Visa fullständig version : Vem bänkar mest på kolo ?=)
Makkan_M
2006-04-03, 20:14
Ja som topic lyder... vem gör de? och hur mycket isf?? =):) *popcorn*
mystic[-_-]
Finnpower 345 kg eller något sådant
Makkan_M
okej 345 kg ?!?!?!? OMFG!!
Thorwaldsson
2006-04-03, 20:15
Ja som topic lyder... vem gör de? och hur mycket isf?? =):) *popcorn*
Finnpower. Karln har vad jag fattat det som pressat 300++
Edit: Nä skit mig i näven va snabba ni är :D
finnpower bänkar mest i världen (IPF) så jag gissar på kenneth "finnpower" sandvik
Finnpower. ( Iaf med tröja, troligtvis utan också, även om han är förhållandevis "dålig" på det. )
Rätta mig om jag har fel nu men det är väl: 345kg ( på tävling, världsrekord inom IPF - enbart bänk, med tröja ) och 250kg utan tröja, på träning.?
EDIT:; Ojsan, "ganska" sent ute där ja... :D
Finnpower bänkar mest på herrsidan. Han provade 345,5 i helgen men missade tyvärr.
Bland damerna så ligger sweetcarolina på 92,5 rätt bra till skulle jag tro!
MasterChief
2006-04-03, 20:25
Ähh..lyssna inte på dom. En bra dag så är jag bäst.
Lillgrabben
2006-04-03, 20:29
Som ett par andra har sagt:
Kenta bänkar mest, inte bara på brädan utan även i hela världen! :hbang:
pragmatist
2006-04-03, 20:31
Finnpower bänkar mest på herrsidan. Han provade 345,5 i helgen men missade tyvärr.
Det är väl ingen konst att missa på 345,5, det kan jag också göra! ;)
Chandler
2006-04-03, 20:32
Som ett par andra har sagt:
Kenta bänkar mest, inte bara på brädan utan även i hela världen! :hbang:
Vilken av meriterna väger månne tyngre? :D
och överleva? :D
Jag också! Och jag kommer inte levande därifrån!
Vem bänkar NÄST mest då?
allan
Krille 87
2006-04-03, 20:34
Vem bänkar näst mest? Pirre ?
mystic[-_-]
2006-04-03, 20:36
Vem bänkar NÄST mest då?
allan
Olof Wiklund?
pragmatist
2006-04-03, 20:36
och överleva? :D
Nu smyghöjde du svårighetsgraden här tycker jag...
Lillgrabben
2006-04-03, 20:37
Vem bänkar NÄST mest då?
allan
Sveriges bäste hkp-bänkare, farbror Hulken. :hbang:
Därefter jag & Olof skulle jag tro.
Det är tamejfaan helt sanslöst att kunna bänka 345kg. Det gör ju inte saken sämre att karln gör en djup bänkning till skillnad mot många andra duktiga bänkare. Som enbart förflyttar stången några få centimeter.
Själv jagar jag 200kg i bänken men när man ser en sådan snubbe som Sandvik Finnpower så är 200kg en fjärt i det blå.
Lillgrabben
2006-04-03, 20:39
Därefter jag & Olof skulle jag tro.
Men å andra sidan missade Olof ut sig i marken (?) på sm då han gjorde 235 så jag kanske är ensam 3a fortfarande?
Kan du lyfta av 345.5 själv från ställningen också? :D
:thumbup:
Har inte sett i fetknoppens journal, men där finns säkert vikter som ligger rätt högt med.
Lillgrabben
2006-04-03, 20:41
Har inte sett i fetknoppens journal, men där finns säkert vikter som ligger rätt högt med.
Förvisso!
Fetknoppen är mycket duglig lyftare måste jag säga! Vikterna jag räknade upp var resultat jag vet är gjorda på tävling.
MasterChief
2006-04-03, 20:42
Vad tror ni, alla bänkarkungar/SL-intresserade (det finns ju faktiskt en del här), bänkrekordet kommer vara om, säg, 50 år? Kommer någon lyfta 400kg?
När var 300kg en omöjlig drömgräns?
Förvisso!
Fetknoppen är mycket duglig lyftare måste jag säga! Vikterna jag räknade upp var resultat jag vet är gjorda på tävling.
fridebee, vad gjorde han på tävling?
innan titan fury! inte så länge sen alltså.
bluelight
2006-04-03, 20:44
Vad tror ni, alla bänkarkungar/SL-intresserade (det finns ju faktiskt en del här), bänkrekordet kommer vara om, säg, 50 år? Kommer någon lyfta 400kg?
Runt 450 kg är väl redan gjort? Visserligen ett antal lager på den bänktröjan..
Lillgrabben
2006-04-03, 20:44
Vad tror ni, alla bänkarkungar/Sl-intresserade (det finns ju faktiskt en del här), bänkrekordet kommer vara om, säg, 50 år? Kommer någon lyfta 400kg?
Första 300-lyftet gjordes för 25-30 år sedan i USA. Därefter har Kazmaier gjort 300 på tävling, Lars Hedlund över 300 ( på uppvisning i Örebro), Henderson 322 på IPF-VM osv...
Lillgrabben
2006-04-03, 20:46
fridebee, vad gjorde han på tävling?
Jag är inte riktigt säker. Jag vet att han gjort över 220 iallafall, kanske närmare 230?
Det tror jag pl.mannen vet mera exakt.
Lars Hedlund över 300 ( på uppvisning i Örebro)
Ingen tröja!!!! :hbang:
allan
Lillgrabben
2006-04-03, 20:55
allan
Han var småstark kan man säga. ;)
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/2/bilder/lasse_hedlund.jpg
Liten kille....
allan
Liten kille....
allan
om inte den där tjejen är runt 120cm så är han fan stor som ett jävla hus :hbang:
allan
Asså det är sånt man blir imponerad av! Lyft som görs utan uttrustning är ju det som gäller! Vore det inte roligt om det fanns ett VM inom IPF där man inte fick använda utrustning och tröjor.
