Logga in

Visa fullständig version : Får man uttrycka sej hur som helst !

Bronkitkorv
2006-03-25, 22:02
En kompis jag har vart väldigt sur på mej för jag sa "Den här negern är ju jävligt bra" om Robert Parker . Då sa jag det såklart tills han vart förbannad och slängde ut mej.

När vi spelar Canasta med svärmor och hennes gubbe så har jag alltid sagt om jag kan öpnna på ett dåligt och desperat sätt att "det blir en mongolid öppning ifall jag ska öppna" . När svärmors Mamma fick reda på att jag sa så så vart hon väldigt upprörd och sist dom var hemma hos oss (svärmor och Börje bara) så sa svärmor att , Nej mormor tyckte inte om bla bla bla mongolid osv. Detta fick mej ju bara att säga mongolid om ALLTING i spelet senare på kvällen.

Varför får inte jag säga neger om när negrerna själva kallar varandra för nigger och skall min svärmormor verkligen bestämma hur vi spelar canasta när inte hon är med ens ?

Den viktigaste frågan, Får man uttrycka sej hur som helst om det inte finns någon i närheten som har rätt att ta illa upp ?

Mental
2006-03-25, 22:05
Vem är du att avgöra vem som har rätt att ta illa upp?

Vanligt folkvett att anpassa samtalstonen efter sällskapet. lite smidig kan man ju försöka vara i det sociala spelet. Man behöver inte vara bög eller handikappad för att reta sig på att alla skall tycka att allt är cp. bög, mongo osv.

jag stör mig.

Kwon
2006-03-25, 22:06
Bronkiten, jag skulle vilja påstå att endast ignoranta, gangstas alt färgade ungdomar kallar varandra för "negrer".

Vuxna och mogna färgade kallar nog inte varandra för "niggers" eller "negrer" regelbundet.

Om du tex frågar en färgad läkare runt 35+ "Hejsan, ser att du är neger, vart kommer du ifrån?" är det inte lika uppskattat som att säga "What's up My niggaz " i hooden.

Om jag vet att folk tar illa upp av det så undviker jag att göra så folk tar illa upp! :)

Jag vet att vissa/många tar illa upp av ordet "neger", därför använder jag det inte ute.

Sen Bronkiten...Neger Snälla! :D

Mental
2006-03-25, 22:07
Bronkiten, jag skulle vilja påstå att endast ignoranta, gangstas alt färgade ungdomar kallar varandra för "negrer".

Vuxna och mogna färgade kallar nog inte varandra för "niggers" eller "negrer" regelbundet.

Om du tex frågar en färgad läkare runt 35+ "Hejsan, ser att du är neger, vart kommer du ifrån?" är det inte lika uppskattat som att säga "What's up My niggaz " i hooden.

Hej neger! hur hänger den?

umm... nej.

Bronkitkorv
2006-03-25, 22:08
Vem är du att avgöra vem som har rätt att ta illa upp?

Vanligt folkvett att anpassa samtalstonen efter sällskapet. lite smidig kan man ju försöka vara i det sociala spelet.
Men det är bara ord som slinker ur mej, som tourettes typ eller nåt undertryckt trots som jag aldrig fick leva ut som 3 åring.

hasse36
2006-03-25, 22:13
Jag har inga problem med att du kallar den här snubben för nigger.

http://www.boxnews.com.ua/photos/92/mike-tyson40.jpg

Bronkitkorv
2006-03-25, 22:13
.

Sen Bronkiten...Neger Snälla! :D

Ok jag sa en svordom direkt efter Neger, men det ville jag inte skriva här.

Men han vart arg för att någon annan kanske skulle kunna ta illa upp, eventuellt en läkare från afrika i 35års åldern.

Jag försöker vårda mitt språk men det går inte alltid så bra. Jag antar att det är för att jag inte är döpt.

Garnax
2006-03-25, 22:14
Men det är bara ord som slinker ur mej, som tourettes typ eller nåt undertryckt trots som jag aldrig fick leva ut som 3 åring.

Jupp, det är något som slinker ur dig.

typ,asså,aaaa,vett du,så är det,om en säger osv.

Sluta fylla språket med en massa skit och tala rent.

Bronkitkorv
2006-03-25, 22:16
Jag har inga problem med att du kallar den här snubben för nigger.

http://www.boxnews.com.ua/photos/92/mike-tyson40.jpg
Jag har aldrig kallat en neger för neger och skulle aldrig göra det heller.

Men anta att jag sitter själv på toaletten och säger äckliga fittslampa rätt ut i luften då, är det hemskt ???

Mental
2006-03-25, 22:16

Så om det nu är ett omedvetet handikapp du absolut inte kan göra något åt. varför försöka försvara beteendet då? Bara för att du inte kan låta bli att använda neger eller mongo som skällsord gör det ju inte "rätt"

Kwon
2006-03-25, 22:17

Om jag vet att du tar illa upp av att kallas "random_word_x" tex Bronkiten, så undviker jag att kalla dig för det, av respekt för person.

Om jag nu vet att du tar illa upp av just det ordet.

Jag minns ett jäkla bra exempel! :)

En polispolare till mig (inte PeterN1) brukade alltid kalla färgade för negrer/niggers/svarting när vi såg på film/tv me polarna etc.. eller när vi var ute o festade.

MEN... vi trodde dock att han hade någorlunda självkontroll de gånger vi hade färgade bekanta med när vi var ute och festade alt såg på Bio.

Självklart så använde han orden då också vilket skapade en hel del pinsamma tystnader bland polarna :D

Efter ett antal av dessa incidenter, så såg vi till att inte bjuda honom och de färgade vännerna på samma tillställningar...:)

En kardinalknasig incident (som jag fick höra om i efterhand då jag inte kunde närvara), var när en annan kompis (som ofta använder dessa uttryck) var med på en fest där också färgade vänner var närvarande.

Utan att gå in på för mycket detaljer, men efter ett par drinkar/shots så spårade den festen ut enbart pga att folk tog illa upp av dessa ord!

Lite onödigt då det var en god väns födelsedagsfest.

Jag visste/anade att detta skulle hända då jag hörde vilka som var bjudna...:D

Oj, det här bådar ju gott tänkte jag... vilken jävla blanding... Dessa fungerar ju verkligen bra tillsammans :laugh:

Tråkigt slut på vad som skulle vara en höjdpunkt för en vän.

Mental
2006-03-25, 22:18
Jag har aldrig kallat en neger för neger och skulle aldrig göra det heller.

Men anta att jag sitter själv på toaletten och säger äckliga fittslampa rätt ut i luften då, är det hemskt ???

Om ingen hör dig skita, har du då skitit? :cool:

Vad du gör i din ensamhet är upp till dig, men försök föra dig när du är bland medmäniskor.

Och skippar du dummheterna hemma är det säkert lättare att inte säga dumma saker bland folk

Tolkia
2006-03-25, 22:21
Jag skulle nog ställa diagnosen "slapp" snarare än "Tourettes syndrom". Du verkar ju vara högst kapabel att bestämma dig för att fortsätta säga saker trots att folk som befinner sig i rummet faktiskt TAR illa upp. Lägg lite tid på att bygga upp ditt utarmade vokabulär istället för att försöka få absolution för att du är oförskämd på pin kiv.

Kwon
2006-03-25, 22:21
Tänk såhär då Bronkiten..

Du e ute o festar, softish, en helkväll me polarna, det här kommer bli kul...

Några färgade på stället åsse

Vad väljer du? :D

Ha en kul helkväll eller riskera att det spårar ur?

Vet man om att folk kan ta illa upp så ..ja, jag respekterar det iaf :)

Roligare med kul fest utan tjafs imho! :thumbup:

Bronkitkorv
2006-03-25, 22:31
Tänk såhär då Bronkiten..

Du e ute o festar, softish, en helkväll me polarna, det här kommer bli kul...

Några färgade på stället åsse

Vad väljer du? :D

Ha en kul helkväll eller riskera att det spårar ur?

Vet man om att folk kan ta illa upp så ..ja, jag respekterar det iaf :)

Roligare med kul fest utan tjafs imho! :thumbup:

Men jag säger aldrig sånt med såna i närheten, det är som att jag är skitzofren typ. Jag har många invandrade kompisar som jag respekterar. Jag hatar nazister men ändå säger jag sånt ibland fast jag menar inget illa utan det är mer ord utan betydelse för mej. Jag skyller allt på mina föräldrars dåliga uppfostran, det första ordet jag sa var , fan, helvete osv...

blekfet2
2006-03-25, 23:09
Ja! sålänge man säger att man skämtade efteråt ;)

Polska
2006-03-25, 23:13
Svarta kallar varandra NIGGA inte NIGGER

Order neger är starkt förknippat med slavhandel som drabbade flera miljoner afrikaner som under flera hundra år levde som slavar och utan några rättigheter.

Att folk fortfarande använder ordet bevisar att det fortfarande förekommer mycket oro för det okända eller till och med nedvärdering av ens hudfärg.
Ofta säger folk "jag är ingen rasist men jag skulle inte vilja att syrran kom hem med en neger"
Även här är man dömande över en hel folkgrupp, då man dömer en hel ras människor på förhand tackvare deras hudfärg och ursprung.

Ett annat exempel är om du hamnar i tjafts med calle ute på krogen så går du där i från och kallar honom en massa fula namn(hora,*****...) men om du hamnar i bråk med mustapha så går du där i från och kallar honom svartskalle eller neger.

Finns och kommer alltid finnas fördomar, thats life.

Tolkia
2006-03-25, 23:20
En kompis jag har vart väldigt sur på mej för jag sa "Den här negern är ju jävligt bra" om Robert Parker . Då sa jag det såklart tills han vart förbannad och slängde ut mej.
... "det blir en mongolid öppning ifall jag ska öppna" . När svärmors Mamma fick reda på att jag sa så så vart hon väldigt upprörd och sist dom var hemma hos oss (svärmor och Börje bara) så sa svärmor att , Nej mormor tyckte inte om bla bla bla mongolid osv. Detta fick mej ju bara att säga mongolid om ALLTING i spelet senare på kvällen.
Tourettes? Jo, tjena...

