handdator

Visa fullständig version : för lite mat - låg vilopuls?

bofinken
2006-03-29, 14:41
Var idag på hälsokoll och fick höra att jag hade en låg puls och att detta skulle bero på att jag får i mig lite näring. får nu inte träna på minst en månad )= vad är normalt som vilopuls? får man inte också ganska mycket lägre om man är vältränad?

userfriendly
2006-03-29, 14:41
absolut har du lägre puls och blodtryck under diet!!
fan när jag svalt mig under mina tidiga tonår hade jag under 50 i puls... tränade iof välridgt mkt men iaf... hjärtrytmen blev cp då o då... svimmade hej vilt

bofinken
2006-03-29, 14:47
okej.. man om jag har under 50 i vilopuls, måst det innbära att jag får i mig för lite mat eller kan det bero på att jag är i bra form. Jag har väldigt bra kondition och rör på mig mycket o länge utan att bli ansträngd.

userfriendly
2006-03-29, 14:51
okej.. man om jag har under 50 i vilopuls, måst det innbära att jag får i mig för lite mat eller kan det bero på att jag är i bra form. Jag har väldigt bra kondition och rör på mig mycket o länge utan att bli ansträngd.

självklart kan det vara så att du har bra kondition.... det beror lite på hur hårt eller hur länge du har vart på diet?

Tolkia
2006-03-29, 16:28
Första frågan som inställer sig är ju hur gammal du är, hur lång du är och vad du väger.

bofinken
2006-03-29, 18:50
Jag är 17 år, 165 cm lång och väger 47 kg. Jag går skata upp i vikt nu i kombination med träning men jag har nu blivit avstängd från att träna pga. min låga vilopuls. ingen har riktigt svarat på frågan var en normal vilopuls ska ligga (både för en vältränad och en normaltränad person)?

Sverker
2006-03-29, 19:52
Vad händer när du rör på dig då ? Får du svimningskänslor eller yrsel när du börjar värma upp ? Vad händer när du fått upp pulsen ? Får du upp pulsen överhuvudtaget ?

bofinken
2006-03-29, 20:01
Det går jättebra när jag tränar. har aldrig känt mig yr. jag antar att jag får upp pulsen bra, jag blir trött och varm och så men jag inte så snabbt men det tror jag beror på att jag är rätt vältränad men bra kondition. Vill ju inte tappa det om jag måste sluta träna för ett tag =(

John M
2006-03-29, 20:44
Jag var på hälsokontroll för 1 månad sen ungefär, hade då 34 i puls. Har inte haft sådan låg puls tidigare vad jag vet.

Har kört mycket konditionsträning + att jag nu äter ca 2000 kcal färre jämfört med i augusti förra året. Har gått ner ca 12 kilo, från 93 till 81.

Kan det vara farligt på något sätt?

King Grub
2006-03-29, 20:52
Jag var på hälsokontroll för 1 månad sen ungefär, hade då 34 i puls. Har inte haft sådan låg puls tidigare vad jag vet.

Har kört mycket konditionsträning + att jag nu äter ca 2000 kcal färre jämfört med i augusti förra året. Har gått ner ca 12 kilo, från 93 till 81.

Kan det vara farligt på något sätt?

Inte om din kalorirestriktion inte innebär att du ligger för lågt för närvarande (du skriver ju inte dagens intag). Själva viktminskningen och pulsen är inte farliga i sig.

John M
2006-03-29, 21:39
Jag ligger på ca 2500 kcal/dag just nu

MilkmaN
2006-03-29, 22:09
Vad räknas egentligen som normal vilopuls? Jag mätte på mig när jag vaknade och hade 40.

Sniggel
2006-03-29, 22:46
40 i vilopuls lär ju vara fett vältränat ändå.
brukar man inte säga att 60 är en "normal" vilopuls?

Tolkia
2006-03-29, 22:51
Det behöver inte vara ett tecken på att man är vältränad; olika personer har också olika hög "grundpuls" i otränat tillstånd.