Finns det många människor i världen som pressar över 300 utan tröja? Finns det många som böjer och markar över 400 med endast bälte? Finns det någon som böjer och markar över 400 med endast bälte? Isåfall är jag mäkta imponerad!
Lillgrabben
2006-04-03, 21:21
Finns det många människor i världen som pressar över 300 utan tröja?
Nej, det gör det inte.
Finns det många som böjer och markar över 400 med endast bälte?
Nej det gör det verkligen inte.
Finns det någon som böjer och markar över 400 med endast bälte?
Nja, kanske någon klarar ena delmålet men troligen inte båda...
Isåfall är jag mäkta imponerad!
Jag också.
Själv skulle jag nog efter lite funderande vilja nominera don_kocke som ny bänkkung,
jag är 1.81 och väger i dagsläget 84 kg och gjorde idag en 3a på 160
Det resultatet är bättre än samtliga oavsett viktklass svenska rekord i ungdom, dessutom en 3a.
Lillgrabben
2006-04-03, 21:27
Själv skulle jag nog efter lite funderande vilja nominera don_kocke som ny bänkkung,
Det resultatet är bättre än samtliga oavsett viktklass svenska rekord i ungdom, dessutom en 3a.
Nej, det är det inte.
En av mina klubbkompisar har ett svenskt rekord på 170 kg som ungdom. :D
Edit:
Jag tror att han är medlem här också, han kommer att bli mkt bra bänkare!
Nej, det är det inte.
En av mina klubbkompisar har ett svenskt rekord på 170 kg som ungdom. :D
Edit:
Jag tror att han är medlem här också, han kommer att bli mkt bra bänkare!
Ja jädrar, jag kollade inte i enbart bänkpress.....
okej don_kocke har inte tagit 125kg klassen än, men en 3a på 160 så är han inte långt ifrån heller :D
Edit: riktigt stark klubbkompis :thumbup: hoppas han fortsätter att lyfta bra!
Finns det många människor i världen som pressar över 300 utan tröja?
Nej, det gör det inte.
Finns det många som böjer och markar över 400 med endast bälte?
Nej det gör det verkligen inte.
Finns det någon som böjer och markar över 400 med endast bälte?
Nja, kanske någon klarar ena delmålet men troligen inte båda...
Isåfall är jag mäkta imponerad!
Jag också.
Kan du några fler namn än Lasse Hedlund som bänkat 300+ utan tröja?
Glenn ross, tar inte han över 400 i böj och mark utan utrustning? Eller var det bara över 400 i böj eller mark?
Fredrik S
2006-04-03, 21:38
Stämmer det att James Henderssons 322 är utan tröja? Jag läste nämligen någonstans att han alltid bänkade utan tröja och isf borde ju hans världsrekord också vara utan tröja.
Lillgrabben
2006-04-03, 21:40
Stämmer det att James Henderssons 322 är utan tröja? Jag läste nämligen någonstans att han alltid bänkade utan tröja och isf borde ju hans världsrekord också vara utan tröja.
Svar ja.
Fredrik S
2006-04-03, 21:49
Liten kille....
allan
Farsan har berättat att när han gjorde lumpen på I3 i Örebro i slutet på 60-talet så fanns det en furir som hette Hedlund, som var så fruktansvärt stor, att när dom skulle ha fys så fick han klippa upp sina blå "gymnastikbyxa kort" ända upp till resåren och använda dom som ett höftskynke istället för byxor. Det fanns nämligen inte en chans i helvetet, att hans lår skulle kunna få plats. Det måste vara samma Hedlund eller?
Lillgrabben
2006-04-03, 21:52
Farsan har berättat att när han gjorde lumpen på I3 i Örebro i slutet på 60-talet så fanns det en furir som hette Hedlund, som var så fruktansvärt stor, att när dom skulle ha fys så fick han klippa upp sina blå "gymnastikbyxa kort" ända upp till resåren och använda dom som ett höftskynke istället för byxor. Det fanns nämligen inte en chans i helvetet, att hans lår skulle kunna få plats. Det måste vara samma Hedlund eller?
Han var kapten (??) i armén vet jag.
På tal om att lyfta utan utrustning så tycker jag New England Record Breakers blir riktigt intressant, jag är inte så insatt men det är några stora namn som ska lyfta. http://www.theatlantisfoundation.com/Powerlifting.html
the_PL_man
2006-04-04, 10:08
220 om jag inte missminner mig.
/the_PL_man
Jag är inte riktigt säker. Jag vet att han gjort över 220 iallafall, kanske närmare 230?
Det tror jag pl.mannen vet mera exakt.
the_PL_man
2006-04-04, 10:12
Lasse Hedlund gjorde som bäst 285 på tävling (Europarekord).
Scot Mendelsson har bänkat 323 utan tröja.
James "Hollywood" Henderson hade IPF rekordet på 322,5 kg länge, och utan tröja.
Kazmaier har gjort 300 utan tröja.
Den ende av ovanstående som gjort 300+ kg testad är Henderson.
the_PL_man
Kan du några fler namn än Lasse Hedlund som bänkat 300+ utan tröja?
Glenn ross, tar inte han över 400 i böj och mark utan utrustning? Eller var det bara över 400 i böj eller mark?
stahlberg
2006-04-04, 11:10
Jim Williams borde ha gjort 300 kg (det var länge sedan...). Han hade dock armbågslindor.
Ska man "mäta" bänkpressresultat rättvist borde resultaten ha gjorts på tävling. Då har tre domare bedömt lyftet. På träning (och i uppvisningar) kan alla möjliga avarter - och överdrifter - noteras.
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/2/bilder/lasse_hedlund.jpg
Liten kille....
allan
Den här mannen såg vi i Göteborg på någon tävling. Jag kommer inte ihåg vilken det är rätt många år sedan. Men det är ointressant då det stora minnet var att när hedlund värmde upp dom sissta gångerna inför sina lyft. Så var han redan då förbi killen som blev tvåa. Det mäktigaste var när han värmde med sin första vikt som var 160kg. det lät som pistolskott varje gång stongen åkte i topp. Medans hedlund skrek papper. Jag tror han bänkade 280 kg då och missade 285 men som han senare tog någon vecka senare.