Bronkitkorv
2006-03-25, 23:39
Tourettes? Jo, tjena...
Det beror väl på hur man tolkar sjukdomen tourettes syndrom, jag tolkar väl fan som jag vill eller ? Sverige är ett fritt land... jag har fan tourette för helvete...

Kwon
2006-03-25, 23:40
Det verkar som att du allmänt har mycket svordomar i ditt vokabulär Bronkiten...

Fan Jävla neger skit för i helvete!

Bronkitkorv
2006-03-25, 23:44
Det verkar som att du allmänt har mycket svordomar i ditt vokabulär Bronkiten...

Fan Jävla neger skit för i helvete!
Ja det måste ju var tourettes eller hur ?

Fan helvete ****** .. Ja du ser till och med mina fingrar lider av det.. *screwy*

Krokodil
2006-03-25, 23:49
Det beror väl på hur man tolkar sjukdomen tourettes syndrom, jag tolkar väl fan som jag vill eller ? Sverige är ett fritt land... jag har fan tourette för helvete...
Tror inte på Tourettes, kanske ODD?

"Diagnoskriterier enligt DSM-IV för Trotssyndrom, ODD;

Ett mönster av negativistiskt, fientligt och trotsigt beteende som varat i minst sex månader och tagit sig i uttryck i minst fyra av följande

Tappar ofta besinningen
Grälar ofta med vuxna
Trotsar ofta aktivt eller vägrar underordna sig vuxnas krav eller regler
Förargar ofta andra med avsikt
Skyller ofta på andra för egna misstag eller dåligt uppförande
Är ofta lättretad och stingslig
Är ofta arg och förbittrad
Är ofta hämndlysten eller elak

Ett barn med trotssyndrom saknar förmåga att se sammanhanget, uppfattar inte sin del i det som sker och förstår inte sin skuld."

mangemani
2006-03-25, 23:50
har du svårt att INTE säga sådant?isf,skaffa hjälp,för nån gång(bara en tidsfråga) så är det nån som råkar höra det du säger och jag kan lova dej att alla mäniskor inte är förstående och förlåtande,då får du nog äta upp det du sagt,riktigt ordentligt.

Polska
2006-03-25, 23:54
Tappar ofta besinningen
Grälar ofta med vuxna

Stämmer ín på mej :em: :D

Bronkitkorv
2006-03-25, 23:55
har du svårt att INTE säga sådant?isf,skaffa hjälp,för nån gång(bara en tidsfråga) så är det nån som råkar höra det du säger och jag kan lova dej att alla mäniskor inte är förstående och förlåtande,då får du nog äta upp det du sagt,riktigt ordentligt.
Så sök hjälp är alltid svaret (och lite underförstådda hot) ?

Bronkitkorv
2006-03-25, 23:56
Tappar ofta besinningen
Grälar ofta med vuxna

Stämmer ín på mej :em: :D
Sök genast hjälp (Inte för att det hjälper men staten tjänar pengar då) !!

Krokodil
2006-03-25, 23:57
Tappar ofta besinningen
Grälar ofta med vuxna

Stämmer ín på mej :em: :DFrån Aspietråden...
Din Aspie-poäng: 139
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 102
Du är mer Aspie än neurotypisk

:laugh:Dags att söka hjälp? :D

Bronkitkorv
2006-03-25, 23:58
Tror inte på Tourettes, kanske ODD?

"Diagnoskriterier enligt DSM-IV för Trotssyndrom, ODD;

Ett mönster av negativistiskt, fientligt och trotsigt beteende som varat i minst sex månader och tagit sig i uttryck i minst fyra av följande

Tappar ofta besinningen
Grälar ofta med vuxna

Ett barn med trotssyndrom saknar förmåga att se sammanhanget, uppfattar inte sin del i det som sker och förstår inte sin skuld."
Tyvär det var bara 2 som stämde in i din amatörpsykoligiska profil .

mangemani
2006-03-25, 23:59
Så sök hjälp är alltid svaret (och lite underförstådda hot) ?

du vill väll slippa ditt problem,eller missuppfatade jag det jag läste i tråden nu?
hot?heh,nej,det är ren fakta...självklart så finns det ju mäniskor som inte bara står där och tar emot allt skit dom får höra,vissa går till handling.

Polska
2006-03-26, 00:00
Från Aspietråden...
Dags att söka hjälp? :D

Helt ärligt så tror jag fan det :em:

Bronkitkorv
2006-03-26, 00:04
du vill väll slippa ditt problem,eller missuppfatade jag det jag läste i tråden nu?
hot?heh,nej,det är ren fakta...självklart så finns det ju mäniskor som inte bara står där och tar emot allt skit dom får höra,vissa går till handling.
Nej jag undrade bara om det är så fruktansvärt att säga ********* eller *** typ.

T.ex en kompis säger till mej, "kom nu ditt jävla miffo så går vi och äter" ska jag be honom söka hjälp då ?

JohnN
2006-03-26, 00:05
Nog är jag ibland som bronkitkorv och släpper ur mig idiotiska saker i likhet med det han sagt, men bara bland nära vänner som vet att jag inte alltid har alla getter hemma :) Jag tycker då det är skoj för att det är dumt och oftast helt oväntat då nån klämmer ur sig nåt sånt där, jag har kanske moralproblem?

mangemani
2006-03-26, 00:17
Nej jag undrade bara om det är så fruktansvärt att säga ********* eller *** typ.

T.ex en kompis säger till mej, "kom nu ditt jävla miffo så går vi och äter" ska jag be honom söka hjälp då ?

det är väl en liten skillnad,då vet du ju att det är på skämt,men skulle ni passera en okänd person på stan tex och du säger nått i stil med "den där negern bla bla",då tror jag inte den personen ser det som nått skämt.

Kwon
2006-03-26, 00:21
Precis, ser du inte skillnaden i detta så är det problematiskt, Bronkiten.

Din polare vet ju att han kan kalla dig miffo utan att du tar illa upp.

Bara för att du och din polare har en underförstådd överenskommelse om vad ni kan kalla varandra har du ju inte det med resten av världen.

Bara för att du kan kalla honom mongo och han miffo så betyder inte det att du kan kalla Arne P alt Jense det och förvänta dig samma reaktion.

grisbil3n
2006-03-26, 02:27
Äsch, luften är fri ffs! Men man får ju räkna med konflikter.

Metal_boy_
2006-03-26, 02:49
Med lite sunt förnuft kan man komma långt.

mangemani
2006-03-26, 03:02
Äsch, luften är fri ffs! Men man får ju räkna med konflikter.

visst är den det,men varför vill man söka sej till bråk?varför inte hålla igen käften så slipper man bråk och konflikter.

det har jag aldrig förstått,vad är det som får en synligt normal mäniska att öppna käften och säga nått ont om en annan mäniska..vad är det som driver dom till det?är det att dom vill idot förklara sej själv eller är det så simpelt att dom vill ligga där på marken med brutet näsben?vad?

Bolio
2006-03-26, 03:09
Vad är det för fel på att säga neger?

Metal_boy_
2006-03-26, 03:20
visst är den det,men varför vill man söka sej till bråk?varför inte hålla igen käften så slipper man bråk och konflikter.

det har jag aldrig förstått,vad är det som får en synligt normal mäniska att öppna käften och säga nått ont om en annan mäniska..vad är det som driver dom till det?är det att dom vill idot förklara sej själv eller är det så simpelt att dom vill ligga där på marken med brutet näsben?vad?

I vissa stunder bör man kanske tänka på vad man vräker ur sig, men den inställningen du har till hur man ska lösa det är fel tycker jag. Knipa käft så man slipper bråk och konflikter? Vad är det för en fjantig lösning? Är det inte bättre att lära sig att plocka rätt i ordförrådet beroende på vem man talar till så man kan föra en vettig konversation med personen? Samt lära sig att vara hyffsat neutral i truten till personer man inte känner eller ska lära känna?

Metal_boy_
2006-03-26, 03:23

Påminner om nått en jag kände sa "Vadå!? Han är ju en neger." :)

mangemani
2006-03-26, 03:32
I vissa stunder bör man kanske tänka på vad man vräker ur sig, men den inställningen du har till hur man ska lösa det är fel tycker jag. Knipa käft så man slipper bråk och konflikter? Vad är det för en fjantig lösning? Är det inte bättre att lära sig att plocka rätt i ordförrådet beroende på vem man talar till så man kan föra en vettig konversation med personen? Samt lära sig att vara hyffsat neutral i truten till personer man inte känner eller ska lära känna?

nu missförstog du mej.
jag menade att man inte ska gå runt och kalla folk för en massa bara för att provocera,typ som "fan vad ful du är" "jävla hora" eller liknande.
eller går du fram och kallar folk för det och det bara för att lära dej att använda rätt ord vid sådana tillfällen=/?

Metal_boy_
2006-03-26, 03:35
nu missförstog du mej.
jag menade att man inte ska gå runt och kalla folk för en massa bara för att provocera,typ som "fan vad ful du är" "jävla hora" eller liknande.
eller går du fram och kallar folk för det och det bara för att lära dej att använda rätt ord vid sådana tillfällen=/?

Ja då missförstod jag dig. Ditt uttryck var nämligen ganska typiskt i det avseendet jag trodde du syftade på.

grisbil3n
2006-03-26, 03:59

Nu handlade det ju om huruvida man fick säga dumheter lr inte. Sen att det är jävligt korkat är en annan femma.

Dipshit
2006-03-26, 06:19
Påminner om nått en jag kände sa "Vadå!? Han är ju en neger." :)
can't you see this man is a N-n-n-n-n-n...!!!?

