Visa fullständig version : Stockholms universitet/Södertörn
userfriendly
2006-03-29, 14:21
Så nu när alla andra är mitt uppe i "vad fan ska jag läsa- stressen"? så kan jag oxå bli det :)
Någon som läst på både Stockholm och Södertörn?
Jag funderar på att gå en skrivarkurs/verkstad med skönlitterär inriktning ett år på Folkhögskola.. men folkhögskola kostar ca 1400kr/månad
men jag har även tankar på att bli polis och o jag "orkar inte" göra högskoleprovet så jag behöver 20poäng...
tänkte isf läsa kriminologi eller genusvetenskap... det är ju iof enstaka kurser.
ni får gärna berätta om era erfarenheter från de båda skolorna :D
Vet ni nåt kul om polisutbildningen får ni gärna skriva det med ;)
Body Guard
2006-03-29, 14:24
vill inte verka dryg eller otrevlig, men om man verkligen vill bli polis så kan man "orka" med en hel lördag och göra högskoleprovet.
Jaaaaaaaaschåååååååå välkommen till Frescati då ... :D
userfriendly
2006-03-29, 14:29
vill inte verka dryg eller otrevlig, men om man verkligen vill bli polis så kan man "orka" med en hel lördag och göra högskoleprovet.
grejen är att jag gillar att plugga (Pluggis jaaa) och gärna läser en kurs på 20 poäng hellre än att göra provet...
tycker dessutom att det är ett dåligt mått på kunskap...
Det fanns någon tråd som handlade om polishögskolan för inte längesedan. Fast sökfunktionen är ju sönder.
Det andra jag vet är att medelåldern var relativt hög för nya poliser, en kompis fick väldigt bra på alla tester men de sade att han skulle skaffa sig livserfarenhet först. Då sökte han nog ett år efter lumpen eller något så han var väl runt 21-22?
userfriendly
2006-03-29, 14:35
Det fanns någon tråd som handlade om polishögskolan för inte längesedan. Fast sökfunktionen är ju sönder.
Det andra jag vet är att medelåldern var relativt hög för nya poliser, en kompis fick väldigt bra på alla tester men de sade att han skulle skaffa sig livserfarenhet först. Då sökte han nog ett år efter lumpen eller något så han var väl runt 21-22?
ahaa... hmm.. kanske ska gå skrivutbildningen då.. det är ju jligt kul det med.. men jag lär ju knappast bli författare efteråt om man säger så.. Å andra sidan vill de ju gärna ha tjejer på polishögskolan ;)
gaaah hatar pluggstressen.. HATAR DEN
För att ens få söka till polishögskolan måste man ha fyllt 20.
userfriendly
2006-03-29, 14:40
För att ens få söka till polishögskolan måste man ha fyllt 20.
jaa jag har två månader kvar o jag har inte tänkt söka förrän jag pluggat ett år till iaf
gosh, det första folk gör är att skriva upp alla problem och säga att det inte går... I CAN DO WHATEVER I WANT TO
jaa jag har två månader kvar o jag har inte tänkt söka förrän jag pluggat ett år till iaf
gosh, det första folk gör är att skriva upp alla problem och säga att det inte går... I CAN DO WHATEVER I WANT TO
Nej, tanken var väl med mitt inlägg att du skulle få veta vad de söker efter i många fall. Så med andra ord så vore ett tips att du kanske försöker jobba extra som väktare eller något?
Så nu när alla andra är mitt uppe i "vad fan ska jag läsa- stressen"? så kan jag oxå bli det :)
Någon som läst på både Stockholm och Södertörn?
Jag funderar på att gå en skrivarkurs/verkstad med skönlitterär inriktning ett år på Folkhögskola.. men folkhögskola kostar ca 1400kr/månad
men jag har även tankar på att bli polis och o jag "orkar inte" göra högskoleprovet så jag behöver 20poäng...
tänkte isf läsa kriminologi eller genusvetenskap... det är ju iof enstaka kurser.
ni får gärna berätta om era erfarenheter från de båda skolorna :D
Vet ni nåt kul om polisutbildningen får ni gärna skriva det med ;)
Jag har pluggat både på Universitetet o Södertörn.
Vad vill du veta? LOL
Vad vill du veta? LOL
Lär dom ut tranan™ där?
Lär dom ut tranan™ där?
Tranan lärde jag mig inte på ett läroverk...
I learned it at the School of Hard Knocks... Teh STREETZ! :thumbup:
userfriendly
2006-03-29, 19:00
Vad vill du veta? LOL
jag vill veta vilket ställe som är bäst så klart :D
Om du ska bli polis är tydligen filosofi bra att läsa.
I övrigt så finns det ju den här listan, där SU finns med på top 100(delad plats 93). Däremot ligger inte Södertörn på top 100.
http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2005/ARWU2005_Top100.htm
Hoho jag pluggade filosofi på Södertörn en gång :)
Bra lärare har dom! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.