handdator

Visa fullständig version : dips - farligt?

Tomten
2002-11-04, 14:24
en polare sa att dips pajjade hans axlar, han har tränat i ungefär fyra år.

Finns det någon sanning i det här, eller beror det på att han tränat fel?

dared
2002-11-04, 14:35
Han kanske gick för djupt? Jag har hört att man skall hålla sig till paralellt eller strax under... Annars stressar det axeln...

honken.19
2002-11-04, 14:58
ja körde dips seriöst första gng i mitt liv förra helgen höll då längst ut (alltså ganska brett) på natten efter hade jag smärtor i höger axel så jag kunde knappt sova :mad: :insane:
så det blir då inge mer dips för mig iag.

/Håkan

Tomten
2002-11-04, 15:21
Började själv med dips i förra veckan, och upplevde då ingen smärta, men min träningspolare, som också testade dips för första gången, sa att han kände att det stramde åt/smärtade i axlarna när han körde. Han tyckte däremot att det var en jävligt härlig övning i övrigt, och han har inte klagat på smärtor efteråt, så vi har fortfarande dips på träningsschemat...

Tomten
2002-11-04, 15:22
oh, kan tillägga att vi inte körde speciellt brett (varför ska man göra det, är väl triceps man vill åt?). Om man kör brett så måste det ju bli ännu mer tryck på axlarna?

Arne Persson
2002-11-04, 15:24
Det stora problemet är, allmänt sett, att folk tränar övningarna i förkortade rörelsebanor. Smidigheten och styrkan i rörelsebanan blir därefter. Undertecknad har inga som helst problem att ouppvärmd köra en dips så djupt att händer och axlar möts UTAN att få ont. Konstigt va?:confused:

dared
2002-11-04, 17:10
Arne, hur djupt tycker du man skall köra? Jag körde jätte djupt ett tag men då hörde jag att man skulle köra till parallelt läge alltså 90grader.

Jag har aldrig haft problem med smärta när det gäller dips..

Tomten: är man upprätt och har rätt smalt tar det mest på tricep men det tar mycket på bröst också. Lutar man sig framåt så tar det mest på bröst. Jag kör dipsen på bröstpasset..

Tomten
2002-11-04, 17:49
Jag känner inte något direkt behov av att få dipsen att ta på bröstet, jag tycker hantelpress och bänkpress tar hand om det jobbet. Dips tycker jag däremot känns som en superövning för triceps :)

Lord_X
2002-11-04, 19:55
Man ska alltid arbeta i full rörelselängd. Kör strikt och relativt lugnt. kör man halva reps med tungt viktbälte så sätter det stor press på skulderlederna.
Kör aldrig tyngre än att du klarar de reps du förutsatt, i en full rörelsebana, och då menar jag ända ner i botten.

dared
2002-11-04, 20:01
Jo, men det är ju olika förutsättning för vissa övningar. Släpper spänningen i bröst destå längre ner man går, ja då finns det ju en gräns vad som är bäst. Samma med om, som jag har hört, att axlarna stressas om man går för långt ner.

Peter
2002-11-04, 20:23
Arne: Vad är din syn på den frågan med tillhörande svar som publicerades i B&K angående detta för en tid sedan. Antar att du läste det eftersom det mer eller mindre var riktat mot dig som person.

Har inte tidningen här just nu men som jag minns det skrev Alan Bergström att den vinkel som krävdes i axelleden ganska kraftigt översteg den som en normalsmidig person kunde få fram utan yttre belastning. Han antydde med andra ord att det inte var så hälsosamt att pressas ner i ett onaturlig ytterläge av kroppsvikten.

Jag själv kan utan problem göra djupa dips utan problem men det är ju en klen tröst för de som får ont av det. Själv känner jag ganska bra vad som känns rätt och fel och har tack vare det inte fått ont någonstans av styrketräning på många år. Men när man jobbar som intstruktör måste man ju ta ned allt på en annan nivå och motiveringen att jag kan göra så utan problem håller ju inte då. Inte heller kan man kräva att en person utan någon kunskap ska kunna utvärdera vad som orsakar smärta och vad som bör ändras utan man får ju sköta tänkandet åt kunden i stor utsträckning.

