handdator

Visa fullständig version : Låg intensiv träning förbränner mest fett?

F.K
2002-10-25, 23:35
Är det bara myt att låg intensiv träning förbränner mest fett?
Det är nämligen nåt jag fått höra från diverse håll.

Eller är det pga att man slipper mjölksyra och kan hålla på längre som man ofta blir rekomenderad låg intensiv träning om man vill bli av med fettet?

Muskelsmurfen
2002-10-26, 00:34
Lågintensiv träning förbränner procentuellt mest fett.
Först använder kroppen kolhydrater efterssom det är det bästa bränslet. Om du tränar på morgonen inan frukost så finns det inga lagrade kolhydrater att tala om, kvar är då fett och protein.
Genom att träna lågintensivt så tas en väldigt stor del av energibehovet från fett och resten från protein. Det är därför man rekomenderar en proteindrink inan morgonpromenaden.
En liknande situation uppstår om man kör förbränning efter ett ordentligt styrkepass men då går man miste om den anabola effekten efter styrkepasset.

Peter
2002-10-26, 00:38
Beror helt enkelt på hur du räknar. Jämför du i tid du hållit på, distans du avverkat, vad du förbränner just under passet eller hur mycket fettvikt du minskar i på längre sikt.

Per minut bränner du ungefär lika mycket fett oavsett hur fort du går/springer.

Per km förbränner du ungefär lika mycket energi (kalorier) oavsett hur fort du går/springer (personligen tycker jag det är helt idiotiskt att jämföra aktiviteter i distans eftersom det är totalt ointressant hur långt man förflyttat sig).

Detta beror på att andelen energi som kommer från fett minskar med ökad hastighet.

En person med bra kondition tar också en större del av energin från fett istället för kolhydrater jämfört med en person med sämre kondition.

palme
2002-10-26, 00:49
Det hela handlar om att bränna så mycket fett som möjligt utan att börja bränna för mycket muskel massa. De flesta anser att låg intensiv träning är bäst för detta.

Ta lite glutamin innan du tar din promenad och drick 1L vatten innan så du fyller på ordentligt med vätska.

Vic_1981
2002-10-26, 14:00
Palme: Anser du att det är onödigt att dra i sig protein innan morgonpromenaden?
Själv så tar jag alltid ca 30-35 gram vassle och en stor kopp svart kaffe innan promenaden. Har aldrig tagit glutamin innan..
För övrigt så skulle jag vara tvungen att gå hem och pissa om jag drack en liter vätska innan promenaden :D

Assazel
2002-10-26, 14:33
Exakt. Och glöm inte att kroppen bara kan uppta 2.5dl vatten i timmen. (såvida du inte går på en kreatinkur)

spinkoo
2002-10-26, 15:20
Pissa i en buske då...funkar för mig...;)

palme
2002-10-26, 15:22
Vic: Jag tycker det räcker med glutamin.

Muskelsmurfen
2002-10-26, 16:23
Hmmm, har inte tänkt på det tidigare men det kan ligga lite i det du säger Palme. Glutamin är ju helt enkelt ett vrålsnabbt sätt att ta kroppen ut ett katabolt tillstånd och det är ju för att förhindra katabolism som man tar proteinet.

Hur länge räcker Glutaminets antikatabola egenskaper?

Grahn
2002-10-26, 16:57
Eftersom protein har ett insulinsvar så tror jag man tar bort lite av effekten med morgonpromenad med en drink innan.

matrix
2002-10-26, 17:10
Anledningen till att man ska dricka minst en liter vatten innan morgonpromenaden (på morgonen överhuvudtaget faktiskt) är att kroppen är uttorkad efter natten, sömnen alltså. Då måste man fylla på med vatten.