Visa fullständig version : lägenhetsköpartråden
Allt sedan jag flyttade hemifrån har jag bara bott i hyreslägenhet men det har alltid kliat så förbaskat i fingrarna efter att renovera och pyssla mer än vad man vill göra i en hyresrätt. Nu när jag äntligen har fått ett jobb som jag känner att jag vill stanna på så är jag sugen på att köpa mig en bostadsrätt men jag har ingen större koll på den boendeformen. Hjälp mig. *rolleyes*
Första problemet är väl pengarna.
Var ska man låna? Skiljer det mycket åt mellan olika banker? Jag har inga andra lån förutom studielån så det där med att samla alla lån på samma ställe funkar inte på mig.
Går det att få lån när man fortfarande har provanställning (den övergår till fast anställning i juli)?
Kan man låna lite extra för att bekosta renoveringen? Känner en kille som just köpt hus som gjorde så...
Är det dumt att köpa ett renoveringsobjekt när man själv egentligen inte kan något om saken? Jag lägger gärna ner mycket tid och energi på att fixa själv men vill nog ändå ta in lite hantverkarhjälp när det gäller typ badrum och så. Köper hellre en billig, lite mindre fräsch lägenhet och gör iordning själv än en som är nyrenoverad och kanske inte helt tilltalar min smak.
Kort sagt, är jag helt ute och cyklar med mina lägenhetsköpartankar eller verkar det som en bra idé? :confused: Kan tillägga att i den här staden så verkar det vara billigare att äga lägenheten själv än att hyra en i motsvarande storlek.
Andra tips och goda råd mottages tacksamt!
NiXPhoenix
2006-04-02, 15:48
Enda jag kan säga är att du borde satsa på bundet lån till så stor del som möjligt!
The_RobRoy
2006-04-02, 15:50
Enda jag kan säga är att du borde satsa på bundet lån till så stor del som möjligt!
Historiskt sett har rörligt varit överlägset.
obesogen
2006-04-02, 15:52
Allt sedan jag flyttade hemifrån har jag bara bott i hyreslägenhet men det har alltid kliat så förbaskat i fingrarna efter att renovera och pyssla mer än vad man vill göra i en hyresrätt. Nu när jag äntligen har fått ett jobb som jag känner att jag vill stanna på så är jag sugen på att köpa mig en bostadsrätt men jag har ingen större koll på den boendeformen. Hjälp mig. *rolleyes*
Första problemet är väl pengarna.
Var ska man låna? Skiljer det mycket åt mellan olika banker? Jag har inga andra lån förutom studielån så det där med att samla alla lån på samma ställe funkar inte på mig.
Går det att få lån när man fortfarande har provanställning (den övergår till fast anställning i juli)?
Kan man låna lite extra för att bekosta renoveringen? Känner en kille som just köpt hus som gjorde så...
Är det dumt att köpa ett renoveringsobjekt när man själv egentligen inte kan något om saken? Jag lägger gärna ner mycket tid och energi på att fixa själv men vill nog ändå ta in lite hantverkarhjälp när det gäller typ badrum och så. Köper hellre en billig, lite mindre fräsch lägenhet och gör iordning själv än en som är nyrenoverad och kanske inte helt tilltalar min smak.
Kort sagt, är jag helt ute och cyklar med mina lägenhetsköpartankar eller verkar det som en bra idé? :confused: Kan tillägga att i den här staden så verkar det vara billigare att äga lägenheten själv än att hyra en i motsvarande storlek.
Andra tips och goda råd mottages tacksamt!
Vad gäller räntan skiljer det sig inte mycket mellan olika banker. Boka tid hos en handläggare och kolla hur mycket du har möjlighet att låna, och i så fall kanske även extra för renovering.
Jag personligen tycker att det är dumt om man inte känner någon hantverkare eller är ritktigt händig själv. Det är mycket mer tidskrävande kostsammare än vad man tror.
Annars tycker jag lägenhetsplanerna verkar vara en bra idé :thumbup:
Vad gäller räntan skiljer det sig inte mycket mellan olika banker. Boka tid hos en handläggare och kolla hur mycket du har möjlighet att låna, och i så fall kanske även extra för renovering.
Jag personligen tycker att det är dumt om man inte känner någon hantverkare eller är ritktigt händig själv. Det är mycket mer tidskrävande kostsammare än vad man tror.
