handdator

Visa fullständig version : Höjd på Trapezius och Serratus Anterior?

oksiv1
2006-03-29, 07:29
Hur lyckas man bäst med att åstakomma höjd på Trapezius? Vilka övningar gäller?
Sen Serratus Anterior, finns det några övningar för den sågtandade muskeln?

Honn
2006-03-29, 08:53
Olika sorters shrugs fungerar rätt bra för trapsen. Sen tar även marklyft, frivändningar och v-bar rätt bra.

oksiv1
2006-03-29, 09:00
Olika sorters shrugs fungerar rätt bra för trapsen. Sen tar även marklyft, frivändningar och v-bar rätt bra.

V-bar? Är det sak samma som latsdrag med v-handtag?
Gissade shrugs, gillar dock inte den övningen riktigt. Vad tror ni om drag till hakan med stång?

jim
2006-03-29, 09:08
Drag till hakan tränar huvudsakligen deltoids, inte traps..

Shrugs är helt överlägset för att belasta övre delen av traps, om du tycker de är jobbiga kör i smithen med stången bakom kroppen..

Jag tror dock att marklyften i längden ger större tillväxt eftersom de aktiverar trapsen ganska mycket och samtidigt är en otroligt mycket mer belastande övning. En sak du kan göra är att i toppläget på varje marklyft göra en kort shrug innan du går ner inför nästa repetition..

Jense
2006-03-29, 18:59
V-bar? Är det sak samma som latsdrag med v-handtag?
Gissade shrugs, gillar dock inte den övningen riktigt. Vad tror ni om drag till hakan med stång?

nä verical bar, en greppgren:

http://web.telia.com/~u30032763/lgcXIV_vbar_jense.jpg

Arne Persson
2006-03-29, 21:52
Allt träning av överkroppen aktiverar M. serratus anterior, M. s. posterior superior samt M. s. p. inferior. :) Inget att oroa sig för alltså.

BigForre
2006-03-29, 22:25
Jag har för mig att man inte behöver några isolationsövningar till trapezius, det räckar med att prata lite med dem innan man går och lägger sig, var en stor pojke här på forumet som lärde mig det... :)

MilkmaN
2006-03-29, 22:37
Forre, det stämmer på mig iaf!

Baan
2006-03-29, 22:39
det mesta tar ju på trapzen, men själv upplever jag att jag behöver även köra lite trapz dvs några set shrugs om dom ska utvecklas bra. brukar köra båda hantel och stångshrugs

pragmatist
2006-03-30, 00:14
Testa gärna s.k. powershrugs, d.v.s. ganska kraftigt cheatade shrugs (man börjar med stången hängande strax över knäna och använder benen ganska mycket) som låter dig använda mer vikt för att överlasta trapsen i den negativa fasen. En annan favorit är highpulls, d.v.s. en halv frivändning utan själv vändningen, man drar stången explosivt från golvet upp i brösthöjd. Låter dig också använda mer vikt än en vanlig frivändning och koncentrera dig på den del av lyftet som tar på trapezius.

Andra trapsövningar att pröva är t.ex. Haneyshrugs (shrugs med stång bakom ryggen) eller snatch-grip half row (drag till hakan med brett snatchgrepp, man kommer i praktiken bara halvvägs därav namnet "half row").

paddanboy
2006-03-30, 10:09
Har märkt att ena min trapz, högern är större eller högre, kör nu fler på vänster än höger. Skulle de vart 3 set, tar jag 3 vänster 1 höger.

Vad tror ni om detta?

delta_mats
2006-03-30, 10:15
Har märkt att ena min trapz, högern är större eller högre, kör nu fler på vänster än höger. Skulle de vart 3 set, tar jag 3 vänster 1 höger.

Vad tror ni om detta?

Kan vara så att dina muskelfästen sitter något annorlunda, därav är ena högre än den andra. Eller har du kanske sysslat med någon annan idrott som tränat ena sidan mer än den andra?

lauria
2006-03-30, 14:55
Mina traps har fått väldigt bra utvecking av tunga shrugs och marklyft.

oksiv1
2006-03-30, 21:32
Körde shrugs idag. Högreps. med 25+25kg viktskivor. 20, 25, 25 och 20 reps.
Mina trapz verkar svara väldigt bra på det. Ska fortsätta med detta under några veckor.

orgish
2006-05-04, 21:11
shrugs tar främst på övre trapz eller tar den över hela? känns som det iallafall.

Nitrometan
2006-05-04, 21:20
Brian Siders likes to train his traps (http://www.briansiders.com/traps.mpg).

http://www.briansiders.com/images/photos/fit3big.jpg

Jense
2006-05-04, 21:30
Brian Siders likes to train his traps (http://www.briansiders.com/traps.mpg).

http://www.briansiders.com/images/photos/fit3big.jpg

sträcken på hans kropp är efter en bänktröja

Sonny
2006-05-04, 21:34
För mig har den vanliga axel / rygg träning räckt, har aldrig behövt träna traps specefikt för att dem ska växa.

Nitrometan
2006-05-05, 13:28
sträcken på hans kropp är efter en bänktröja
Och det har vad med trapezius att göra?

Jense
2006-05-05, 14:10
Och det har vad med trapezius att göra?

"KOULa HaNz AnAbÅlA sTrekK på KjråpPeN *LEEEEEERrreeer*"

det va alltså bara förebyggande

Nitrometan
2006-05-07, 15:11
Ah. Så.

Tack.

Bra tänkt.

Jag kopplade inte alls. Varken åt det ena eller andra hållet.

Tack.

Sheogorath
2006-05-07, 16:03
Den enda Serratus-specifika övning som jag tycker är praktiskt tillämpbar (om man nu som jag älskar den muskeln och nödvändigtvis vill ha en Serratus-övning, trots att Arne troligtvis har rätt när han säger att det är onödigt) så är det Dip-shrugs, eller som de också kallas, Reverse shrugs. Det är en shrug som utförs i dipställningen, vilket gör att belastningen kommer i rakt motsatt rikning till en vanlig shrug med stång eller hantlar.

Utförande är enkelt: håll dig i dipställningen som om du skulle köra en dip, men böj inte på armbågarna utan sänk bara ner kroppen (långsamt och med kontakt hela vägen, annars blir det "lätt för lätt") - sedan: pressa explosivt upp. Man KAN hänga på tokmycket vikt och cheata rätt rejält (precis som med vanliga shrugs alltså) men det belastar armbågar, handleder och höftben (pga dipsbältet) något kopiöst. Bättre då är att köra högreps med fin kontakt och utförande, och lasta på något kilo när man kan göra en 30 reps eller så. Då hinner lederna vänja sig vid belastningen också.