Visa fullständig version : Alla visar olika - Promenader, kcal förbrukning?
Ja. Hur är det egentligen med en rask promenad, vilka stats har ni på kcal förbrukning per timme?
Finns ju många sidor med mätvärden - vad tror ni är det rätta?
SvenneÅkarp
2006-03-23, 07:54
Ja. Hur är det egentligen med en rask promenad, vilka stats har ni på kcal förbrukning per timme?
Finns ju många sidor med mätvärden - vad tror ni är det rätta?
Hmmm när jag kör min promenad brukar jag använda mig av min pulsmätare (Polar).
I den ställer man in vikt och längd samnt ålder och din träningsintensitet.
Går jag i rasktakt i ca 60 min säger den att jag brännt ca 500 Kcal. Det är inte på något sätt ett värde som man kan säga är säkert men borde kunna vara en riktlinje att gå efter. Allt beror ju på vilken puls man kommer upp i. Jobbar hjärtat mer borde ju kroppen bränna mer också.
Hmmm när jag kör min promenad brukar jag använda mig av min pulsmätare (Polar).
I den ställer man in vikt och längd samnt ålder och din träningsintensitet.
Går jag i rasktakt i ca 60 min säger den att jag brännt ca 500 Kcal. Det är inte på något sätt ett värde som man kan säga är säkert men borde kunna vara en riktlinje att gå efter. Allt beror ju på vilken puls man kommer upp i. Jobbar hjärtat mer borde ju kroppen bränna mer också.
Är det inkl eller exl basmetabolismen? Låter som inkl.
SvenneÅkarp
2006-03-23, 15:22
Är det inkl eller exl basmetabolismen? Låter som inkl.
Vet inte vad Polar räknar ut. Tror inte att det är någon basmetabolism inräknat. Skulle man inte kunna bränna 500 Kcal på en timmes rask promenad eller vad tänkte du på?
En pulsklocka räknar total energiförbrukning, inkl basmetabolismen.
Säg att du har 100-150kcal / h i grundförbränning så gör du av med 350-400kcal extra om du prommenerar istället för att ligga i sängen en timme.
i programmet formfixaren så är 1 tim rask promenad beräknad till 250 kalorier
Vet inte vad Polar räknar ut. Tror inte att det är någon basmetabolism inräknat. Skulle man inte kunna bränna 500 Kcal på en timmes rask promenad eller vad tänkte du på?
Mm, säg att du har en 8h snabb promenad, fördelat på ett FM pass och ett EM pass. samt en basmetabolism på runt 2500kcal. då har man bränt 6500kcal på en styv dags arbete, det låter lite väl mycket, men men
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.