Visa fullständig version : Datahjälp, videofiler dödar datorn
Coldsmith
2006-03-28, 21:48
har fått hem två videofiler (nej, inge porr). Men så fort man markerar nån av filerna i explorer då dör explorer. Windows media player, bsplayer och avipreview dör så fort dom försöker öppna videofilen. Vad är det som är fel? Dom funkar finfint hemma hos kompisar.
Dör? Du menar att dom stängs ner?
Kör en virusgenomgång på burken!
Kaspersky eller Nod32, och kör Ad-awares, Spybot - Search and Destroy etc
När jag hade virus en gång så startade helt fel program när jag skulle titta på videofiler tex, sökverktyget startade kalkylatorn etc helt fel.
Coldsmith
2006-03-28, 21:53
Ja dom stängs ner.
Virus verkar osannolikt, gjorde en scan rätt nyligt och filerna funkar ju hos andra. Men får väl ge det ett försök antar jag
Coldsmith
2006-03-28, 21:55
Eller stängs ner är väl fel ord, förbjuden åtgärd eller vad det heter.
Låter som nån codec crachar.
Ett alternativ är att lägga på ett nytt codecpack som nimo etc etc etc.
Har du rätt codecs på datorn?
Coldsmith
2006-03-28, 22:03
Aldrig haft codecproblem på evigheter. Har en massa codecpacks. Ace mega osv. Men det låter vettigt. Får gräva upp nya codecs.
Har du Divx, Xvid etc osv?
http://www.divx.com/
Jag hade samma problem, har för mig att det är nåt med thumbnailsen. Se till att du har dem som andra saker, tex lista, eller detaljerad. Kan vara svårt eftersom filen brukar stänga ner hela skiten bara man går in i en mapp. Det var något med korrupta eller inte helt nedladdade filer. AJg gick in i regedit och raderade något, kommer ej ihåg vad dock, men kör en googling. Jag tror jag hittade lösningen på majorgeeks.com
Coldsmith
2006-03-28, 22:28
Man tackar timoat. Och alla andra.
Ska gå in där och läsa.
Fick dock igång det med en ny videospelare, VLC. Vet inte om det bara är med den men. Ska läsa på.
Ahh, vlc is the shit! (bra grejer asså)
Ska gå in där och läsa.
Fick dock igång det med en ny videospelare, VLC. Vet inte om det bara är med den men. Ska läsa på.
Japp kör själv på VLC, riktigt bra, aldrig något tjafs med codecs heller!
Ska gå in där och läsa.
VLC kan se ALLT shit... Bästa playern imho! :thumbup:
mendezzz
2006-03-28, 22:51
Om det är en .AVI-fil så kan du med hjälp av programmet Gspot se om du saknar några codecs, programmet finns att ladda ner gratis Här (http://www.headbands.com/gspot/)
// Mendezzz
Låter som nån codec crachar.
Ett alternativ är att lägga på ett nytt codecpack som nimo etc etc etc.
Eller så installerar man dem "för hand" så man får de man vill ha och inte en massa jävla purjo.
Uplever du problemet även när du bara markerar filen?
Dvs att expolrer hänger sig. Isåfall är det previex buggen som spökar för dig, då ska du ta bort en nyckel i registret. Sök på google på "avi preview fix" så ska du hitta det.
Sökte lite lösningen finns i denna forumståden. http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=38118&highlight=preview
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.