Annars tycker jag lägenhetsplanerna verkar vara en bra idé :thumbup:
Mjo min rumskamrat på jobbet har just köpt hus och han slet som ett djur i en månad innan de flyttade in så jag har fått höra om allt som behövts göras där. ;) Han har dessutom jobbat som elektriker och har många andra hantverkskontakter så jag tror nog att jag kan få låna hans kontaktnät lite.
Angående banken då, ska man bara köra på den banken där man har lönekonto och sparkonto eller finns det någon vits med att undersöka olika alternativ? Har fått för mig att SBAB är pigga på att låna ut mycket pengar, man behöver inte alls lika stor kontantinsats där har jag sett...
Köp utan lån.
Ja det hade ju varit det bästa. Men i så fall skulle jag få vänta alldeles för länge om jag skulle få någon lägenhet. Pengarna jag har nu räcker inte till så mycket.
Angående bundet/rörligt är det ett lite senare huvudbry för min del. De lärda tvista ju om vilket som är bäst men jag har inte ens kommit så långt i mina funderingar ännu.
Kanske boka ett möte med banken för ett snack?
obesogen
2006-04-02, 16:09
Mjo min rumskamrat på jobbet har just köpt hus och han slet som ett djur i en månad innan de flyttade in så jag har fått höra om allt som behövts göras där. ;) Han har dessutom jobbat som elektriker och har många andra hantverkskontakter så jag tror nog att jag kan få låna hans kontaktnät lite.
Angående banken då, ska man bara köra på den banken där man har lönekonto och sparkonto eller finns det någon vits med att undersöka olika alternativ? Har fått för mig att SBAB är pigga på att låna ut mycket pengar, man behöver inte alls lika stor kontantinsats där har jag sett...
Generellt sett är det så att det är bättre att samla allt sitt sparande/lånande på ett ställe då man brukar kunna få bättre villkor. Man tror lätt att det går att göra ett "kap" genom att köpa något renoveringsobjekt. Tyvärr är min erfarenhet att ganska många går i dom tankarna varför priset ibland kan bli oskäligt högt i jämförelse för en bostad i bra skick.
Generellt sett är det så att det är bättre att samla allt sitt sparande/lånande på ett ställe då man brukar kunna få bättre villkor. Man tror lätt att det går att göra ett "kap" genom att köpa något renoveringsobjekt. Tyvärr är min erfarenhet att ganska många går i dom tankarna varför priset ibland kan bli oskäligt högt i jämförelse för en bostad i bra skick.
Jag är inte ute efter att göra något kap, det är mest det att jag vet med mig att jag kommer vilja renovera och göra iordning utifrån mitt eget tycke och smak efter ett tag i vilket fall som helst. Och då kan man ju lika gärna köpa något billigare, lite halvsunkigt från början. :)
när det gäller lån så går det att utmana bankerna mot varandra och få ner räntan ngt. vänd dig alltså inte bara till en bank utan till ett par stycken och gör som en liten upphandling.
Sen tycker jag att det är bättre att köpa ett renoveringsobjekt än en färdig lägenhet iaf om du ändå vill sätta din prägel på den. Köper du en i toppskick så får du betala för det och då gäller det att dom har samma smak som du har. Dessutom verkar du vilja lägga ner tid på att ordna till det och då får du det som du själv vill ha det.
Sen är det busenkelt att köpa en bostadsrätt så gå inte och oroa dig över att det är svårt. Men jag tycker man ska reka marknaden först. Gå och titta på massor av visningar innan du eg har tänkt dig att köpa för att se vad du får för pengarna. Ring upp mäklaren och hör dig för hur budgivningen går så du lär det den biten med. Du bor ju i en liten stad det kan vara helt annorlunda mot hur det är här i Stockholm.
Sen när du är beredd så bestämmer du vad du är beredd att betala för respektive objekt för annars kan du dras med i budgivningen och betala mer än vad du har råd med eller anser att den eg är värd. Banken kan ge dig en lånegaranti innan så du vet vad dom kommer att ge dig för lån, då kan du gå in i budgivningen utan att vara orolig för om du kommer få lån eller inte.
När det gäller provanställning så kan det vara ett problem men det är bara banken som kan avgöra vilken säkerhet dom vill ha. Dom säger också hur stor del du kan låna till och vad dom tycker att du ska ha i handpenning.
Lycka till.
Allright, blir till att ringa banken imorgon då och se vad de säger om saken.