Peter

Arne Persson
2002-11-04, 21:49
Peter. Jag har bråkat en hel del med vissa experter? ang. farligheten med djupa dips. När jag dömer "kräver" jag att överarmens baksida är tydligt under 90°, dvs inga omänskliga krav. Jämför med en godkänd knäböj. Man kan ju fråga sig varför inga direkt har blivit skadade av detta. Speciellt om man jämför med hinderbanan som tydligen har en högre social acceptans. Anledning till mina "axeln urled djupa dips" är att bringa rättvisa och göra resultaten jämförbara. Jag vill självklart att ingen skall skada sig.

Peter
2002-11-04, 22:04
Ja givetvis måste reglerna vara hårda och tydliga om man ska tävla i dips, inget snack om saken. Detta gör ju att man måste träna på samma sätt också om man tänker tävla. Vet några som säger att de får ont av att göra djupa dips, men har själv inga problem. Kanske är det så enkelt som att alla inte passar för att tävla i dips eller athletic fitness.

Tycker att jämförelsen med knäböj haltar lite då det inte är något problem att uppnå dessa ledvinklar naturligt, medan det inte är lika naturligt föra överarmen kraftigt bakom kroppen.

Tycker för övrigt att det var helt rätt av dig att göra om reglerna i styrkemomenten så alla tävlar på lika vilkor.

Peter

Arne Persson
2002-11-05, 00:24
Peter: Tack!

Det var rent berdömningsmässigt jag nämnde knäböjen.

Bamse
2003-04-10, 16:35
Jag har aldrig haft problem med dips förut (kör väl ungefär till parallellt läge, eller något under). Men nu, de senaste gångerna, har jag känt smärta i vänster axel när jag utför övningen.

Det är endast i dips jag känner av smärtan. Inte i sittande hantelpressar eller någon annan övning där axlarna är involverade.

Hur bör jag agera för att kunna fortsätta träna dips utan att trasa sönder axeln? Finns det exempelvis någon lämplig stretchingövning? Andra förslag?

ivandrago
2003-04-10, 16:54
hmm,. jag får bara brutalt ont i nyckelbenen precis efter ett set dips, men det försvinner på några sekunder.. hoppas det inte är något farligt?

Swedeman
2003-04-10, 16:57
Originally posted by Arne Persson
Undertecknad har inga som helst problem att ouppvärmd köra en dips så djupt att händer och axlar möts UTAN att få ont. Konstigt va?:confused:

Nej, det är inte konstigt. Men om du menar att alla kan göra det bara för du kan så...

Jag kan gå ner i spagat utan uppvärmning, alltså borde väl alla kunna det utan att få ont eller skada sig;)

Slartibartfast
2003-04-10, 17:16
Originally posted by ivandrago
hmm,. jag får bara brutalt ont i nyckelbenen precis efter ett set dips, men det försvinner på några sekunder.. hoppas det inte är något farligt?

Hade precis samma problem när jag körde dips. Jag måste släppa spänningen ur musklerna sakta annars högg det till som satan i nyckelbenet. Kan bero på ojämn muskelutveckling. Jag var uppe i 10 reps med 45 kg i bältet och gjorde ingen annan pressövning.

Nu kör jag bara ett superset dips utan vikter efter bänken.

