Visa fullständig version : Äldre - ett samhällsproblem?
Vad tror ni kommer bli följderna av att man blir äldre och äldre? Kommer det att finnas pension till alla, och hur blir levnadsstandarden för de äldre?
Jag har funderat rätt mycket på hur samhället ska klara av dessa problem. *popcorn*
Jag tror inte att pensionerna kommer räcka till alla.
Däremot tror jag vi kommer få ett bättre samhälle, där gamla inte dumpas på hem som gamla sopor, i framtiden när pensionerna inte räcker till. :)
Såna här problem löser sig ju själva, ingen pension=annan livsstil=inga problem.
Pensionerna är ju redan relativt låga. Ska de inte få några pengar alls?
Pensionerna är ju redan relativt låga. Ska de inte få några pengar alls?
Många 40-talister har väl rätt fet pension av sitt system.
När pensionerna inte längre finns kommer ett annat system att uppkomma som med all säkerhet är bättre.
Nuvarande västvärlds pensionsystem är ju ohållbara.
Jag hoppas och tror utvecklingen går framåt, inte bakåt. :)
Men då kommer ju de äldre att leva i misär?
Förresten, det finns ingen information alls om problemet på internet. Typiskt när det gäller saker som faktiskt är intressanta.
Coldsmith
2006-03-29, 20:06
När man började med pensionerna så dog j u folk strax efter pensionsåldern. Nu lever man på vårdhem tills man är 110. Så nuvarande system håller absolut inte. Det är därför vi håller på att omvandla det. Själv tycker jag att pensionsåldern ska höjas. Kanske till 69 eller nåt åtminstone.
sen är det ju så att många 40-50 talisterna började knega direkt efter gymnasiet. Nu för tiden pluggar ju de flesta vidare och "missar" ett par år av skattebetalande.
Det är ju snarare det statliga pensions- och vårdsystemet som är ett samhällsproblem, inte dom äldre.
Jag har funderat rätt mycket på hur samhället ska klara av dessa problem. *popcorn*
Rätt många har funderat på detta, och precis som CS skriver gör man om systemet. Mer info: http://www.finansportalen.se/pension.htm
H.Emanuel
2006-03-29, 20:25
Skrämmande vad många förtidspensionärer det finns dessutom
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.