Avesta
2006-03-26, 08:03
Det hela är hur enkelt som helst, DU bör lära känna din egen bekantskapskrets och vara "reserverad" när du möter nya människor, du måste veta vad du kan göra och säga och vad du inte kan säga och göra, annars ligger du och blöder någonstans för att för 10 minuter sen kallade du någon för neger och sen kom det ett helt gäng som spelade fotboll med dig.

Vet man inte och känner man inte folk, ska man ge fan i att försöka vara rolig, kaxig, retsam, översocial på så sätt att du inte vet hur andra kommer att ta det.

Hest matematik.

Bronkitkorv
2006-03-26, 08:58
Nog är jag ibland som bronkitkorv och släpper ur mig idiotiska saker i likhet med det han sagt, men bara bland nära vänner som vet att jag inte alltid har alla getter hemma :) Jag tycker då det är skoj för att det är dumt och oftast helt oväntat då nån klämmer ur sig nåt sånt där, jag har kanske moralproblem?
Sån är jag men ibland så upptäcker man att man kanske inte känner sina kompisar så väl som man tror. Eller att någon annan går iväg och säger att jag säger att robert johnson är en ful fisk till någon som tycker att just det ordet är fruktansvärt.

userfriendly
2006-03-26, 09:01
om man säger något negativt om sig själv... t.ex. neger (om man är det) tar man ju makten och kraften i från ordet.

ett bra "ordpsråk" som beskriver detta ämne är : I can talk about my mother but you can't (nåt sånt) :D

Cilia
2006-03-26, 10:57
Nej man får inte uttrycka sig hur som helst.
och att hävda att man får det med motivationen att vi bor i ett fritt land är bara strunt prat.
Det man glömmer då är att med frihet kommer även ansvar.
Vi har ett ansvar att respektera och behandla varandra och våra medmänniskor med respekt och värdighet.
Det är grunden för att det ska bli ett bra samhälle.

Vad är vitsen med att gå omkring och säga oförskämdheter som man vet sårar och gör illa?
Är det den sortens samhälle du vill leva i under förevändningen fritt samhälle?

Tycker inte det är någon skillnad med när man på jobbet får befogenheter. Befogenheterna måste kopplas samman med ansvar. Många vill ha befogenheter men när man lägger på ansvaret så är det inte lika attraktivt längre.

Tolkia
2006-03-26, 10:57
Sedan handlar det ju faktiskt inte bara om att undvika bråk eller stryk. Det handlar (i alla fall för mig) minst lika mycket om att visa andra människor respekt och undvika att såra deras känslor i onödan. Att stå för vad man tycker är en sak, att vräka ur sig allmänt oförskämda saker utan urskillning är en helt annan. Allvarligt talat, hur många vill egentligen odla bekantskapen med en person som går in för att vara dryg och provocera hela tiden?

Baan
2006-03-26, 11:09

samma sak som jag skulle kalla dig kurden, eller något ännu olämpligare m a p din etnicitet. självklart inte skämtsamt/gulligt utan på ett nonchalant och provocerande sätt vägra se dig som individ utan kalla dig efter din etinicitet och i det här fallet hudfärg.

-----------

jag tycker inte det är låta tungan löpa fritt, med lite övning kan man få bort ord som "neger" så fort man ser en svart person, och då finns inget problem längre att man råkar säga något dumt i fel läge. samma sak gäller att kalla alla invandrare blattar/turkar, måste man nu förtydliga att personen man snackar om har utländsk härkomst kan man väl lika gärna säga invandrare? vill man tala negativt om personen kan man lika gärna uttrycka vad det är man är frustrerad över istället för att allmänt förolämpa person X bara för den personen inte är född i Sverige.

jag tycker inte det är så konstigt att det är accepterat i en del fall att man kallar svarta för "negrer" och invandrare för "blattar", vet flera exempel på föräldrar som använder just dom här orden, och ser man sin far/mor använda ett sådant språk så är det inte så svårt räkna ut att barnen kommer ta efter och tycka det är okej att uttrycka sig så. förhoppningsvis blir vi mer "världsliga" i framtiden och undviker stötande uttryck mer och mer.

Baan
2006-03-26, 11:10
om man säger något negativt om sig själv... t.ex. neger (om man är det) tar man ju makten och kraften i från ordet.

ett bra "ordpsråk" som beskriver detta ämne är : I can talk about my mother but you can't (nåt sånt) :D

du beklagar över att ordet "neger" har tappat sin genomslagskraft, så det blir inte samma effekt när du kallar dina bekanta för "neger" i förolämpningssyfte? omg?

Bolio
2006-03-26, 11:46
Jag är ju kurd, inte tar jag illa upp om någon säger att jag är kurd. Men vad är det för fel på ordet neger? Varför skulle det vara negativt betonad?

Baan
2006-03-26, 11:50
Jag är ju kurd, inte tar jag illa upp om någon säger att jag är kurd. Men vad är det för fel på ordet neger? Varför skulle det vara negativt betonad?

du diskuterade i en annan tråd att om man laddar ett ord med negativ betydelse och man hör förolämpningen så är inte ordet i sig viktigt utan viljan att förolämpa, men jag kanske missuppfattat dig. blir du inte arg om någon skulle kalla dig kurd på ett negativt sätt, mao personen använder ordet som ett skällsord?

neger har länge varit ett ord som har använts för att betona att vi är bättre än svarta människor, tar inte så lång tid att lista ut hur man såg på människor med mörk hudfärg säg mellankrigstiden och så och då var man ganska öppen med att kalla dom för negrer. vi har alltså många fall där ordet neger har förknippats med något negativt, och sällan med något positivt.
lägg till att dom flesta svarta, som jag uppfattat det, gillar inte att kategoriseras efter sin hudfärg.

Bolio
2006-03-26, 11:53
du diskuterade i en annan tråd att om man laddar ett ord med negativ betydelse och man hör förolämpningen så är inte ordet i sig viktigt utan viljan att förolämpa, men jag kanske missuppfattat dig. blir du inte arg om någon skulle kalla dig kurd på ett negativt sätt, mao personen använder ordet som ett skällsord?

Hur använder man ordet "kurd" på ett negativt sätt? Det är ju oladdat med värde. Säger jag "din jävla kurd" är det ju knappast ordet kurd som är det negativa i sammanhanget, det är ordet "jävla". Kurd, precis som neger, är enbart beskrivande.

neger har länge varit ett ord som har använts för att betona att vi är bättre än svarta människor, tar inte så lång tid att lista ut hur man såg på människor med mörk hudfärg säg mellankrigstiden och så och då var man ganska öppen med att kalla dom för negrer. vi har alltså många fall där ordet neger har förknippats med något negativt, och sällan med något positivt.
lägg till att dom flesta svarta, som jag uppfattat det, gillar inte att kategoriseras efter sin hudfärg.

Neger är det ord vi har för att beskriva medlemmar ur den negroida rasen. Det har aldrig varit negativt, tvärtom är det ett vanligt beskrivande ord. Ska vi förneka att negrer finns genom att inte bruka ordet?

Baan
2006-03-26, 12:02
Hur använder man ordet "kurd" på ett negativt sätt? Det är ju oladdat med värde. Säger jag "din jävla kurd" är det ju knappast ordet kurd som är det negativa i sammanhanget, det är ordet "jävla". Kurd, precis som neger, är enbart beskrivande.

Du menar att du inte hör när någon laddar ett ord som en förolämpning? Man behöver inte lägga till "jävla" eller något för att få det att låta nedsättande eller som en förolämpning, betona ordet rätt bara :)

Neger är det ord vi har för att beskriva medlemmar ur den negroida rasen. Det har aldrig varit negativt, tvärtom är det ett vanligt beskrivande ord. Ska vi förneka att negrer finns genom att inte bruka ordet?

Varför finns ett stort behov av att behöva märka människor som negrer, är det väldigt svårt beskriva dom annars menar du? Som jag sa tidigare har man använt neger i flertalet negativa sammanhang, där man menar att eftersom man är neger så är man per automatik sämre människa, untermensch. Därmed är det inte helt omöjligt för mig att förstå att för många klingar ordet neger gamla fördommar och rasism, ett negativt laddat ord helt enkelt. Neger är knappast det enda ordet du har för att märka människor i negativ mening, det är t ex inte särskilt acceptabelt att kalla en jude för jude istället för hans riktiga namn, bara för det nu finns ett sådant ord.

Kan du inte använda svart som ett beskrivande ord, meningen i ordet är samma som neger fast utan en negativ klang.

hasse36
2006-03-26, 12:06
Jag är ju kurd, inte tar jag illa upp om någon säger att jag är kurd. Men vad är det för fel på ordet neger? Varför skulle det vara negativt betonad?Bolio, din jävla Bergsturk.

Bolio
2006-03-26, 12:08
Du menar att du inte hör när någon laddar ett ord som en förolämpning? Man behöver inte lägga till "jävla" eller något för att få det att låta nedsättande eller som en förolämpning, betona ordet rätt bara :)

Då är det ju motivet som är negativt, inte ordet i sig. Ord som är neutrala kan vi ju inte sluta använda bara för att någon vid någon tidpunkt kan mena något illa. Ska vi sluta använda ordet kurd också för att det i Turkiet kan användas som ett nedsättande ord? Då vinner ju rasisterna.

Varför finns ett stort behov av att behöva märka människor som negrer, är det väldigt svårt beskriva dom annars menar du? Som jag sa tidigare har man använt neger i flertalet negativa sammanhang, där man menar att eftersom man är neger så är man per automatik sämre människa, untermensch. Därmed är det inte helt omöjligt för mig att förstå att för många klingar ordet neger gamla fördommar och rasism, ett negativt laddat ord helt enkelt. Neger är knappast det enda ordet du har för att märka människor i negativ mening, det är t ex inte särskilt acceptabelt att kalla en jude för jude istället för hans riktiga namn, bara för det nu finns ett sådant ord.

