handdator

Visa fullständig version : Heeeel läbbigt

Ungtuppen
2006-03-24, 12:33
Hej. Jag var i Söderhamn igår i hörsalen och tittade på
när mediumet Terry Evans tog kontakt med döda för att
framföra några av deras meddelanden till några av dem
som var där och kollade på.

Jag var där tillsammans med
min kusin. Terry Evans fick tydligen kontakt med en Värner Rhådström
och frågade om det var någon där som var anhörig till honom. Min kusin
svarade att det var hennes morfar, som gått bort för 2år sedan.

Jaja. I vilket fall så verkade det som om att Terry Evans
hade kontakt med honom, han berättade för min kusin att Värner
tyckte att hon inte behövde kolla under sängen och i garderoben
varje natt innan hon lade sig, det fanns inget farligt där =)
Vilket hon också sa efteråt att hon brukade göra, hon har gjort det
jämt sen hon var liten flicka.

Han meddelade också att hon borde ränsa ur alla kartonger i
skåpet, då det ligger massvis med saker där sen hon flyttade.

Natten då Värner gick bort var det ingen som visste säkert vilken tidpunkt
han dog, men han sa att det var klockan 02.26 den 4e april.

Hon fick också reda på att Värner hade lagt en födelsedagspresent
till henne i sitt gamla hus, uppe på vinden. Hon var dit och kollade
idag och nog stämde det, där låg ett litet paket med en silverkedja.

Varken jag eller min kusin har trott på andar, spöken och sånt. Men
efter detta så vet man faktiskt inte riktigt vad man ska tro, min kusin
var alldeles skakis och helt blek efter att detta hade hänt.

Det var väldigt spännande, men samtidigt kusligt och himla läbbigt.

Jag vet inte men efter detta känns det som om att man kanske lever
vidare efter döden, i någon annan form eller nåt sånt. Någonting måste
det iallafall vara.

Någon annan som varit med om något liknande?

Yes
2006-03-24, 12:36
Gott, undrar om Terry hämtat ut den där miljonen, eller vad det är, från Randi ännu. ;)

Metal_boy_
2006-03-24, 12:41
Jag skulle bett min morfar att sluta titta när man kanske ligger i sänghalmen och har trevligt med sig själv eller nån annan.

JustinCredible
2006-03-24, 12:42
Jag var med en kompis och hans mamma (vars son hade dött) på en seans med samma kille fast då var han med nån kärring som hette Fiona ckså men anywayyy och han sa en massa grejjer som stämde. Typ att han hade slutat spela hockey just innan han dog för att det var tråkigt och att han gillade att hans mamma hade börjat sjunga igen. Ja typ sånt. Men han kanske drog en John Edwards och buggade rummet vad vet jag.

Ungtuppen
2006-03-24, 12:43
Jag skulle bett min morfar att sluta titta när man kanske ligger i sänghalmen och har trevligt med sig själv eller nån annan.
:D

Nitrometan
2006-03-24, 12:58
Vad läbbigt det känns
att läsa
när du skriver såna
korta rader.

nästan som om
det
spökade
på kolo.

Men som sagt ovan. Terry har inte ställt upp på tester för att få miljonen från gamle Randi och verkligen visa att han har kontakt med "andar".

http://www.randi.org/

The Foundation is committed to providing reliable information about paranormal claims. It both supports and conducts original research into such claims.

At JREF, we offer a one-million-dollar prize to anyone who can show, under proper observing conditions, evidence of any paranormal, supernatural, or occult power or event. The JREF does not involve itself in the testing procedure, other than helping to design the protocol and approving the conditions under which a test will take place. All tests are designed with the participation and approval of the applicant. In most cases, the applicant will be asked to perform a relatively simple preliminary test of the claim, which if successful, will be followed by the formal test. Preliminary tests are usually conducted by associates of the JREF at the site where the applicant lives. Upon success in the preliminary testing process, the "applicant" becomes a "claimant."

To date, no one has ever passed the preliminary tests.

Ollart
2006-03-24, 13:26
Terry Evans använder sig förmodligen av cold reading, en manipuleringsteknik som går ut på att få klienten att själv omedvetet ge ledtrådar om personen som skall kontaktas. Just Terry Evans har diskuterats en del på folkvett.nu:s webforum, bl.a. i denna (http://www.physto.se/~vetfolk/forum/viewtopic.php?t=1065 ) tråd

JAM
2006-03-24, 13:34
Terry har inte ställt upp på tester för att få miljonen från gamle Randi och verkligen visa att han har kontakt med "andar".

http://www.randi.org/Ja, det där utmaningen är så skön att komma med. Om jag var ett medium och visste att jag verkligen hade kontakt med den andra sidan, skulle jag självklart kunna bevisa det och plocka hem miljonen. Enkelt. Det finns inte en människa som inte skulle göra det.

Nitrometan
2006-03-24, 13:40
Fatta hur mycket cred man skulle få om man klarade testet.

