Visa fullständig version : Högskoleprovet
Då var det dags för högskoleprovet igen.
Eftersom jag är så riktigt kass på svenska orden så undrar jag om någon vet något bra sätt att "plugga på", för att lyckas bättre på dem.
Kan man lära sig stavelser eller tänka på något speciellt sätt för att få något sammanhang eller är det bara att försöka nöta in så många ord som möjligt ?
EDIT: kan tillägga att det är en vecka kvar ungefär till provet så förslag som att börja läsa böcker etc är inte så effektiva :)
Liten Men Fet
2006-03-28, 00:35
Se till att få tag i ordlistor över vanliga prefix och suffix, alltså början på ord och slutet på ord så kan man ofta få ett hum om vad ordet betyder.
Tyvärr vet jag inte var man kan hitta sådana.
Se till att få tag i gamla högskoleprov och öva lite nu dagarna innan så vet ungefär hur mycket tid du har på varje del, om du måste stressa eller ej.
Det finns ett övningskompendium du kan beställa från www.studera.nu (http://www.studera.nu) där det finns med allt möjligt gott om högskoleprovet. Där finns de vanligaste prefixen och suffixen bland annat och väldigt mycket annat om ordkunskap men även alla andra delar i provet. Det kostar 350:- ink. frakt men det kanske är lite sent nu.
Gå till biblioteket och kolla efter böcker där, läs några artiklar i DN eller SvD varje dag för att få bättre ordförråd också, det hjälper. Läs en engelsk bok också eller en svensk och verkligen öva på att läsa snabbare det underlättar också.
Det fanns en tråd inför ett av de tidigare högskoleproven om just orden. Kan ha varit förra, eller ännu längre tillbaka. Jag har för mig att det fanns en del matnyttiga tips.
Du kanske kan ha tur att hitta den genom google.
Lycka till
jag ska vakta.. så passa er!
jag ska vakta.. så passa er!
Är du med i en syförening? Eller är du bara en vanlig pensionär?
Jag trodde bara det var dom grupperna som fick vakta högskoleprov, tentor och liknande? :D
Ninjamicke
2006-03-28, 11:57
Det bästa man kan göra är att beställa övningskompendiet som någon talare ovan mig snackade om... Har ett sånt hemma och hade tänkt träna hela mars, nu sitter man här, knappt en vecka kvar och har inte öppnat skiten... Precis som förra provet. Det är disciplin! ;)
Är du med i en syförening? Eller är du bara en vanlig pensionär?
Jag trodde bara det var dom grupperna som fick vakta högskoleprov, tentor och liknande? :D
jag fick det via universitetet.. dessutom får jag 1100 för att sitta på en stol i 8 timmar =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.