Kan du inte använda svart som ett beskrivande ord, meningen i ordet är samma som neger fast utan en negativ klang.

Men alla negrer är inte svarta. De flesta har en brunaktig färg, några ljusare (de som bor i USA t.ex), andra mörkare. Färgen är inte alls homogen, precis som hudfärgen för kaukasier inte är homogen.

Bolio
2006-03-26, 12:08
Bolio, din jävla Bergsturk.

Bergsturk är ett nedsättande ord, precis som ordet "nigger". Kurd och neger är däremot inte det.

Baan
2006-03-26, 12:13
Då är det ju motivet som är negativt, inte ordet i sig. Ord som är neutrala kan vi ju inte sluta använda bara för att någon vid någon tidpunkt kan mena något illa. Ska vi sluta använda ordet kurd också för att det i Turkiet kan användas som ett nedsättande ord? Då vinner ju rasisterna.

Visst är det hur man väljer att ladda orden, går egentligen använda alla ord på ett skämtsamt sätt så att de inte uppfattas som rena förolämpningar (förutsatt att man pratar med rätt grupp). Ordet "neger" har använts i många fall som ett negativt laddat ord, så att det för många uppfattas som nedvärderande även om det inte alls låter som du menar något illa. Det är därför jag tycker det ordet kan fall i glömska.

Men alla negrer är inte svarta. De flesta har en brunaktig färg, några ljusare (de som bor i USA t.ex), andra mörkare. Färgen är inte alls homogen, precis som hudfärgen för kaukasier inte är homogen.

Du kan lika gärna applicera samma argument på ordet neger som vad jag vet betyder svart, då blir inte det särskilt applicerbart på många människor heller, förutom Wesley Snipes.

hasse36
2006-03-26, 12:28
Bergsturk är ett nedsättande ord, precis som ordet "nigger". Kurd och neger är däremot inte det.Språket är en konvention, en överenskommelse. Om ett stort antal människor uppfattar ett ord som nedsättande så är det så - åtminstone för dem.

När lille Jan Myrdal åkte till USA med sina berömda föräldrar, förmanades han att inte använda ordet neger när han talade svenska eftersom det påminde om engelskans "nigger". Så i slutet på 30-talet var ordet inte laddat utan neutralt. Jfr. "negerboll", "brun som en neger" etc

Bolio
2006-03-26, 12:54
Visst är det hur man väljer att ladda orden, går egentligen använda alla ord på ett skämtsamt sätt så att de inte uppfattas som rena förolämpningar (förutsatt att man pratar med rätt grupp). Ordet "neger" har använts i många fall som ett negativt laddat ord, så att det för många uppfattas som nedvärderande även om det inte alls låter som du menar något illa. Det är därför jag tycker det ordet kan fall i glömska.

Det har ordet kurd också. Ska vi sluta kalla oss för kurder?

Du kan lika gärna applicera samma argument på ordet neger som vad jag vet betyder svart, då blir inte det särskilt applicerbart på många människor heller, förutom Wesley Snipes.

Nej, neger betyder inte svart. Neger är ett ord för att särskilja den negroida rasen.

Bolio
2006-03-26, 12:55
Språket är en konvention, en överenskommelse. Om ett stort antal människor uppfattar ett ord som nedsättande så är det så - åtminstone för dem.

När lille Jan Myrdal åkte till USA med sina berömda föräldrar, förmanades han att inte använda ordet neger när han talade svenska eftersom det påminde om engelskans "nigger". Så i slutet på 30-talet var ordet inte laddat utan neutralt. Jfr. "negerboll", "brun som en neger" etc

Men hur många negrer vet egentligen vad ordet neger betyder? Vad har negrer i Afrika och andra länder med ett svenskt ord att göra? Ordet finns ju bland oss svenskar, och åtminstone här är det inte ett nedsättande ord, det är ett neutralt ord.

Vad ska vi annars kalla negrerna då tycker du?

Baan
2006-03-26, 13:06
Det har ordet kurd också. Ska vi sluta kalla oss för kurder?

Jag kan inte hålla med om att just ordet kurd ens kommer i närheten av ordet neger när det gäller negativ uppfattning bara man hör ordet, så nej.

Nej, neger betyder inte svart. Neger är ett ord för att särskilja den negroida rasen.

Ursprungsbetydelsen är ändå svart på rätt många språk, men visst säger ingen "jag har en neger bil", i alla fall inte i Sverige :)

Att kalla folk efter ras är inte särskilt populärt idag, det funkade för en säg 80 år sedan, numera klingar det dåligt eftersom många tänker på konflikter som startast just för att man valt att skilja på oss och [valfri grupp], genom just rassnack.

hasse36
2006-03-26, 13:11
Men hur många negrer vet egentligen vad ordet neger betyder? Vad har negrer i Afrika och andra länder med ett svenskt ord att göra? Ordet finns ju bland oss svenskar, och åtminstone här är det inte ett nedsättande ord, det är ett neutralt ord.

Vad ska vi annars kalla negrerna då tycker du?Men hallå! Tornet anropar Bolio!

Ordet är INTE neutralt längre!

Ordet "bög" var uteslutande nedsättande för 30-40 år sedan. Idag har bögarna själva vridit det vapnet ur händerna på böghatarna. De har ännu inte lyckats fullt ut men det har skett en stor förändring. Språket är föränderligt.

Bolio
2006-03-26, 13:13
Jag kan inte hålla med om att just ordet kurd ens kommer i närheten av ordet neger när det gäller negativ uppfattning bara man hör ordet, så nej.

Kanske inte i Sverige, men definitivt i Turkiet. Ska kurderna i Turkiet sluta kalla sig för kurder?

Ursprungsbetydelsen är ändå svart på rätt många språk, men visst säger ingen "jag har en neger bil", i alla fall inte i Sverige :)

Ordet "neger" har väl aldrig används i Sverige som synonym med ordet svart?

Att kalla folk efter ras är inte särskilt populärt idag, det funkade för en säg 80 år sedan, numera klingar det dåligt eftersom många tänker på konflikter som startast just för att man valt att skilja på oss och [valfri grupp], genom just rassnack.

Orka vara PK. Ordet är alldeles utmärkt ord för att beskriva medlemmar ur den negroida rasen och fyller därmed ett viktigt syfte.

Bolio
2006-03-26, 13:16
Men hallå! Tornet anropar Bolio!

Ordet är INTE neutralt längre!

Ordet "bög" var uteslutande nedsättande för 30-40 år sedan. Idag har bögarna själva vridit det vapnet ur händerna på böghatarna. De har ännu inte lyckats fullt ut men det har skett en stor förändring. Språket är föränderligt.

Varför är inte ordet neutralt? Vad har du för bevis på det? När och hur har begreppet genomgått den förskjutning som du menar har gjort att det inte är neutrualt? Vad ska vi kalla negrerna för om inte negrer? Har du något bättre ord?

Baan
2006-03-26, 13:29
Kanske inte i Sverige, men definitivt i Turkiet. Ska kurderna i Turkiet sluta kalla sig för kurder?

Nu är det väl ändå så att svarta går inte runt och kallar varandra för negrer, det är som du säger i princip en ras, och egentligen behöver vi inte ens dela upp folk i raser, vad är poängen med det? kurder är ett folkslag, det är inte negrer, så det är inte två likställda ord vi jämför här. sen får jag säga att det är förkastligt att ordet kurd i sig har en negativ laddning i turkiet.

Ordet "neger" har väl aldrig används i Sverige som synonym med ordet svart?

Jag kan inte tala om hur man använde ordet 1920, men som jag förstått det så var det ingen som snackade om svarta människor, utan man slängde med ordet negrer i tidningarna osv. I dagsläget skulle jag säga att ordet neger, i det sammanhanget när man inte menar något negativt, är i princip en synonym med svart (människa), fast jag ser väldigt få applikationer på ordet i sig, varför ska man behöva beskriva någon med dennes hudfärg?

Orka vara PK. Ordet är alldeles utmärkt ord för att beskriva medlemmar ur den negroida rasen och fyller därmed ett viktigt syfte.

Du har lite old school svensk mentalitet där ser jag :)

Bolio
2006-03-26, 13:36
Nu är det väl ändå så att svarta går inte runt och kallar varandra för negrer, det är som du säger i princip en ras, och egentligen behöver vi inte ens dela upp folk i raser, vad är poängen med det? kurder är ett folkslag, det är inte negrer, så det är inte två likställda ord vi jämför här. sen får jag säga att det är förkastligt att ordet kurd i sig har en negativ laddning i turkiet.

Men negrer kan ju inte svenska. Varför skulle negrerna i Kongo eller USA gå runt och kalla varandra för "neger" när de inte kan tala svenska? Negrerna i Sverige har fallit offer för samma pöbelska PK-kultur som många svenskar, där man tycker att neger är ett fult ord. Det tycker jag är lite rasistiskt faktiskt. Varför skulle det beskrivande ordet för den negroida rasen vara fulare än det beskrivande ordet för exempelvis den kaukasiska rasen? Jag tycker inte att vi ska blunda för att det finns negrer genom att sluta använda ordet. Jag tycker däremot att vi ska övertyga folk om att negrer inte är sämre än några andra.

Vad spelar det för roll att kurder är ett folkslag och negrer inte är det? Båda är grupper av människor. Må så vara att det ena är en etnicitet och den andra en ras.

Jag kan inte tala om hur man använde ordet 1920, men som jag förstått det så var det ingen som snackade om svarta människor, utan man slängde med ordet negrer i tidningarna osv. I dagsläget skulle jag säga att ordet neger, i det sammanhanget när man inte menar något negativt, är i princip en synonym med svart (människa), fast jag ser väldigt få applikationer på ordet i sig, varför ska man behöva beskriva någon med dennes hudfärg?

