handdator

Visa fullständig version : Bäst i Sverige?

Fagen
2006-04-01, 12:16
Lag A vinner fotbollsallsvenskan efter endast två förluster och resten vinster och blir svenska mästare och sålunda bäst i Sverige. Lag B kommmer sist i Allsvenskan med endast några få vinster och många förluster. Två av lag B´s vinstmatcher var dock mot lag A, där man vann båda matcherna med 4-0. Kan man då säga att lag B är bättre än lag A? Alltså lag B är inte bäst i Sverige, men dom är bättre än dom som är det?

Snake
2006-04-01, 12:20
Nääh, är det cupspel kan jag gå med på att det ofta är dagsformen som avgör. Under en lång säsong så gäller det att ha en hög lägsta nivå och spela bra under en längre tid. Tillfälliga genomklappningar drabbar de flesta lagen.

Catstyle
2006-04-01, 12:20
Tycker jag inte.
En stor del av att vara _bra_ är att ha disciplinen och bredden att kunna vinna mot ett stort antal lag.

Fagen
2006-04-01, 13:10
Tycker jag inte.
En stor del av att vara _bra_ är att ha disciplinen och bredden att kunna vinna mot ett stort antal lag.

Så om ett lag "alltid" vinner mot ett annat lag, så är inte det vinnande laget bättre än det förlorande?

Mandus
2006-04-01, 14:29
Så om ett lag "alltid" vinner mot ett annat lag, så är inte det vinnande laget bättre än det förlorande?

Men det är ju ett fabricerat påstående, i verkligheten skulle det aldrig inträffa. Sunderland skulle aldrig kunna vinna med 4-0 mot Chelsea till exempel, ännu mindre två gånger på samma säsong. Lägg ner.

Cilia
2006-04-01, 15:19
Det finns bara ett svar på frågan och det är att Djurgården är bäst
sen behöver man inte fundera på så mycket annat *L*

MilkmaN
2006-04-01, 15:31

Inte nödvändigtvis, finns ju många faktorer som spelar in. Men i just den matchen, ja då är dem bättre. Stort i det stora hela, nej.

Som exempel kan jag nämna mitt eget lag, Aranäs HK. Vi placerade oss rätt bra i Junior SM och för ca 2 veckor sedan spelade vi mot Drott, vi förlorade matchen. Gör det drott till en JSM-finalist? Kan även nämna att vi förlorat mot dem de senaste 2-3 gångerna.

Förklaringen tycker jag ligger i tändning, och endast tändning.

EDIT: Har dock tänkt i dina tankebanor och funderat över saken jag med.

Tigerkotten
2006-04-01, 15:31
Men det är ju ett fabricerat påstående, i verkligheten skulle det aldrig inträffa. Sunderland skulle aldrig kunna vinna med 4-0 mot Chelsea till exempel, ännu mindre två gånger på samma säsong. Lägg ner.

Såklart att dom kan torska 2ggr mot samma dåliga lag under en säsong, men det skulle dock inte ske "alltid".

Tigerkotten
2006-04-01, 15:33
Inte nödvändigtvis, finns ju många faktorer som spelar in. Men i just den matchen, ja då är dem bättre. Stort i det stora hela, nej.

Som exempel kan jag nämna mitt eget lag, Aranäs HK. Vi placerade oss rätt bra i Junior SM och för ca 2 veckor sedan spelade vi mot Drott, vi förlorade matchen. Gör det drott till en JSM-finalist? Kan även nämna att vi förlorat mot dem de senaste 2-3 gångerna.

Förklaringen tycker jag ligger i tändning, och endast tändning.

EDIT: Har dock tänkt i dina tankebanor och funderat över saken jag med.

Som man har någon aning om hur bra Drott är ens :D

egge
2006-04-01, 16:05
Som exempel kan jag nämna mitt eget lag, Aranäs HK. Vi placerade oss rätt bra i Junior SM och för ca 2 veckor sedan spelade vi mot Drott, vi förlorade matchen.

Är du med och kvalar mot IFK Karlskrona??

Edit: Tror det är dom som möts. :confused: Sry för OT.

Fagen
2006-04-01, 16:11

Ja, det är en teoretisk frågeställning, än sen. Men det är väl inte omöjligt att ett lag i allsvenska skulle besegra de allsvenska vinnarna i två möten, om än ej med stora siffror. Naturligtvis är det system som finns idag med "alla möter alla" det som förmodligtvis är mest rättvist, men frågan kvarstår dock. Om man istället skulle se det ur ett individuellt perspektiv. Ta ATP touren i tennis t.ex, visst den som ligger etta där är "bäst" men lik förbaskat finns det spelare som denna har svårt att möta och kanske har minusstatistik mot. Är han då bättre än denna spelaren då den oftast förlorar mot denne.

Daniel_S
2006-04-01, 16:46
Ja, det är en teoretisk frågeställning, än sen. Men det är väl inte omöjligt att ett lag i allsvenska skulle besegra de allsvenska vinnarna i två möten, om än ej med stora siffror. Naturligtvis är det system som finns idag med "alla möter alla" det som förmodligtvis är mest rättvist, men frågan kvarstår dock. Om man istället skulle se det ur ett individuellt perspektiv. Ta ATP touren i tennis t.ex, visst den som ligger etta där är "bäst" men lik förbaskat finns det spelare som denna har svårt att möta och kanske har minusstatistik mot. Är han då bättre än denna spelaren då den oftast förlorar mot denne.

Tennis är en dålig jämförelse, där finns en vinnare i varje turnering. Under en säsong blir det alltså större och mindre vinnare. I seriespel är det enklare, det gäller att samla så många poäng som möjligt och bygga laget därefter. Får man problem mot ett spelsätt så är det en kompromiss i jakten på flest poäng.