Ang. trådskaparens problem skulle jag dock inte skjuta det enbart på en "låg grundpuls". Du skriver att du sakta går upp i vikt i kombination med träning; vilket för mig låter som en planerad, försiktig viktuppgång något annorlunda än den många här ägnar sig åt. Har du en historia med undervikt? Vem är det som ger dig träningsrestriktioner? Om det är en person du träffat tidigare är det ju möjligt att den personen vet något om dig som inte vi på Kolozzeum vet, som ligger med som grund till rekommendationen. Berätta gärna mer!

MilkmaN
2006-03-29, 22:54
40 i vilopuls lär ju vara fett vältränat ändå.
brukar man inte säga att 60 är en "normal" vilopuls?

Okej, jag är nog rätt vältränad, var iaf då jag mätte den (i höstas). Att springa 4-5 ggr i veckan hela sommaren borde ge resultat :P

bofinken
2006-03-30, 06:31
Det är en läkare som gett mig restriktioner då jag behöver gå upp i vikt pga. en kraftig viktminskning förra året. Jag själv anser att det verkar bäst att gör detta i kombination med träning. Det kan väl inte vara farligt att träna så länge jag går upp i vikt? även om det kanske går långsammare blir det väl en mer kvalitet i massan jag går upp? om jag inte tränar i kombination blir det endast fett som jag ökar i då?

z_bumbi
2006-03-30, 06:54
även om det kanske går långsammare blir det väl en mer kvalitet i massan jag går upp? om jag inte tränar i kombination blir det endast fett som jag ökar i då?

Jag skulle gissa på att din kropp återhämtar sig mycket snabbare om du går upp i vikt i lite högre tempo, kroppens inre organ vill också ha näring och den viktuppgången är inte i fett på det sättet som du menar. En viss mängd fett ska kroppen ha runt organen för att må bra och det är inget man ska experimentera med.

Sen måste musklerna återladdas och det gör du inte heller om du tränar konstant och försöker hålla ner tempot på viktuppgången.

Har läkaren gett träningsförbud så bör du lyssna på läkaren.

Snorkfröken
2006-03-30, 07:21
Vad och hur mycket tränar du i dagsläget?

Om du bara kör styrketräning kan det möjligtvis vara OK i viss mån iom att den bygger upp musklerna - förutsatt att du kollar upp saken med din läkare och du äter tillräckligt, dvs. rejält mer än du förbrukar.

Men i din situation ger det ingenting att köra aerobiskt. Det krävs, som du helt säkert vet, ett energiöverskott för att gå upp i vikt, och all cardio gör att du måste öka intaget ännu mer för att behålla överskottet på samma nivå. Rätta mig om jag har fel, men jag antar att du ändå inte ligger på ett sååå högt intag i dag att du har "råd" att öka på förbrukningen...?

Och att oroa dig för att "bli av med konditionen" om du vilar från träningen ett tag är definitivt inte det du borde fundera mest på nu. Huvudsaken är att du lyckas gå upp i vikt så att kroppen kommer i balans igen och att allt börjar fungera som det skall. Det måste få vara första prioritet, och du måste bestämma dig till 100 % att det är det här du vill. Och konditionen lär inte försvinna... Alla som tränar vilar emellanåt för att ge kroppen en chans att återhämta sig, för att sedan komma tillbaka som värsta Duracell-kaninerna :)

Lycka till!

Tolkia
2006-03-30, 08:21
Lyssna på de två ovanstående mycket erfarna och MYCKET VETTIGA skribenterna är mitt råd. Ger en läkare träningsförbud/träningsrestriktioner är det med allra största säkerhet väl motiverat - man ger t.ex. inte träningsrestriktioner för svårtartat stukade fötter, vilket jag själv går med, där blir rådet istället "linda hårt och ut och spring". Något generellt mål att passivisera patienter finns inte. Däremot kan det vara så att man behöver vila kroppen för att ge den största möjliga chans att återhämta sig på ett så bra coh så snabbt sätt som möjligt. Det går en hel del energi till att bara bygga upp inre organ ordentligt igen.