handdator

Visa fullständig version : Träning ökar inte fettförbränningen

hasse36
2006-03-30, 10:16
I denna studie (http://www.acsm-msse.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200211000-00016.htm;jsessionid=ErlsazdsYkyaecHcEvswmVU2Yt2Bt 1QmcFxL2tMy73BawaPmAXUH!-1861031787!-949856144!9001!-1) jämförs cykling (BK) och cirkelträning (WTS) med en kontrollgrupp (Con). De som cyklar och cirkeltränar förbrukade ca 500 kcal mer än de i kontrollgruppen. Det anmärkningsvärda är att den extra energin tas från kolhydrater.

"fat and protein oxidation were the same on BK, WTS, and Con days"

Man kan alltså inte öka sin fettförbränning genom fysisk aktivitet - sett över 24 timmar.

Nu antar jag att aktiviteten inte utfördes på fastande mage utan att personerna hade ätit tidigare under dagen. Blir det någon förändring om det sker på fastande mage?

Om inte så kan vi ju glömma allt snack om optimal fettförbränning vid 65% av VO2max, låga insulinnivåer, koffein etc etc.

Morgonaktivitet är utmärkt när man bantar, eftersom det skapar ett försprång som är ganska lätt att hålla resten av dagen. Alla andra förklaringar är struntprat.

King Grub
2006-03-30, 10:25
http://www.unil.ch/webdav/site/issep/shared/1-Achten2004optfatoxtraining.pdf

timoat
2006-03-30, 10:28
Detta är värre än Magic the Gathering...

hasse36
2006-03-30, 11:25
King Grub
Vad vill du säga med din referens? Jag läste igenom den som hastigast men hittade inget som motsäger det jag sa. Visst, man kan påverka fettförbränningen under själva träningen men det balanseras över 24 timmar. I alla fall om man, som de flesta här på brädan, ägnar sig åt normal träning.

pragmatist
2006-03-30, 11:46
Jag kan inte läsa hela studien från den här datorn, är det någon som kan kolla hur de har ätit på tränings- respektive icketräningsdagar?

RajtanTajtan
2006-03-30, 14:01
King Grub
Vad vill du säga med din referens? Jag läste igenom den som hastigast men hittade inget som motsäger det jag sa. Visst, man kan påverka fettförbränningen under själva träningen men det balanseras över 24 timmar. I alla fall om man, som de flesta här på brädan, ägnar sig åt normal träning.

Bara för att du läst en studie på detta, så är du helt säker på att så är fallet? Jag säger inte att det inte stämmer, men själv hade jag velat se mer fakta innan jag drog några slutsatser. Det presenteras ju så jävla mycket hela tiden och det ena motsäger det andra.

Ikväll ska jag träna och bränna fett.

mmmCay
2006-03-30, 14:45
Hur skulle det praktiskt gå ihop med keto/högfettsdieter? De blir fetare hela tiden och bränner muskler?

maRRtin
2006-03-30, 15:23
Hur skulle det praktiskt gå ihop med keto/högfettsdieter? De blir fetare hela tiden och bränner muskler?

After 3 to 49 d on a high-fat, low-CHO diet, fat oxidation
usually increased compared with a control diet.122–127 For example,
Stepto et al.127 showed that after only 3 d of consuming a diet
containing 65% fat, RER values dropped from 0.89 to 0.79 in a
group of trained cyclists who exercised daily. However, a decrease
has not always been observed.128,129 The diets in studies in which
no effect on substrate utilization was found had a relatively low
dietary fat content (55% to 60%) and no exercise was performed
during the diet period. It could be speculated that changes reported
in substrate utilization after ingestion of high-fat diets with a
relatively high-fat content in combination with regular exercise are
partly driven by a lowering of glycogen content. Depletion of
glycogen stores has been reported when CHO intake is low and/or
exercise is performed regularly.130,131 Achten et al.130 provided
seven trained runners with a diet containing 45% CHO, 40% fat,
and 15% protein for 11 d, during which the subjects performed
daily intense exercise. After 11 d, fat oxidation rates were significantly
increased, whereas muscle glycogenolysis was decreased.
This effect was most likely caused by reduced muscle glycogen
stores.131

z_bumbi
2006-03-30, 16:27
Det som kan vara intressant är att man spar kolhydrater till annan träning eller hjärnan om man bränner mer fett, teoretisk kan man alltså ligga på ett något lägre underskott och fortfarande prestera på samma nivå.
Sen jag inte om det gör så stor skillnad i praktiken men ligger man nära gränsen vad gäller kroppsfett och även kaloriintag så är varje lite del viktig.

mmmCay: De bränner mer fett hela eftersom de äter mer fett, kroppen är ganska smidig på att justera vad som används som energi efter vad som finns tillgängligt.

hasse36
2006-03-30, 16:43
Först och främst skall jag korrigera mig själv: Det handlar inte om 3 grupper som utför olika saker, utan det samma 10 personer som cyklar vid ett tillfälle, cirkeltränar vid ett annat och "softar" vid ett tredje.

