Visa fullständig version : En liten gåta.
CyberHamster
2006-03-22, 15:58
Läste tråden om vilken färg stugan hade och kom och tänka på den här gåtan.
En man gick ut från sin stuga och gick 500 meter åt söder sen vände han sig och gick 500 meter åt öst och så såg han en björn. Sen gick han 500 meter mot norr och så var han hemma och gick in och tog sen en kopp kaffe.
Vilken färg hade björnen?
CyberHamster
2006-03-22, 16:01
Dude du förstörde min gåta på 2 minuter.
Nu kan väl någon som inte kan gåtan sen innan förklara hur man kommer fram till att den är vit.
Har det någonting att göra med Pythagoras sats? :laugh:
Dude du förstörde min gåta på 2 minuter.
Nu kan väl någon som inte kan gåtan sen innan förklara hur man kommer fram till att den är vit.
Det var en isbjörn? Syd/nordpolen
kan han ha varit på nordpolen för att kompassen verkar inte funka?
därav isbjörnen?
Isbjörnar lever enbart på nordpolen, ej sydpolen.
Har det någonting att göra med Pythagoras sats? :laugh:
:confused: Är det kul? Skojar du eller tror du att det har med pythagoras sats att göra?
Jag har absolut ingen aning.
kan han ha varit på nordpolen för att kompassen verkar inte funka?
därav isbjörnen?
aaah nu fattar jag
Isbjörnar lever enbart på nordpolen, ej sydpolen.
Har du inte hört talas om Sydpols-isbjörnen? Den är jävligt vit.
*Bifogar bild*
jag fattar inte. snälla upplys mig. han gick ju bara 3 håll? eller var stugan 500 meter lång, som Ogge föreslog.
Men varför äter inte isbjörnen upp pingvinerna då ?
Varför är vi kompisar med Krampus?
Ibland gör man bara saker för att man är snäll.
jag fattar inte. snälla upplys mig. han gick ju bara 3 håll? eller var stugan 500 meter lång, som Ogge föreslog.
Gick söder från nordpolen, sedan öst, alltså pararellt med ekvatorlinjel, sen norr igen till där han började. Tänk dig 3D istället.
Pingviner är inte så gott, sen bor de andra sidan på jordklotet från isbjörnarna. :)
hans kompass funkar inte.
Gick söder från nordpolen, sedan öst, alltså pararellt med ekvatorlinjel, sen norr igen till där han började. Tänk dig 3D istället.
Ja, han hamnar ändå inte på samma ställe!
tänk dig jorden i 3d och inte i 2d ;)
Dumleman
2006-03-22, 16:26
Tänk dig jorden som en stor basketboll.
Kolla på en jordglob så fattar du.
hans kompass funkar inte.
Står inget att han har en kompass. Sen står det att han går åt tre distinkta håll. Det står inte sydväst, nordost eller nåt sånt, bara nors, syd öst. Detta översätts till x y z, alltså raka sträckor. Han hamnar ändå inte vid sin stuga.
tänk dig jorden i 3d och inte i 2d ;)
Det behövs väll inte. Norpolen är väll inte stor som ett knappnålshuvud, om huset ligger precis på dåvarande polen så borde kompassnålen spinna omkring lite hur som helst. Eller?
edit: aaahh, ingen kompass
Pingviner är inte så gott, sen bor de andra sidan på jordklotet från isbjörnarna. :)
Låt pingvinerna vara *grr27*
Jag snackar om x y z med utgångspunkten där han startade, inte jordens.
MasterChief
2006-03-22, 16:41
Jag snackar om x y z med utgångspunkten där han startade, inte jordens.
Men han bor ju på nordpolen! Går du 500 söderut och sedan österut så kan du går runt hela jorden och ändå vara bara 500 meter från nordpolen. Alltså 500 meter norrut.
Ponera att han gick söderut till ekvatorn...sen traskade österut...oavsett när han går norrut så behöver han gå exakt lika långt som han gick söderut.
Står inget att han har en kompass. Sen står det att han går åt tre distinkta håll. Det står inte sydväst, nordost eller nåt sånt, bara nors, syd öst. Detta översätts till x y z, alltså raka sträckor. Han hamnar ändå inte vid sin stuga.