Ska tillägga att jag är rätt ekonomiskt sinnad (snål?) och hoppas att jag har så pass mycket is i magen att jag inte kommer dras med i någon budgivning för att hamna på ett alldeles för högt pris.
Nu jäklar ska här gås på lägenhetsvisningar. :D
christian
2006-04-02, 16:24
Så länge "det dyra" är okej så går det väl an att som lekman renovera själv. Dvs våtutrymmen, vitvaror, vissa delar av köket, helst innertak också då det är rätt struligt att få till, osv.
Smälla upp lite tapeter, lägga ned ett golv och spackla och måla lite väggar klarar vem som helst.
Så länge "det dyra" är okej så går det väl an att som lekman renovera själv. Dvs våtutrymmen, vitvaror, vissa delar av köket, helst innertak också då det är rätt struligt att få till, osv.
Smälla upp lite tapeter, lägga ned ett golv och spackla och måla lite väggar klarar vem som helst.
Jag tycker nog att jag har så pass mycket självinsikt att jag fattar att jag inte fixar att renovera till exempel ett badrum på egen hand. Det är därför det vore smutt att kunna låna lite extra så man tar sig råd att anlita någon som vet vad den håller på med. :D
christian
2006-04-02, 16:33
Jag tycker nog att jag har så pass mycket självinsikt att jag fattar att jag inte fixar att renovera till exempel ett badrum på egen hand. Det är därför det vore smutt att kunna låna lite extra så man tar sig råd att anlita någon som vet vad den håller på med. :D
Jo, det är ju alltid bra. Men det brukar kosta om du inte kan deala till dig ett "special prize" =)
Det är nog olika från bank till bank men jag tvivlar på att du får låna mer än bostadens värde för renoveringar, har hört om vissa som fått låna upp till bostadens värde och sedan värderat om den efter renoveringen.
Tror också det blir problem med att du är provanställd, om du har ngn som går i borgen för dig är det dock lugnt. Då utesluter du tyvärr SBAB som brukar vara rätt billiga, fast de går inte att utpressa för lägre ränta.. =(
Nordea kan t ex vara schyssta och erbjuda lägre ränta om du utpressar dem men i det finstilta står det att det bara gäller för ett år, not nice. FSB gav mig mest för pengarna iaf, fast då fick jag flytta alla mina besparingar dit och det var lite strul men gick till slut.
Jag har mina andra bank-grejer hos Skandiabanken och de har just nu en snitsig flash-annons på sin hemsida med texten: Nu utmanar vi SBAB! Känns ju som en bra början. ;)
I värsta fall borde jag kunna få pappa att skriva på som borgensman fram tills dess att jag blir fast anställd, vilket ju ändå är rätt snart.
Om jag inte blandar ihop dig med någon annan så har jag fått för mig att du har sambo. Vad säger han om lägenhetsplanerna? Ska ni låna pengar tillsammans eller ska du stå för lägenheten?
Jo, jag har(?) sambo men vi ska flytta isär. Därav lägenhetsplanerna. Han har således ingenting med lägenhet eller pengar att göra utan jag ska stå för den helt solo.
Mera frågor: Jag funderade lite på det här med bostadsrättsförening, hur noga ska man kolla upp den innan man köper lägenhet? Vad är bra att kolla på? Tänker på årsredovisningar, andelstal och sådant... Och hur nitisk ska man vara? Ska man lita på att mäklaren säger hela sanningen eller ska man göra egna efterforskningar, besiktningar och så vidare?
Mera frågor: Jag funderade lite på det här med bostadsrättsförening, hur noga ska man kolla upp den innan man köper lägenhet? Vad är bra att kolla på? Tänker på årsredovisningar, andelstal och sådant... Och hur nitisk ska man vara? Ska man lita på att mäklaren säger hela sanningen eller ska man göra egna efterforskningar, besiktningar och så vidare?
Förutom mäklarens uppgifter så ring och snacka lite med ordföranden i föreningen.
spooni112
2006-04-03, 08:38
spara och bespara dig eländiga räntor och amorteringar
Japps skall kika på en idag :-)
Var i Lkpg (?) ska du köpa lägenhet?
Var i Lkpg (?) ska du köpa lägenhet?
Det vet jag inte ännu, är öppen för förslag. Men någonstans mellan universitetet och Saab-området vore att föredra. Är relativt nyinflyttat i Linköping så jag har inte jättekoll på olika områden och så.
