Visa fullständig version : Tvättar ni händerna med tvål efter toalettbesök?
Pellefant
2006-03-25, 15:06
Hejsan,
Bläddrade just igenom mammas Året Runt, som vanligt lite referat till undersökningar fanns det utan källhänvisningar.
"Endast 65% av svenskarna tvättar händerna med tvål efter ett toalettbesök. De som är sämst på att tvätta händerna är män mellan 18 och 30 år."
Så, hur är det här?
Japp om det finns tillgängligt gör jag det.
2:an ja, 1:an nej.
Men sen är jag man nog att sitta och pissa utan att skämmas
Lägg av? Är det så illa?
Jag är rätt noga med att tvätta med tvål. Får nästan panik om den är slut.
Ett = Ingen tvål om jag inte är skitig om händerna, kör dock alltid med varmt vatten.
Två = Alltid.
ALLTID.
Känner mig så äcklig om jag inte tvättat med tvål, får spel på folk som inte gör det och sedan torkar av sig på MIN handduk. Usch.
jag är en såndäringa som sitter ned när han pissar. så den enda kontakten då är det obligatoriska skaket :D så en snabblask med vatten då bara. Har jag skitit därimot, då är det tvål och varmvatten som gäller.
Alltid tvål om det finns. 20 sekunders gnugg. Om jag är på offentliga anrättningar eller hemma hos nån annan ser jag till att inte ta på nånting utan papper eller dylikt emellan, även när det finns tvål.
JustinCredible
2006-03-25, 15:16
Ge en bra anledning att tvätta händerna med tvål efter att ni har hållt i eran penis.
Ge en bra anledning att tvätta händerna med tvål efter att ni har hållt i eran penis.
Ge en bra anledning till att tvätta långfingret efter att du har haft det i stjärten.
JustinCredible
2006-03-25, 15:18
Ge en bra anledning till att tvätta långfingret efter att du har haft det i stjärten.
Hiiihihihihi yankee försöker
Därför att när jag skakar hand med dig vill jag inte ta dig på kuken samtidigt.
Ibland, knappast alltid. Men tvättar händerna gör jag alltid, dock inte alltid med tvål.
Urinerat: bara vatten.
Avföring: alltid tvål.
Ibland, knappast alltid. Men tvättar händerna gör jag alltid, dock inte alltid med tvål.
Hehe, då sköljer du dem, du tvättar inte dem. Man tvättar med tvål fär att ta död på bakterierna.
Jag trodde man använde tvål för att få bort fettlöslig smuts.
Och anticeptisk tvål eller liknande om man ville dräpa bakterier.
Vilket av följande tar bort flest bakterier?
1. Tvätta händerna med vatten och tvål, strunta i att torka med handduk.
2. Skölja händerna med vatten, strunta i tvål, torka sen händerna med handduk
Svaret är nummer 2.
De flesta tvålar idag är bakteriedödande också. Det var nått test för ett par år sen på plus, där det visade sig att dyrare antiseptiska tvålar inte var bättre än "vanliga" tvålar under förutsättningen att man gnuggade runt 20 sek med den.
Hehe, då sköljer du dem, du tvättar inte dem. Man tvättar med tvål fär att ta död på bakterierna.
är det ens bakteriedödande medel i vanlig tvål?
edit: ja där ser man
Svaret är nummer 2.
tar bort eller tar död? Det behövs bara en väldigt liten mängd bakterier för att man ska bli sjuk. Jag gissar mig fram till att man tar bort flest med handduken rent fyfiskt, men man tar död på alla när man tvättar dem ordentligt med tvål. Sen ska vi ju inte glömma bakterierna som finns i den gamla handduker...
Där brister hela hygien grejen, så fort man rör vid något annat, men jag vill iallafall göra mitt bästa från min sida.
tar bort eller tar död? Det behövs bara en väldigt liten mängd bakterier för att man ska bli sjuk. Jag gissar mig fram till att man tar bort flest med handduken rent fyfiskt, men man tar död på alla när man tvättar dem ordentligt med tvål. Sen ska vi ju inte glömma bakterierna som finns i den gamla handduker...
Där brister hela hygien grejen, så fort man rör vid något annat, men jag vill iallafall göra mitt bästa från min sida.
Vad jag påstod var att där var färre levande bakterier kvar när handduken gjort sitt. Kan väl vara nåt att tänka på med alla dessa varmluftstorkare.
