handdator

Visa fullständig version : Lathund för uträkning av %E

F.K
2002-10-31, 01:32
Har ägnat kvällen åt att skapa en lathund i Excel för att lätt kunna räkna ut %E. Allt man behöver göra är att fylla i protein, fett, kolhydrater och kcal per 100 g (precis som det står på matförpackningen) så, om allt funkar som jag har tänkt mig, räknar tabellen ut %E. Man kan även fylla i flera livsmedel så räknar den på det totala innehållet. Vissa skönhetsjusteringar återstår men det får fixas nån annan gång. Tror den ska funka. Det går tydligen inte att skicka filer till forumet som är i Excelformat men är det nån som är intresserad så hör av er så kan jag e-posta den till er.

Jarod
2002-10-31, 02:04
Om du zippar ner den så kan du göra en "attachment" av den..

Mvh

F.K
2002-10-31, 10:01
Ok, nu är den packad med winrar. Nu på morgonen (när jag är pigg) börjar jag se vissa brister med tabellen. Den funkar bra till att räkna ut %E men om man vill räkna ut portioner som inte äts i 100 g/ ingrediens så måste man ägna lite tid åt huvudräkning. Anledningen till att jag gjorde tabellen var att jag snabbt vill kolla de vegetariska halvfabrikat jag äter eftersom de oftast ( läses aldrig) är med i de liknande "tabeller" jag hittat på nätet.

En liten fråga: Såg att linfrön innehåller 24.5% protein, 31% fett och 35% kolhydrater. Om linfröna är hela, tar man verkligen upp detta då? Man kommer ju inte ens att tugga sönder hälften. Ska man ändå ta med de i beräkningarna?

F.K
2002-10-31, 10:01
nä, inte winrar för det gick inte. zip ska det va...

Petrus
2002-10-31, 11:47
WinRAR fungerar fint!

Vänligen,,,
petrus

Jarod
2002-10-31, 12:28
Originally posted by Tinner
WinRAR fungerar fint!

Vänligen,,,
petrus

Kan du göra en attachment va en .rar-fil??

Mvh

F.K
2002-10-31, 13:27
Försökte skicka som rar men det gick inte..

Muskelsmurfen
2002-10-31, 13:36
WinAce är marknadsledande inom packning numera.
Att fixa så att man skriver in matvikten är enkelt, bara att dela resultatet med 100.

Prankie
2002-11-03, 10:00
Jag flyttade nyligen från SWEC forum, märker att ni inte håller på warez eller? :D