handdator

Visa fullständig version : Lärarprogrammet i Gävle.

petersson
2006-03-29, 10:22
Hej!

Jag och min flickvän funderar på att börja läsa till lärare i Gävle. Någon som har några erfarenheter? Både hon och jag tycker staden känns lagom stor och så. Bostadsgaranti är ju alltid trevligt också, men vad är det för standard på studentlägenheterna?

Tack på förhand!

Rock'nRoll
2006-03-29, 10:34
Jag tänkte också söka till lärarprogrammet i Gävle, kanske inte i första hand men ändå söka. Av vad jag har hört så ska det vara en trevlig och lagom stor stad.

Diana
2006-03-29, 10:57
Vet ingenting om gävles studentlägenheter men läraryrket måste vara nåt av det mest givande man kan pyssla med =) bra val! står själv och lutar ditåt karriärmässigt *popcorn*

petersson
2006-03-29, 11:06
Jag tänkte också söka till lärarprogrammet i Gävle, kanske inte i första hand men ändå söka. Av vad jag har hört så ska det vara en trevlig och lagom stor stad.

Ballt! Jo jag tycker också det känns så.

Vet ingenting om gävles studentlägenheter men läraryrket måste vara nåt av det mest givande man kan pyssla med =) bra val! står själv och lutar ditåt karriärmässigt *popcorn*

Fint! :) Jo jag har vart vikarie ett par gånger och tycker det har varit skoj.
Funderar du på Stockholms universitet/lärarhögskola? :)

Diana
2006-03-29, 11:28

Fint! :) Jo jag har vart vikarie ett par gånger och tycker det har varit skoj.
Funderar du på Stockholms universitet/lärarhögskola? :)
Hehe så långt har jag definitivt inte kommit ännu :D min lärarkarriär ligger kvar på drömstadiet fortfarande. Karriärbeslutsångest is a bitch. Men det känns som om det kanske skulle va roligare att plugga utanför staden man bott i hela livet =)

petersson
2006-03-29, 11:56
Hehe så långt har jag definitivt inte kommit ännu :D min lärarkarriär ligger kvar på drömstadiet fortfarande. Karriärbeslutsångest is a bitch. Men det känns som om det kanske skulle va roligare att plugga utanför staden man bott i hela livet =)

Aha :) Det lär kännas jobbigt att börja plugga om man redan har jobb och sånt.

Rock'nRoll
2006-03-29, 12:30

Vilken inrikting ska du söka?

petersson
2006-03-29, 13:07
Vilken inrikting ska du söka?

Matte för gymnasiet. Men jag har inte en aning om vad andra inriktningen ska bli. Själv då?

Rock'nRoll
2006-03-29, 14:43
Matte för gymnasiet. Men jag har inte en aning om vad andra inriktningen ska bli. Själv då?

Historia/religion för gymnasiet blir det för min del. Är väll tyvär den gren där det finns minst jobb. Men det är det jag tycker är roligt.

Diana
2006-03-29, 15:03
Aha :) Det lär kännas jobbigt att börja plugga om man redan har jobb och sånt.
:D
Tänk den som hade det att skylla på :em:

mela
2006-03-29, 15:06
Jag har sökt lärarprogrammet i Stockholm istället.
Snacka med nån rektor från Gävle på Svenska Mässan när det va utbildningsmojs och han va helt bakom flötet så det lockade inte alls att söka dit :(

Sedan pratade han skumt också :MrT:

Rock'nRoll
2006-03-29, 15:13
Jag har sökt lärarprogrammet i Stockholm istället.
Snacka med nån rektor från Gävle på Svenska Mässan när det va utbildningsmojs och han va helt bakom flötet så det lockade inte alls att söka dit :(

Sedan pratade han skumt också :MrT:

Tror jag stötte på honom också när jag var på Älvsjömässan här i stockholm 03. Mycket märklig person. Men han är nog inte representativ för hela universitetet :) . Mitt förstahandsval är för övrigt Göteborg.

mela
2006-03-29, 15:19
Tror jag stötte på honom också när jag var på Älvsjömässan här i stockholm 03. Mycket märklig person. Men han är nog inte representativ för hela universitetet :) . Mitt förstahandsval är för övrigt Göteborg.