Gjorde en liten illustration åt dig. Picasso typ. Tänk dig den i 3-d bara
Gjorde en liten illustration åt dig. Picasso typ. Tänk dig den i 3-d bara
Där satt den!
oh, det där gjorde min dag.
Här kommer en beskrivning till, 5D
Haha vilka talanger vi har här på kolo, både inom matematik och konst... :thumbup:
Haha vilka talanger vi har här på kolo, både inom matematik och konst... :thumbup:
och jense, inom drogbranschen!
Bronkitkorv
2006-03-22, 17:55
Dum gåta....lås tråden...
ROFL !!!! Satan vilken rolig tråd! :laugh: :laugh: :laugh:
:confused: Är det kul? Skojar du eller tror du att det har med pythagoras sats att göra?
Jag har absolut ingen aning.
Jag tänkte bara på att han var vit och sedan den andra gåtan:
-Vad är det som är vitt och kladdigt och ligger mitt i matteboken?" ;)
Jag tänkte bara på att han var vit och sedan den andra gåtan:
-Vad är det som är vitt och kladdigt och ligger mitt i matteboken?" ;)
inte helt säker på att jag vill veta svaret på den gåtan.. men varför i matteboken??
Ja det kan man ju fråga sig. Dock befinner det jag är ute efter sig i nästan alla matteböcker från årskurs sju och uppåt. *uppdate*
Lite jobbigt för gubben att den magnetiska nordpolen flyttar på sig hela tiden och dessutom verkar ligga mitt i havet.
The pole wanders daily in a roughly elliptical path around this average position, and may frequently be as much as 80 kilometers away from this position when the Earth's magnetic field is disturbed.
Lite mer långsiktig rörelse.
Lite jobbigt för gubben att den magnetiska nordpolen flyttar på sig hela tiden och dessutom verkar ligga mitt i havet.
Nordpolen och den magnetiska nordpolen är ju som sagt inte samma sak, men det är rätt ointressant för gåtan. Han hade ju ingen kompass och han bor inte på den magnetiska nordpolen.
För dig och de andra:
http://www.abc.net.au/science/morebigquestions/img/sphere.jpg
CyberHamster: Bra gåta! :thumbup:
Metal_boy_
2006-03-23, 02:54
Den kan inte fånga pingvinerna?
För dig och de andra:
http://www.abc.net.au/science/morebigquestions/img/sphere.jpg
CyberHamster: Bra gåta! :thumbup:
ja om han går till ekvatorn. men eftersom han bara går 500 meter och ifall man använder sig av räta vinklar som du har gjort så kommer han ju att hamna "under" den andra räta vinkeln, och den sträckan i sin tur kommer inte då att joina upp med utgångspunkten.
MasterChief
2006-03-23, 06:58
ja om han går till ekvatorn. men eftersom han bara går 500 meter och ifall man använder sig av räta vinklar som du har gjort så kommer han ju att hamna "under" den andra räta vinkeln, och den sträckan i sin tur kommer inte då att joina upp med utgångspunkten.
*rolleyes*
Sätt dig ner med en boll och rita lite streck nu.
http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/sphere.jpg
Vi snackar ju 500 meter, inte 500 kilometer. på en så liten sträcka är ju jordens välvning oväsentlig.
MasterChief
2006-03-23, 07:16
http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/sphere.jpg
Vi snackar ju 500 meter, inte 500 kilometer. på en så liten sträcka är ju jordens välvning oväsentlig.
Men du...om man ska gå ÖSTERUT så löper denna riktning parallellt med latituden. När han går 500 meter söderut och sedan svänger österut så tar han en väg som löper parallellt med ekvatorn (som också är en "latitud") och han har alltid exakt samma avstånd hem till sin ligga stuga oavsett om han knatar 1 mm eller 4700 ljusår längs latituden "österut".
Fan jag översatt det till "höger-vänster" i skallen... Jag borde inte ge mig in i såna här grejer eftersom jag har så dåligt lokalsinne att jag knappt hittar hem från tuben.
edgen_ÖSD
2006-03-23, 07:29
Haha jävla tråd!
Ok, bidrar med en ny åta då...
Det var fyra stycken båtar (en segelbåt, en mototbåt, en lyxkryssare och en fjärde båt) där alla hade exakt lika stort avstånd mellan sig. Vilken båt var den fjäde båten?
