Visa fullständig version : Galactic Civilizations II
Någon annan som spelar det här hyfsat nya strategispelet?
Har aldrig gillat rymdspel innan, vare sig det är sim eller någon form av strategi, men det här var faktiskt grymt kul, även om det känns lite svårt på normal (och säkert svårare på dom högre svårighetsgraderna). nu menar jag självklart kampanjen mot dreadlordsen, i ett vanligt med lika villkor är inte AI:n lika kärv på normal.
Tyvärr knäcker det inte MOO2 som fortfarande är den bästa sci-fi upplevelsen på PC imho! :)
Varför? Enkelt att få en översikt av imperiet. GalCiv2 e minst sagt lite grötigt.
I MOO2 kunde man ha longrange skepp i bakgrunden utrustade med missiler/torpeder etc som inte blev rörda av fiendernas beamweapons, pga att de var för långt borta och ha ett gäng skepp längre fram (med bättre defencesystems) som tex agerar smokescreens.
Mindre skepp hade högre initiativ i MOO2 åsse(dvs rörde sig före stora skepp).
Visst, GalCiv2 har mycke research men det krävs mer för att knäcka MOO2!
Moo2 , the 2007 edition (upphottning av grafiken men med samma system) hade inte vart fel!
Tyvärr knäcker det inte MOO2 som fortfarande är den bästa sci-fi upplevelsen på PC imho! :)
Varför? Enkelt att få en översikt av imperiet. GalCiv2 e minst sagt lite grötigt.
I MOO2 kunde man ha longrange skepp i bakgrunden utrustade med missiler/torpeder etc som inte blev rörda av fiendernas beamweapons, pga att de var för långt borta och ha ett gäng skepp längre fram (med bättre defencesystems) som tex agerar smokescreens.
Mindre skepp hade högre initiativ i MOO2 åsse(dvs rörde sig före stora skepp).
Visst, GalCiv2 har mycke research men det krävs mer för att knäcka MOO2!
Moo2 , the 2007 edition (upphottning av grafiken men med samma system) hade inte vart fel!
Bakåtsträvare där, det är tio år mellan spelen, förvisso har jag inte kört MOO2 så mycket men eftersom grafiken är en ganska stor grej idag så faller MOO2 redan där :booty:
Gal Civ är inte särskilt grötigt om man ger det en viss tid, antar att du inte gjorde det eftersom du nu tycker så, men jag kan hålla med dig om det på en punkt, research treen är bara kass, med kass överblick och enda sättet att lära sig research är att köra ett antal games. Jag tycker man lyckats ganska bra med interfaces, dom flesta inställningarna lärde jag mig djävligt fort, inga konstigheter så att säga.
Kampanjen känns också rätt taskig, där man klarar av vissa missions på ultrafula sätt, antigen att man rushar fienden och vinner tidigt eller spelar brutalt taktiskt (en omöjlighet för mig, jag är dålig). Saknar lite av det klassiska bygg upp dina gubbs och attackera i din egen tempo. På ett sätt är det ju positivt att man får variera taktiken lite
Tycker faktiskt inte GalCiv 2 är så bra. Första galciv var bra jämfört med civilization 3 som fanns ute då, men GalCiv 2 är inte speciellt bra jämfört med Civ4. Tech-trädet i Galciv är så jäkla tråkigt och shipyard grejen är bara irriterande.
Bakåtsträvare där, det är tio år mellan spelen, förvisso har jag inte kört MOO2 så mycket men eftersom grafiken är en ganska stor grej idag så faller MOO2 redan där :booty:
http://baddaker-studios.net/macros/yikes.jpg
Bortse från grafiken och du ser att spelet har bra gameplay och tack vare att vapen med olika avstånd finns, så kan du designa dina flottor mer strategiskt än att alltid köra det nyaste.
I MOO2 kunde du tex ha en stor seg sak längst fram packad med en mängd defensiva system och minimalt med vapen som attraherar fiendens eld, medan din firepower är längre bak utom effektiv optimal räckvidd för fienden.
Små skepp med högt initiativ (som får röra sig först) med minimalt pansar/sköld men med det nyaste strålvapnet som kan manövrera och flanka etc. Ett annat skepp laddat med marines för bordning, black hole generators etc osv et al
Enorm mängd stridsstrategier där de olika vapensystemen hade olika räckvid.
Det som skulle vara trevligt att se (som jag sa tidigare), vore en MOO2 : 2007 Edition med ny grafik och nya effekter men med i princip samma spelsystem.
Mer tech också, men lättöverskådligt.
Jag har nog aldrig sett Kwonish så upprörd - han formligen rasar ju. :D
GAC2 är för grötigt! Jag älskar den här typen av spel i vanliga fall (scifi/rts/turnbased).. men ack ack, speciellt det absurt röriga tech-trädet gör att man tappar suget helt.. huäck!
The Draf
2006-03-23, 14:41
Håller med Kwon. Moo2 är nog tidernas bästa spel i sin genre. Får se om Space Empires 5 knäcker det. SE4 är bra nära iaf med multiplayer och alla mods som ger spelet ett otroligt replay value.
Galciv är inget dåligt spel. Men skade modellen och forskningsträdet är inte sådär jättebra. Det halv skumma ekonomi systemet är också lite märkligt tycker jag. Man kan gå plus i pengar trots att spendingrate är 100% samtidigt som det finns fabriker/labb inte går för 100% *screwy*
Själv är GC bara ett "hålla mig varm tills SE5 kommer" spel :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.