Det gör man ju inte, man beskriver någon utifrån dennes ras. Och det finns ju många anledningar till det. Om man t.ex. vill prata om negrerna i USA och negrerna i Afrika som en grupp, eller om man vill särskilja negrerna i Sydafrika från imperialistfolken som har kommit in senare.

Du har lite old school svensk mentalitet där ser jag :)

Tvärtom. Jag om någon är så sjukt lite rasistisk och konservativ som möjligt. Det här är en fråga om språk för mig.

Polska
2006-03-26, 13:42
Bergsturk är ett nedsättande ord, precis som ordet "nigger". Kurd och neger är däremot inte det.

Kurder gifter sig med syskon eller kusiner :D

Baan
2006-03-26, 13:43
Men negrer kan ju inte svenska. Varför skulle negrerna i Kongo eller USA gå runt och kalla varandra för "neger" när de inte kan tala svenska? Negrerna i Sverige har fallit offer för samma pöbelska PK-kultur som många svenskar, där man tycker att neger är ett fult ord. Det tycker jag är lite rasistiskt faktiskt. Varför skulle det beskrivande ordet för den negroida rasen vara fulare än det beskrivande ordet för exempelvis den kaukasiska rasen? Jag tycker inte att vi ska blunda för att det finns negrer genom att sluta använda ordet. Jag tycker däremot att vi ska övertyga folk om att negrer inte är sämre än några andra.

Du har ju motsvarande ord i varje land, ett snällare och ett mindre snällt uttryck för svart. Sen är det ingen som går och kallar mig slav i beskrivande syfte även om jag får nog räknas tillhöra den folkgruppen, så varför ska negerna vara ett undantagsfall, även om det är beskrivande syfte?

Blir det inte lättare ha ett "snällare" ord än att försöka få ett satanmärkt ord att bli "snällt" igen?

Vad spelar det för roll att kurder är ett folkslag och negrer inte är det? Båda är grupper av människor. Må så vara att det ena är en etnicitet och den andra en ras.

Neger är ju i princip en hurdfärg, eller ras om du så vill. I princip skulle du kunna vara svart och vara kurd, det är väl där skillnaden ligger. Sen finns det andra ord för neger som vi använder idag, såsom svart, negrerna kom väl knappast och började kalla sig själva negrer i Sverige, det var väl snarare vårt namn på väldigt många olika folkslag. Så är väl ändå inte fallet med kurderna.

Det gör man ju inte, man beskriver någon utifrån dennes ras. Och det finns ju många anledningar till det. Om man t.ex. vill prata om negrerna i USA och negrerna i Afrika som en grupp, eller om man vill särskilja negrerna i Sydafrika från imperialistfolken som har kommit in senare.

Måste säga att jag väldigt sällan ser behov av att beskriva någon utifrån hans "ras", och jag har inte sett medierna ha det som något större dilemma heller.

Tvärtom. Jag om någon är så sjukt lite rasistisk och konservativ som möjligt. Det här är en fråga om språk för mig.

För all del, men jag ser samma argument som folk som använder ord som blatte/turkdjävlar använder, "vi har använt ordet i flera hundra år, varför är det plötsligt negativt". Jag tycker svaret är kort egentligen, många uppfattar det som förolämpande, inte minst svarta själv. Det är min uppfattning av läget.

Bolio
2006-03-26, 13:44
Kurder gifter sig med syskon eller kusiner :D

Alla polska tjejer är hoes. :D

Tolkia
2006-03-26, 13:47
Problemet när ord som "neger", "turk", "bög" etc. används som förolämpningar eller i negativt beskrivande syfte (vilket ju var det användningssätt som trådskaparen beskrev när han lät "en mongoloid öppning" betyda en desperat och dålig öppning) är att man väljer att hacka på någon för egenskaper som personen inte kan rå för att denne har istället för att hacka på vad det nu är som man verkligen stör sig på hos denne. När folk kallar varandra för "bögjävel", "jävla neger", "svennehora" e. dyl. är det ju rätt sällan egenskapen att vara bög, neger eller svensk man egentligen angriper, utan ett beteende (man tycker att personen beter sig idiotiskt eller svinaktigt). Skaran som använder nationalitet eller hudfärg som skällsord och verkligen stör sig på den person de skäller ut p.g.a. nationalitet eller hudfärg torde vara ganska liten, främst övertygade rasister skulle jag gissa. Men när ett ord användes på ett visst sätt en längre tid färgas det av sina användning - och vips är ett tidigare ord som "neger" (ett ord jag själv har vissa svårigheter med eftersom jag inte upplever det som så belastat,och därför måste tänka på vad jag säger bland de som blir obehagligt berörda av att man använder det) inte bara ett ord som beskriver ett utseende, det är också ett ord som beskriver en hel massa mer eller mindre specificerade negativa egenskaper. Jämför med ett ord som "fetto" eller uttrycket "du är ju tjock, ju"; att de överhuvudtaget kan användas i förolämpande syfte beror ju på de föreställningar vi har om tjocka personer; uppfattningen att det är "fult" att vara tjock, att tjocka personer är slappa, karaktärslösa, ointelligenta, you name it (se högst aktuell tråd i kostforumet för tydliga exempel på detta).

Min slutsats: Nej, man får inte säga var som helst. Däremot går det inte att ställa upp några bra och hållbara regler för exakt VAD som kan sägas exakt NÄR, exakt VAR och exakt TILL VEM. Med frihet följer ansvar, vilket Cilia beskrev mycket bra, tycker jag.

H.Emanuel
2006-03-26, 13:49

När vi spelar Canasta med svärmor och hennes gubbe så har jag alltid sagt om jag kan öpnna på ett dåligt och desperat sätt att "det blir en mongolid öppning ifall jag ska öppna" . När svärmors Mamma fick reda på att jag sa så så vart hon väldigt upprörd och sist dom var hemma hos oss (svärmor och Börje bara) så sa svärmor att , Nej mormor tyckte inte om bla bla bla mongolid osv. Detta fick mej ju bara att säga mongolid om ALLTING i spelet senare på kvällen.

Varför får inte jag säga neger om när negrerna själva kallar varandra för nigger och skall min svärmormor verkligen bestämma hur vi spelar canasta när inte hon är med ens ?

Den viktigaste frågan, Får man uttrycka sej hur som helst om det inte finns någon i närheten som har rätt att ta illa upp ?
När jag läser detta får jag ett intryck av att du är omkring 12 år. Åtminstone mentalt

Bolio
2006-03-26, 13:50
Du har ju motsvarande ord i varje land, ett snällare och ett mindre snällt uttryck för svart. Sen är det ingen som går och kallar mig slav i beskrivande syfte även om jag får nog räknas tillhöra den folkgruppen, så varför ska negerna vara ett undantagsfall, även om det är beskrivande syfte?

Blir det inte lättare ha ett "snällare" ord än att försöka få ett satanmärkt ord att bli "snällt" igen?

Men "svart" (hur många negrer är egentligen svarta?) funkar ju inte. Inte heller "mörkhyad" (jag har liksom mörkhyad). Vad har vi för alternativ då?

Neger är ju i princip en hurdfärg, eller ras om du så vill. I princip skulle du kunna vara svart och vara kurd, det är väl där skillnaden ligger. Sen finns det andra ord för neger som vi använder idag, såsom svart, negrerna kom väl knappast och började kalla sig själva negrer i Sverige, det var väl snarare vårt namn på väldigt många olika folkslag. Så är väl ändå inte fallet med kurderna.

Det är en ras, inte hudfärg. Och ja, självklar, det finns ju svenska negrer också. Det är just det som är poängen med att ha ordet neger.

Måste säga att jag väldigt sällan ser behov av att beskriva någon utifrån hans "ras", och jag har inte sett medierna ha det som något större dilemma heller.

Du kanske inte umgås så mycket med negrer? Det gör jag. Jag har massor av kompisar från Afrika t.ex. Vi brukar kalla neger för "zingi" (turkiskt ord som blivit förorsslang), och tro mig, det ordet brukas flitigt bland oss. I grupperingar där det inte hänger så mycket negrer är det kanske inte lika vanligt att tala om negrer som en grupp. För oss finns det ett värde i det. Typ när man pratar om att negrer har större penis eller att en del tjejer gillar negrer etc. Finns massor av tillfällen då man har nytta av ordet.

[quoe=Baan]För all del, men jag ser samma argument som folk som använder ord som blatte/turkdjävlar använder, "vi har använt ordet i flera hundra år, varför är det plötsligt negativt". Jag tycker svaret är kort egentligen, många uppfattar det som förolämpande, inte minst svarta själv. Det är min uppfattning av läget.[/QUOTE]

Blatte är ju ett nedsättande ord. Turk är ett neutralt ord, turkjävlar är ett nedsättande ord.

hasse36
2006-03-26, 15:20
Varför är inte ordet neutralt? Vad har du för bevis på det? När och hur har begreppet genomgått den förskjutning som du menar har gjort att det inte är neutrualt? Vad ska vi kalla negrerna för om inte negrer? Har du något bättre ord?Vill du att jag skall börja kalla dig för Lillbärs?

Varför?
Ordet uppfattas av många som nedsättande. Basta!
Konvention bla bla.

Bevis?
Fråga runt! Men fråga inte mig för jag har redan svarat.

När?
Förmodligen sent 60-tal.

Alternativ?
Svart, svarta.

site:dn.se neger (http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Adn.se+neger&meta=)

Bolio
2006-03-26, 15:24
Vill du att jag skall börja kalla dig för Lillbärs?

Varför?
Ordet uppfattas av många som nedsättande. Basta!
Konvention bla bla.

Bevis?
Fråga runt! Men fråga inte mig för jag har redan svarat.

När?
Förmodligen sent 60-tal.