Givetvis måste man torka sig på en ren handduk och att använda både tvål och ren handduk är optimalt :thumbup:
Precis! Sen tar man i nåt som nån annan scumbag som inte tvättat sig alls har tagit i och man är värre ute än när man stod där i 20 sek o tvättade, använde papper på spol/dörrhandtaget och stängde med foten, hehe...
Men men, som jag sa, I do what I can from my end!
NiXPhoenix
2006-03-25, 16:05
Alltid tvål om det finns. 20 sekunders gnugg. Om jag är på offentliga anrättningar eller hemma hos nån annan ser jag till att inte ta på nånting utan papper eller dylikt emellan, även när det finns tvål.
Försöker göra detsamma, kanske inte hemma hos folk men på offentliga toaletter så använder jag papper i största möjliga utsträckning. När man tvättat händerna och ska öppna dörren är det inte så värst fräscht att ta på handtaget, utan då brukar jag använda mig av en pappersbit för handtaget och låset, för att sedan trycka upp dörren med andra handens fingertoppar.
Många människor verkar inte ha någon respekt för bakterier, kommer ihåg när jag just börjat på högskolan och vi åkte iväg på en introduktionsresa för att lära känna varandra.
Efter att ha skakat hand med nära 300 personer så kände man sig inte helt fräsch om handen. Sa lite skämtsamt till de personerna jag stod med att nu är det nog läge att gå och tvätta händerna. :)
Det är oundvikligt att alla inte är direkt rena om händerna, folk kan ha tagit på lite vad som helst, en del har pillat på undersidan skorna osv osv.
Fick inget som helst gensvar, inte minsta lilla skratt, inte ett litet leende, de bara totalignorerade mig som om jag förolämpat dem på nåt sätt. :(
kan ju säga att jag har då ingen respekt för bakterier enligt dina kriterier. Jag tänker som så att det man inte ser det lider man inte av, ungifär. För att slippa bajsbakterier på tandborsten så måste den vara ja jag kommer inte ihåg hur långt ifrån det var men så långt ifr¨ån toan har nog ingen sin tandborste iaf å jag tycker inte att min tandborste smakar bajs iaf.
kan ju säga att jag har då ingen respekt för bakterier enligt dina kriterier. Jag tänker som så att det man inte ser det lider man inte av, ungifär. För att slippa bajsbakterier på tandborsten så måste den vara ja jag kommer inte ihåg hur långt ifrån det var men så långt ifr¨ån toan har nog ingen sin tandborste iaf å jag tycker inte att min tandborste smakar bajs iaf.
Jag vill se dig ta en tur ner till Thailand eller Indien och komma tillbaka med samma inställning.
Dessutom kan jag knappt läsa/utröna/förstå vad du menar.
Jag vill se dig ta en tur ner till Thailand eller Indien och komma tillbaka med samma inställning.
Dessutom kan jag knappt läsa/utröna/förstå vad du menar.
ja jag har varit utomlands över 15ggr så nog tror jag inte att min inställning skulle ändras. Nog för att jag har inte varit i nått speciellt "skitigt" land men ändå.
Ja det blev lite rörigt i min förra inlägg. Det jag ville ha sagt var att för att slippa bakterier på tandborsten så måste du ha den jättelångt från toan å det tror jag inte att du har. Är inte det nått som stör dig?
NiXPhoenix
2006-03-25, 16:22
Timoat: Du har väl i alla fall förståelse för vad jag sa?
Uppenbarligen var det dock helt fel sak att säga till de här personerna, man kanske ska hålla sånt för sig själv i fortsättningen.
Hehe sunkan, faktum är att jag har min tanborste i ett annat rum, inte pga bakterieskräck, utan för att det inte finns nåt eluttag i badrummet.
När du sett en spyindränkt uteliggare snyta sig i näven för att i nästa sekund dra den på handtaget/stången på tuben så blir man snabbt ganska noga med att tvätta händerna.
Poängen är att man inte vet vad/vem som har haft kontakt med olika objekt innan du. Bla kan vissa könssjukdoma och svamp smitta vid denna typ av kontakt. Även om du litar på din bästa polare och highfivar honom kanske du inte ska lita på bruden han var med igårkväll, om du förstår vad jag menar?
Nix, jag vet vad du menar!
Hehe sunkan, faktum är att jag har min tanborste i ett annat rum, inte pga bakterieskräck, utan för att det inte finns nåt eluttag i badrummet.
