handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättningsminskning vid energiunderskott

Fredrik_S
2006-03-27, 00:15
Hur mycket sänks ämnesomsättningen vid kaloriunderskott?
Jag har hört det ryktas om att det är ytterst marginellt. Och äta för att kroppen ska våga förbränna är överdrivet prat.

gustavk
2006-03-27, 15:50
Vid anorexia och extremdieter har jag hört siffror på en minskning av 10%, inte några extrema siffror nej. Det där med leptinnivåer som ska minska och att man därför må bra av ätardagar har inte bekräftats än om jag inte missminner mig.

Fredrik_S
2006-03-28, 18:36
Finns det några undersökningar på personer som ligger på 500 kcal i underskott? Alltså en normalt bra upplagd diet. Pratar vi 1% skillnad eller mindre kanske t.o.m?

Tänkte på en sak att man brukar känna sig kallare när man äter dåligt med kolhydrater, borde inte det betyda att kropptemperaturen är något lägre och minskad förbränning tack vare det?

King Grub
2006-03-30, 20:08
http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/263/2/R250

Coldsmith
2008-10-05, 13:42
Så kroppen sänker lite grand ändå? Hade för mig att det var sagt att den bara i extremer sänkte. Eller räknar vi TEE på 300 kcal som försumbart?

King Grub
2008-10-05, 13:54
Inte bara lite grand; vid energiunderskott sjunker ämnesomsättningen i vila, mer än vad som förklaras via ev muskelförlust.

Coldsmith
2008-10-05, 14:00
Men sen återgår den till det normala på en gång vad jag förstått?

Fast 100kcal i minskad viloomsättning är väl inte någon större mängd?

Hade för mig iaf att det var sagt tidigare här att detta med att kroppen ska sänka omsättningen vid bantning var en myt..

King Grub
2008-10-05, 14:18
Det är ingen myt, absolut inte. Det som är en myt är "svältläget" där man plöstligt slutar då ner i vikt, eller t o m upp, vid ett energiunderskott.

Men det som var ett energiunderskott vid dietens början kanske inte alls är det 10 kilo senare.

Coldsmith
2008-10-05, 14:23
I see :).

Coldsmith
2008-10-05, 14:25
Men påståendet att man ska äta mer för att gå ner mer måste väl vara lite skumt va?
Förutsatt att vi nu snackar om rimliga mängder.

Eddie Vedder
2008-10-05, 15:24
Men påståendet att man ska äta mer för att gå ner mer måste väl vara lite skumt va?

Om du med "mer" syftar på "mer än man förrukar" så är det fel ja, men det är heller inte det som menas.

Vad det brukar handla om är att viktnedgången helt enkelt har stagnerat p.g.a. en ämnesomsättning som matchar energiintaget. Det energiintag man utgått från är ett underskott är helt enkelt inte det.

Om man då kanske börjar äta och leva mer normalt under en tid finns möjligheten att ämnesomsättningen återhämtar sig lite. Men framför allt innebär det mer energi och att man troligtvis blir lite mer pigg, vardagsaktiv, "uppåt" o.s.v. och då får en högre total energiförbrukning.

Ch4rles
2008-10-05, 16:05
Om man då kanske börjar äta och leva mer normalt under en tid finns möjligheten att ämnesomsättningen återhämtar sig lite. Men framför allt innebär det mer energi och att man troligtvis blir lite mer pigg, vardagsaktiv, "uppåt" o.s.v. och då får en högre total energiförbrukning.

Det där stämde väldigt bra för mig. Jag valde att avsluta min deff en vecka tidigare än tänkt i somras och bestämde mig för att äta efter min egen hunger ett tag. Utan att jag tänkte på det så började jag röra på mig mer. Gick kanske en runda på stan när jag hade tråkigt, istället för att sitta hemma och vara hungrig. Följden blev att jag gick ned det sista omedvetet och samtidigt var mätt och glad.

joko
2008-10-07, 07:36
Finns det några siffror på hur regleringen av ämnesomsättningen ser ut om ens energiunderskott är en följd av intensiv konditionsträning kontra om den är en följd av att äta mindre och enbart motionera i 'normal' utsträckning?

För artikeln undersöker ett fall där man helt enkelt skär ner på energiintaget och inte ändrar några övriga variabler (t.ex. motion), har jag förstått det rätt.
'Unrestricted lives' kanske är ett väldefinierat tillstånd, men jag som novis tolkar det som att de inte har några hinder som skulle göra dem mer stillasittande än gemene man. :)

Ch4rles
2008-10-15, 18:35
Vad krävs för att ämnesomsättningen ska öka igen då? Måste det vara en längre tids normalätning, eller räcker det med en "ätardag"?

Lavorini
2008-10-15, 19:52
Vad krävs för att ämnesomsättningen ska öka igen då? Måste det vara en längre tids normalätning, eller räcker det med en "ätardag"?

Sannolikt en längre tid. Ätardagar/"refeeds" kan nog däremot säkert förhindra ytterligare sänkningar och kanske ge dig en liten boost iaf.