Visa fullständig version : Tal. Argumenterande- och/eller hyllningstal
Jag ska hålla ett tal på svenskan i skolan om 1 vecka. Vi får välja ämne helt fritt, så länge det är ett hyllningstal eller ett argumenterande tal.
Undrar om det är någon som har något bra tal som ligger o skräpar någonstans? Jag är så otroligt dålig på att skriva egna tal, så vore hur tacksamm som helst om jag fick hjälp ^^. Kanske någon har något tal om träning? Steorider? Hyllningstal till någon känd person? Någon familjeperson? Vad som helst.
Vi ska helst hålla oss till diverse retoriska regler, men det kan jag fixa, bara jag får tag på ett tal :D
Kan även vara bra om det inte är jätte kändt, typ martin luther king, hehe.
Please help me!
Vad sägs om ett hyllningstal till Arne P?
Denne grove herre från Lödde, vars kunskaper om sköldpaddor är avundsvärda.
Du kan ju börja med,
det var en gång en Biff från Lödde
som sina sköldpaddor gödde
På fritiden han körde curls tills armarna blödde etc osv... :D
Vad sägs om ett hyllningstal till Arne P?
Denne grove herre från Lödde, vars kunskaper om sköldpaddor är avundsvärda.
Du kan ju börja med,
det var en gång en Biff från Lödde
som sina sköldpaddor gödde
På fritiden han körde curls tills armarna blödde etc osv... :D
haha, alltid ett alternativ :D Men tyvärr så vet jag inte så mkt om honom och hans verksamhet ;)
"Hej, jag heter Xxx Xxx och ska hålla ett tal om lite vad som helst, bland annat om steorider, några hyllningar till ett par kända personer och lite om min familj och jag är jättenervös.
Paus i ett par sekunder sen är det bara att börja babbla.
Lizard
skriv dina tal själv? *slap*
läs dig in på något.. lär dig hur du ska skriva.. www.google.com
Hylla Arnold, har läraren lite vett får du mvg hur som helst.
skriv dina tal själv? *slap*
läs dig in på något.. lär dig hur du ska skriva.. www.google.com
Men jag är så uuusel på att skriva egna ^^ Hade jag varit bra så skulle jag aldrig ha frågat. :( Tänkte om något hållit något tal tidigare, som de har kvaR? :)
Men jag är så uuusel på att skriva egna ^^ Hade jag varit bra så skulle jag aldrig ha frågat. :( Tänkte om något hållit något tal tidigare, som de har kvaR? :)
Jag har massvis med tal.. både argumenterande, informerande och hyllningstal, MVG på allihop.. :D
Du kan ju ta Arnold ja och hylla honom och hans väg från kroppsbyggare i Graz , till amerikansk Mr O, filmstjärna och sedan Guvernör.
Det borde väl hyllas iaf! :)
Jag har massvis med tal.. både argumenterande, informerande och hyllningstal, MVG på allihop.. :D
Jasså ? *kissass*
Du kan ju ta Arnold ja och hylla honom och hans väg från kroppsbyggare i Graz , till amerikansk Mr O, filmstjärna och sedan Guvernör.
Det borde väl hyllas iaf! :)
Ja, tyckte Arnold-idén var ganska bra. Kanske kan lägga in lite ironi med? ;D Någon som vet ngn bra sida med info om honom?
Jasså ? *kissass*
dream on.
men lite tips:
1: prata om något du kan mycket om innan och är säker på
2: öva MYCKET
3: ha tal/tv-kort
4: ha kontakt med publiken
så lär du få MVG..
dream on.
men lite tips:
1: prata om något du kan mycket om innan och är säker på
2: öva MYCKET
3: ha tal/tv-kort
4: ha kontakt med publiken
så lär du få MVG..
Om jag ska köra om Arnold då.. Har du nå tips på inledning? Kan man dra massa fakta i ett hyllningstal? Menar, måste ju nämna hur han klättrade i sin karriär.
Om jag ska köra om Arnold då.. Har du nå tips på inledning? Kan man dra massa fakta i ett hyllningstal? Menar, måste ju nämna hur han klättrade i sin karriär.
Nej, din läxa är din läxa. Vi ska inte göra dina läxor åt dig. *slap*
Metal_boy_
2006-03-22, 20:45
Håll tal om hur det är att hålla tal. Då är det bara skita i förberedelser och improvisera! :thumbup:
"Det var i mitten av 90-talet och den 16åriga Arnold Schwarzenegger satte för första gången sin fot på ett gym i Österike"... ne men seriöst.. använd fantasin pojk.
Nej, din läxa är din läxa. Vi ska inte göra dina läxor åt dig. *slap*
Nu tycker jag att du är lite vrång :D
"Det var i mitten av 90-talet och den 16åriga Arnold Schwarzenegger satte för första gången sin fot på ett gym i Österike"... ne men seriöst.. använd fantasin pojk.
Får väl försöka gräva fram den då ;P Har ett ämne nu iallafall :)
Det finns en hel del "etikettsregler" runt att hålla ett tal.
Börja med dem.
Dumleman
2006-03-22, 22:39
Men herregud det är ju självklart att du är uuusel när du aldrig har försökt eller försökt lära dig diverse teorier/tekniker. Du kan börja med http://www.retorik.com/ och http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik.
Men herregud det är ju självklart att du är uuusel när du aldrig har försökt eller försökt lära dig diverse teorier/tekniker. Du kan börja med http://www.retorik.com/ och http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik.
Det där var precis vad jag tänkte fråga efter här näst. Läraren är ganska petig med retoriken den här gången. Har gjort en del tal innan, men aldrig användt några regler. tack
Helena B
2006-03-22, 23:55
Ha ha kommer ihåg när vi fick göra det på gymnasiet. Jag skrev ett argumenterande tal om att införa 3 dagars helg. Det var skoj. Då hoppades man att man hade ärvt lite av pappsens gener, politiker som han är.
Det är bara brainstorma lite så ska du se att det kommer gå galant :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.