När du sett en spyindränkt uteliggare snyta sig i näven för att i nästa sekund dra den på handtaget/stången på tuben så blir man snabbt ganska noga med att tvätta händerna.
Poängen är att man inte vet vad/vem som har haft kontakt med olika objekt innan du. Bla kan vissa könssjukdoma och svamp smitta vid denna typ av kontakt. Även om du litar på din bästa polare och highfivar honom kanske du inte ska lita på bruden han var med igårkväll, om du förstår vad jag menar?
Nix, jag vet vad du menar!
så du tvättar händerna vad du än gör? Inget emot det, det är ju bara det att jag inte är som du
Jag tvättar händerna realtivt ofta ja, alltid innan mat, efter toabesök. ibland, speciellt utomlands har jag med mig små tvättlappar med alkohol i, ifall ifall. Och ja, jag har behövt dem ett par ggr. Känns mycket fräsht efter ett par turer i mindre... hygienska områden.
petersson
2006-03-25, 16:50
Svaret är nummer 2.
Vetihåken.. Jag tror nästan det är bättre att skippa avsköljningen helt om man inte tar tvål. Trivs bakterier inte bättre om det är fuktigt? Jag brukar iaf ha svårt för att bli riktigt torr om händerna när jag torkar mig med handduk.
Perscitus
2006-03-25, 16:58
Är det inne bland den unga befolkningen idag att vara så förbaskat fjompiga med renlighet? Det verkar som alla tror att allt som inte tillhör dem själva är besudlat med någon sorts virus, alla andra har. Visst kan smittor och dylikt frodas i stora folksamlingar, men det är ju i regel inte något större problem.
Jag tvättar mig med tvål och vatten efter att uträttat stora behovet, sköljer oftast av dem lite lätt efter det mindre. Men ve och fassa över min ärlighet, när jag sitter och slöar hemma framför datorn eller dylikt och måste pinka, inte sjutton blir det någon sköljning då. Och inte är jag eller någon i min omgivning sjuk för det.
Vad skönt!
(man tänk ifall jag hade fått räkna mig till den unga fina skaran... jag är en 27 årig bacillskräckis!)
Perscitus
2006-03-25, 17:04
Vad skönt!
(man tänk ifall jag hade fått räkna mig till den unga fina skaran... jag är en 27 årig bacillskräckis!)
Det kan du nog göra, du är ung men inte ungdom! :)
Niclaaas
2006-03-25, 17:08
tvättar alltid med tvål.
I denna tråd huserar människor som borde läsa på lite om bakteriologi märker jag.
I denna tråd huserar människor som borde läsa på lite om bakteriologi märker jag.
känns soom det där var riktat till mig :D
Dissector
2006-03-25, 18:37
Alltid när jag gjort 2an, inte efter 1an
Herkulez
2006-03-25, 19:03
Japp om det finns tillgängligt gör jag det.
+1
Krokodil
2006-03-25, 19:09
Efter 16 år i livsmedelsindustrin är jag ganska noggrann med handhygienen. Så svaret är att jag (nästan) alltid tvättar med tvål efter toabesöken.
Please elaborate.
Själv så tvättar jag händerna när jag kommer hem samt innan och efter måltid. Om jag är hemma brukar jag inte tvätta händerna efter toabesök, men är jag utanför hemmet brukar jag köra med tvål.
De flesta tvålar idag är bakteriedödande också. Det var nått test för ett par år sen på plus, där det visade sig att dyrare antiseptiska tvålar inte var bättre än "vanliga" tvålar under förutsättningen att man gnuggade runt 20 sek med den.
Jag undrar om inte det snarare betyder att det antiseptiska medel som tillsätts i påstått bakteriedödande tvålar och diskmedel är kasst. I alla fall på att ta död på den sortens bakterier som man har på händerna. Jag har för mig att det har varit uppe i olika konsumentprogram.
F.ö. minns jag en labb vi gjorde när jag läste mikrobiologi som gick ut på att lägga saker på agarplattor och se vad som växte ut från den - min labbkompanjon gjorde tre tumavtryck: ett utan att tvätta sig, ett efter att ha tvättat sig med vatten och ett efter att ha tvättat sig med tvål. Det var ingen märkbar skillnad mellan den "tvåltvättade" tummen och den "vattentvättade", vare sig i mängd eller antal sorter.
Om man lägger en tvåa så är tvål obligatoriskt, annars absolut inte.
High1ander
2006-03-25, 20:53
Lite skön "fakta" jag fått från en bok som heter "650 useless facts" (i USA).
