handdator

Visa fullständig version : Boktips till farsan?

Papi
2006-03-24, 15:15
Hjälp mig att hitta lämpliga böcker till min käre far!
Jag vill uppmuntra honom att läsa mer och tänkte köpa lite bra böcker.
Han gillar historiska romaner i stil med James A. Micheners böcker.
Särskilt romarriket, området kring medelhavet och mellanöstern intresserar honom.
Den måste vara på svenska och får gärna vara lättläst.
Jag läser själv aldrig böcker i den här genren så jag har ingen koll alls på vad som är bra.
Vad kan ni rekommendera?

Scratch
2006-03-24, 15:20
Ge honom Röde Orm av Frans g bengtsson. Historisk med vikingar som tar sig långt ner på kontinenten.

kneger
2006-03-24, 15:21
finns 3 böcker om alexander den store som heter just Alexander, gav den första till min fassa, han blev hur glad som helslt och köpte de andra 2 också efter läst ut den första.

hasse36
2006-03-24, 15:21
Hur gammal är han?

MasterChief
2006-03-24, 15:22
http://www.ugglan.educ.goteborg.se/historiska_romaner.htm

Är inte min favoritgenre själv men den här listan så ju ganska bra ut.

Papi
2006-03-24, 15:26
Hur gammal är han?
Han är 63 och nypensionerad!

Röde Orm är kanske ingen dum ide! Den var mycket bra tyckte jag. Fast språket kan bli lite högtravande...

Alexander, är det den boken de gjorde filmen efter? Är filmen lik boken? Han gillade nämligen inte filmen alls! :)

Krokodil
2006-03-24, 15:34
Conn Iggulden har skrivit om Ceasar i serien "Kejsaren". Titlarna är: Roms portar, Svärdens fält och Kungars död. Jättebra böcker och ganska historiskt korrekta dessutom.

Alexander trilogin är inte helt fel heller. Nej den har inget med filmen att göra.

Papi
2006-03-24, 15:39
Conn Iggulden har skrivit om Ceasar i serien "Kejsaren". Titlarna är: Roms portar, Svärdens fält och Kungars död. Jättebra böcker och ganska historiskt korrekta dessutom.

Alexander trilogin är inte helt fel heller. Nej den har inget med filmen att göra.
Låter skitbra! :thumbup:
Ännu bättre om de är historiskt korrekta. Då slipper jag sitta i diskussioner med honom där han ska berätta för mig hur det förhöll sig förr i tiden, när jag vet att det är helt uppåt väggarna fel. Då får man bita sig i tungan. :D

hasse36
2006-03-24, 15:41
Får han igång CD-spelaren, så köp en ljudbok.

Den här är bra: En drink före kriget. (http://www.bokus.com/b/9179533426.html).

Ingen historisk roman men Lehane är hårdkokt och Peter Andersson är en suverän uppläsare.

kneger
2006-03-24, 15:44
Han är 63 och nypensionerad!

Röde Orm är kanske ingen dum ide! Den var mycket bra tyckte jag. Fast språket kan bli lite högtravande...

Alexander, är det den boken de gjorde filmen efter? Är filmen lik boken? Han gillade nämligen inte filmen alls! :)
den handlar om alexander den store vilket filmen också gör. Alexander den store fanns på riktigt och blev kung vid 20 årsåldern. kan inte mycket om honom men böckerna skulle vara riktigt bra.

the_PL_man
2006-03-24, 15:50
I genren historiska romaner så kan jag rekommendera Helmer Linderholm (Nya Sverige dvs Delaware under 1600/1700-tal, Gotland (1000-1200-tal) etc).

Annat läsvärt är:
Giertz, Bo : Riddarna på Rhodos

/the_PL_man

Johan O
2006-03-24, 15:53
[QUOTE=Krokodil]Conn Iggulden har skrivit om Ceasar i serien "Kejsaren". Titlarna är: Roms portar, Svärdens fält och Kungars död. Jättebra böcker och ganska historiskt korrekta dessutom.

[QUOTE]

Kan verkligen skriva under på dessa böcker, jättebra! :thumbup:
Dom följer Ceasar och Marcus Brutus genom livet, från småpojkar till vuxna.
Författaren skriver dessutom kommentarer i slutet av boken där han förklarar vad som inte är helt historiskt korrekt och varför han ändrat det han gjort.

