Visa fullständig version : All Round Träning
pocoloco
2006-04-02, 09:15
Jag har förstått att det är svårt att bli bra på många saker! Men som t.ex. en thaifighter behövs det både teknik, flexibilitet, styrka och kondition. Ifall du tränar inom ett repsintervall av låt oss säga 1-6 repetitioner så blir ju musklerna mindre mjölksyretåligare och orkar inte lika längre. Avhjälps detta och ger även uthållighet fast med mindre styrka ifall man runtom tränar t.ex. högreps++ med armhävningar, löper eller hoppar hopprep? Eller är det antingen eller, uthållighetsstyrka eller maxstyrka. Lite svårt att definera, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. T.ex. om det vore möjligt för en duktig lyftare att springa en mil på god tid?
MVH
William
Inte omöjligt, men att vara elit på båda explosiv styrka och springa milen är onekligen inte lätt, kanske rent av omöjligt men jag reserverar mig för att det kan finnas människor som kan vara riktigt duktiga på både och.
Allt beror ju på hur höga krav du ställer, ju mer extrem du blir åt ett håll desto svårare blir det att vara duktig på en annan "träningsform" som är rena motsattsen till det du håller på med.
pocoloco
2006-04-02, 20:07
Okej, det vore intressant o veta om det går att utvecklas på två sätt samtidigt? T.ex. köra långdistanslöpning före / efter ett hårt styrkepass? Eller ett avsluta en serie set med lite högrep? Dåliga exempel, kanske..
kolla på rocky filmerna hur han tränar! :cool:
Boktips = Infinite intensity av Ross Enamit.
Han har en del intressanta teorier och system för periodisering för kampsportare.
Mycket intressant. Jag skulle gärna själv vilja veta. Undrar om det är möjligt att både ha tex mjölksyre tåliga och uthålliga bröstmuskler samtidigt som de är förfärligt starka och explosiva?
Vad tror ni skulle hända om man hade två bänkpress pass i veckan, där ett av dem var inom reps intervallet 1-3 och ett av dem 70-100? Hade dessa två träningsmetoderna neutraliserat varann? Eller hade man kunnat bli riktigt bra på båda? Kanske att man ökar vikten på lågrepsdagen och att man ökar repsen och ligger kvar på samma vikt på högreps dagen? Skulle det vara möjligt?
Ett exempel på en sådan ökning:
Först ligger 1rm i bänk på 100kg och man kan göra 60 reps med skivstången (20kg)
Efter några veckor så ligger 1rm på 110kg och man kan göra 100 reps på 20kg
Efter ytterligare en tid så har man ett 1rm på 120kg och man kan göra 140 reps på 20kg
Skulle något liknande vara möjligt tror ni?
Mycket intressant. Jag skulle gärna själv vilja veta. Undrar om det är möjligt att både ha tex mjölksyre tåliga och uthålliga bröstmuskler samtidigt som de är förfärligt starka och explosiva?
Vad tror ni skulle hända om man hade två bänkpress pass i veckan, där ett av dem var inom reps intervallet 1-3 och ett av dem 70-100? Hade dessa två träningsmetoderna neutraliserat varann? Eller hade man kunnat bli riktigt bra på båda? Kanske att man ökar vikten på lågrepsdagen och att man ökar repsen och ligger kvar på samma vikt på högreps dagen? Skulle det vara möjligt?
Ett exempel på en sådan ökning:
Först ligger 1rm i bänk på 100kg och man kan göra 60 reps med skivstången (20kg)
Efter några veckor så ligger 1rm på 110kg och man kan göra 100 reps på 20kg
Efter ytterligare en tid så har man ett 1rm på 120kg och man kan göra 140 reps på 20kg
Skulle något liknande vara möjligt tror ni?
Helt klart är det möjligt, nästan alla kampsportare är tvungna att ligga och reppa ut höga antal armhävningar och samtidigt är starka i bänken.
Så vitt jag vett så som glad nybörjare kan man ganska enkelt öka i flera fysiska kvaliteter samtidigt. Desto högre fysiska nivåer man har desto svårare ska det bli att öka flera samtidigt. Då kan det vara på sin plats med periodiserad träning där man bara bibehåler vissa kvaliteter och man fokuserar på att höja en eller 2 fysiska kvaliteter.
pocoloco
2006-04-03, 11:50
Okej, intressant. Ett annat är ju alternativ att få muslekondition genom löpning och rodd och styrka genom SL inspirerad träning.
Efter några år så ligger ens 1rm i bänk på 200kg och man kan också göra 500 reps med 20kg? Båda träningsmetoderna är ju precis tvärt emot varann. Det måste ju finnas en gräns till hur mycket man kan utvecklas i de båda riktningarna.
Efter några år så ligger ens 1rm i bänk på 200kg och man kan också göra 500 reps med 20kg? Båda träningsmetoderna är ju precis tvärt emot varann. Det måste ju finnas en gräns till hur mycket man kan utvecklas i de båda riktningarna.
Testa om du inte klarar 500 reps med 20kg i bänkpress redan nu.. Låter ju lika jobbigt som att runka ungefär..:P (vilket jag lätt klarar 500 reps på..)
Ett mer intressant exempel är det test som amerikanska fotbollspelare behöver få bra resultat på för att bli "draftade".
Det går helt enkelt ut på att man ska bänkpressa 100kg så många gånger som möjligt. Bra resultat på detta test är 20-30 talet gånger.
Tar man det här som exempel så kan man ju konstatera att klarar man inte 100kg som sitt max finns det ingen möjlighet att bli bra på det här testet (..uppenbarligen..) men även om ens max ligger på 130kg så är det otroligt att man kommer upp i så höga repetitioner. Ju högre ens bänk är desto mer troligt blir det att 100kg är en vikt man kan börja köra muskeluthålighet på.
Därmed inte sagt att killen som klarar 200kg i bänken klarar fler repetitioner på 100kg än killen som klarar 130 som max.
Det är inte troligt att man kan vara "elit" styrkelyftare, maraton löpare och kickboxare på samma gång. Men det finns kanske inget behov av att sätta världrekord varken i maraton eller styrkelyft som kickboxare. Däremot finns det möjlighet att man har en styrkenivå som är hög nog för att tillåta att man utvecklar explosiva sparkar i elit nivå och en kondition som tillåter en att köra i aggresivt tempo i så många ronder som man tävlar i.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.