Det som kan vara intressant är att man spar kolhydrater till annan träning eller hjärnan om man bränner mer fettSjälva poängen i mitt inlägg, är att de inte bränner mer fett när de tränar än när de softar.

Om träningen ökar fettoxidationen under själva träningen, så nedregleras fettoxidationen efter träningen.

RajtanTajtan
2006-03-30, 17:14
Först och främst skall jag korrigera mig själv: Det handlar inte om 3 grupper som utför olika saker, utan det samma 10 personer som cyklar vid ett tillfälle, cirkeltränar vid ett annat och "softar" vid ett tredje.

Själva poängen i mitt inlägg, är att de inte bränner mer fett när de tränar än när de softar.

Om träningen ökar fettoxidationen under själva träningen, så nedregleras fettoxidationen efter träningen.

Betyder detta att man kan säga till polarna att man varit ute och kutat, när man i själva verker har legat i soffan?

maRRtin
2006-03-30, 17:35

Själva poängen i mitt inlägg, är att de inte bränner mer fett när de tränar än när de softar.

Detta bekräftas också i rapporten som Gruben länkade till.

t ex

The results regarding the effect of regular resistance exercise
sessions are less consistent. Poehlman et al.80 studied 16 young,
lean, sedentary women before and after a 6-mo resistance training
program. Measurements of O2 uptake and CO2 production were
measured for 60 min using the ventilated hood technique several
days after the last exercise session. The data showed that RER was
0.85 before and after the training program. Similar findings were
reported in a group of young men after 3 mo of strength training.81
Pratley et al.82 were also unable to detect a difference in RER after
16 wk of resistance training in 13 elderly men.

Although
it is attractive to think that endurance training would increase
lipolysis, whole-body or regional lipolysis does not appear to be
affected to a great extent. This has been shown for young55,56,60
and elderly54,63 individuals. In cross-sectional studies, no difference
in lipolytic activity was detected between trained and untrained
subjects.64

King Grub
2006-03-30, 17:35

Dom bränner mer fett under träningen, vilket var själva poängen i z_bumbis inlägg, vilket lämnar kolhydrater till annat, t ex styrketräning, där dom behövs.

maRRtin
2006-03-30, 17:37
Betyder detta att man kan säga till polarna att man varit ute och kutat, när man i själva verker har legat i soffan?
Vad menar du nu?

z_bumbi
2006-03-30, 17:58

Långtidstudier är vad du bör kika efter, ett tillfälle ger ingen chans för kroppen att anpassa sig och man har väldigt svårt att få ut några vettiga värden ur det hela.

Kroppen anpassar sig till vad som finns tillgängligt, bränner du fett så har du kolhydrater kvar att göra av med på något sätt. Det är varken nytt, ologiskt eller revolutionerande men om du alltså tränar en gång till under samma dag eller försöker använda hjärnan så kan det ha betydelse.

Sen tror inte jag heller någon deff står och faller med detta och det finns viktigare saker att hänga upp sin deff på än morgonpromenader med låga insulinnivåer, promenader är visserligen skönt men ganska tidskrävande.

maRRtin
2006-03-30, 19:22
Långtidstudier är vad du bör kika efter, ett tillfälle ger ingen chans för kroppen att anpassa sig och man har väldigt svårt att få ut några vettiga värden ur det hela.

Fast å andra sidan

Numerous studies have investigated the effect of one strength training session on the rate of fat oxidation after exercise. Most of these studies reported
a significant decrease in RER immediately76,77 and 15 to 40 h77–79
after the exercise bout. For example, Shuenke et al.77 found that
RERs were 0.89 24 h before the exercise bout and 0.79 immediately
after the 31 min period of resistance exercise. The RER was
still significantly lower 43 h after exercise, when the ratio was 0.84
(all measurements were taken after a 4-h fast).

Så 1 styrkepass ökar fettoxidationen, men vid längre regebunden styrkesträning så gör den inte det?!

Såhär står det sen

Further research is necessary
to specifically investigate the effects of resistance training program
of varying durations on fat metabolism. Further, as far as we are
aware, no studies have determined what mechanisms are behind
the reported changes in fat metabolism, although it is likely that
this is at least partly caused by a decreased muscle glycogen
content.

everete
2006-03-30, 20:46
Härligt! skönt! Nåt sånt här har jag väntat på riktigt länge. Nu behöver man inte motionera längre. Tack :)

King Grub
2006-03-30, 20:53
Läs ordentligt, alternativt tänk efter, innan du skriver... ;)

maRRtin
2006-03-31, 15:33
Fast å andra sidan

although it is likely that this is at least partly caused by a decreased muscle glycogen content.

Det kan väl vara detta som är en anledning till att lågkolhydratsdieter kan vara effektiva? Låga glykogendepåer konstant ökar fettoxidationen.