Har hittat dröm-renoveringsobjektet i Tannerfors. :D
När jag började gymnasiet (luleå) så fick vi köpa en bostadsrätt av kronofogden (auktion) den hade vi tur och fick ungefär 35-40% billigare än andra lägenheter den var dock i risigt skick så det var mest därför vi fick den billigare.
Men idag 4år senare har det varit en lyyysande affär. lagt ner ca 70lax + inköp. och nu är värdet nära det dubbla vad vi gett för den. :) ´
så i vårat fall var det helt klart värt att köpa ett renoveringsobjekt.
Fick en "ny" lägenhet till priset av en 70tals utrustad lägenhet på det viset. och värdet stiger fortfarande.
Så svårt det är att veta vad saker är värda. Pratade just med mäklaren och drömrenoveringsobjektet hade stigit från 195' till 280' men nu trodde hon inte att den skulle stiga mer. Det känns som en jättehöjning för min del och jag sa direkt att jag inte var intresserad då...men nu när man tänker efter och tittar på andra lägenheter så verkar det fortfarande billigt. Frågan är bara hur mycket pengar man kommer plöja ner på renovering.
Vitvarorna ser skapliga ut men det behövs nya köksluckor och nytt kakel i kök och badrum. Någon form av nytt golv skulle behövas i kök och sovrum.
Kanske skulle börja med att ringa till banken innan man ens funderar vidare. Jobbigt bara för den här lägenheten har precis allt det som jag skulle vilja ha...och även om priset skulle stiga ännu mer så är det betydligt billigare än att bo i hyresrätt.
Så svårt det är att veta vad saker är värda. Pratade just med mäklaren och drömrenoveringsobjektet hade stigit från 195' till 280' men nu trodde hon inte att den skulle stiga mer. Det känns som en jättehöjning för min del och jag sa direkt att jag inte var intresserad då...men nu när man tänker efter och tittar på andra lägenheter så verkar det fortfarande billigt. Frågan är bara hur mycket pengar man kommer plöja ner på renovering.
Vitvarorna ser skapliga ut men det behövs nya köksluckor och nytt kakel i kök och badrum. Någon form av nytt golv skulle behövas i kök och sovrum.
Kanske skulle börja med att ringa till banken innan man ens funderar vidare. Jobbigt bara för den här lägenheten har precis allt det som jag skulle vilja ha...och även om priset skulle stiga ännu mer så är det betydligt billigare än att bo i hyresrätt.
Det första du måste göra är ju att få ett lånelöfte av banken så att du vet vad det är för pengar du har att röra dig med och få en hum vilka månadskostnader det kommer att bli. Sen är det ju en avvägning om hur gärna man vill ha lägenheten eller inte, det här med budgivningar är ju lite som ett lotteri.
Mera frågor. :D
Nu har jag fått ett lånelöfte från banken (föreningssparbanken), de vill att man lägger 10% som kontantinsats själv och så har jag alltid fattat för att det funkar. Men min kollega sitter här och säger att man brukar låna till kontantinsatsen också, stämmer detta? De hade inte lagt några pengar alls själva när de köpte hus och de lånade från samma bank. Är det annorlunda vid husköp eller vad är haken?
Sedan surfade jag lite på SBAB's hemsida också och där var det hur lätt som helst att få lånelöfte på fem sekunder, jag fick det automatiskt så fort jag tryckte på Ansök-knappen. De har däremot bara 5% kontantinsats.
Rent teoretiskt sett skulle jag nog kunna skrapa ihop 10% kontantinsats på det högsta beloppet som lånelöftet gäller för men då har jag inte råd att köpa någon soffa eller annat som man kan tänkas vilja ha i sin lägenhet. Kan man alltså låna till kontantinsatsen också? Eller ska jag satsa på SBAB där man bara lägger 5% (detta ger ju å andra sidan en något högre månadsavgift men det går att leva med)?
Ska iväg på lite visningar i helgen, någon som har några tips om vad man ska kolla extra på och som kanske inte är helt uppenbart?
jag skulle göra mer än bara lita på mäklaren och prata med ordförande.
jag brukar analysera åtminstånde senaste årets årsredovisning för att se hur ekonomin ser ut på lång och kort sikt.
kolla vilket renoveringsbehov som finns på husets allmänna delar och vad som redan är gjort och när. Titta på hur låneutrymmet ser ut.
