handdator

Visa fullständig version : matschema

wilibald
2002-11-03, 22:03
Hej!

Jag har gjort ett matupplägg som jag skulle vilja ha era synpunkter på!

FRUKOST

Havregrynsgröt+mjölk
2 ägg
1 glas apelsinjuice
2 skivor fullkornsbröd

MELLANMÅL

Proteindrink
2 skivor fulkornsbröd

LUNCH

Kyckling och ris
mjölk

MELLANMÅL

Proteindrink

MIDDAG

Kyckling och ris
mjölk

INNAN LÄGGDAGS

Proteindrink

Jag dricker också 3 liter vatten utspritt över dagen och tar multivitamintablett. Vill ha tips på hur jag kan förbättra schemat och om jag behöver lägga till nåt. Skulle också vara tacksam om ni kunde hjälpa mig vart jag ska lägga in mitt träningspass +vad som är lämpligt att käka innan passet.

Tack på förhand.

johan-cr
2002-11-03, 22:56
Vad är ditt mål med matschemat?

wilibald
2002-11-03, 23:01
Målet är att gå upp i vikt. Jag vill äta det som krävs för att öka i massa.

Sverker
2002-11-04, 07:15
Ser ju bra ut.

Mycket fjäderfä ! Använd möjligheten att byta in magert kött och fet fisk när du kan.

Prankie
2002-11-04, 08:49
Var du ska lägga in ditt pass är dock ganska beroende av om du jobbar eller gå i skolan. Om du satsa på fettförbränna eller öka muskelstorklek. Styrke brukar jag köra en timme efter middag. Fettförbränning kan jag bara köra två timmar efteråt, men det skulle vara mer effektiv om jag kunde ta det på morgon istället.

BTW: Grattis på namnsdag Sverker.

wilibald
2002-11-04, 11:08
Originally posted by Prankie
Var du ska lägga in ditt pass är dock ganska beroende av om du jobbar eller gå i skolan. Om du satsa på fettförbränna eller öka muskelstorklek. Styrke brukar jag köra en timme efter middag. Fettförbränning kan jag bara köra två timmar efteråt, men det skulle vara mer effektiv om jag kunde ta det på morgon istället.

BTW: Grattis på namnsdag Sverker.

Hej!

Det spelar absoult ingen roll vart jag lägger mitt pass egentligen för jag e ledig på heltid i 6 månader framöver så den tiden ska jag ägna helt åt träningen och kosten! Mittt mål är att öka i muskelstorlek och styrka!

Kan det vara farligt att äta för mycket fjäderfä?

Sverker
2002-11-04, 11:34
Nej !! Kyckling är bra mat. Du hade, tycker jag, ett bra uppslag till fin mat att bygga muskler med utan att fläska på sig för mycket fett kring midjan.

Köttet var med för järnets skull. Tydligen har kött en negativ klang men det är garanterat bra mat.

Fisken var med för det fina fettets skull. Äter du inte fisk får du fylla på med lin- eller fisk-olja på burk.:)

z_bumbi
2002-11-04, 11:59
Originally posted by wilibald
Det spelar absoult ingen roll vart jag lägger mitt pass egentligen för jag e ledig på heltid i 6 månader framöver så den tiden ska jag ägna helt åt träningen och kosten! Mittt mål är att öka i muskelstorlek och styrka!

Kan vara smart att lägga träningen på eftermiddagen.
Fördelar:
Kroppen har hunnit att vakna ordentligt
Du har ätit flera måltider innan träningen.
Det brukar vara lugnare på gymet och då flyter träningen bättre.
Du har många måltider kvar efter träningen och kan på sätt dra ner på kolhydraterna lite i sista målet innan läggdags utan att kroppen förlorar i återhämtning.
Nackdelar:
Lite folk på gymet, kan göra det svårt att få hjälp med pass om man behöver sånt. Men på vissa gym så är det många seriösa som håller sig undan från kvällsrusningen så detta måste inte vara sant.

Kvällen
Fördelar:
Kan få hjälp
Finns folk att fråga om tips
Har hunnit äta ännu mer
Nackdelar:
Beroende på hur sent det blir så kan man få äta större mängder kolhydrater innan läggdags.

Morgonen är inte att föredra av flera skäl men främst för att kroppen inte är vaken, förmiddagar går bra har jag märkt men personligen gillar jag sen eftermiddag bäst.

Kostråd.
Detta med att äta mindre kolhydrater innan läggdags är den allmänt rådande uppfattningen och inte vad jag skulle göra om jag skulle vilja öka i massa och styrka. Att ta en ren protiendrink innan läggdags är slöseri med protein enligt mig, varför inte låta kroppen bränna kolhydrater som bränsle, låta fett bromsa upptagshastigheten och låta proteinet gå till uppbyggnad ?
Samma sak gäller proteinet på eftermiddagen, ät något med kolhydrater och fett till.
Sen måste ju planeringen göras om lite beroende på när du tränar också så att du har ett lite större mål innan och efter träningen.

Tränar du på heltid så kan det ju vara läge att sköta konditionsträningen lite mer organiserat än vad som brukar ske om man har jobb eller plugg att tänka på.

wilibald
2002-11-04, 12:10
z_bumbi tack så mycket för ditt svar!

Peter
2002-11-04, 12:13
Sverker: Håller helt klart med om det du skriver om kött och fisk, men tycker du att man behöver oroa sig för järnintaget om man är en kille som tränar och äter mycket?

Järn är ju ett näringsämne som tjejer har högre rekommendation än killar på trots att de äter mindre mat. Jag tycker det verkar ganska osannolikt att man ska få i sig för lite järn om man äter över 3000 kcal av hyffsat varierat slag.

Ute i stora världen är däremot järnbrist vanligt, kanske den vanligaste näringsbristen av dem alla.

Peter

Sverker
2002-11-04, 13:15
Nej Peter.
Som kille och mer än 3000 kcal / dag är det mycket svårt att inte få i sig det järn man behöver.

Ville bara påtala att det finns många andra fina proteinkällor som även tillför andra näringsämnen.

Peter
2002-11-04, 13:59
Originally posted by Sverker

Ville bara påtala att det finns många andra fina proteinkällor som även tillför andra näringsämnen.

Håller med till 100%.

Prankie
2002-11-04, 21:06
Originally posted by wilibald

Hej!

Kan det vara farligt att äta för mycket fjäderfä?

Fan va lyx du har det, skulle också vilja ha 6 månader fritider på mig att träna upp mig. För styrke träningen skulle jag rekommendera precis en timme efter middag. En timme efteråt börja maten (Då är det vanliga mat jag menar, de med lite lägre GI) gå ut till blodet. Under dagen har du också laddat upp dig med 3 riktiga måltider plus 2 mellanmål (Om du har sånt) Personligen tycker jag att man är lite starkare också mellan 18:00 till 20:00. Fast det kanske bara gäller mig.
För uppbyggnader är bra protein källa: kyckling filé, torsk filé. Kikärtor tycker jag är väldig bra för att det smakar gott och energi fördelningen är 25% protein, 62% kolhydrater 14% veg fett. (Notera energi fördelning, inte 14% fett.) Sen är du en allätare som jag så kan man ta en burk bönor med tomatsås med en burk tonfisk. :eating: