handdator

Visa fullständig version : Hur söker man nytt jobb idag ?

Piranha
2006-04-01, 10:21
Allvarligt.

Jag har jobbar konstant i 15 år typ men kommer inte överens
med företaget jag jobbar på (inte åt, jag är konsult)
Det stället jag är på är för stressigt och jag hanterar inte stress bra alls villket påverkar både mig och dem.

Eftersom jag inte har gymnasiekompetens ens så är det skolbänken som gäller ?

Kontakter ?

Säkert många på brädan som sitter med liknande tankar.

Yankeee
2006-04-01, 10:22
Kontakter borde du komma långt på?

hahavaffan
2006-04-01, 10:23
Har du ingen annan nöjd kund som skulle kunna tänka sig att ge dig en anställning? Det är så de konsulter jag känner har bytt jobb.

Annars tror jag att 15års erfarenhet går lååångt före några betygspapper. Sök, säger jag.
Eller du hade kanske tänkt att byta branch helt?

Piranha
2006-04-01, 10:24
Har du ingen annan nöjd kund som skulle kunna tänka sig att ge dig en anställning? Det är så de konsulter jag känner har bytt jobb.

Annars tror jag att 15års erfarenhet går lååångt före några betygspapper. Sök, säger jag.

Inte omöjligt att byta branch helt, visst pengar är delvis avgörande men att trivas känns bättre.

Baan
2006-04-01, 10:26
Jag är med yankee att kontakterna är viktigast om du saknas utbildning. Möjligtvis har du så lång arbetserfarenhet inom din bransch att du även kan få jobb utan kontakter, men det är inget jag vill svära på. Är det du jobbar med någon man vanligtvis ska ha kögskolekompetens till så är riskenganska stor att dom vill ha utbildningspapper.

Ryska_raketen
2006-04-01, 10:26
Inte omöjligt att byta branch helt, visst pengar är delvis avgörande men att trivas känns bättre.

helt sant!

Som yankeee skrev, kontakter borde du väl ha ?

Jay-Z
2006-04-01, 10:28
Vi startar firma ihop, Pirre. Så jävla trött på miffona på mitt jobb också. Förutom några stycken.

Vi har ju en domänadress redan. :D

christian
2006-04-01, 10:29

Håller med.

hahavaffan
2006-04-01, 10:30
Inte omöjligt att byta branch helt, visst pengar är delvis avgörande men att trivas känns bättre.Jepp, helt klart är det viktigaste att man trivs. Vad gör du nu? IT/Nätverks/något-konsult eller nåt sånt?

Piranha
2006-04-01, 10:30
Vi startar firma ihop, Pirre. Så jävla trött på miffona på mitt jobb också. Förutom några stycken.

Vi har ju en domänadress redan. :D

Jag håller faktiskt på att rekar ADS ( se google ) etc , för att se om det går att livnära sig på.

skaparn
2006-04-01, 10:32
Erfarenhet kommer du långt med. Ska du ha någon sorts utbildning för att få ett jobb via den måste du säkert sitta flera år i skolbänken, och det är ett ganska riskfyllt alternativ i jämförelse med vad du kan få genom lite telefonsamtal till kontakter.

Det finns alldeles för många studenter, bli inte ytterligare en.

Piranha
2006-04-01, 10:33
Jepp, helt klart är det viktigaste att man trivs. Vad gör du nu? IT/Nätverks/något-konsult eller nåt sånt?

Jopps, men nuvarande uppdrag är inte alls i dem bitarna utan mer fysisk hantering med extrem tidsmätning och telefonterror. ( ex vi har tex 3 min på oss att konfirmera ett ärende innan en helpdesk i Belgien ringer upp ), och detta i kombination med tröga system som kan spotta ut 20 i stöten så blir man galen, villket jag konstant påpekar för cheferna på plats och hamnar i osämja med dem.

Jense
2006-04-01, 10:34
bli byggnads smed.

hur länge har du funderat på att byta jobb?

jwzrd
2006-04-01, 10:35
Skit i utbildningen i meritförteckningen öht. Ta bara med eventuella kurser du har fått via jobbet, vilka ställen du jobbat på, vad du lärde dig (hitta på något!) osv. Sen sprider du smörkola i telefonen när du ringer. Ljug dock inte! Utbildningen borde inte spela någon roll.

Tomten
2006-04-01, 10:36
Du kan ju alltid läsa upp dina gymnasiebetyg även fast du arbetar. Ta en 100-200 poäng per termin, kvällskurser eller så tentar du av dem. Om du har alla grundämnen men saknar "poäng" så går det ju alltid att ta en massa "gratispoäng" inom data... speciellt om det är distans, då behöver du fan inte ens plugga.

Piranha
2006-04-01, 10:36
bli byggnads smed.

hur länge har du funderat på att byta jobb?