TV-program. Arena-turnéer. Oändliga möjligheter till Hollywood-dollars.

Ändå har ingen klarat det.

Nina L
2006-03-24, 14:30
Terry Evans använder sig förmodligen av cold reading, en manipuleringsteknik som går ut på att få klienten att själv omedvetet ge ledtrådar om personen som skall kontaktas. Just Terry Evans har diskuterats en del på folkvett.nu:s webforum, bl.a. i denna (http://www.physto.se/~vetfolk/forum/viewtopic.php?t=1065 ) tråd
Hur kalläser man sig till ett namn med efternamn och information om i fall någon kollar under sängen på kvällar eller inte? Det är ju trots allt ovanliga saker. Kalläsningar borde ge mer generella sannigar.

Jag tror inte heller på sånt här, men vad säger man... Jag har 2 släktingar som nyss varit hos ett medium och det var ju sjukt vad bra allt stämde. Hur f-n kan de veta så mycket? Riktigt goda råd kom det från människan också.

Ungtuppen
2006-03-24, 14:32

Grejjen är ju den att han frågade inte henne ett dugg innan han började snacka om Värner. Om han hade använt cold-reading, hur fasiken kunde han då veta att det låg ett oöppnat paket uppe i Värner's gamla vind? Jag brukar själv vara förbannat skeptisk till allt sånthär, men det var verkligen faschinerande med tanke på hur mycket han framförde, utan att hon knappt sa någonting överhuvudtaget.

Papi
2006-03-24, 14:33
Kolla in South Park avsnittet The Biggest Douche in the Universe!

Jense
2006-03-24, 15:04
Kolla in South Park avsnittet The Biggest Douche in the Universe!

gärna ett par gånger! :laugh: :laugh:

Langster
2006-03-24, 16:24
Fatta hur mycket cred man skulle få om man klarade testet.

TV-program. Arena-turnéer. Oändliga möjligheter till Hollywood-dollars.

Ändå har ingen klarat det.
Jag säger inte att jag tror på sånt här. Men om jag var en som levde på det och trots allt hade nån slags kraft så skulle jag nog ändå vara rätt tveksam till att gå med på ett sådant test.

Testerna har, som jag förstått det, som mål att avslöja bluffar. Med riktigt svåra prövningar. Så man måste vara JÄVLIGT säker på att man alltid har rätt, vilket kanske inte är så lätt när man kommunicerar med andar eller vad det nu må vara.
Med tanke på att de lever på sin "förmåga" och säkerligen tjänar rätt grova pengar på det redan så är nog risken att bli avslöjad som bluff för stor, då det antagligen skulle innebära ett hårt slag mot deras affärsverksamhet...

Ollart
2006-03-24, 17:16
Hur kalläser man sig till ett namn med efternamn och information om i fall någon kollar under sängen på kvällar eller inte? Det är ju trots allt ovanliga saker. Kalläsningar borde ge mer generella sannigar.

Jag tror inte heller på sånt här, men vad säger man... Jag har 2 släktingar som nyss varit hos ett medium och det var ju sjukt vad bra allt stämde. Hur f-n kan de veta så mycket? Riktigt goda råd kom det från människan också.

Kanske kan denna (http://skepdic.com/coldread.html) artikel vara till lite hjälp. Mest relevant i det här fallet är nog det som står under rubriken Cold reading and contacting the dead som du hittar om du scrollar nedåt en bit.

Jag förstår att medier kan vara nog så övertygande, men jag ställer mig skeptisk till deras påståenden om kontakt med döda människor ända tills alla möjliga naturliga förklaringar kunnat förkastas.

Pudzianovski
2006-03-24, 17:30
Intressant.

Medium är en tv serie som går på tv4. Den baseras på en verklig kvinna.

http://www.tv4.se/tvprogram/medium/416688.html

http://www.tv4.se/tvprogram/medium/416690.html

Nina L
2006-03-24, 17:54
Kanske kan denna (http://skepdic.com/coldread.html) artikel vara till lite hjälp. Mest relevant i det här fallet är nog det som står under rubriken Cold reading and contacting the dead som du hittar om du scrollar nedåt en bit.

Jag förstår att medier kan vara nog så övertygande, men jag ställer mig skeptisk till deras påståenden om kontakt med döda människor ända tills alla möjliga naturliga förklaringar kunnat förkastas.Jag har läst det tidigare, men det kan inte förklara allt. "Det ligger en present på vinden" är ju helt omöjligt att kalläsa sig till. Jag skall faktiskt ta mig till det här mediet själv. Jag blev så j-a nyfiken. Om inte annat så blir det en upplevelse man kommer att minnas. Det kanske inte är helt fel att ha varit med om en kalläsning heller. :D

Ollart
2006-03-24, 20:18
Jag har läst det tidigare, men det kan inte förklara allt. "Det ligger en present på vinden" är ju helt omöjligt att kalläsa sig till.