MasterChief
2006-03-23, 07:32
Haha jävla tråd!
Det var fyra stycken båtar (en segelbåt, en mototbåt, en lyxkryssare och en fjärde båt) där alla hade exakt lika stort avstånd mellan sig. Vilken båt var den fjäde båten?
Ubåt.
MasterChief
2006-03-23, 07:33
Fan jag översatt det till "höger-vänster" i skallen... Jag borde inte ge mig in i såna här grejer eftersom jag har så dåligt lokalsinne att jag knappt hittar hem från tuben.
*puh* Äntligen. :D
edgen_ÖSD
2006-03-23, 07:35
Ubåt.
Helvete
MasterChief
2006-03-23, 07:41
Helvete
Oroa dig inte...timoat kommer snart att hävda att det inte stämmer. *innocent*
edgen_ÖSD
2006-03-23, 07:57
Hehe
Tackar trådskaparen å de andra för dagens garv :laugh:
är det inte så att jorden är platt just på polerna? så teoretiskt borde det ju itne funka ändå
Stugan är målad i landets färger dvs blott rött och vitt.
CyberHamster
2006-03-23, 17:08
är det inte så att jorden är platt just på polerna? så teoretiskt borde det ju itne funka ändå
Men det spelar ingen roll eftersom man inte går i en rak linje. När man har gått 1 steg åt öster så måste man vrida lite på sig för att gå öster igen annars början man gå åt sydöst.
Utanför stugen sitter en Enuit och skalar en fisk, fisken är grön efter ett dopp i karamellfärg. Fisken är av märket Torsk och har en imponerande vikt av 19 kg - den mohikan denne har försökt odlafram men misslyckats fatalt.
Bakom den andra sidan ligger gårdagens tidning med ett bovlinklot på, lite rödmelerat till färgen.
Vad jag vill komma till vete fn men stugan är träfärgad, lite ljusgrå i tonen
Men jag däremot kommer att hävda att det itne stämmer :D
Eller jo, jag kom på nu att det kan det visst göra (tetreader)
Dissector
2006-03-24, 15:16
Haha jävla tråd!
eka? Vasaskeppet? Kon-Tiki? Varför stämmer bara U-båt?
MasterChief
2006-03-24, 15:24
eka? Vasaskeppet? Kon-Tiki? Varför stämmer bara U-båt?
Det går väl bra, så länge fanskapet inte flyter.
Dissector
2006-03-24, 15:32
Det går väl bra, så länge fanskapet inte flyter.
Kan det inte göra det då? avstånden mellan varje båt blir ju lika:
x-x-x-x (ovanifrån eller framifrån)
Eller är hela poängen att båtarna ska ha samma förhållande till alla andra båtar?
Så svaret är tänkt som en uppochnervänd pyramid?
MasterChief
2006-03-24, 15:40
Eller är hela poängen att båtarna ska ha samma förhållande till alla andra båtar?
Japp, antar det. Annars är det ju inte mycket till gåta.
Tråden och gåtan blev mkt roligare än vad jag först trodde! :)
Mera Mera!
Fina illustrationer åsse.
den fjärde båten? hallå det är ju den fjärde båten!
Tråden och gåtan blev mkt roligare än vad jag först trodde! :)
Mera Mera!
Fina illustrationer åsse.
sagt o gjort.. fast denna gåta var svårare att illustrera. tur att jag har felrårig erfarenhet av paint
grisbil3n
2006-03-24, 16:17
Den torde vara chackarandafärgad väl?
Daniiiel
2006-03-24, 18:12
sagt o gjort.. fast denna gåta var svårare att illustrera. tur att jag har felrårig erfarenhet av paint
denna kan ju inte stämma..ubåten har ju närmare till de andra båtarna alltså har inte alla lika långt avstånd mellan varandra. såvida inte ubåten är på det djupet så det blir lika långt.
*tittar på från ringside, väntar på rätt tillfälle..... som en tiger*
denna kan ju inte stämma..ubåten har ju närmare till de andra båtarna alltså har inte alla lika långt avstånd mellan varandra. såvida inte ubåten är på det djupet så det blir lika långt.
Det är ju det som jag illustrerat.. att den är på djupet så att alla hamnar lika långt från varandra. Tycker det framgår av min(a) figur
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.