Okay.. Han va konstig iaf.. Åsså sa han att Sveriges bästa BB:s tränade på ett gym där uppe :D

Göteborg är en fin stad :thumbup:

hultman
2006-03-29, 15:27
Jag bor i Gävle, och det är faktiskt en någorlunda duglig stad. Tror att det är en del som håller till i Campusområdet, men förvänta er ingenting likt Uppsala :)

Diana
2006-03-29, 16:04
Jag bor i Gävle, och det är faktiskt en någorlunda duglig stad. Tror att det är en del som håller till i Campusområdet, men förvänta er ingenting likt Uppsala :)
Ni har ju The Bock :bow:

petersson
2006-03-29, 16:16

Uppsala är fullt av fjantiga teknologer i dumma overaller med olika märken :P
Bor man i Gävle kan man ju alltid träna på Zone´s gym ;)

petersson
2006-03-29, 16:18
:D
Tänk den som hade det att skylla på :em:

Haha, för mig kommer det innebära ekonomisk trygghet att börja plugga, iaf jämfört med nu :D

Rock'nRoll
2006-03-29, 16:23

Att träna på Zones gym är faktiskt ett starkt argument i min värld :)

Helena B
2006-03-29, 16:29
Har inga erfarenheter av lärarprogrammet men när det gäller studentlägenheter så finns det en del områden att välja på. Jag bor jättebra, centralt mitt på söder (2 min till ZONES gym), 10 månaders hyra och fin lägenhet. Tar 10 min, inte ens det att cykla till skolan, 5 min till centrum och 3 min till BOCKEN!

Annars är ju ett starkt argument att jag bor här, räcker inte det :D

petersson
2006-03-29, 17:00
Har inga erfarenheter av lärarprogrammet men när det gäller studentlägenheter så finns det en del områden att välja på. Jag bor jättebra, centralt mitt på söder (2 min till ZONES gym), 10 månaders hyra och fin lägenhet. Tar 10 min, inte ens det att cykla till skolan, 5 min till centrum och 3 min till BOCKEN!

Annars är ju ett starkt argument att jag bor här, räcker inte det :D

Det lät faktiskt riktigt bra! Speciellt det sista argumentet :)
Vet du om det finns möjlighet att få en tvåa eller en trea direkt via bostadsgarantin som jag kan dela med min flickvän? Jag har försökt komma i kontakt med studievägledningen men jag har inte orkat vänta i telefonkön så lång tid (har bara mobiltelefon).

Helena B
2006-03-29, 17:08
Det lät faktiskt riktigt bra! Speciellt det sista argumentet :)
Vet du om det finns möjlighet att få en tvåa eller en trea direkt via bostadsgarantin som jag kan dela med min flickvän? Jag har försökt komma i kontakt med studievägledningen men jag har inte orkat vänta i telefonkön så lång tid (har bara mobiltelefon).

En tvåa vet jag att man kan få direkt, men 3:or vet jag inte om skolan erbjuder. Då får du isf kolla på www.gavlegardarna.se

Här kan du se lediga lägenheter just nu:

http://midgardhig.se/?sida=10016&sidaNr=20&storlek=3

Det är Studentkåren du ska kontakta och inte studievägledningen. Tyvärr är vår studievägledning helt katastrofal, bara så att du vet. Lita inte på allt de säger utan dubbelkolla med någon annan.

petersson
2006-03-29, 17:11
En tvåa vet jag att man kan få direkt, men 3:or vet jag inte om skolan erbjuder. Då får du isf kolla på www.gavlegardarna.se

Här kan du se lediga lägenheter just nu:

http://midgardhig.se/?sida=10016&sidaNr=20&storlek=3

Det är Studentkåren du ska kontakta och inte studievägledningen. Tyvärr är vår studievägledning helt katastrofal, bara så att du vet. Lita inte på allt de säger utan dubbelkolla med någon annan.