Tänk på att ordförande är en medlem i huset och inte expert på fastigheter utan kan vara hur okunnig som helst och bara den som inte orkade tacka nej för att ta på sig uppgiften i värsta fall
Mera frågor. :D
Nu har jag fått ett lånelöfte från banken (föreningssparbanken), de vill att man lägger 10% som kontantinsats själv och så har jag alltid fattat för att det funkar. Men min kollega sitter här och säger att man brukar låna till kontantinsatsen också, stämmer detta? De hade inte lagt några pengar alls själva när de köpte hus och de lånade från samma bank. Är det annorlunda vid husköp eller vad är haken?
Sedan surfade jag lite på SBAB's hemsida också och där var det hur lätt som helst att få lånelöfte på fem sekunder, jag fick det automatiskt så fort jag tryckte på Ansök-knappen. De har däremot bara 5% kontantinsats.
Rent teoretiskt sett skulle jag nog kunna skrapa ihop 10% kontantinsats på det högsta beloppet som lånelöftet gäller för men då har jag inte råd att köpa någon soffa eller annat som man kan tänkas vilja ha i sin lägenhet. Kan man alltså låna till kontantinsatsen också? Eller ska jag satsa på SBAB där man bara lägger 5% (detta ger ju å andra sidan en något högre månadsavgift men det går att leva med)?
Ska iväg på lite visningar i helgen, någon som har några tips om vad man ska kolla extra på och som kanske inte är helt uppenbart?
titta på din totalekonomi och vad du själv tror du klarar av
klarar du av att betala och bara lägga in 5% så gör det
du kan alltid betala av mer senare om du vill men blir det så dyrt i månaden så du inte kan äta och leva då bör du tänka om.
när det gäller renoveringslägenheten så har du just börjat titta. jag skulle lägga lite mer tid på att scanna marknaden sen skulle jag beräkna med ngns hjälp vad det kostar att göra kök och badrum och vad mer jag vill göra, du får lägga på den kostnaden och sen jämföra om det fortfarande är billigt jämfört med en lägenhet som är hyfsad från början.
Tack för hjälpen!
Det som jag ser som ett problem just nu är att kunna hosta upp en stor kontantinsats nu med en gång, jag har helt enkelt inte de pengarna...än. Däremot klarar jag av att betala en lite högre avgift varje månad. Jag har levt på studielån och a-kassa stora delar av livet och nu när man jobbar blir det rätt mycket överskott i kassan. Men frågan kvarstår: kan man låna även till kontantinsatsen hos alla banker?
Renoveringsobjektet är redan sålt så det är bara att släppa den tanken. Men, det hade varit billigt även med det nya, dyrare priset även om man sett till hur mycket pengar man behövt lägga på renovering.
Just nu tänker jag ta det lite lungt, gå på lite visningar och kolla av marknaden för att få lite koll på läget. Har gjort en liten lista på saker jag har som krav på potentiella lägenheter och ska även ta fram lite prisuppgifter på vad det kan tänkas att renovera tex kök, badrum, köpa tvättmaskin, lägga nytt golv och så. Och så kan man lägga på den kostnaden för de lägenheter där sådant behöver göras.
Har börjat kolla lite årsredovisningar också och nickat gillande åt nyligen gjorda renoveringar och stambyten. :)
En sak till. Hur fort "brukar" det gå från det att det är visning tills affären blir avklarad och tills att man sedan flyttar in? Jag sitter kvar i nuvarande lägenhet till första augusti, kan jag ta det jättelungt och inte göra något köp förrens i juni-juli eller ska jag försöka skynda på lite lagom och få det klart så snart som möjligt?
perarvid
2006-04-05, 12:20
Ett länktips för er som är intresserade av lån. www.comboloan.se
En sak till. Hur fort "brukar" det gå från det att det är visning tills affären blir avklarad och tills att man sedan flyttar in? Jag sitter kvar i nuvarande lägenhet till första augusti, kan jag ta det jättelungt och inte göra något köp förrens i juni-juli eller ska jag försöka skynda på lite lagom och få det klart så snart som möjligt?
Hur lång tid det går mellan visning till köp är väldigt olika, vissa objekt ligger ute i många månader och kan ha flera visningar, medans andra kan bli sålda nästan med detsamma. En kompis till mig sålde sin lägenhet för ett litet tag sen, då vara det visning på söndagen, budgivningen avslutades på måndagen och på onsdagen var det kontraktskrivning, med inflyttningsdag tre veckor senare, så det kan gå väldigt fort.