Om man ser på dom här snubbarna som bänkar med tröja. Och ser hur brutalt mycket mer dom tar då. Så skulle det varit roligt att se Lasse Hedlund bänka med tröja. 400+?
Om man ser på dom här snubbarna som bänkar med tröja. Och ser hur brutalt mycket mer dom tar då. Så skulle det varit roligt att se Lasse Hedlund bänka med tröja. 400+?
Inte inom IPF, iallafall.
sweetkarolina
2006-04-04, 14:01
Bland damerna så ligger sweetcarolina på 92,5 rätt bra till skulle jag tro!
att finnpower är bästa bänkare på brädan är väl rätt så självklart, men finns det nån tjej som slår mig?
fintelligens
2006-04-04, 14:11
På tal om att lyfta utan utrustning så tycker jag New England Record Breakers blir riktigt intressant, jag är inte så insatt men det är några stora namn som ska lyfta. http://www.theatlantisfoundation.com/Powerlifting.html
steve goggins, ed coan, kaz,mike "nitrometan" wolfe, travis mash, donnie thompson, bikini contest? Ojoj, detta var intressant :)
Nitrometan
2006-04-04, 14:14
Mike Wolfe kommer att vinna bikinitävlingen. Lätt!
Mike Wolfe kommer att vinna bikinitävlingen. Lätt!
Lätt. Och sedan flippa ur inne på GetBig.
http://www.criticalbench.com/images/MikeWolfe2.jpg
När min farsa samåkte med honom körde han bak sätet så långt det gick och satt i princip till hälften i baksätet *flex*
att finnpower är bästa bänkare på brädan är väl rätt så självklart, men finns det nån tjej som slår mig?
jag är inte tjej men om jag tar i så jag är blå så kanske jag klarar 92,5, fast då finns nog risk för lite brunt i brallan :D
Tog Hedlund sin dubbla vikt i bänk? han ser ju ut som han väger 150 typ, finns ju en bunt som tar sin dubbla vikt i bänk, då bänkar dom ju lika mycket ...
Tog Hedlund sin dubbla vikt i bänk? han ser ju ut som han väger 150 typ, finns ju en bunt som tar sin dubbla vikt i bänk, då bänkar dom ju lika mycket ...
Nja om jag inte är helt ute och cyklar så väger han över 160 kg
stahlberg
2006-04-04, 14:42
Jag tycker det är ett märkligt sätt att resonera, att den som väger 50 kg och klarar 100 kg i bänkpress skulle lyfta lika mycket som en som väger 150 och lyfter 300...
Hur kan du få det till att dom bänkar lika mycket?
Procentuellt av sin kroppsvikt JA, men att det skulle vara en lika stor bedrift att bänka 100 när man väger 50 som att bänka 300 när man väger 150 kan jag inte hålla med om.
I exemplet ovan enligt wilks koeff tabell skulle 50 kg:s lyftaren få 102 poäng medan 150 kgs killen skulle få 166 poäng. En viss skillnad och det finns nog en anledning till den skillnaden.
Nja om jag inte är helt ute och cyklar så väger han över 160 kg
Då menar jag den bild som finns på topiken. För när hedlund slog till med världsrekordet så vägde han mindre. För det var väl efter sedan han hade slitit sönder båda benmusklerna när han skulle böja 385,5kg och han bara säckade ihop. Det blev en sjukhusvistelse på några månader och han gick ned 50kg innan han satte igång och börja träna igen. Men då var det bara bänkrekordet som var intressant. Och det tog han ju :thumbup:
Jag vet vem som först i världen tog sin tredubbla vikt i bänk. Joe Bradley 1980 han bänkade 180kg och egen kroppsvikt som ni redan har räknat ut var 60kg
Nitrometan
2006-04-04, 15:49
Jag vet vem som först i världen tog sin tredubbla vikt i bänk. Joe Bradley 1980 han bänkade 180kg och egen kroppsvikt som ni redan har räknat ut var 60kg
Vet du var han bodde då? :)
Jag har hört ett par roliga historier om när han tävlade kring 1979 - 1982.
Jag tycker det är ett märkligt sätt att resonera, att den som väger 50 kg och klarar 100 kg i bänkpress skulle lyfta lika mycket som en som väger 150 och lyfter 300...
Nej han lyfter exakt 200 mindre, men han är lika stark ...
Det är grymt, hedlund måste klippa 3 x 160 kg, 480 kg för att vara lika stark
Hur kan du få det till att dom bänkar lika mycket?
Procentuellt av sin kroppsvikt JA, men att det skulle vara en lika stor bedrift att bänka 100 när man väger 50 som att bänka 300 när man väger 150 kan jag inte hålla med om.
I exemplet ovan enligt wilks koeff tabell skulle 50 kg:s lyftaren få 102 poäng medan 150 kgs killen skulle få 166 poäng. En viss skillnad och det finns nog en anledning till den skillnaden.
Du har nog rätt, vad fick Joe bradley med sina 180 och vägde 60 kg då ?
Det bör vara Mississippi U.S.A
Jag svarade Mississippi men det är Joe Ladner som kommer från Mississippi. Men Joe Bradley som vi snackar om kommer från Phoenix Arisona U.S.A
Nitrometan
2006-04-04, 16:29
Jag svarade Mississippi men det är Joe Ladner som kommer från Mississippi. Men Joe Bradley som vi snackar om kommer från Phoenix Arisona U.S.A
Jo, fast just då bodde han i en liten betongcell. Han satt inne för polismord. När han var med på VM var det sex beväpnade vakter som vaktade honom. De hade honom i hand- och fotbojor tills det var dags att värma upp. Tydligen nån i fängelseledningen som tyckte det var kul med SL och VM-guld.