Okej, tack så mycket för hjälpen! :thumbup:
Kanske träffas på lidl och brottas om kvargen nångång ;)

Diana
2006-03-29, 17:17
Haha, för mig kommer det innebära ekonomisk trygghet att börja plugga, iaf jämfört med nu :D
Skönt! =) jo för att klara av a-kassa/föräldrasnyltande nån längre tid krävs nog en viss skicklighet, inom konsten att svälja den egna stoltheten, få välsignats med :D

Callister
2006-03-29, 17:19
Okej, tack så mycket för hjälpen! :thumbup:
Kanske träffas på lidl och brottas om kvargen nångång ;)
Du, du har en flickvän..

petersson
2006-03-29, 18:27
Du, du har en flickvän..

Haha, ja det påminde hon mig om när hon såg att jag skrivit sådär :)

hultman
2006-03-29, 18:33

Zone's gym? Han tränar på workout center, där även jag tränar. Så då ses vi väl *flex*

petersson
2006-03-29, 18:35
Zone's gym? Han tränar på workout center, där även jag tränar. Så då ses vi väl *flex*

Nej det är kanske inte han som är gymägare men iaf :) Mmm det kanske vi gör! :bpump:

z_bumbi
2006-03-29, 18:38

Vad finns det mer i gymväg?

Jag är kanske också är på väg till Gävle för att plugga.

hultman
2006-03-29, 18:48
Hälsostudion är ett schysst gym annars. Lite mindre hårdrock och man går runt med strumpor och känner sig hemma. Friskis & Svettis samt World Class tror jag inte att du är sugen på? :D

wazz
2006-03-29, 19:16
Korpen har ett gym som heter Sporthuset. Bra pris, bra gym.
Sen finns kraftsportsklubbens gym, också ganska schysst, lite mer hardcore och billigare. Men ligger ganska illa till om man inte har bil.

z_bumbi
2006-03-29, 19:42
wazz och hultman: Tackar!

Helena B
2006-03-29, 22:36
Hälsostudion är ett schysst gym annars. Lite mindre hårdrock och man går runt med strumpor och känner sig hemma. Friskis & Svettis samt World Class tror jag inte att du är sugen på? :D

*grr27*

z_bumbi
2006-03-30, 06:18
*grr27*

Eftersom du verkar träna där så kan du ju nämna varför man ska träna där?

Helena B
2006-03-30, 07:27
Eftersom du verkar träna där så kan du ju nämna varför man ska träna där?

Varför, jag tränar ju där!...plus att vi faktiskt har hantlar upp till 35 kg. Vilket betyder att man inte behöver oroa sig för att bli för grov. :D

Jag har varit World Class troget sedan jag bodde i Sthlm. Gillar atmosfären, att det inte är så stort, gruppträningen, personalen ja helheten. Kan inte uttala mig om de andra gymmen. Men söker du ett byggargym så är Workout center ett ganska givet val. Korpen är det ställe jag aldrig skulle träna på, en massa folk hela tiden...inte bara vid 17-21.

jakke
2006-03-30, 07:42
Hoppas du bara menar att det är teknologerna med just overaller som är dumma.. Annars blir jag arg...

petersson
2006-03-30, 09:10
Hoppas du bara menar att det är teknologerna med just overaller som är dumma.. Annars blir jag arg...

Jag menade inte så mycket överhuvudtaget med det jag skrev :) Men just själva overallgrejen är jag inte så mycket för.

Helena B
2006-03-30, 09:19
Jag menade inte så mycket överhuvudtaget med det jag skrev :) Men just själva overallgrejen är jag inte så mycket för.

Vi har oxå overaller.

petersson
2006-03-30, 09:22
Vi har oxå overaller.

Aha, jag borde överleva ändå :)

Helena B
2006-03-30, 09:24
Aha, jag borde överleva ändå :)

Man brukar inte skymta overallmänniskorna så ofta. Har jag överlevt så ska nog du också göra det.

Karl_alfred
2006-03-30, 09:42
Ni har ju The Bock :bow:
Är han där också? :(

zonecapone
2006-03-30, 10:29
Sooo Helena B när kommer du in på shopen & säger hej då?

ZONE

mini
2006-03-30, 10:34
Korpen var okej när jag tränade där. Bra med fria vikter, marklyftpodie, inte alls så mycket folk dagtid. Billigt. Det enda jag saknade var ett powerrack.

