Visa fullständig version : Stå i vassen...
Conanthebodybuilder
2006-03-31, 09:35
Någon här som har några bra ben och vad tips? Vill gärna slippa stå i vassen i sommar (igen). :thumbup:
Vimpyboy
2006-03-31, 09:40
Finns ju inte så förbannat mycket att göra när det gäller vaderna, men vadpress sitter ju fint. För låren finns ju böj, benpress, benspark etc.
Att i själva verket TRÄNA benen i samma utsträckning som överkroppen, är en bra början iallafall. Kör på det.
Jag måste tyvärr säga att du inte kommer genomgå några dramatiska förändringar på den här korta tiden fram till sommaren. Jag råder dig att börja ta med Knäböj i dina benpass samt kanske lite raka marklyft. Benpress med lite smalare fotfäste lite längre ner på plattan skulle träffa dina quads bra. För vaderna skulle jag säga att sittande och stående vadpress på 6-8 reps och ev. vadpress i benpressen med en fot i taget skulle funka bra. Good Luck :D !
H.Emanuel
2006-03-31, 11:37
Jag måste tyvärr säga att du inte kommer genomgå några dramatiska förändringar på den här korta tiden fram till sommaren. Jag råder dig att börja ta med Knäböj i dina benpass samt kanske lite raka marklyft. Benpress med lite smalare fotfäste lite längre ner på plattan skulle träffa dina quads bra. För vaderna skulle jag säga att sittande och stående vadpress på 6-8 reps och ev. vadpress i benpressen med en fot i taget skulle funka bra. Good Luck :D !
Stående vad press och avvakta nå¨gra sekunder i bottenläget och kör 15-20 reps 3 set tungt skulle jag göra
Jag är väldigt nöjd med upplägget jag börjat köra, där jag föruttröttar baksida lår genom att köra lårcurls(eller vad den nu heter) för att så snabbt som möjligt(dvs. tiden det tar att fort som fan slänga på vikerna) gå över till benpressen. Där kör jag sedan 1 1/4 repetitioner, vilket innebär att i toppläget går jag ned 1/4(eller lite mer) av rörelsen - sen upp igen innan jag går ned helt. Jag arbetar alltså extra i den delen av rörelsen där benen är starkast. Dessutom är det helt mördande mot quadsen, varför jag tycker det är bra att ha föruttröttat baksidan innan. Som avslutning kör jag sedan lite raka marklyft.
Nu kör jag det här som en del i ett helkroppspass, men det går säkert att få in i någon split också.
Min erfarenhet av benträning är att dom verkligen börjar växa ordentligt när man överäter, vilket kanske inte är allt för passande före beachen.
Annars är det inte så avancerat egentligen, spöa skiten ur benen med tunga övningar som böj och benpress, utfall, raka mark etc.
När det gäller vaderna kan jag stark rekommendera att träna dom hårt, dvs gå från det som brukar vara vanligt, alltså typ på sin höjd 5set vadpressar i slutet av benpasset. Byt ut den "träningen" mot att separera vaderna från resten av benen och börja ett av veckans pass med vader. Spöa på dom riktigt rejält med massvis av set(15+) i ffa stående vadpress (eller någon annan övning där man har rak knäled) och sen kan du kanske avsluta med en ~5set sittande för att få ut det sista. Obs, det är väldigt viktigt att du kör vadövningarna ordentligt, dvs ner och sträck ut ordentligt. PRESSA UPP och väl uppe så "trycker" du med vaderna och håller en liten stund, sen ner igen och börja en ny rep. Att bara gunga med vikterna är värdelöst.
han kommer ju att pumpa upp dom rejält iaf om han inte har tränat ben förut..
Bra ben = tunga och DJUPA (nu drar väl den diskussionen igång igen :D) böj. Funderar du på att köra benspark, eller någon annan motsvarande övning, glöm det och kör extra set böj istället.
Bra ben = tunga och DJUPA (nu drar väl den diskussionen igång igen :D) böj. Funderar du på att köra benspark, eller någon annan motsvarande övning, glöm det och kör extra set böj istället.
Som amen i kyrkan.
Ord!
:bow:
Förövrigt så fattar jag inte hur man kan påstå att böjar som inte är djupa är bättre än de djupa.
AMEN *flex* Har du sedan bara någon grundträning i benen så kommer dom att svara mycket snabbt på knäböj.
Har du därimot ingen grundträning i bena. Så kommer det att ta ett antal pass innan dom börjar att svara.
Det kan vara så att dom vikterna du orkar köra med i ditt första pass. Kommer att kännas svinigt tunga i pass 2/3 och du kommer tro att det är fel på dina flaggstänger.
Det är här som så många redan ger upp. Dom kör en fyra fem pass och ökar inte ett skit utan snarare får sänka ingångsvikten som du hade på ditt första pass.
Härda ut den första tiden så dina ben får vänja sig vid övningen. Känns det förjävligt tungt och slitet så sänk vikterna och fortsätt att mala på.
För det vänder och då vänder det med besked. När dina ben börjar att svara på böjen så kommer du att öka markant i både volym och styrka.
Sedan ska du veta som det förmodligen redan har sagts att Ät Ät Ät och Ät ännu mer. Proteiner så det står dig upp i halsen och du får plugga öronen för att de inte ska rinna ut :eating: .
Sedan tycker jag att det är överlägset bäst. Att mangla bena brutalt under ett pass i veckan än att slö köra dem under två pass i veckan.
Är du ute efter volym och styrka så kör dem inte mer än en gång i veckan. Det kan ju vara så att du inte orkar att köra slut på benen under ett pass som nybörjare på böjen.
För i början så är man lite osäker innan man har hittat en bra hållning. Och då blir det järna att man kör några reps sedan så tror man inte att det går fler gånger och slutar där. Men i själva verket så kanske du hade klarat en 2/3 reps till. Och tyvärr så ärdet så att det är dom där sissta mördande tunga repsen som tar mest.
Skulle det vara så så kan du träna dem två gånger i veckan ett tag tills du blir lite van.
5*6/8 kan ju vara något att börja med. Sedan när böjen är klar så kan du givigtvis köra andra övningar för benen. Men se till att alltid börja med böjen.
Sedan så kan jag rekomendera ett par menuters cykling innan för att mjuka upp leder och få lite cirkulation i benen. OBS cyklingen ska inte ta något på bena utan bara visspa på så dom kommer igång. Och sedan så kör åtminståne jag tre uppvärmnings sett på böjen innan serien drar igång.
Och det är lika dant med uppvärmnings setten. Dom ska köras lätt så det inte bränner något krut ur bena.
LYCKA TILL
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.