På ett år skakar man hand med 11 tjejer som inte tvättat händerna efter de masturberat.
På ett år skakar man hand med +50 killar som inte tvättat händerna efter de masturberat.
Var tionde tjej tvättar inte händerna efter toalettbesöken.
Var fjärde man tvättar inte händerna efter toalettbesöken.
Ja, tror det är väldigt sällan jag skippar på hemmaplan, om någonsin, däremot borta så vill jag inte använda andras tvålar utifall att de innehåller någon form av animalier så där skippar jag det. Med vatten dock, asmånga skiter ju i det också på krogen o grejer.
Lite skön "fakta" jag fått från en bok som heter "650 useless facts" (i USA).
På ett år skakar man hand med 11 tjejer som inte tvättat händerna efter de masturberat.
På ett år skakar man hand med +50 killar som inte tvättat händerna efter de masturberat.
Var tionde tjej tvättar inte händerna efter toalettbesöken.
Var fjärde man tvättar inte händerna efter toalettbesöken.Tvivlar på att jag ens skakar hand med så många, nu har jag iofs varit på två begravningar på kort tid o då blir det ju en del hälsande, vettefan om folk runkar före begravningen dock.
För det mesta. Kanske inte om jag lallar upp mitt i natten och går och pissar, dock.
Är väl inte hela världen - man pinkar väl inte på händerna ;)
När jag arbetade som budbillschaffiss för så tvättade jag alltid händerna före jag gick på toa också. Det borde man ju egentligen göra.. jag menar, är din pillefjonk äckligare än all smuts i din omgivning? I så fall bör du kanske se över dina hygien. :Virro
Ryska_raketen
2006-11-11, 08:31
Orka tvätta sig, man blir ändå skiten om en stund igen. *gah!*
Tvättar alltid händerna med tvål efter nr:2. Bara varmt vatten efter nr:1. Skulle vilja andvända tvål då med men har så torra händer så det slutar med självsprickor på hela händerna om jag använder tvål mer än ett par gånger om dagen *cry*
Ettan= Under normala förhållanden vatten
Tvåan= Alltid Alltid tvål
Tvättar alltid händerna med tvål efter nr:2. Bara varmt vatten efter nr:1. Skulle vilja andvända tvål då med men har så torra händer så det slutar med självsprickor på hela händerna om jag använder tvål mer än ett par gånger om dagen *cry*
Testa Helosan fotsalva- bra skit om man får självsprickor eller om huden slits upp i marklyftet osv.
Überbiffen
2006-11-11, 11:29
Jag ser det som en självklarhet.
tvättar alltid med tvål, dessutom tvättar jag händerna före jag ska pissa oxå om jag tex kommer från gymmet eller andra offentliga ställen, min penis ska inte behöva få andras svett o dyl på sig=)
Ja, alltid. Innan var jag mer fri med att kanske bara köra vatten när man slagit en sjua, men inte längre.
Minns när jag var ute och hade tvåat på toaletten på krogen och upptäcker att det inte fanns tvål. Fy fan, stod nog i tre minuter och gnuggande händerna i varmt vatten och papper om vartannat.
Arne Persson
2006-11-11, 12:43
Sanslöst att alla inte alltid tvättar händerna efter toalettbesök! Fy fan! Undantaget är väl skitiga offentliga toaletter som är härbärgen åt uteliggare mm. Dessa besöker man väl knappast ändå.
Tvättar alltid händerna, men med tvål ? aldrig.
Igentligen blir inte händerna särskillt smutsiga vid toabesök, det enda man tar på är toasitsen, spolknoppen, handtaget, och kranen.
Inte fan har händerna någon kontakt med avförningen när man skiter och när man lättar på trycket så måste man inte hålla i slangen.
har nästan fobi för att behöva ta på handtaget på väg ut, eftersom man tvättar händerna innan man låser upp, och låsflärpen o handtaget är fan alltid gegig o äklig.
Tvättar alltid händerna, men med tvål ? aldrig.
Igentligen blir inte händerna särskillt smutsiga vid toabesök, det enda man tar på är toasitsen, spolknoppen, handtaget, och kranen.
Inte fan har händerna någon kontakt med avförningen när man skiter och när man lättar på trycket så måste man inte hålla i slangen.
har nästan fobi för att behöva ta på handtaget på väg ut, eftersom man tvättar händerna innan man låser upp, och låsflärpen o handtaget är fan alltid gegig o äklig.