Ett länktips för er som är intresserade av lån. www.comboloan.se
Tack! Den där verkar väldigt användbar, perfekt för att få en överblick och bilda sig en uppfattning om de olika långivarna. :thumbup:
i stockholm går nästan alla affärer på en vecka.
visning söndag och ngn vardag och avklarad innan nästa söndag.
hur det är i andra städer vet jag inte.
när det gäller inflyttning kan det variera med men ett par månader eller mer. Dom flesta som köper måste sälja ngt och det tar lite tid och sen ska dom som köper den sälja etc. har dom för snabb inflytt så stoppar det många och påverkar priset negtativt i många fall.
ja, det finns banker som lånar till allt. Kolla med andra banker alternativt tar du ett vanligt lån vid sidan om till kontantinsatsen som du betalar av på snabbare tid.
vet inte vad lägenheter kostar i linköping men när du nämde den förra så verkar du kanske prata om max 500 000 så du vill ha 50 000 kronor i kontantinsats. Det får du lägga på och räkna vad det lånet kostar.
Tack för hjälpen!
Det som jag ser som ett problem just nu är att kunna hosta upp en stor kontantinsats nu med en gång, jag har helt enkelt inte de pengarna...än. Däremot klarar jag av att betala en lite högre avgift varje månad. Jag har levt på studielån och a-kassa stora delar av livet och nu när man jobbar blir det rätt mycket överskott i kassan. Men frågan kvarstår: kan man låna även till kontantinsatsen hos alla banker?
Var tidigare idag på en föreläsning om bolån med en representant från SEB, som pratade om just det. Ja, du kan oftast låna upp till 100% av bostadspriset. Det som överskrider ditt bottenlån är det som kallas topplån, även om alla inte använder den termen. Här i Malmö, och andra storstadsregioner och attraktiva områden kan man låna upp till 85 % av köpeskillingen som bottenlån, på övriga ställen i landet 75%. Allt som överstiger det är topplån, där man har en högre ränta och kortare amorteringstid. Så om man stoppar in 10% i kontantinsats kommer du alltså ändå har ett topplån på de 5% som överskrider 85%
Man kan aldrig låna mer än 100% av bostadens köpeskilling, så om man ska låna pengar till renovering får man göra det som ett vanligt banklån, det är ju dock fullt möjligt. Inte så konstigt om man tänker på det, om man köper en lägenhet för en miljon, men lånar 1,2, risker ju banken att förlora pengar eftersom bostaden fungerar som säkerhet.
Hur lång tid det går mellan visning till köp är väldigt olika, vissa objekt ligger ute i många månader och kan ha flera visningar, medans andra kan bli sålda nästan med detsamma. En kompis till mig sålde sin lägenhet för ett litet tag sen, då vara det visning på söndagen, budgivningen avslutades på måndagen och på onsdagen var det kontraktskrivning, med inflyttningsdag tre veckor senare, så det kan gå väldigt fort.
Det var snabba ryck det där, antar att det är precis som du säger väldigt olika från fall till fall. Säljarna kanske till och med är villiga att förhandla lite om inflyttningsdatum, jag är ju inte i panik att flytta nu omgående utan väntar gärna en liten stund så jag slipper betala för dubbelt boende allt för lång tid.
Ja jag har tänkt ett pris på mellan 300 000 och 500 000 beroende på skick på lägenheten. Och visst kan jag skrapa fram 50 000 i kontanter om det verkligen behövs, bara det att då har jag inte råd att möblera den första månaden. Lånelöftet jag fick från Föreningssparbanken var också för en lägenhet på 500 000 och lånelöftet står på 450 000. Men om man pratar med dem igen kanske de kan lägga på lite av de där 50 000 som topplån då?
Det var snabba ryck det där, antar att det är precis som du säger väldigt olika från fall till fall. Säljarna kanske till och med är villiga att förhandla lite om inflyttningsdatum, jag är ju inte i panik att flytta nu omgående utan väntar gärna en liten stund så jag slipper betala för dubbelt boende allt för lång tid.
Visst är det så, inflyttningsdatum är ju en förhandlingsfråga mellan köparen och säljaren. I min kompis fall fick hon 50 000 extra om hon kunde flytta ut snabbt, så då tyckte hon inte det var mycket att tjafsa om!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.