Nils
2003-04-10, 18:15
Det stora problemet är, allmänt sett, att folk tränar övningarna i förkortade rörelsebanor. Smidigheten och styrkan i rörelsebanan blir därefter. Undertecknad har inga som helst problem att ouppvärmd köra en dips så djupt att händer och axlar möts UTAN att få ont. Konstigt va?:confused:
Om händer och axlar möts så måste armbågen peka nästan rak bakåt och man har hela sin vikt plus extravikter på en mycket vinklad handled åt sidan med stora skjuvkrafter i en skum riktning. Kan det verkligen vara bra för handleden? HHm nu när jag testar lite vid bordet förstår jag inte ens hur du lyckas utan att biceps är ivägen. Måste testa på gymmet i morgon.
Nils

Chris
2003-04-10, 18:45
Efter jag har tränat bröst så brukar jag stretcha genom att hänga i dipsställnignen eller med armarna bakom kroppen med 90graders vinkel mot ett bord.. hjälper ju en del att sträcka dom muskler så man kan gå djupare!

Arne Persson
2003-04-10, 19:43
Nils: Att jag kommer så djupt kan bero på att mina armar är så klena. Dessutom är inte mina handleder i någon "onormal" vinkel. Sedan är det så att jag personligen tycker att många idag kör helt åt helvete pga att de lyssnar på vissa "experter" som förespråkar i mitt tycke "suspekta" rörelseutförande i förkortade rörelsebanor, istället för artt använda sunt förnuft.
Swedeman: Att jag kan det beror antagligen på att jag är tränad för det.

Bamse
2003-04-10, 19:55
Arne, har du någon lösning på mitt problem? :(

Jorgen
2003-04-10, 19:56
Jag har alltid gått djupt när jag kör dips och har aldrig haft några som helst problem med axlarna.
Arne: Klena armar, ehrm. Du glömde nog en ;) efter det påståendet. :)

//jörgen

Swedeman
2003-04-10, 19:56
Arne: har inga bekymmer med att din syn på dips. Jag har själv inga problem med att gå djup, däremot är jag en försiktig person som tycker att man ska prova sig fram med vad man själv klarar och inte köra efter vad någon annan "guru" förespråkar. Att bara köra till 90 grader om det är vad man klarar är väl bättre än att inte kunna köra alls om man skadad sig.

Det är väl inte alla förunnat att kunna hela vägen ned?

ivandrago
2003-04-10, 20:02
Originally posted by Slartibartfast

Hade precis samma problem när jag körde dips. Jag måste släppa spänningen ur musklerna sakta annars högg det till som satan i nyckelbenet. Kan bero på ojämn muskelutveckling. Jag var uppe i 10 reps med 45 kg i bältet och gjorde ingen annan pressövning.

Nu kör jag bara ett superset dips utan vikter efter bänken.

mm precis! när man släpper spänningen sakta så gör det mindra ont.. om man bara hoppar ner så känns det som att man får ett slag på nyckelbenen.. kanske har svagt bröst i förhållande till triceps.. mycket möjligt eftersom jag inte har några problem med dips med extra vikt, men på bänkpress tar jag inte mycket :em:

Arne Persson
2003-04-10, 20:07
Bamse: Är du HELT säker på att det är dipsen som gett dig det problemet?
Jorgen. Vadå???:confused:
Swedeman: Som sagt ett djupt rörelseutförande ger en smidig muskel som är mer skyddad mot skador eftersom du bllir stark i den rörelsebana du tränar. Det blir du däremot inte av stretching ev. lite smidigare.
Med tanke på hur vissa sk "gurus" idag förespråkar hur man skall träna så är inte jag förvånad om man skadar sig bara man lägger av en brakare. Så skyddade blir dom mot vardagsbelastningarna.

Arne Persson
2003-04-10, 20:13
ivandrago, mfl.: Glöm inte bort att M. pectoralis major pars clavicularis (dvs den övre delen av stora bröstmuskeln) urspringer som namnet anger just från nyckelbenet och är aktiverat speciellt i uppresningen då det sker en flexionsrörelse (framåtpendling) i axelleden. Detta gäller även deltamuskelns främre del (M. deltoideus pars clavicularis). Os clavicula = nyckelben.

Swedeman
2003-04-10, 20:14
Med tanke på hur vissa sk "gurus" idag förespråkar hur man skall träna så är inte jag förvånad om man skadar sig bara man lägger av en brakare.