På offentliga toaletter öppnar jag alltid dörren innan jag tvättar händerna. Känns lite onödigt att tvätta dem annars.
Tricklev
2006-11-11, 14:12
tvättar alltid med tvål, dessutom tvättar jag händerna före jag ska pissa oxå om jag tex kommer från gymmet eller andra offentliga ställen, min penis ska inte behöva få andras svett o dyl på sig=)
+1
tar man ngn form av skada om man inte tvättar händerna?
jag brukar mest skölja av dom ibland inte ens det om jag bara pissat
På offentliga toaletter öppnar jag alltid dörren innan jag tvättar händerna. Känns lite onödigt att tvätta dem annars.
Jag brukar öppna dörren med lite papper.
Därför att när jag skakar hand med dig vill jag inte ta dig på kuken samtidigt.
+1
Givetvis tvättar jag händerna med tvål efter ett toalettbesök.
/A
Jag brukar öppna dörren med lite papper.
Man kan köra en ninjaspark och låsa upp och öppna samtidigt också. Ska jag börja träna på.
Man kan köra en ninjaspark och låsa upp och öppna samtidigt också. Ska jag börja träna på.
Iförd munderingen på din avatar? :D
Jag är nog för noga att tvätta händer t o m...
Fan vad många sviniga här finns
Tvättar alltid händerna efter toalettbesök.. öppnar också gärna dörren med en bit papper
Iförd munderingen på din avatar? :D
För det mesta. Folk blir alltid så förvånade när jag dundrar ut. Förstår inte varför.
Såhär dundrar jag ut: *gah!*
Fredszky
2006-11-11, 19:12
fasen vad alla ska vara antibakteriella här?
om man är i sin hemmamiljö spelar det väl ingen roll om man tvättar händerna eller inte efter ett toalettbesök annat än för hygienens skull, jag menar du kommer inte få aids helt plötsligt för att du missade tvätta händerna en gång. på offentliga ställen kan jag förstå, där undviker jag också att röra på stålhandtag och så.
sen det här med att det endast krävs ett par baktierier för att bli sjuk, riktigt så enkelt är det inte. kroppen har en naturlig bakterieflora som helt enkelt konkurrerar ut främmande bakterier som kommer in i systemet. det finns säkert undantag men man kan inte bli alltför paranoid, då ska man tänka åt andra hållet: folk som bor på landet som är vana att ha lite skit under naglarna har mycket mindre problem med allergier än folk i städer som gärna städar så sterilt som möjligt. jag anser att det är bara bra att utsätta sig för lite bakterieanfall så håller man kroppens immunförsvar på topp.
"jag anser att det är bara bra att utsätta sig för lite bakterieanfall så håller man kroppens immunförsvar på topp"
+1
så säger allt sunt förnuft och studier med. att vara alltför anal med tvål o liknande gör bara mer skada än nytta
High1ander
2006-11-12, 06:33
"jag anser att det är bara bra att utsätta sig för lite bakterieanfall så håller man kroppens immunförsvar på topp"
+1
så säger allt sunt förnuft och studier med. att vara alltför anal med tvål o liknande gör bara mer skada än nytta
Det sorgliga e ju ocksa att toalettsitsen e det renaste omradet i ens hem, renare an koket.
Jag tvattar alltid min penis efter jag har hallit den, man vet ju aldrig vart mina hander har varit under dagen!
Daniel_S
2006-11-12, 09:57
fasen vad alla ska vara antibakteriella här?
om man är i sin hemmamiljö spelar det väl ingen roll om man tvättar händerna eller inte efter ett toalettbesök annat än för hygienens skull, jag menar du kommer inte få aids helt plötsligt för att du missade tvätta händerna en gång. på offentliga ställen kan jag förstå, där undviker jag också att röra på stålhandtag och så.
sen det här med att det endast krävs ett par baktierier för att bli sjuk, riktigt så enkelt är det inte. kroppen har en naturlig bakterieflora som helt enkelt konkurrerar ut främmande bakterier som kommer in i systemet. det finns säkert undantag men man kan inte bli alltför paranoid, då ska man tänka åt andra hållet: folk som bor på landet som är vana att ha lite skit under naglarna har mycket mindre problem med allergier än folk i städer som gärna städar så sterilt som möjligt. jag anser att det är bara bra att utsätta sig för lite bakterieanfall så håller man kroppens immunförsvar på topp.
Fem sidor ylande innan någon vettig dök in :thumbup:
+2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.