Alternativ?
Svart, svarta.

site:dn.se neger (http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Adn.se+neger&meta=)

Varför blir du psykad? :(

Är alla negrer svarta? Eller ens majoriteten?

Trance
2006-03-26, 15:27
bolio, jag uppfattar det lite som "din mamma". Det är ju varför någon säger något som spelar roll och även om neger säkert kan uppfattas neutralt av en del av befolkningen så gör det inte det av de flesta. Sedan kan man argumentera hit eller dit. På samma sätt som jag tycker "din mamma är tjock" inte är en förolämpning utan rätt lustigt sagt.

Grahn
2006-03-26, 15:29
Bolio, försöker du aplicera logik på människan nu igen? :D
Funkar inte folk är inte robotar.

Bolio
2006-03-26, 15:29
bolio, jag uppfattar det lite som "din mamma". Det är ju varför någon säger något som spelar roll och även om neger säkert kan uppfattas neutralt av en del av befolkningen så gör det inte det av de flesta. Sedan kan man argumentera hit eller dit. På samma sätt som jag tycker "din mamma är tjock" inte är en förolämpning utan rätt lustigt sagt.

Vad ska man säga istället för neger då?

Bolio
2006-03-26, 15:30
Bolio, försöker du aplicera logik på människan nu igen? :D
Funkar inte folk är inte robotar.

Nejdå, jag vill bara lära mig svenska. Vad ska jag använda för ord istället för neger om jag vill tala om negrer? :D

Grahn
2006-03-26, 15:31
Nejdå, jag vill bara lära mig svenska. Vad ska jag använda för ord istället för neger om jag vill tala om negrer? :D

En mindre laddad synonym förståss, hus ologisk den än är.

Bolio
2006-03-26, 15:32
En mindre laddad synonym förståss, hus ologisk den än är.

Ge mig en sådan då.

Trance
2006-03-26, 15:33
Vad ska man säga istället för neger då?

För att nigger var ett nedsättande ord och det har spritts sig hit och vårat neger har tagit över betydelsen. Sedan får man väl använda vilka ord man vill som inte är hets mot folkgrupp, men folk kan väl ta illa upp bara.

Jag skulle säkert kunna använda neger mot en kompis men inte säga det till ett butiksbiträde t.ex. Jag vet ju inte om han skulle ta illa upp. På samma sätt som jag inte skämtar om din mamma till någon jag inte känner även om vi gör det inom kompiskretsen.

[EDIT] Läste fel, säg svart?

H.Emanuel
2006-03-26, 15:33
Ge mig en sådan då.
Afrikansk?

Grahn
2006-03-26, 15:37
Ge mig en sådan då.

Rätt säker på att du känner till dem redan ;)

Svart, färgad etc

H.Emanuel
2006-03-26, 15:42
Kan en neger vara vit?

mangemani
2006-03-26, 15:44
Kan en neger vara vit?

M.jackson?

oops,glämde skriva "skämt"

Bolio
2006-03-26, 15:45
För att nigger var ett nedsättande ord och det har spritts sig hit och vårat neger har tagit över betydelsen. Sedan får man väl använda vilka ord man vill som inte är hets mot folkgrupp, men folk kan väl ta illa upp bara.

Jag skulle säkert kunna använda neger mot en kompis men inte säga det till ett butiksbiträde t.ex. Jag vet ju inte om han skulle ta illa upp. På samma sätt som jag inte skämtar om din mamma till någon jag inte känner även om vi gör det inom kompiskretsen.

[EDIT] Läste fel, säg svart?

Hur många negrer är svarta? Isåfall kan jag lika gärna säga orange.

Bolio
2006-03-26, 15:46
Afrikansk?

Alla negrer kommer inte från Afrika. Ska vi kalla en svensk neger för afrikan också?

Kan en neger vara vit?

Ja, det finns albino-negrer.

H.Emanuel
2006-03-26, 15:47
Alla negrer kommer inte från Afrika. Ska vi kalla en svensk neger för afrikan också?
Tror du han skulle misstycka eller?

Bolio
2006-03-26, 15:47
Rätt säker på att du känner till dem redan ;)

Svart, färgad etc

Alla är färgade, så även du och jag. Ursprungsmänniskan var väl neger, varför skulle det då vara han som är färgad och inte vi som är ljusare? Inte särskilt många negrer är svarta.

Cilia
2006-03-26, 15:48
Min slutsats: Nej, man får inte säga var som helst. Däremot går det inte att ställa upp några bra och hållbara regler för exakt VAD som kan sägas exakt NÄR, exakt VAR och exakt TILL VEM. Med frihet följer ansvar, vilket Cilia beskrev mycket bra, tycker jag.
du gör samma misstag som jag gjorde och tror att dom vill diskutera sakfrågan. *s'

Bolio
2006-03-26, 15:48
Tror du han skulle misstycka eler?

Det är ointressant för mig. Han är fortfarande svensk och inte afrikan. Samma sak med negrer från USA. De är inte afrikaner.

Grahn
2006-03-26, 15:49
Alla är färgade, så även du och jag. Ursprungsmänniskan var väl neger, varför skulle det då vara han som är färgad och inte vi som är ljusare? Inte särskilt många negrer är svarta.

Men nu är du ju där igen och försöker med logik.

Bolio
2006-03-26, 15:56
Men nu är du ju där igen och försöker med logik.

Så du menar att vi skall sysselsätta oss med språkliga dumheter enbart för att förhålla oss så politiskt korrekta som möjligt? Jag är ingen man, jag är dynamit. Mitt syfte är att bryta upp förlegade dumheter. ;)

Grahn
2006-03-26, 15:59
Så du menar att vi skall sysselsätta oss med språkliga dumheter enbart för att förhålla oss så politiskt korrekta som möjligt? Jag är ingen man, jag är dynamit. Mitt syfte är att bryta upp förlegade dumheter. ;)

Men att framhärda med att använda ett ord på det viset är ju bara tjurigt och ger intryck av att du har liten penis. :(
Det ha rinte med att vara PK att göra, respekt.

Sen att vi kanske någon gång i framtiden kan lyckas med att göra det ordet oladatt är ju en annan femma.

Bolio
2006-03-26, 16:02
Men att framhärda med att använda ett ord på det viset är ju bara tjurigt och ger intryck av att du har liten penis. :(
Det ha rinte med att vara PK att göra, respekt.

Sen att vi kanske någon gång i framtiden kan lyckas med att göra det ordet oladatt är ju en annan femma.

Men de orden du ger mig som alternativ fungerar ju inte. Och nej, det är inte alls tjurigt. Jag älskar negrer. De flesta av mina vänner är negrer och jag har hela mitt liv varit emot all slags rasism. Jag säger inte detta för att jag vill envisas om att nu minnsann ska inte några negrer få komma hit och ändra på vårt fina svenska språk. Jag vill ha ett bra alternativ. Färgad, mörkhyad, svart och liknande fungerar ju inte alls.

Löjtnant Blank
2006-03-26, 16:02
Svarta kallar varandra NIGGA inte NIGGER
You are teh suck. Tack för signaturen.

Grahn
2006-03-26, 16:08
Men de orden du ger mig som alternativ fungerar ju inte. Och nej, det är inte alls tjurigt. Jag älskar negrer. De flesta av mina vänner är negrer och jag har hela mitt liv varit emot all slags rasism. Jag säger inte detta för att jag vill envisas om att nu minnsann ska inte några negrer få komma hit och ändra på vårt fina svenska språk. Jag vill ha ett bra alternativ. Färgad, mörkhyad, svart och liknande fungerar ju inte alls.

Det är definitivt tjurigt att framhärda med att använda ett ord som uppfattas som stötande oavsett dina motiv. Ser du inte hur din penis krymper... :D

Varför "fungerar" de inte? Jag har aldrig sett dem falera, alla vet vad som åsyftas och alltså fyller de den funktion som ett ord har.

Bolio
2006-03-26, 16:14
Det är definitivt tjurigt att framhärda med att använda ett ord som uppfattas som stötande oavsett dina motiv. Ser du inte hur din penis krymper... :D

Varför "fungerar" de inte? Jag har aldrig sett dem falera, alla vet vad som åsyftas och alltså fyller de den funktion som ett ord har.

Därför att de flesta negrer inte är svarta, jag också är mörkhyad, alla negrer inte är afrikaner och vi är precis lika färgade som negrerna. Varför inte utveckla ett nytt ord som kan tjäna syftet som synonym till ordet neger istället? Det är som att vi ska sluta kalla bananer för bananer för att några anser att det är stötande och börja kalla dem för gulingar, färgade eller bolivianer.

Grahn
2006-03-26, 16:17
Därför att de flesta negrer inte är svarta, jag också är mörkhyad, alla negrer inte är afrikaner och vi är precis lika färgade som negrerna. Varför inte utveckla ett nytt ord som kan tjäna syftet som synonym till ordet neger istället? Det är som att vi ska sluta kalla bananer för bananer för att några anser att det är stötande och börja kalla dem för gulingar, färgade eller bolivianer.

Jag ifrågasätter inte att orden inte är perfekt logiska eller beskrivande, jag håller helt med dig. Men ett ord är likförbannat bara vad folk i allmänhet tolkar det som.

Dissikerar du ordet neger så blir det inte lysande heller, ord är bara en samling ljud som symboliserar något.

Bolio
2006-03-26, 16:19
Jag ifrågasätter inte att orden inte är perfekt logiska eller beskrivande, jag håller helt med dig. Men ett ord är likförbannat bara vad folk i allmänhet tolkar det som.

Dissikerar du ordet neger så blir det inte lysande heller, ord är bara en samling ljud som symboliserar något.

Ja, men ordet är det enda vi har i det svenska språket för att beskriva företeelsen. Vill vi göra oss av med ordet får vi skaffa en likvärdig ersättare. Mörkhyad, svart och afrikan är inte det.