Jo, fast just då bodde han i en liten betongcell. Han satt inne för polismord. När han var med på VM var det sex beväpnade vakter som vaktade honom. De hade honom i hand- och fotbojor tills det var dags att värma upp. Tydligen nån i fängelseledningen som tyckte det var kul med SL och VM-guld.
stahlberg
2006-04-04, 16:36
Hur fan kan man ens påstå att en som lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark som en som lyfter 300 kg?
inho vet ingenting om styrka. När min f.d adept (vägde 165 kg, bästa strikta bänkpress på träning 310 kg) parkerade sin bil på torget, och en annan bil stängde in hans bil, så lyfte han bort den andra bilen. Detta gjorde han tack vare att han var STARK, trots att han inte lyfte dubbla sin kroppsvikt i bänkpress. En 50 kg:s person som klarar UNDER 100 kg i bänkpress är "lika stark" som min f.d adept. Då ska också 50 kg:s killen kunna lyfta bort en bil som står i vägen för hans bil.
stahlberg
2006-04-04, 16:41
Vi var 4 personer som satt vid ett bord. Min bror vann i armbrytning över min ungdomsadept och över mig. Min ungdomsadept vann över mig. Men ingen bröt med den fjärde, för det var min f.d adept. Och vi visste att vi inte skulle haft en chans, för min f.d adept var STARK. Enligt inhos sätt att resonera så borde dock min bror (90 kg, 170 kg i bänkpress) varit ungefär lika stark som min f.d adept (165 kg, 310 kg). I Verkligheten hade min "lika starka" bror kunnat bryta med båda händerna och ändå förlorat.
stahlberg
2006-04-04, 16:44
Om inho någonsin får träffa en stark person, så slutar han säkert dilla om att svaga människor är lika starka som denne.
En person som väger 50 kg i bänkpress och klarar 100 kg är stark FÖR SIN KROPPSVIKT. Men rent objektivt så är en 100 kg:s-bänkpressare ganska svag, också om han väger bara 40 kg.
stahlis trippelpostar, du tar alltså inte lätt på det här med styrka :D
stahlberg
2006-04-04, 17:10
Jag tar inte lätt på styrka. Däremot tar jag ganska lätt på vad inho tycker. Orsaken till att jag trippelpostar är att jag tror att en person med inhos IQ har lättare att läsa tre korta poster än en lång.
Doctor Snuggles
2006-04-04, 18:28
Begreppsförvirring. Han menar relativ styrka.
fintelligens
2006-04-04, 18:48
Jag tar inte lätt på styrka. Däremot tar jag ganska lätt på vad inho tycker. Orsaken till att jag trippelpostar är att jag tror att en person med inhos IQ har lättare att läsa tre korta poster än en lång.
Du vill bara ha mycket posts, jag vet :D
Begreppsförvirring. Han menar relativ styrka.
Han menar relativ styrka i procentuellt förhållande till egen kroppsvikt, vilket ändå är ett mycket dåligt sätt att jämföra lyftare på (om dom inte har ungefär samma vikt, men då är ju jämförelsen kass i vilket fall). Det närmsta relativa mätsystemet är ju wilks formula men inte ens det är ju okontroversiellt. Därför tävlar man väl i viktklasser istället för det helt enkelt är ett bättre system.
Finnpower bänkar mest. Men vem bänkar minst?
vad är det för fel på min IQ, att du kan dömma den genom ett par svar på ett forum måste betyda att du har ett högt IQ....
finnpower bänkar mest i världen (IPF) så jag gissar på kenneth "finnpower" sandvikBrian Sider har väl bänkat mer inom IPF, fast, då på SL-tävling och inte på bänk-tävling?
Ett förbund som endast tillät bälte hade varit kul, fler skulle förmodligen tävla då!
Ben Johnson (den gamle fusksprintern) gör över 300 i alla fall!
;)
Ben Johnson (den gamle fusksprintern) gör över 300 i alla fall!
Ja kan minnas vad de sa i dokumentären om honom: "Alla på gymmen stirrade på honom. Det såg ut som det växte muskler på musklerna! " typ
Blir väl så om man dopar sig gärnet och har genetiska förutsättningar. Han var ju jäkligt snabb innan han dopade sig också.
stahlberg
2006-04-05, 08:46
Ben Johnsons bänkpressar torde ha debatterats i en annan tråd.
Angående inhos intelligens kan jag inte vara säker. Men har påstår man att en som lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark som en som lyfter 300 kg, och som dessutom t.ex lyfter bilar och knockar folk med örfilar så brister det i det logiska tänkandet. Och brister det i det logiska tänkandet så är det TROLIGT att IQ:n (mätt med traditionella test) inte är särskilt hög.
stahlberg
2006-04-05, 08:50
Jag fortsätter att posta i korta inlägg - för att få flera posts och för att inho ska orka läsa.
Jag hävdar alltså att
1. den som påstår att en som lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark som en som lyfter 300 kg (och t.ex lyfter bilar och knockar folk med en enda örfil) har brister i sitt logiska tänkande ;
2. den som har brister i sitt logiska tänkande troligen har ganska låg intelligens (mätt med traditionella IQ-test).
Om dessa prmisser är sanna har inho troligen ganska låg IQ.
Detta säger dock inget om MIN IQ.
Brian Sider har väl bänkat mer inom IPF, fast, då på SL-tävling och inte på bänk-tävling?
Ett förbund som endast tillät bälte hade varit kul, fler skulle förmodligen tävla då!
ja kenta har rekordet i bänkpress, sen är det väl siders som har det i styrkelyftsbänken precis som du säger
Blev en rejäl diskussion angående det här med "lika stark" resonemanget.
Tycker att det finns ett visst intresse mellan förhållandet mellan vad man väger och vad man lyfter men att jämföra en 50kgs kille som lyfter 100 med en kille på 150 som lyfter 300 är inte på nåt sätt rättvist.
Dessutom om man ska bli bra på just förhållandet mellan vad man bänkar och väger så måste det ju vara en otrolig fördel att vara enormt kort. Då kan man ju ha mycket muskelmassa utan att väga så mycket.
