackaros (=tomma kolhydrater), ger en uppiggande effekt för stunden och sen bara lägger sig som ett fettlager, som man sen måste bränna bort. Det är så otroligt onödigt. Hitta vettiga alternativ, lär er uppskatta husmanskosten mer.. Ät mer av det. Det är ju faktiskt otroligt gott egentligen.. Samt att det ger, TILL SKILLNAD FRÅN GODIS, vettig energi som håller i sig under lång tid.
Jag menar.. Varför slösa pengar på värdelöst skräp som bara ger illamående, onödig viktuppgång och värdelös energi??
Visa lite viljestyrka!!
Originally posted by Daemon
Sackaros är väl uppbyggt av en Glukos och en Fruktos molekyl om jag minns rätt.
I dess naturliga form ja, men inte det raffinerade sockret i godis.
Originally posted by Lord_X
I dess naturliga form ja, men inte det raffinerade sockret i godis.
Å fan! Jag erkänner villigt att jag inte är insatt i vad som sker vid raffinering, jag har för mig att man omkristalliserar.
Du får gärna förklara för mig vad som sker eftersom jag trodde att sackaros innehöll just glukos och fruktos. Om Fruktosen försvann vid raffinering borde väl sackarosen byta namn eller ?(Strösocker?).
Det var en tråd för ett tag sedan när Fidde Beast hade sin ätardag. Typ 1kg godis 2 chipspåsar 1sockerkaka 1liter glass osv.osv :eating:
Funderar på o själv ha ngn riktig ätardag någon gång, fast jag har betydligt svårare att få i mig mat än fidde.:bpump: :thumbup:
Originally posted by Lord_X
Varför slösa pengar på värdelöst skräp som bara ger illamående, onödig viktuppgång och värdelös energi??
Visa lite viljestyrka!!
Bra sagt mannen :thumbup:
Strösocker eller sackaros är en glukosmolykyl som sitter bunden till fruktos. I Sverige så kommer sackarosen från sockerbetor och på många andra ställen i världen från Sockerrör. Ju mer man tvättar sockret desto vitare blir det och desto mindre mineraler finns kvar. Råsocker, farinsocker och sirap innehåller alltså små mängder kalium, magnesium och kalcium. Vitamininnehållet är nära noll.
I godis och läsk finns ofta maltodextrin, eller med annat namn Glykos vilket är kedjor av glukos. Ursprunget är stärkelse från potatis eller majs som behandlas med syra ( hydrolyseras ).
Man kan behandla glykosen med enzymer som omvandlar glukos till fruktos så får man " High Fructos Corn Syrup " som är en billig amerikansk produkt från ffa majs. Liknar sirap.
Man kan dela sackarosen till fritt glukos och fruktos och då får man InvertSocker.
Var och en av dessa sötningsmedel har sina egna speciell egenskaper men deklareras ibland som Socker.
Dock är näringsvärdet lågt och GI högt :nono:
Än en gång kommer Sverker till undsättning ! :)
Det tackar vi för !
Det är så otroligt onödigt. Hitta vettiga alternativ, lär er uppskatta husmanskosten mer.. Ät mer av det. Det är ju faktiskt otroligt gott egentligen.. Samt att det ger, TILL SKILLNAD FRÅN GODIS, vettig energi som håller i sig under lång tid.
Lord_x>
Du har säkert rätt om man är ute efter att kolhydratsladda. Själv äter jag godis en gang i veckan just för att jag tycker det är enklare att "kontrollera" intaget sa.
Har inga problem med viljestyrka eller karaktär, men just nu behöver jag varken ladda eller ligga pa ngn diet sa varför inte unna sig lite "godsaker" här i livet.
Kan utan problem halla mig därifran när sa krävs.
Mar helt enkelt bra med att fa släppa "lös" och trivs med det.
Hur gör du själv?!!?
Äter du alltid strikt!?..
Vad har fruktos med sackaros att göra??
Läs mitt inlägg igen. Jag skrev ingenting om fruktos eller sackaros.
Originally posted by mallan
Lord_x>
Hur gör du själv?!!?
Äter du alltid strikt!?..
Jag äter aldrig godis eller pizza, hamburgare eller något onödigt överhuvudtaget, utan enbart husmanskost... Till saken hör det att jag avskyr godis och skräpmat, jag tycker inte att det är gott alls. Jag vet inte riktigt vad du menar med strikt.. Jag äter ju bra mat, men däremot väldigt mycket av det... Hmmm :em:
Lord_x>
...menar inget ont med strikt.
Trodde att du alltid avstod fran saker som du igentligen tycker om och skulle vilja ha.
Personligen har jag nog ätit lite väl mkt under de senaste söndagarna. Fortsatte helt enkelt med ett ganska högt intag plus att jag även ändrat i mitt kostupplägg.
Det blev alltsa lite "kaka pa kaka" effekt :rolleyes:
En ursäkt till Laaassseee.
:bow:
Min kropp har inte lagt pa sig mindre för att jag tog bort fettet efter träningen (var tvungen att testa=nyfiken).
Var bara onödigt blond där ett tag ;) :love:
Mmmm! Godis"!
Har precis tryckt i mig en stor påse lösgodis och en skål popcorn. Eftersom alla tjatar om att kolhydrater + Protein= jättebra, så var det ju lika bra att ta en stooor chokladprottedrink oxå. Så nu är jag rejält laddat för filmen. ( kommer väl somna efter halva pga blodsockerfallet:D ) Men då får man plocka fram det hemliga vapnet: hallon/ blåbärslättfil. Så ruggit gott!
:eating:
Martin
MiniYates
2002-11-21, 14:28
Förbränningen sänks för mkt om du äter nyttigt hela tiden. Visst drar man på sig vätska i ett par dagar efteråt, men när den är borta är du hårdare än innan.
Är ju knappast så att Age,Möllerström,Sasha Vujic, Fredrik Carlsson och resten av SM-eliten äter på som tokar varje lördag för att de får sämre resultat.
MiniYates: Jo det är ju bra att jämföra tävlande bodybuilders i sverige-eliten med motionärer...det är ungefär samma sak skulle jag tro :D
The Dwag
2002-11-21, 18:32
Vaddå ätar dagar ?? :naughty:
http://www.arcamax.com/afpops/garfieldsandwich.gif
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.