Grahn
2006-03-26, 16:23
Ja, men ordet är det enda vi har i det svenska språket för att beskriva företeelsen. Vill vi göra oss av med ordet får vi skaffa en likvärdig ersättare. Mörkhyad, svart och afrikan är inte det.

Vet inte om du märkt det men de är redan i effekt som ersättare ;) De har varit det i säkert tio år.

Bolio
2006-03-26, 16:25
Vet inte om du märkt det men de är redan i effekt som ersättare ;) De har varit det i säkert tio år.

Ja, och anledningen är ju att man försöker låtsas som att negrer inte finns, vilket är synd och rasistiskt.

Grahn
2006-03-26, 16:26
Ja, och anledningen är ju att man försöker låtsas som att negrer inte finns, vilket är synd och rasistiskt.

Va? Hur tänker du nu?

Bolio
2006-03-26, 16:32
Va? Hur tänker du nu?

Ja, det är ju lite som med fula människor eller cp-skadade. Man vill helst tona ned det faktum att de är negrer genom att inte bruka ordet neger som man fördomsfullt tycker har en "negativ klang". Denna negativa klang behöver dock inte finnas där. Menar man inget illa med det är det ju inte heller något fult, men de flesta tar för givet att det är lite sämre att vara neger, och eftersom man är humanist och snäll så vill man inte att någon ska behöva utmålas som detta hemska ting. Då säger man inte neger utan t.ex. "mörkhyad" som inte alls behöver vara lika hemskt.

Men faktum är att negrer inte är sämre på något sätt, och att det inte alls är något negativt. Varför skulle man ta illa upp? Om jag var neger och någon sa att jag var neger skulle jag bli skitglad. Det är som att "vanligt folk" säger "vad stor du har blivit" (med lite för dem besk efterklang). Jag blir bara glad och tackar för komplimangen.

Yankeee
2006-03-26, 16:36
bolio, du menar att det är upp till varje person att bestämma om man ska ta illa upp eller inte?

Grahn
2006-03-26, 16:37
Ja, det är ju lite som med fula människor eller cp-skadade. Man vill helst tona ned det faktum att de är negrer genom att inte bruka ordet neger som man fördomsfullt tycker har en "negativ klang". Denna negativa klang behöver dock inte finnas där. Menar man inget illa med det är det ju inte heller något fult, men de flesta tar för givet att det är lite sämre att vara neger, och eftersom man är humanist och snäll så vill man inte att någon ska behöva utmålas som detta hemska ting. Då säger man inte neger utan t.ex. "mörkhyad" som inte alls behöver vara lika hemskt.

Men faktum är att negrer inte är sämre på något sätt, och att det inte alls är något negativt. Varför skulle man ta illa upp? Om jag var neger och någon sa att jag var neger skulle jag bli skitglad. Det är som att "vanligt folk" säger "vad stor du har blivit" (med lite för dem besk efterklang). Jag blir bara glad och tackar för komplimangen.

Nu talar du om att återerövra ordet från den stötande tolkningen, jag är iofs inte överrens om att neger skulle implicera att de var sämre men det är irrelevant.
Som vit kan du inte föra den kampen då de d försöker hjälpa själva kommer att ta illa upp. Därav att homosexuella får använda ordet bög för att avdramatisera det och svarta får använda neger som sig själva för att avdramatisera det.

Bolio
2006-03-26, 16:39
bolio, du menar att det är upp till varje person att bestämma om man ska ta illa upp eller inte?

Hurdå menar du? Jag förstår inte riktigt. Upp till varje person att bestämma för sig själv? Klart.

Yankeee
2006-03-26, 16:41
Hurdå menar du? Jag förstår inte riktigt. Upp till varje person att bestämma för sig själv? Klart.

Äh, jag ville bara smyga in och se om du hade samma åsikt som jag argumenterade för i en annan debatt :)

Bolio
2006-03-26, 16:42
Nu talar du om att återerövra ordet från den stötande tolkningen, jag är iofs inte överrens om att neger skulle implicera att de var sämre men det är irrelevant.
Som vit kan du inte föra den kampen då de d försöker hjälpa själva kommer att ta illa upp. Därav att homosexuella får använda ordet bög för att avdramatisera det och svarta får använda neger som sig själva för att avdramatisera det.

Jag för ingen speciell kamp. Mitt a priori här är att jag är emot all slags rasism, jag tycker att rasism är oerhört korkat och förlegat. Om nu några negrer eller icke-negrer inte tycker att jag ska kämpa emot rasismen bryr jag mig inte så värst mycket. Jag tycker fortfarande att man ska kunna säga neger utan att det ska behöva vara något dåligt, och att negrer inte är sämre än icke-negrer.

Bolio
2006-03-26, 16:42
Äh, jag ville bara smyga in och se om du hade samma åsikt som jag argumenterade för i en annan debatt :)

Vilken var åsikten? :)

Yankeee
2006-03-26, 16:44
Vilken var åsikten? :)

Att man kan välja om man ska ta illa upp eller inte.

Bolio
2006-03-26, 16:46
Att man kan välja om man ska ta illa upp eller inte.

Exakt så tycker jag.

Yankeee
2006-03-26, 16:47
Exakt så tycker jag.

Det var det jag trodde :thumbup:

Baan
2006-03-26, 17:28
Men "svart" (hur många negrer är egentligen svarta?) funkar ju inte. Inte heller "mörkhyad" (jag har liksom mörkhyad). Vad har vi för alternativ då?

Jag ser inte poängen med att diskutera svart kontra neger, jag har aldrig stött på någon som missförstått ordet svart (eftersom jag inte använder neger så får det bli det ordet när jag är tvungen), i princip alla förstår exakt vad man menar, så att någon blir liksom "wtf, snubben är ju brun", händer inte i praktiken. Så alternativet svart verkar funkar mycket bra för mig.

Det är en ras, inte hudfärg. Och ja, självklar, det finns ju svenska negrer också. Det är just det som är poängen med att ha ordet neger.

Det finns alltså ett större behov att prata om folks ras? Jag ser då inget sådant behov. Det är i princip bara när det handlar om svarta så det är ok hos vissa att dra upp deras ras, för det är ju jobbigt säga svart.

Du kanske inte umgås så mycket med negrer? Det gör jag. Jag har massor av kompisar från Afrika t.ex. Vi brukar kalla neger för "zingi" (turkiskt ord som blivit förorsslang), och tro mig, det ordet brukas flitigt bland oss. I grupperingar där det inte hänger så mycket negrer är det kanske inte lika vanligt att tala om negrer som en grupp. För oss finns det ett värde i det. Typ när man pratar om att negrer har större penis eller att en del tjejer gillar negrer etc. Finns massor av tillfällen då man har nytta av ordet.

Inom en sluten grupp där alla är med på det så kan jag gå med på att man har skämtord för varann, visst, inte alls ovanligt hos invandrare har jag märkt. Men att någon utifrån som inte alls är med på leken kommer in i gruppen och kallar någon neger? nja känns inte så aktuellt.

Avesta
2006-03-26, 20:15
Bolio, cut the crap

Metal_boy_
2006-03-26, 20:49

Börjar hålla med dig när jag har läst tråden bolio. Ändringen på attityden måste dock vara en långsiktig process som alltid. Varför ska vi inte låtsas som att vi har olika raser i världen och olikheter? Det är inte nått som går hand i hand med att vi är olika värda på nått sätt. Det är bättre att erkänna skillnaderna som ju är ett biologiskt faktum, men som för den delen inte har med människo-värde att göra.

Det är den negativa delen som endast lever när det gäller att prata om att folk är av olika raser. Det är dags att göra moder naturs faktum till något gott, annars kommer den där negativa förknippningen alltid ligga där och småkoka.

Baan
2006-03-26, 20:50
Börjar hålla med dig när jag har läst tråden bolio. Ändringen på attityden måste dock vara en långsiktig process som alltid. Varför ska vi inte låtsas som att vi har olika raser i världen och olikheter? Det är inte nått som går hand i hand med att vi är olika värda på nått sätt. Det är bättre att erkänna skillnaderna som ju är ett biologiskt faktum, men som för den delen inte har med människo-värde att göra.

Det är den negativa delen som endast lever när det gäller att prata om att folk är av olika raser. Det är dags att göra moder naturs faktum till något gott, annars kommer den där negativa förknippningen alltid ligga där och småkoka.

Den här rasuppdelningen är JÄTTEVIKTIG för att...?

Metal_boy_
2006-03-26, 20:57
Den här rasuppdelningen är JÄTTEVIKTIG för att...?

Den är inte viktig i sig, men den finns där och man måste kunna acceptera faktum samt kunna prata om det. Det är det som är viktigt.

Baan
2006-03-26, 21:00
Den är inte viktig i sig, men den finns där och man måste kunna acceptera faktum samt kunna prata om det. Det är det som är viktigt.

Men det enda vi konstanterat i skilnader (vetenskapligt) är i princip att huden har olika fräger sen lite andra fysiska drag, inte mycket att diskutera. Så vad är det som du vill prata om, varför är det viktigt dela upp folk i raser?

Kwon
2006-03-26, 21:02
Men det enda vi konstanterat i skilnader (vetenskapligt) är i princip att huden har olika fräger sen lite andra fysiska drag, inte mycket att diskutera. Så vad är det som du vill prata om, varför är det viktigt dela upp folk i raser?

http://www.sitesled.com/members/racialreality/skincolor.html

Baan
2006-03-26, 21:06
http://www.sitesled.com/members/racialreality/skincolor.html

Jaha, man kan bli brun av sol? !! *uppdate* *uppdate* *uppdate* !!

Men byter man sin hudfärg för det? Nej. Sluta sola och se.