Fast det är klart att tankesättet att , om jag går ner 10 kg i vikt så har jag blivit starkare, är ju tilltalande.
I mitt fall så skulle en viktnedgång på 10 kg göra 10% förbättring. Skulle jag däremot göra 10% ökning genom att öka min bänkpress skulle jag behöva öka den med 16 kg. Jag är då helt övertygad om att jag skulle kunna göra det förstnämnda bra mycket snabbare än alternativ nummer två.
Wilks formula är ju ett sätt att göra jämförelsen mer rättvisande....sen kanske inte detta sätt är hundra procent rättvist det heller men.
Som bubbe skrev innan, man tävlar ju i olika viktklasser.
Nitrometan
2006-04-05, 10:29
Relativ styrka är en intressant diskussion.
Mel Siff hade en del synpunkter på det och dessutom gillade han inte Wilks koefficienter. Därför utvecklade han en egen formel (han hade en ingenjörsexamen i botten, plus statistik, innan han började läsa om träning och fysiologi).
Han tävlade i karate, OL och SL (på nationell eller landslagsnivå i alla tre).
I cannot see why his coefficients have been used either. We had constant battles when we used those types of formula back in South Africa, which is one major reason why I developed alternatives. The correlation coefficient between actual data and my formula values is better than 0.996, which is far better than the other formulae, hence it has led to far fewer conflicts in competition. By now, you must have seen that website which compared our different formulae.
Här är en sida med en liten diskurs i ämnet: The evolution of bodymass formulae (http://www.sportsci.com/SPORTSCI/JANUARY/evolution_of_bodymass_adjustment.htm)
Wilks formel för att ta fram koefficienterna:
The data used to determine the Wilks coefficient were the totals of all of the first place lifters at all of the world championships since the beginning of the IPF worlds. Men's data for the men's formula and women's data for the women's formulas.
The formula is:
reduced total = total lifted *500/(a+b*x+c*x^2+d*x^3+e*x^4+f*x^5)
Where x is the body weight of the lifter in kilograms
The coefficients for men are:
a=-216.0475144
b=16.2606339
c=-0.002388645
d=-0.00113732
e=7.01863E-06
f=-1.291E-08
The coefficients for women are:
a=594.31747775582
b=-27.23842536447
c=0.82112226871
d=-0.00930733913
e=0.00004731582
f=-0.00000009054
Han använde alltså bara vinnarens resultat.
Jämförelse mellan Siff och Wilks:
Now that I have seen the Wilks formulae, I have been able to compare my system with his by applying them to the current men's world records, as tabulated below. What I have done is compute the scores for both of our formulae so that they reflect a percentage of the mean of the world's best performances.
BMASS LIFTER RECORD SIFF SIFF WILKS WILKS
Score Rank Score Rank
52 Andrzej Stanaszek 592.5 104.87 3 116.28 10
56 Hu Chun-Hsiung 637.5 100.53 7 116.07 11
60 Joe Bradley 707.5 102.17 5 120.68 6
67.5 Alexei Sivokin 800.0 102.58 4 123.36 4
75 Rick Gaugler 850.0 100.38 8 121.14 5
82.5 Mike Bridges 952.5 105.90 1 127.62 1
90 Mike Bridges 937.5 99.55 9 119.70 7
100 Ed Coan 1035.0 104.90 2 123.32 2
110 Alexey Gankov 1002.5 98.10 11 117.99 9
125 Kirk Kaworski 1045.0 98.36 10 119.10 8
125+ Bill Kazmaier* 1100.0 100.66 6* 122.94 3*
Actually, I had anticipated that there would not be any major differences between our results, but there certainly are. Our tables formulae agree that Mike Bridges at 82.5 kg division total is the best relative score of all time, but after that there are some great differences. For example, my formula ranks Ed Coan at 100 kg division total as 2nd . . . [RESULTS CORRECTED THANKS TO ALAN GIBSON . . .]
[Note by Andy Anderson: I used the Siff formula to recalculate Ed Coan's score using his December 1998 USPF total of 2,463 lbs. (1117.5 kgs) at his bodyweight of 108.8 which yielded a Siff score of 109.76 which would have bested the 110 kg. ranking above and which also would have ranked him as BEST LIFTER OF ALL TIME. . . However to be consistent one would have to recalculate all Siff Scores for all ten world first place holders in each weight class drawing on both the current USPF and IPF records.]
I have placed Kazmaier's total apart from the others, because I did not know what his bodymass was when he achieved his 1,100 kg total - in my calculations, I estimated 140 kg as his body-mass, which yielded the values above. If that is anywhere close to his actual body-mass, then he would rank as shown.
Här finns hela diskussionen där jag har klippt ovanstående: http://www.isu.edu/~andesean/wform.htm
Nitrometan
2006-04-05, 10:31
Argh. Den sista tabellen blev helt knäpp.
*screwy*
Nitrometan
2006-04-05, 10:34
BMASS LIFTER RECORD SIFF SIFF WILKS WILKS
Score Rank Score Rank
52 Andrzej Stanaszek 592.5 104.87 3 116.28 10
56 Hu Chun-Hsiung 637.5 100.53 7 116.07 11
60 Joe Bradley 707.5 102.17 5 120.68 6
67.5 Alexei Sivokin 800.0 102.58 4 123.36 4
75 Rick Gaugler 850.0 100.38 8 121.14 5
82.5 Mike Bridges 952.5 105.90 1 127.62 1
90 Mike Bridges 937.5 99.55 9 119.70 7
100 Ed Coan 1035.0 104.90 2 123.32 2
110 Alexey Gankov 1002.5 98.10 11 117.99 9
125 Kirk Kaworski 1045.0 98.36 10 119.10 8
125+ Bill Kazmaier* 1100.0 100.66 6* 122.94 3*
Nitrometan
2006-04-05, 10:34
Sååååå...