Papi
2006-03-24, 15:55
den handlar om alexander den store vilket filmen också gör. Alexander den store fanns på riktigt och blev kung vid 20 årsåldern. kan inte mycket om honom men böckerna skulle vara riktigt bra.
Jodå, jag har koll på vem Alexander den store var. Jag har faktiskt funderat på att läsa de böckerna själv. Jag var dock inte säker på vad de fokuserar på.
Filmen fokuserade på minst sagt ointressanta saker och därför blev jag tveksam till böckerna också.
Om jag ska läsa om en av världens kändaste härförare genom tiderna, så vill jag veta vad som gjorde honom så framgångsrik.
Hur lyckades han besegra sina fiender på slagfältet? Vilka stridsmetoder och taktiker använde man? Hur behöll han makten? Hur tog han makten?

Papi
2006-03-24, 15:56
Jag blir riktigt sugen på att läs Kejsaren själv nu! :thumbup:

grisbil3n
2006-03-24, 16:06
Minns att jag läste lite i en bok skriven av nån kvinna som jag inte minns namnet på som handlade om nån slav som irrade runt i Germanien bland annat, verkade väldigt lovande och jag blir lite irriterade när jag inte minns titeln. Kanske återkommer med den :MrT:

grisbil3n
2006-03-24, 16:09
Antar att han läst Vägen till Jerusalem böckerna? Dom är givna annars, även om det inte är så mycket Romarriket.

Papi
2006-03-24, 16:47
Nej, han har inte läst dem heller. Jag tror det var 15-20 år sen han läste en hel bok senast... *rolleyes*
Dags att ta igen det nu!

Jag har läst dem däremot, mycket bra!

z_bumbi
2006-03-24, 17:55
Vilka Mitchener har han läst?

kneger
2006-03-24, 18:32
Jodå, jag har koll på vem Alexander den store var. Jag har faktiskt funderat på att läsa de böckerna själv. Jag var dock inte säker på vad de fokuserar på.
Filmen fokuserade på minst sagt ointressanta saker och därför blev jag tveksam till böckerna också.
Om jag ska läsa om en av världens kändaste härförare genom tiderna, så vill jag veta vad som gjorde honom så framgångsrik.
Hur lyckades han besegra sina fiender på slagfältet? Vilka stridsmetoder och taktiker använde man? Hur behöll han makten? Hur tog han makten?
typ precis sånt som beskrivs i böckerna. finns även kartor i böckerna som visar vad han tog över och sånt, ska va riktigt bra.

en bok jag ska börja läsa nu i helgen är Hanteringen av de odöda, fassan kollade lite på den och tog över den *grr* , får ta tillbaka den när han inte ser :D

Dumleman
2006-03-24, 18:43
Kanske Pol Pots leende (http://www.bokus.com/b/9173892041.html) eller Stalin - den röde tsaren och hans hov (http://www.bokus.com/b/9151842807.html)? Ganska nya böcker och jag har inte läst Pol Pots leende men funderar på det efter att ha hört ett radioprogram om boken i p4 som lät intressant.

kneger
2006-03-24, 18:44
Kanske Pol Pots leende (http://www.bokus.com/b/9173892041.html) eller Stalin - den röde tsaren och hans hov (http://www.bokus.com/b/9151842807.html)? Ganska nya böcker och jag har inte läst Pol Pots leende men funderar på det efter att ha hört ett radioprogram om boken i p4 som lät intressant.
Stalin boken ska va rätt långtråkig attt läsa men samtidigt väldigt intressant. Fassan läste den och sa att den va alldeles för detaljerad att det blev långtråkigt.

Dumleman
2006-03-24, 19:01
Stalin boken ska va rätt långtråkig attt läsa men samtidigt väldigt intressant. Fassan läste den och sa att den va alldeles för detaljerad att det blev långtråkigt.
Jao den kan nog upplevas tråkig ibland men samtidigt ger den en ganska unik bild av Stalin som person. Den innehåller otroligt många små citat från "de nyöppnade arkiven" och vissa hade nog kunnat utelämnas :).

kneger
2006-03-24, 19:03
Jao den kan nog upplevas tråkig ibland men samtidigt ger den en ganska unik bild av Stalin som person. Den innehåller otroligt många små citat från "de nyöppnade arkiven" och vissa hade nog kunnat utelämnas :).
jo visst, som jag sa, intressant men långtråkig!

Papi
2006-03-24, 22:52
Vilka Mitchener har han läst?
Källan och Hawaii tror jag. Särskilt Källan är han helt lyrisk över.

Papi
2006-03-24, 22:55
typ precis sånt som beskrivs i böckerna. finns även kartor i böckerna som visar vad han tog över och sånt, ska va riktigt bra.

en bok jag ska börja läsa nu i helgen är Hanteringen av de odöda, fassan kollade lite på den och tog över den *grr* , får ta tillbaka den när han inte ser :D
Då lär jag ta och läsa dem så småningom.

Hanteringen av odöda ska jag också läsa snart. Verkar kul!
"Låt den rätte komma in" av samma författare har du väl läst? Suverän!
Så mycket böcker, så lite tid...