Kwon
2006-03-26, 21:08

Sol e PRA krejjer! :thumbup:

Trance
2006-03-26, 21:11

Det är ju inte ens i närheten av sant, sätt dig och drick alkohol med vissa asiater t.ex. Inom medicinen är det rätt viktigt, vissa kräver lägre dos medicinering. Vissa får lättare vissa sjukdommar etc. Sedan är fysiskt skiljer vi oss rätt rejält, typ långdistanslöpare från en viss del av afrika säger man ju att de har vissa fördelar. Det är väl bara intellekt som är lite tabu att forska om.

Baan
2006-03-26, 21:22
Det är ju inte ens i närheten av sant, sätt dig och drick alkohol med vissa asiater t.ex. Inom medicinen är det rätt viktigt, vissa kräver lägre dos medicinering. Vissa får lättare vissa sjukdommar etc. Sedan är fysiskt skiljer vi oss rätt rejält, typ långdistanslöpare från en viss del av afrika säger man ju att de har vissa fördelar. Det är väl bara intellekt som är lite tabu att forska om.

Hm låt mig gissa, dom är mindre än oss? *uppdate* Nej det är klart det finns skillnader som man noterar hos folkslag, och låt gå då, raser. Man vet t ex att vissa isolerade människor bär på vissa gener för vissa sjukdommar det är inget nytt. Men att säga att det finns några stora sanningar att diskutera kring raserna håller jag inte med om.

Löparteorin är kontroversiell, kommer inte ihåg vem som står bakom den, det handlar väl om ett land där i princip alla är duktiga på långdistans (eliten) medan grannlandet är tvärtom i princip. I det fallet kan man diskutera olika folk i Afrika som levt isolerade med olika genuppsättning, men raser? Jag skulle inte uttrycka det så.

Trance
2006-03-26, 21:34
Hm låt mig gissa, dom är mindre än oss? *uppdate* Nej det är klart det finns skillnader som man noterar hos folkslag, och låt gå då, raser. Man vet t ex att vissa isolerade människor bär på vissa gener för vissa sjukdommar det är inget nytt. Men att säga att det finns några stora sanningar att diskutera kring raserna håller jag inte med om.

Löparteorin är kontroversiell, kommer inte ihåg vem som står bakom den, det handlar väl om ett land där i princip alla är duktiga på långdistans (eliten) medan grannlandet är tvärtom i princip. I det fallet kan man diskutera olika folk i Afrika som levt isolerade med olika genuppsättning, men raser? Jag skulle inte uttrycka det så.

Jag ser inget fel med att forska i saker som att när svarta får en hjärtattack så beror det ofta på en annan sak än när vita får det. Vissa asiater kräver mycket mindre medicin av samma anledning som de blir fulla snabbt. Effektiva sjukvård så noga specialiserad till dig som möjligt ser jag bara som en fördel.

Baan
2006-03-26, 21:38
Jag ser inget fel med att forska i saker som att när svarta får en hjärtattack så beror det ofta på en annan sak än när vita får det. Vissa asiater kräver mycket mindre medicin av samma anledning som de blir fulla snabbt. Effektiva sjukvård så noga specialiserad till dig som möjligt ser jag bara som en fördel.

Jag kan hålla med om den poängen, varför inte, men jag tror ändå att rasbegreppen inte blir särskilt intressanta då jag tror få av dom täcker en hel ras. En intressant grej med asiater är att de tillhör olika raser, om jag kommer ihåg rätt (om inte, mef00l).

Jag är inte alltför förtjust i snack om raser, men det är inte det jag direkt anmärkt på hittills, utan användandet av ordet neger. I princip skulle man kunna säga den svarta rasen om det nu finns behov.

Trance
2006-03-26, 21:42
Jag kan hålla med om den poängen, varför inte, men jag tror ändå att rasbegreppen inte blir särskilt intressanta då jag tror få av dom täcker en hel ras. En intressant grej med asiater är att de tillhör olika raser, om jag kommer ihåg rätt (om inte, mef00l).

Jag är inte alltför förtjust i snack om raser, men det är inte det jag direkt anmärkt på hittills, utan användandet av ordet neger. I princip skulle man kunna säga den svarta rasen om det nu finns behov.

De gör de säkert, inte en aning. Jag har ingen koll på det hela och tro inte nu att jag vill återgå till svenskarnas förra favoritämne rasbiologi. Däremot tycker jag man skall kunna titta på ämnet genom nya ögon inom områden där det är relevant. Jag använder inte heller neger i vardagligt tal så jag säger väl inte mot dig där direkt.

Kwon
2006-03-26, 22:20

Den här då Baan

http://www.sitesled.com/members/racialreality/tatc.html

Och denna

http://www.sitesled.com/members/racialreality/racesofman.html

Metal_boy_
2006-03-26, 22:58

Ja, det är dom skillnaderna bara sen då? Vi kan inte dela upp folk i olika raser, vi är redan uppdelade. Det jag menar är att varför ska det vara tabu att erkänna en sån sak? Det är inget som är fel med att det är så, det är det jag menar.

Baan
2006-03-26, 23:14
Den här då Baan

http://www.sitesled.com/members/racialreality/tatc.html

Och denna

http://www.sitesled.com/members/racialreality/racesofman.html

du vill få sagt vad? att du hittat en kul halvtaskigt gjord sida om raser? om det fanns någon allmän sanning smo man kan applicera på så stora grupper såsom dom klassiska så skulle förmodligen dom flesta veta det. jag tror det kan dröja ett bra antal år innan vi har vetenskapliga teorier som är allmänt accepterade om skillnaderna mellan oss människor, och dom lär vara löjligt små.

Baan
2006-03-26, 23:18
Ja, det är dom skillnaderna bara sen då? Vi kan inte dela upp folk i olika raser, vi är redan uppdelade. Det jag menar är att varför ska det vara tabu att erkänna en sån sak? Det är inget som är fel med att det är så, det är det jag menar.

Om du tänker efter på hur du skulle beskriva en ras och generalisera om rasens attribut tror jag du får problem, och det är därför det är inte något större snack idag om den svarta rasen, då det går säga ganska litet om en grupp människor som utgör en väldigt stor del av vår planets befolkning. sen att vi har svårt att bestämma oss exakt vilka raser det finns (du tror det är glasklart men det finns massvis med teorier) samt vilka drag dom här raserna skulle ha, förenklar inte direkt. Jag är rätt säker på att din uppfattning av världsraserna byggs mest på tja lite allt möjligt, från film till folk du träffat och inte från någon vetenskapliga teorier, eller har jag fel?

Kwon
2006-03-26, 23:19
Endast lite information om raser och subraser till dig min gode Baan :)

Baan
2006-03-26, 23:25
Endast lite information om raser och subraser till dig min gode Baan :)

Här får du en länk när du söker bra källor nästa gång

Klickisen (http://susning.nu/K%e4llkritik)

:booty: :)

Kwon
2006-03-26, 23:28
Denna kan också intressera Baan :)

http://www.sitesled.com/members/racialreality/indo_europeans.html

Metal_boy_
2006-03-27, 02:27
Om du tänker efter på hur du skulle beskriva en ras och generalisera om rasens attribut tror jag du får problem, och det är därför det är inte något större snack idag om den svarta rasen, då det går säga ganska litet om en grupp människor som utgör en väldigt stor del av vår planets befolkning.

Svar: Varför skulle det bli problem för? Problemen ligger i det förflutna när det gäller anledningen till tystnaderna och det är det jag menar, att man ist borde sluta hålla tyst om det som är fakta, ta upp det till ytan och göra nånting bra av det. Det kommer alltid ligga där och småkoka med en negativ innebörd annars. Så vad är det du vill ha sagt egentligen? Att det finns bättre och sämre raser, så därför ska vi vara uppdelade i raser? Lilla Baan, det är inget vi väljer själva att vara uppdelade med olikheter runt om i världen. Det låter som att det är så enkelt som att tacka nej till en kaka till kaffet.

sen att vi har svårt att bestämma oss exakt vilka raser det finns (du tror det är glasklart men det finns massvis med teorier) samt vilka drag dom här raserna skulle ha, förenklar inte direkt. Jag är rätt säker på att din uppfattning av världsraserna byggs mest på tja lite allt möjligt, från film till folk du träffat och inte från någon vetenskapliga teorier, eller har jag fel?

Svar: Jag har inte pratat om att det är stora skillnader eller HUR stora skillnaderna är. Du är ute och cyklar med en korvlåda på magen.

svar

Metal_boy_
2006-03-27, 02:32
"så därför ska vi inte vara uppdelade i raser?" Ska det stå i mitt svar till Baan.
Skrev fel och sen hann jag inte ändra.

Trance
2006-03-27, 02:59
Baan har ju rätt om att det verkligen inte är någon enighet i forskarvärlden om att det skulle finnas raser av människa. Jag själv bryr mig inte direkt om order ras eller folkgrupp eller vad som helst används. Däremot finns ju vissa skillnader och de kan vara intressanta att undersöka i vissa ändamål. Jämför gärna med hundar, det finns ju hundar inom samma ras som har helt olika färgteckning samt inte har samma storlek heller.

Baan
2006-03-27, 09:27
svar

Som jag trodde då, du vill snacka om raser utan att ha några belägg för hur en ras egentligen är, kan du verkligen säga att t ex den svarta rasen är på ett visst sätt, utan att dra egna slutsatser, som i slutändan bara är dina egna?

Du snackar bara om rasfördelningen som någon allmän sanning som jag missat, men har det aldrig slagit dig att vi snackar vetenskap och inte religion här, så det håller inte att säga att så är det. Vill du säga att det är skillnad mellan människor så har jag aldrig påstått något annat heller.

Nina L
2006-03-27, 10:31
Jag tycker att det låter som att du är en envis och barnslig person. (Jag har gärna fel.) Det är väl inte så komplicerat att anpassa sig efter personer så att de trivs i ens sällskap?

Bolio
2006-03-27, 12:03
Om inte raser finns då finns inte heller skägg eller regnskogar.