Sådär kunde man tydligen göra. :hbang:
Jag fortsätter att posta i korta inlägg - för att få flera posts och för att inho ska orka läsa.
Jag hävdar alltså att
1. den som påstår att en som lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark som en som lyfter 300 kg (och t.ex lyfter bilar och knockar folk med en enda örfil) har brister i sitt logiska tänkande ;
2. den som har brister i sitt logiska tänkande troligen har ganska låg intelligens (mätt med traditionella IQ-test).
Om dessa prmisser är sanna har inho troligen ganska låg IQ.
Detta säger dock inget om MIN IQ.
Sitta på ett forum snacka om örfilar och säga till folk att dom har låg IQ ...
Jag pratar på relativa styrka i förhållande till hur stor du är, det är relevant i denna tråd efter som frågan var vem kan bänka mest, följdfråga på det förhållande till storlek eller bara rakt av. Det är bara du som har pratat om lyfta bilar och ge folk örfilar, jag missade den biten ...
Bänkar mest kan även vara vem som lyfter mest vikt på en viss tid, samma sak där .
Och du vet att det är en smula ironi i det, det är ett forum slappna av och skratta lite.
Nitrometan
2006-04-05, 15:16
Bänkar mest kan även vara vem som lyfter mest vikt på en viss tid, samma sak där .
Hur kan det vara mest?
Hur menar du? Ska man räkna kg/minut eller?
Då blir det ändå svårt att slå 300 kg på 3 s ( = 6000 kg/min).
Hur kan det vara mest?
Hur menar du? Ska man räkna kg/minut eller?
Då blir det ändå svårt att slå 300 kg på 3 s ( = 6000 kg/min).
Jag hajar om att hela tråden var ang ett rep på max oavsätt kropps vikt.
men jag menar om man kan göra 20 rep på 100kg, men det var offtopic ... sry
Jo det verkar vara temat på vem som är trådarna.
Är det inte snabbast på 100 meter så kan det konvereras om till en kofficient på längd, meter samt vindriktning vid tillfället samt kortas av till 30 meter med flygande start samt att denna personen dessutom hadde skoskav vid tillfället.
Det låter som American Idol det här, alla har en helt egen unik ursäkt.
MasterChief
2006-04-05, 15:22
Sitta på ett forum snacka om örfilar och säga till folk att dom har låg IQ ...
Jag pratar på relativa styrka i förhållande till hur stor du är, det är relevant i denna tråd efter som frågan var vem kan bänka mest, följdfråga på det förhållande till storlek eller bara rakt av. Det är bara du som har pratat om lyfta bilar och ge folk örfilar, jag missade den biten ...
Och du vet att det är en smula ironi i det, det är ett forum slappna av och skratta lite.
Så om någon frågar vem som har störst armar så funderar du i förhållande till något (kroppsvikt, armlängd osv)? Jag förstår vad du menar men "bänkar mest" är alltid "bänka mest", precis som störst armar alltid är "störst armar".
Ben Johnsons bänkpressar torde ha debatterats i en annan tråd.
Därav min smiley.
sen är det väl siders som har det i styrkelyftsbänken precis som du säger
Nej. Midote, 350,5kg.
Nej. Midote, 350,5kg.
där ser man :thumbup:
edit: vart sattes det rekordet?
Nitrometan
2006-04-05, 16:29
där ser man :thumbup:
edit: vart sattes det rekordet?
På IPF's rekordsida står det:
class name born nat bwt mark date location
125+kg Daisuke Midote 1972 JPN 136.00 350.5 13.11.2005 Miami USA
Så, vid senaste SL-VM, förra året i Miami (där Siders inte var med).
stahlberg
2006-04-05, 16:44
Den bänkpressar mest som lyfter upp mest vikt som 1RM. Något annat "bänkar mest" existerar inte.
inho skrev själv, att en som väger 50 kg och lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark (i bänkpress) som en som väger 150 kg och lyfter 300 kg. Detta är skräpprat. En som bänkar 300 kg är starkare än en som bänkar 100 kg.
Begreppet "relativ styrka" kom upp senare. Relativ styrka är ett teoretiskt begrepp, som inte har något med det verkliga livet att göra. Man har inte någon som helst nytta av relativ styrka i det verkliga livet. Klarar man att lyfta en bil är man stark. Detta klarar man inte med all relativ styrka i världen.
Man har på olika sätt - i styrkelyft med Wilk´s koefficienttabell - försökt hitta metoder att mäta "relativ styrka". När man försöker mäta denna relativa styrka beaktar man ENBART de lyftandes kroppsvikt och 1RM. Andra faktorer som har betydelse - t.ex lyftvägen - lämnas oftast obeaktade.
I styrkelyft har begreppet relativ styrka ingen betydelse alls. Det Wilk´s tabell duger till är att ge ett poängtal till samtliga 11 viktklassvinnare i en tävling, för att på något sätt utse en "Tävlingens bästa lyftare".
Den som lyfter 300 kg i bänkpress är starkare än den som lyfter 100 kg. Det kan ingen relativ styrka i världen ändra på.
Jag har inte påstått att inho har låg IQ (hoppas jag), utan att han TROLIGEN har låg IQ. Detta har jag baserat på de brister som framkommit i hans logiska tänkande. Det kan dock också vara så att bristerna ligger i hans förmåga att använda svenska språket, eller i hans förståelse för vad styrka är.
Exemplet med armar är roande. Enligt inhos logik har en som har 30 cm kring armarna större armar än en som har 60 cm kring armarna (relativt sett?), om man blandar in andra fakta som t.ex lroppslängd, eller vad han nu vill blanda in. Person A : "Bodybuilder B har verkligt stora armar, de mäter 58 cm i omkrets". inho : "Jag har större armar." Person A :"Jaså, hur stora är de då?" inho : "33 cm". Detta kallar jag äkta inho-logik.
delta_mats
2006-04-05, 17:39
inho skrev själv, att en som väger 50 kg och lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark (i bänkpress) som en som väger 150 kg och lyfter 300 kg. Detta är skräpprat. En som bänkar 300 kg är starkare än en som bänkar 100 kg.