Helena B
2006-03-30, 10:35
Sooo Helena B när kommer du in på shopen & säger hej då?

ZONE

Den som väntar på något gott... :D

Jag lovar att jag ska komma in och säga hej. Det är ändå snart dags att köpa lite proteinpulver.

z_bumbi
2006-03-30, 16:11
Men söker du ett byggargym så är Workout center ett ganska givet val. Korpen är det ställe jag aldrig skulle träna på, en massa folk hela tiden...inte bara vid 17-21.

Jag är inte direkt ute efter ett "byggargym" utan ett gym där man kan träna, det får gärna finnas riktiga styrkelyftsgrejer så slipper vi byta gym när emmzan ska träna men det går att lösa på de flesta andra gymen också.

Runda Grodan
2006-03-30, 16:22
Jag är inte direkt ute efter ett "byggargym" utan ett gym där man kan träna, det får gärna finnas riktiga styrkelyftsgrejer så slipper vi byta gym när emmzan ska träna men det går att lösa på de flesta andra gymen också.
Om du ska köra styrkelyft är det nog Kraftsportklubben vid Sörby Urfjäll du ska satsa på. Det ligger en liten bit utanför city.

Helena B din tok. Korpen är ju bäst. :D

hultman
2006-03-30, 16:24
Workout Center är stället där alla som är intresserade hänger. Skön atmosfär faktiskt, och de flesta är trevliga. Finns en del lyftare som tränar där, så nog borde det duga!

255 spänn i månaden för studerande, vilket är billigare än de flesta andra gymmen.

Helena B
2006-03-30, 20:02
Om du ska köra styrkelyft är det nog Kraftsportklubben vid Sörby Urfjäll du ska satsa på. Det ligger en liten bit utanför city.

Helena B din tok. Korpen är ju bäst. :D

För mycket studenter på Korpen :MrT:

Apropå Gävle Kraftsportklubb så tar det mindre än 10 min att cykla dit, från centrum.

z_bumbi: Råder helt klart delade åsikter om gymmen i Gävle. Ett tips är att testköra på alla gymmen. Tyvärr har inte World Class något knäböj/markställning eller nu vad det heter. Bara en stång som man får dela bänk/mark/knäböj med och bara fria stänger upp till 22 kg :em:

hultman: Nu tycker jag du är lite orättvis, generalisera så där!

z_bumbi
2006-03-30, 20:08
Apropå Gävle Kraftsportklubb så tar det mindre än 10 min att cykla dit, från centrum.

Då vet jag inte varför man skulle vara tvungen att ha bil för att ta sig dit.

z_bumbi: Råder helt klart delade åsikter om gymmen i Gävle. Ett tips är att testköra på alla gymmen. Tyvärr har inte World Class något knäböj/markställning eller nu vad det heter. Bara en stång som man får dela bänk/mark/knäböj med och bara fria stänger upp till 22 kg :em:

Om jag flyttar dit så ska jag testa flera gym men det är alltid kul att kolla läget lite i förskott, nu vet jag ju t ex att jag inte behöver lägga så mycket tid på World Class.. :D

Helena B
2006-03-30, 20:15
Då vet jag inte varför man skulle vara tvungen att ha bil för att ta sig dit.

Om jag flyttar dit så ska jag testa flera gym men det är alltid kul att kolla läget lite i förskott, nu vet jag ju t ex att jag inte behöver lägga så mycket tid på World Class.. :D

Gävle är en cykelstad och det går nästan fortare att ta cykeln istället för bilen. World Class som är så bra, men jag förstår vad du menar. Sedan jag blev medlem här och började intressera mig mer för styrketräning så har jag märkt att World Class inte är det optimal gymmet om man tittar ur det perspektivet. Skulle vara roligt att köra ett pass med emmzan. Finns inte en enda tjej (på WC) som kör seriös styrketräning på tyngre vikter än 10.

strong-man
2006-03-30, 20:27
lägger min röst på gävle KK det är hardcore gym :D

petersson
2006-03-31, 10:44
Helena B: Ungefär hur lång tid tar det att cykla från Sätra till Högskolan? En kvart?