Ja, vad finns det att tillägga efter det inlägget? :D

men Arne, körde du hela vägen ner när du började med dips eller sänkte du allt eftersom du blev bättre tränad?

Arne Persson
2003-04-10, 20:20
Har alltid kört "hela" övningar och har därför aldrig haft några smidighetsproblem. Lär alltid ut detta på mina kurser.

Action
2003-04-10, 20:24
Bra bedömning av dips på SM förra året... hoppas på samma bedömning i år. Man får själv bestämma takten så länge man är klart under 90 grader och att man sträcker ut tydligt.

jag hade problem med att göra djupa dips i början. Med mycket stretch och övning så går det bra idag.

Bamse
2003-04-10, 20:29
Arne: Helt säker kan jag ju inte vara...? Men eftersom det är den enda övningen jag känner smärta i så...?

Action
2003-04-10, 20:31
Originally posted by Bamse
Arne: Helt säker kan jag ju inte vara...? Men eftersom det är den enda övningen jag känner smärta i så...?

Behöver ju inte vara så att det är den övningen som du känner smärta i som gett upphov till smärtan.... eller hur?

Arne Persson
2003-04-10, 20:32
Action: Får jag råda så blir det som vanligt dvs i eget tempo (lugnt) och inga kommandostopp i toppläget.

Action
2003-04-10, 20:34
Action: Får jag råda så blir det som vanligt dvs i eget tempo (lugnt) och inga kommandostopp i toppläget.

Får hoppas att det är du som bestämmer då... :D

Arne Persson
2003-04-10, 20:34
Bamse: Hade jag fåt undersöka och testa dig så hade jag kanske kunnat hittat din skada samt orsaken.

Bamse
2003-04-10, 20:35
Bamse: Hade jag fåt undersöka och testa dig så hade jag kanske kunnat hittat din skada samt orsaken.

Jag bjuder på kaffe om du kommer upp :cool:

Nils
2003-04-10, 20:37
Har alltid kört "hela" övningar och har därför aldrig haft några smidighetsproblem. Lär alltid ut detta på mina kurser.
Vad gör du med elever som börjar som vuxna(25+) och inte börjar med ett barns smidighet som du gjorde?
Nils

Arne Persson
2003-04-10, 20:44
Nils: Jag sätter självklart inte stela och otränade på dips. Möjligen i en dipsmaskin där de successivt får gå djupare.

michael
2003-04-10, 20:53
Om jag inte minns fel hade du väl problem med rotator cuffen inte många månader sen arne p, fast det kanske inte var från dips?

Arne Persson
2003-04-10, 20:56
Nä, det garanterat av helt andra orsaker.

Action
2003-04-10, 20:58
Just rotatorkuffen har jag rpoblem med för tillfället. Hoppas det läker fram till tävlingen.. Känns i utsträckt läge vid chins. Samt vid toppläget. Sista repsen känns det som om det är rotatorkuffen som hindrar mig att göra fler chins.

Arne, tips?? :D

Bamse
2003-04-10, 21:00
Hur vet man ifall det är r-kuffen man har problem med?

michael
2003-04-10, 21:03
håll armarna utsträcka vid sidorna, böj in armbågarna och "rotera" överarmen så händerna åker upp och ner, då bör du känna ifall det smärtar.

Arne Persson
2003-04-10, 21:11
Rotatorkuffen måste testas i flera olika rörelser för att kunna diagnosticera rätt muskel eller muskler.

Action: Du kan ev. ha mer än en skada på rotatorkuffen. Skulle rekommendera flera olika rot.kuff övningar i flera olika riktningar. Samt c:a 20 reps x c:a 3 set med låga vikter när smärtan börjar minska öka vikterna samt sänk succesivt repsantalen.

Action
2003-04-10, 21:17
Tack för svaret.. Jag får ta det efter tävlingen. Ska nog inte stressa den mer än nödvändigt nu iaf.