Jag skulle vara försiktig med så tvärsäkra uttalanden innan jag fått höra hela läsningen själv. Jag misstänker att Evans inte var riktigt så rakt på sak som OP ger intryck av, utan snarare mer trevande.

Jag skall faktiskt ta mig till det här mediet själv. Jag blev så j-a nyfiken. Om inte annat så blir det en upplevelse man kommer att minnas. Det kanske inte är helt fel att ha varit med om en kalläsning heller. :D

Det kan säkert vara intressant.

Dipshit
2006-03-24, 21:24
Intressant.

Medium är en tv serie som går på tv4. Den baseras på en verklig kvinna.

http://www.tv4.se/tvprogram/medium/416688.html

http://www.tv4.se/tvprogram/medium/416690.html
underskattad serie!

mathor
2006-03-24, 21:29
Ett trick John Edwards har är att låta en av hans medarbetare nässla sig in i publiken och ta reda på sådana saker innan showen. Det du bör oroa dig över är ifall du är buggad eller infiltrerad av giriga, onda bedragare. Sen som någon tidigare sa, så hade han säkert fel otroligt många gånger och kom trevandes fram till paketet på vinden.

Pudzianovski
2006-03-24, 21:29
underskattad serie!

I Sveige iaf. I USA vann hon ju pris för bästa skådis för den serien.

Nina L
2006-03-25, 08:43
Jag skulle vara försiktig med så tvärsäkra uttalanden innan jag fått höra hela läsningen själv. Jag misstänker att Evans inte var riktigt så rakt på sak som OP ger intryck av, utan snarare mer trevande.
Men hur trevande han än var så hade han ju inte kunnat få den informationen från en person som inte vet det själv. Det är ju det som är problemet. Jag läste en av hans cold readings dock, och där framgick det med all önskvärd tydlighet att han provade sig fram. Jag skall ha det i åtanke när jag själv går.

Dipshit
2006-03-25, 08:45
Men hur trevande han än var så hade han ju inte kunnat få den informationen från en person som inte vet det själv. Det är ju det som är problemet. Jag läste en av hans cold readings dock, och där framgick det med all önskvärd tydlighet att han provade sig fram. Jag skall ha det i åtanke när jag själv går.
när sker detta?
prata inte med mikrofoner i väntrummet!

christian
2006-03-25, 11:22
I första avsnittet av Penn & Tellers "Bullshit" filmade de en sån person och visade att just sådana metoder ni just beskrev användes.

http://www.tv.com/penn-and-teller-bullshit!/talking-to-the-dead/episode/238519/summary.html

Rock'nRoll
2006-03-25, 11:25
There is no death, there is no dead..

Ollart
2006-03-25, 13:06
Men hur trevande han än var så hade han ju inte kunnat få den informationen från en person som inte vet det själv. Det är ju det som är problemet.

Fast på vindar brukar det finnas rätt mycket olika prylar. Och vad jag förstår av OP specificerade han inte vad gåvan skulle vara för något.

Jag läste en av hans cold readings dock, och där framgick det med all önskvärd tydlighet att han provade sig fram. Jag skall ha det i åtanke när jag själv går.

Tips: Om det är fler som skall lyssna på Evans vid samma tillfälle som du, var då vaksam på eventuella frågor från någon av dem. Och förresten, måste man föranmäla sig till hans läsningar, eller är det drop-in?

Nina L
2006-03-25, 19:20
Fast på vindar brukar det finnas rätt mycket olika prylar. Och vad jag förstår av OP specificerade han inte vad gåvan skulle vara för något.

Tips: Om det är fler som skall lyssna på Evans vid samma tillfälle som du, var då vaksam på eventuella frågor från någon av dem. Och förresten, måste man föranmäla sig till hans läsningar, eller är det drop-in?Jag har ingen aning. Vet inte vem snubben är. Det framgick i ett av mina tidigare inlägg att det var ett medium jag tänkte gå till. För skojs skull, typ. Det blir alltså bara jag och fruntimmret där.

Om det nu var en inslagen present så är det rätt ovanligt att man har sånt på vinden. (Fråga till trådstartaren!)

Ungtuppen
2006-03-25, 19:55
Jag har ingen aning. Vet inte vem snubben är. Det framgick i ett av mina tidigare inlägg att det var ett medium jag tänkte gå till. För skojs skull, typ. Det blir alltså bara jag och fruntimmret där.

Om det nu var en inslagen present så är det rätt ovanligt att man har sånt på vinden. (Fråga till trådstartaren!)

Ja den var inslagen. Det stod hennes namn på den, samt att den var från honom.

Dipshit
2006-03-25, 22:05
läbbigt!

Ollart
2006-03-26, 01:50

Låter mystiskt, men utan att veta precis allt om omständigheterna vid läsningen i fråga förhåller jag mig ännu skeptisk till hans påstådda förmåga. Trots allt har han vid andra, bättre dokumenterade läsningar med stor sannolikhet kalläst. Nåja, gott så.