Jag har inte påstått att inho har låg IQ (hoppas jag), utan att han TROLIGEN har låg IQ. Detta har jag baserat på de brister som framkommit i hans logiska tänkande. Det kan dock också vara så att bristerna ligger i hans förmåga att använda svenska språket, eller i hans förståelse för vad styrka är.
Exemplet med armar är roande. Enligt inhos logik har en som har 30 cm kring armarna större armar än en som har 60 cm kring armarna (relativt sett?), om man blandar in andra fakta som t.ex lroppslängd, eller vad han nu vill blanda in. Person A : "Bodybuilder B har verkligt stora armar, de mäter 58 cm i omkrets". inho : "Jag har större armar." Person A :"Jaså, hur stora är de då?" inho : "33 cm". Detta kallar jag äkta inho-logik.
Låt honom vara nu va. Sitta och trycka ner någon på ett forum och skriva att han förmodligen har lågt IQ är inte särskilt snällt. Enbart för att han personligen kanske tycker det är en lika stor prestation att lyfta sin dubbla kroppsvikt i bänkpress vare sig man väger 50 eller 150 kg. Vi förstår att du inte håller med om det och det gör inte jag heller för den delen. Men sluta gnäll!
Wennerberg
2006-04-05, 17:47
Haha vilken tråd. Det är samma skitsnack som när vissa försöker tuta i en att klara många armhävningar är det bästa sättet att mäta styrka. Löjligt för fan.
Den som lyfter mest är starkast, oavsett kroppsvikt.
Haha vilken tråd. Det är samma skitsnack som när vissa försöker tuta i en att klara många armhävningar är det bästa sättet att mäta styrka. Löjligt för fan.
Den som lyfter mest är starkast, oavsett kroppsvikt.
Läs så ser du, jag har inte sagt något annat, och vad har armhävningar med det här att göra.
Jag kan säga att jag tycker att en arms pullup är starkt, och jag tycker det är starkt att lyfta 300 pannor i bänk med, har inte hävdat något annat. Alla kraft sporter, Tynglyftning som Boxning är i viktklasser och kraft mäts i förhållande till kropps storlek. Vad är det som är så skumt med det?
En 100kg kille som tar 100 i bänk det är mer vad man borde göra medans en 60 kg kille som tar 100 är imponerande. Ang bantning visst är det många som bantar ned sig en klass för att få ett bättre resultat.
Nitrometan
2006-04-05, 20:01
Alla kraft sporter, Tynglyftning som Boxning är i viktklasser och kraft mäts i förhållande till kropps storlek. Vad är det som är så skumt med det?
Nej. Anledningen till att man har viktklasser i tyngdlyftning och styrkelyft är att de mindre killarna/tjejerna också ska kunna tävla. Det hade varit fruktansvärt orättvist att sätta en 60 kg lyftare mot en 150 kg lyftare. Sen ville nån (antagligen en liten lyftare) jämföra resultaten i de olika viktklasserna för att se vem som var bäst. Vilket jag anser är den som lyfter mest (på många SL-VM har det faktiskt varit vinnaren i 125-kilskalssen och inte alltid vinnaren plussen som man skulle kunna tro). Då kommer de ofta fram till att det inte är den som lyfter mest utan nån av de lättaste killarna som var bäst. Oftast den som gjorde mest i förhållande till kroppsvikten, men inte alltid.
I kampsporter (boxning, brottning, BJJ, muay thai m.m.) har man viktklasser för att matchningen ska bli så jämn som möjligt. Och för att skydda utövaren. En 60 kg boxare mot en 90 kg boxare hade varit rent livsfarligt.
En 100kg kille som tar 100 i bänk det är mer vad man borde göra medans en 60 kg kille som tar 100 är imponerande. Ang bantning visst är det många som bantar ned sig en klass för att få ett bättre resultat.
Nej. De bantar ner sig för att ta en medalj. Inte för att göra ett bättre resultat. Ingen blir starkare av att banta.
Om man räknar en silvermedalj som ett bättre resultat än en fjärdeplats så - ja, då kanske nån bantar för bättre resultat. Men det är ett konstigt sätt att använda orden, tycker jag.
De flesta går upp i vikt för att göra bättre resultat. Man blir starkare av att väga mer, rent generellt alltså.
stahlberg
2006-04-06, 15:39
Om man (som t.ex inho) påstår något så kan man få ta emot mothugg för sitt påstående. I synnerhet kan det gå så om påståendet är helt befängt. Skriver inho att en som lyfter 100 kg i bänkpress är lika stark som en som lyfter 300 kg, så får han lov att finna sig i att bli kritiserad för sitt påstående. Om han inte förstår kritiken så kan det hända att någon kritiker blir lite småelak.
Det måste väl vara betydligt lättare att ta emot kritik på kolozzeum än IRL. Mitt viktigaste mål i livet är inte att vara snäll, vare sig här eller IRL. Jag har varken lust eller skyldighet till det.
I övrigt har Nitrometan (som så ofta) helt rätt, såväl ifråga om varför man tävlar i viktklasser i somliga idrottsgrenar som varför man bantar. Man bantar inte för att bli relativt sett starkare. Man bantar därför att motståndet i en lättare viktklass (ibland men långtifrån alltid) kan vara svagare, och då kan man placera sig bättre i den viktklassen FASTÄN MAN SJÄLV ÄR SVAGARE av bantningen (och INTE för att man relativt sett är starkare).
Nja tror inte det, Benny Nilsson en fd handikapplyftare bänkade redan 1976 175 kg vägandes under 57 kg, sedan gjorde han också 180 kg vägandes 60 kg. :thumbup:
Nja tror inte det, Benny Nilsson en fd handikapplyftare bänkade redan 1976 175 kg vägandes under 57 kg, sedan gjorde han också 180 kg vägandes 60 kg. :thumbup:
Jo tittar man på styrkelyftare så var han den förste. Om man ska gå efter vad det står i uppslagsverk och via internet.
