Visa fullständig version : 3-skift?
Hur fungerar 3-skift? Ser att jag är ledig hela veckor ibland och några dagar mitt i veckan.. får man bara betalt för de dagar man jobbar? Och hur mycket ob får man, samt hur mycket mer får man på helger?
*flex*
När jag jobbade 3-skift gick jag veckovis: 06-14, 14-22, 22-06 och så roterade det varje vecka. Fick enbart betalt för tiden som jobbades inkl OB, dessutom traktamente för långa resor.
Tror du har lättare för att få konkreta svar av din arbetsgivare...
3 skift är som regel inga helger förutom när man börjar på söndag kväll då man skall jobba natt oftast.
betalningen är ju oftast månadslön+skiftformstillägg+skiftersätning för natten och eftermiddagen etc.
3 skift är som regel inga helger förutom när man börjar på söndag kväll då man skall jobba natt oftast.
betalningen är ju oftast månadslön+skiftformstillägg+skiftersätning för natten och eftermiddagen etc.
Ok, men det står i snitt 36 timmar i veckan.. kan man räkna på det? Och hur mycket är alla tilläggen, för natt och helg?
blir ofta mindra arbetstid i snitt eftersom man jobbar 8 timmar och då är diverse raster/lunch och så inräknat i det.
tilläggen kan variera väldigt lokalt vad jag vet, men låt säga 1000-2000 i månaden för 3-skift kanske
Buckshot
2006-03-31, 15:38
Hur fungerar 3-skift? Ser att jag är ledig hela veckor ibland och några dagar mitt i veckan.. får man bara betalt för de dagar man jobbar? Och hur mycket ob får man, samt hur mycket mer får man på helger?
*flex*
Det låter mer som 5-skift.
3-skift ska inte vara på helgerna medan 5-skift är ett rullande schema.
Så här jobbade jag för några år sen;
4 fm, 1 dag ledigt, 4 em, 1 dag ledigt, 4 nätter, 5dagar ledigt.
Så rullar det på över helger och högtider *rolleyes*
3skift är natt, eftermiddag, förmiddag(ordningen varierar)
Inga lediga veckor eller dagar förutom lördag och söndag. Möjligtsvis fredag när du jobbar natt eller eftermiddag beroende på hur långa dagar du har.
Du skriver att veckoarbetstiden är 36 timmar och då brukar det handla om ett kontinuerligt treskift dvs helgerna skall arbetas. Vid intermittent treskift brukar veckoarbetstiden vara 38 timmar med lediga helger.
Lyssna med lönekontoret eller fackklubben, det skiljer en hel del mellan de olika avtalen (metall, skogs/trä etc).
Krokodil
2006-03-31, 16:09
*flex*Det där är inte 3-skift. Jag jobbar 6-skift och har månadslön. Dvs jag har min lön och får tillägg för OB och ö-tid, men får inte avdrag när jag har mina lediga perioder (1-10 dagar). Prata med facket om du är osäker.
Krokodil
2006-03-31, 16:11
Ok, men det står i snitt 36 timmar i veckan.. kan man räkna på det? Och hur mycket är alla tilläggen, för natt och helg?
För mig är tilläggen ca 20% påslag på min grundlön.
Peter-N1
2006-04-08, 03:15
Jag kör 3-skift. 06-15, 12:30-22:30, 22-07. Måste jobba 8 helgpass på 8 veckor. Alltså i snitt en helgdag i veckan.
hm, låter som 40h vanligt och 32 natt eller liknande, typ 22:15-07 mån-tis-ons-tors
man går på måndag kväll och går av fredag morgon.
Frippe_L
2006-04-08, 05:08
Det låter mer som 5-skift.
3-skift ska inte vara på helgerna medan 5-skift är ett rullande schema.
Så här jobbade jag för några år sen;
4 fm, 1 dag ledigt, 4 em, 1 dag ledigt, 4 nätter, 5dagar ledigt.
Så rullar det på över helger och högtider *rolleyes*
"kontinuerligt 3-skift" finns det en form som heter också. Där jobbar man även över helgerna. Annars till frågan nej man får inte betalt för de dagar man inte jobbar utan de är inräknade i månadslönen och den totala arbetstiden ska vara anpassad därefter.
Står att jag är anställd i 10 veckor med 36 timmar/vecka i snitt. Men sen har jag 2 friveckor, alltså arbetar jag bara 8 veckor. Får jag betalt för 10 eller 8 veckor?
Förmodligen vara 8, men man kan ju alltid hoppas! :D
Står att jag är anställd i 10 veckor med 36 timmar/vecka i snitt. Men sen har jag 2 friveckor, alltså arbetar jag bara 8 veckor. Får jag betalt för 10 eller 8 veckor?
Förmodligen vara 8, men man kan ju alltid hoppas! :D
vad är det för jobb när du bara går 36h
Krokodil
2006-04-09, 23:32
vad är det för jobb när du bara går 36h
Jag går i snitt 34,33 h/vecka. :)
Jag går i snitt 34,33 h/vecka. :)
impossible.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.