Visa fullständig version : hur mycket fett
Brattström
2006-03-27, 21:14
måste få en sak klargjord för mig, man bör ju få i sig x%(kommer inte exakt ihåg vad det var runt runt 11 eller 18 %?) fett av sitt dagliga energiintag för att kroppen ska fungera som den ska.
nu till frågan:
under en deff ska man räkna % fett på sitt nya kaloriintag eller ska man utgå ifrån vad man behöver vid ex. total vila? logist sett så borde det ju vara på kalori vid vila( eller vadv för norm som är "standard"), liksom varför skulle kroppen behöva mindre minimumkrav bara för att man bestämmt sig för att ära mindre?
möjligt att jag nu svarat på min egen fråga *slap* men eftersom jag inte är 100 så måste jag ju fråga för att vara på den säkra sidan :)
Cykelmannen
2006-04-17, 18:15
Fettprocenten beräknas på ditt nya kaloriintag. Dock handlar det inte om en exakt procentsiffra vilket gör att det hela inte spelar så stor roll egentligen. Minst 40 gram fett om dagen ligger rekomendationerna på.
(Jag tycker alla trådar med ett någorlunda innehåll förtjänar ett svar, därför drar jag upp den här gamla tråden)
Minst 40 gram fett om dagen ligger rekomendationerna på.
En bättre rekommendation är 0,5-1 gram fett/kilo kroppsvikt.
40 gram kan ju vara rätt lite för någon som väger +100 kilo. :)
Jag får i mig cirka 0.5-0.7g fett per kg kroppvikt, och hittils har resultaten bara varit positiva. Kan dock inte lova att detta är något prtfekt mått för ditt dagliga intag av fett.
lånar tråden lite :booty: jag ligger runt 60 - 80g fett/dag och väger 95kg nu. är de för lite, eller acceptabelt i deffsyfte? och vad händer isåfall om de blir ett "underskott" av fett?
lånar tråden lite :booty: jag ligger runt 60 - 80g fett/dag och väger 95kg nu. är de för lite, eller acceptabelt i deffsyfte? och vad händer isåfall om de blir ett "underskott" av fett?
Det är acceptabelt.
Det är acceptabelt.
vad baserar du det på? skulle vilja vet lite mer ingående :bow:
tigerofsweden
2006-04-18, 12:16
vad baserar du det på? skulle vilja vet lite mer ingående :bow:
månader av kolobrowsing :)
Två inlägg längre upp..
En bättre rekommendation är 0,5-1 gram fett/kilo kroppsvikt.
40 gram kan ju vara rätt lite för någon som väger +100 kilo. :)
Två inlägg längre upp..
ibland är man stevie wonder märker jag :angel: men skulle fortfarande gärna vilja veta lite mer fakta baserat kring de, istället "för så är det" :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.