Sen jag fick nytt uppdrag i september i fjol, man har givetvis gått å hoppas på en ändrig av rutinerna där så arbetsfördelningen blir lite jämnare över en dag så man kan jobba på i lagom lunk ( villket skulle vara fullt möjligt om saker stog rätt till ), men den kommer aldrig känns det som, organisationen är för stor och trög helt enkelt.

christian
2006-04-01, 10:41
Sen jag fick nytt uppdrag i september i fjol, man har givetvis gått å hoppas på en ändrig av rutinerna där så arbetsfördelningen blir lite jämnare över en dag så man kan jobba på i lagom lunk ( villket skulle vara fullt möjligt om saker stog rätt till ), men den kommer aldrig känns det som, organisationen är för stor och trög helt enkelt.

Du kan inte övertyga din konsultchef eller liknande att du passar bättre på ett annat ställe då? Jag har jobbat som konsult i snart 2 år och trivs väldigt bra med det, nu är det iofs mer arbete på hemmaplan men en del projekt gör att jag är uthyrd och får lite omväxling ibland iaf.

skaparn
2006-04-01, 10:44

Du har kanske här ett gyllene tillfälle till karriäravancemang. Gör upp en bra plan för hur du tror att organisationen kan bli bättre (= mer lönsam [oftast]), stega in på lämplig chefs kontor och lägg fram den på ett pedagogiskt sätt utan skriva chefen alltför mycket på näsan. Har du sonderat terrängen över nya jobbmöjligheter har du möjligheten att nästan ställa det som ultimatum ifall det skulle behövas, "antingen försöker vi förbättra det här, eller så har ni en rovfisk mindre på bygget". Du får givetvis chansen att under ett halvår vara projektledare för en översyn av effektiviteten i hela koncernens supportsystem, en rejäl påökt och framför allt ära och berömmelse efter det är klart.

Jag är helt allvarlig, ta chansen om du har en bättre idé på hur verksamheten ska bedrivas. Att det sen kanske inte går så bra som jag förutspådde är en annan sak, det kan ju inte bli värre än vad det är idag om du säger att du inte trivs.

Krokodil
2006-04-01, 10:46
Jag bytte jobb (och branch) efter 16 år på samma företag och blev förvånad över hur lite de brydde sig om skolbetyg. Jag har inte heller några högre studier att skryta med men däremot fick jag jäkligt bra referenser och gjorde bra ifrån mig på intervjun.

Så här i efterhand ångrar jag bara att jag inte bytte tidigare, även om man trivs på ett ställe mår man bra av att byta ibland.

Lycka till!

Lizard
2006-04-01, 11:00
Det lönar sig sällan att konfrontera chefer. Dels så får du inte den informationen och det resultatansvar de har, dels så uppstår det en hierarkisk konflikt där din eventuella vinst detroniserar hela fundamentet till chefens position. Det finns undantag, t ex om lojala Anna som har jobbat länge och som alla vet inte har några som helst chefsambitioner går toe-to-toe med sin närmaste chef i ett skitärende. Då kan det vara okej och en eftergift från chefen innebär bara att han/hon uppfattas som mänskligare.
En köttig kille under 30 däremot är det svårare med....

Råd:
1. Sluta bitcha. Saker är som saker är och du har lön och ditt jobb blir halvdant men flera miljarder människor runt om i världen skulle hugga av sin höra hand för att få det som du har det. Ingen gillar en grälsjuk och du försvagar bara din position på företaget.

2. Skriv ned en mycket kort och vänlig förklaring till att du har gnällt; "Jag inser nu att jag varit onödigt negativ och jag vill bara kort redogöra en sista gång varför..."
Redogör för felen och leverera en enkel lösning utan att den påverkar de affärsmässiga mål de haft med nuvarande system - en systemförbättring.

3. Lämna för guds skull inte brevet till någon över din närmaste chef utan direkt till honom/henne uan att cc:a en massa folk.

4. Knacka på dörren ett par timmar senare och fråga; "fick du mitt brev och vill du diskutera det eller ska vi lämna det därhän?" och är chefen vettig bjuder hon/han in dig för ett kort samtal i enrum. Efter det berör du aldrig saken mer.

5. Nu har du gjort ett bra försök till att vaccinera dig mot backstabbing och du kan aktivt börja rota bland kontakter för att finna ut om de har intresse för dina tjänster. "Jag har ju varit hos xx i xx år som du vet och jag har en längre tid velat utveckla mig och därför så ringer jag dig..." är en bra början.

6. När du fått ditt nya jobb så sätter du in 10% av lönen på Lizards konto varje månad.

Lizard

Officer
2006-04-01, 11:03
:laugh: :hbang: :hbang:
Lizard, jag njuter lika mycket varje gång av dina inlägg *yourock*

Garnax
2006-04-01, 11:16
Har man inte en bra utbildning så är kontakter alltid lättast när man
ska fixa jobb.

Dock kan du kanske validera en del av dina kunskaper som du fått under
arbetslivet så du får dom dokumenterade och betygsatta.