Jo tittar man på styrkelyftare så var han den förste. Om man ska gå efter vad det står i uppslagsverk och via internet.
OS 1976 Toronto (Canada)
UP TO 57 KG - WEIGHTLIFTING
Place Athlete Country Result
1 Nilsson, Benny Sweden 175.0 WR
2 Ponnier, J. France 155.0
3 de Leon, J. Guatemala 150.0
Nitrometan
2006-04-06, 17:10
OS 1976 Toronto (Canada)
Wow!!! 175 kg vid en kroppsvikt på 57 - det är tufft!
OS 1976 Toronto (Canada)
OK vad lyfte han i mark och böj då.
OS 1976 Toronto (Canada)
Joe Bradley USA var den första lyftaren i världen som på tävling tog 3 gånger kroppsvikten i bänkpress..180 kg i klass 60 kg 1980.
Gamla tider - händelser inom SL genom åren...
1975 1983 1971 1985 1984 1987 1988 1990 1991 1976 Coan Bradley Bridges Duke Norén Hedlund Pacifico Hatfield Jordan Kazmaier Backlund Nentis Melander Conny Nilsson Cash Hubert * Dallas * Rejkavik * Göteborg * Perth * Munchen * Åbo * Birminghamn * Jönköping * Örebro * Arlington
Joe Bradley USA var den första lyftaren i världen som på tävling tog 3 gånger kroppsvikten i bänkpress..180 kg i klass 60 kg 1980.
Om Bradley gjorde det 1980, så är han ju 4 år för sent ute, Benny gjorde det 1976 under handikapp OS i Toronto.
Nitrometan
2006-04-06, 17:59
Han tävlade i bänk på Paralympics. Han tävlade bara i bänkpress. Vilket var det som diskuterades.
Nitrometan
2006-04-06, 18:00
Gamla tider - händelser inom SL genom åren...
1975 1983 1971 1985 1984 1987 1988 1990 1991 1976 Coan Bradley Bridges Duke Norén Hedlund Pacifico Hatfield Jordan Kazmaier Backlund Nentis Melander Conny Nilsson Cash Hubert * Dallas * Rejkavik * Göteborg * Perth * Munchen * Åbo * Birminghamn * Jönköping * Örebro * Arlington
va???
Vad menar du med denna post?
Visst var det Bänkpress vi pratade om.
Men om du ändå vill veta så inom handikapplyftningen så existerar bara bänk, Benny Nilsson har något fel med benen tror jag det var och kan nog inte köra böj eller mark.
Om Bradley gjorde det 1980, så är han ju 4 år för sent ute, Benny gjorde det 1976 under handikapp OS i Toronto.
Det låter det. Jag har letat efter den där Benny Nilsson men han verkar vara svår att hitta. det skulle vara roligt att läsa om honom. Har du någon bra sida man kan gå in på.
Det låter det. Jag har letat efter den där Benny Nilsson men han verkar vara svår att hitta. det skulle vara roligt att läsa om honom. Har du någon bra sida man kan gå in på.
Kanske hulken sitter på egen information, han är ju trots allt en av kolos bästa bänkpressare! (samt tävlar i handikappbänk) :hbang:
Kanske hulken sitter på egen information, han är ju trots allt en av kolos bästa bänkpressare! (samt tävlar i handikappbänk) :hbang:
Det är ju jävligt fel att skriva att Joe Bradley var den förste att bänka tre gånger sin egen vikt om det inte stämmer.
Då är det en uppgift som man bör ändra på för rätt ska vara rätt.
Nitrometan
2006-04-06, 18:47
Det är ju jävligt fel att skriva att Joe Bradley var den förste att bänka tre gånger sin egen vikt om det inte stämmer.
Då är det en uppgift som man bör ändra på för rätt ska vara rätt.
Det är ju du som envisas.
Paralympics 1976 (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Paralympic_Games/Past_Games/Toronto_1976/index.html)
Paralympiska resultat 1976, bänkpress -57 kg (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Sports/Results/paralympics_results.html?event_id=343)
Paralympiska resultat 1976, alla sporter (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Sports/Results/paralympics_events.html?game_id=5)
Från officiellt eller halv-officiellt håll så kanske de bara har tittat på SL-tävlingar och inte brytt sig om handikappresultat?
ju duDet är som envisas.
Paralympics 1976 (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Paralympic_Games/Past_Games/Toronto_1976/index.html)
Paralympiska resultat 1976, bänkpress -57 kg (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Sports/Results/paralympics_results.html?event_id=343)
Paralympiska resultat 1976, alla sporter (http://www.paralympic.org/release/Main_Sections_Menu/Sports/Results/paralympics_events.html?game_id=5)
Från officiellt eller halv-officiellt håll så kanske de bara har tittat på SL-tävlingar och inte brytt sig om handikappresultat?
Det tror faan det. När det inte står i någon uppslagsbok att han ska vara den förste. Och det inte häller gick att hitta på nätet så verkar det mysko. Men nu så finns uppgiften och jag har redan mailat vederbörande som har skrivit Joe Bradley som den förste. Och bett dessa om en förklaring varför inte våran Benny står som den förste.
För att bena ut det här med vem som först i världen bänkade tre gånger sin egen kroppsvikt så är svaret Benny Nilsson 1976.
Det som gör att han inte står som den förste typ uppslagsverk och på internett sökningar. För där är det Joe Bradley som står som den förste att klara tre gånger sin egen kroppsvikt i bänken.
Det är av den anledningen att innom bänkpress som nu Benny Nilsson tävlade i. Så var det inte samma regler som för övriga som tävlade i styrkelyft. Och det är ju förståligt att reglerna måste anpassas för den grupp som han tävlade i. Som i Bennys fall är handikappade.
Men oavsett så var han först med att lyfta tre gånger sin egen kroppsvikt i bänken och det är mäkta inponerande. :hbang:
Bänkar bara 123 så jag ligger långt efter ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.