handdator

Visa fullständig version : 2split kombinerat med kampsport

Tjockisen
2002-10-30, 17:08
Jag sitter och försöker plita ihop ett träningsprogram där jag kör styrketräning 2 ggr i veckan och en kampsport 2 ggr i veckan. Skulle behöva lite tips och råd inför detta.

Kampsporten involverar en del styrketräning i form av situps, pushups, knäböj. Det är en hel del explosivitetsövnignar i form av slag/spark-kombinationer och pareringsövningar som jag tror missgynnar styrketräningen på så sätt att det ger mig tunnare muskler eftersom det till största delen är uthållgihetsträning. Det jag nu är ute efter i styrketräningen är att bibehålla / gå upp i styrka utan att tappa uthållighet och explosiviteten jag får från kampsporten.
Sen i höstas har jag kört en 2-split som ser ut som följande:

Måndag Vila
Tisdag Krav Maga
Onsdag Rygg, Biceps, Vader ,Mage
Torsdag Vila
Fredag Krav Maga
Lördag Vila
Söndag Bröst, Axlar, Triceps, Ben, Mage

Jag har koncentrerat mig på basövningar och 3-6 set per muskelgrupp.. Hitills har det gett mig en tunnare kropp overall och vissa styrkeminskningar.

Pass1:
Marklyft 3 x 8
Chins 3 x max
Bicepscurl 3 x 8
Inclinecurl 3 x 8
Curlmaskin 2 x 8
Stående vadpress 3 x max

Pass2:
Lutande Hantelpress 3 x 8
Rak Hantelpress 1 x 8
Militärpress 3 x 6-8
Framåtlutande axelövning(lutar mig framåt och drar ett par hantlar bakåt.. typ) 2 x8
Skallkrossaren 3 x 8
Tricepspress i trissa 2 x 8
Knäböj 3 x 10

Sen lite situps efter varje pass.

Vad rekommenderas? Fortsätta med basövningar? Fler set?

Ligger just nu på följande:

Längd: 187 cm
Vikt: 88 kg and dropping slow ;)
Kaloriintag: 2500 kcal / dag

/Chris

Apan Koko
2002-10-30, 17:56
Du äter alldeles för lite.

Prova att öka till ungefär 4500kcal samt vila en vecka (iallafall från styrketräningen) för att återhämta dig.

palme
2002-10-30, 18:09
2500 är lite lågt. Mellan 3500-3700 kanske t.om 4000.

Tycker ditt tränings program såg helt ok ut. Men kör du bara Krav Maga 2ggr i veckan så skulle jag lägga in en ben dag mellan överkropps träningen.

Hur länge hade du kört KM sa du? Jag har själv haft tankar på att börja köra.

Lord_X
2002-10-30, 19:04
Minska ner på seten för biceps och triceps till 3 st vardera.
Knäböj är ju den bästa basövningen av dem alla och kräver mer energi än någon annan övning, så börja med den, den dagen du kör den.
Jag antar att den där hantelövningen för axlarna du nämnde är något för baksidan av axlarna.. Tänk på att de tränas även när du kör militärpress, även en del vid marklyft.
Vaderna är en muskelgrupp som ska tränas hårt och tungt... Gärna 5-6 set.
Ha det bra!!

Lillen
2002-10-30, 19:27
Jag håller med mindre armar och mer basövningar.
Byt ut curlmakinsövningen mot en rodd ryggövning :)

Tjockisen
2002-10-30, 20:05
Har tränat kravmaga sen i höstas, och har inte ångrat en enda av de 1500 kronorna det kostade. Riktigt kul träningar, varierande och ibland rätt krävande. Rekommendaras verkligen!

www.kravamaga.nu har en del info om kampsportssystemet. Hmm.. börajde med 2500 kcal i måndags eftersom jag lagt på mig en del överflödigt fett, tänkte hålla det veckan ut och se vad som händer, sen succesivt öka 100 kcal tills det är för mycket. Ska hitta min medelpunkt.

Tack för synpunkterna!

NB Thug
2002-11-01, 10:30
Jag har hållt på med KM i ca 1,5 år och det är verkligen värt pengarna.

Speedy
2004-01-11, 13:02
Bara en tanke som inte har nått med topicen att göra men jag tycker att det låter dyrt!..

jag tränar boxning och betalar typ 350 om året!..ok inga kanon lokaler men de duger mycket bra plus att tränaren är en av de 3 bästa i landet!..ska troligen med till OS .....bara en tanke??

Tricklev
2004-01-11, 16:28
Speedy mja i sort sett alla kampsorter är dyra, iofs boxning o brottning vet jag inte om men vet att kampsorter brukar vara ganska dyra.