handdator

Visa fullständig version : Har/hade du tjänat miljonen innan 30?

Yip_man
2006-03-21, 21:52
Har eller kommer du att tjäna ihop miljonen innan du blev/blir 30.
Nu räknar vi inte ägodelar osv utan faktiska pengar på banken. Alt "jag köpte min första nya ferrari när jag blev 30"

Kaboffastar
2006-03-21, 21:54
Pollalternativ "vet inte(än)" ?

Gurk-Burk
2006-03-21, 21:57
Får pengarna lov att vara i form av aktier/fonder, eller räknar endast ett fett bankkonto?

King Grub
2006-03-21, 21:58
Ja.

m1kael
2006-03-21, 22:00
Ska börja på min tredje nu, dom andra två gick åt fanders...

Olsson
2006-03-21, 22:03
Nej! för det första så kommer jag nog aldrig få ett så pass välbetalt jobb, och för det andra så hittar jag hela tiden en massa saker jag vill köpa när jag har pengar. Allt från pizzor till dyra kläder och cyklar. Och skulle jag nu ha ett välbetalt jobb så kan vi inkludera dyra bilar och hus i den meningen oxå. Så nej jag kommer aldrig att ha nån en mille på banken.

Lallle
2006-03-21, 22:05
Röstade optimistiskt.

Diana
2006-03-21, 22:09
Nej, när(OM :D ) mina besparingar ens börjar komma i närheten av dom summorna skulle tankar som "varför låta SÅ mkt pengar ligga och ruttna på banken när du kan vara död imorron???" rätt snabbt födas... :D
annat är det iofs om man sparar till nåt trevligt ex hus

Tolkia
Det beror på hur man ser på saken. Jag går på anslag från en fond som täcker min lön i fyra år plus en del overheadkostnader och drift, och det anslogs ju som en klumpsumma (även om jag/vi inte fick det som en klump, utan får det utportionerat varje månad) så man KAN säga att jag hade tjänat över miljonen innan 30 (var 28 då vi fick ansökan beviljad). Men det är ju brutto, och "driften" är ju till experimentmaterial och sånt, inte till sånt som kan hålla min person rullande (typ kexchoklad ...). :D

keffat_liv
utan problem.

läste fel. Men jag KOMMER utan problem:)

Hardcore_pb
2006-03-21, 22:14
ja det tror jag nog, jag ser framtiden som ganska ljus trots en stel arbetsmarknad. Med kreativitet går mycket att ordna själv.

/Hardc...

tossefar
2006-03-21, 22:23
bah jag läste ju 30 miljoner innan 30.

Nu var det ju inte lika mycket till utmaning.

n1tro
2006-03-21, 22:25
inte en chans är 18 nu men ser inget som kan få mig o tjäna en mille innan jag är 30 år... baraj ag klarar mig så ere okej

Krokodil
2006-03-21, 22:27
Jag var faktiskt 31.

grisbil3n
2006-03-21, 22:29
Inte en jävla chans, eller jo men jag kommer inte att ha tjänat dom själv i sådana fall.

sp33dy
2006-03-21, 22:39
innan 20

Papi
2006-03-21, 23:06
Nej, om jag inte sätter en jävla fart nu...

Intressantare är väl hur ni tjänade era pengar? Nån som vill berätta? :)

Tolkia
2006-03-21, 23:11
Nej, om jag inte sätter en jävla fart nu...

Intressantare är väl hur ni tjänade era pengar? Nån som vill berätta? :)
Som sagt; jag fick dem. :D Dock betalar jag med mitt liv, så de var väl inte HELT gratis.

Bengan
2006-03-21, 23:19
Betalar skatt så sanolikheten är inte så stor. har doch några år på mig

Jtor
2006-03-21, 23:44
Som sagt; jag fick dem. :D Dock betalar jag med mitt liv, så de var väl inte HELT gratis.

E du död?!?!?!

Fingal Olsson?

Slartibartfast
2006-03-21, 23:51
Inte en chans. Kommer aldrig att ha så mycket pengar.

Tolkia
2006-03-21, 23:53
E du död?!?!?!
Fingal Olsson?
Nä. Men livegen (pengarna var ett anslag som täckte fyra års doktorandlön). :D

Pingu
2006-03-21, 23:56
Kommer aldrig att tjäna ihop en mille på banken, har dock en snuskigt rik släkt så det kan hända att det blir nått arv

Coldsmith
2006-03-21, 23:58
Ja då är ju frågan hur man ska räkna det. Räknas fonder och liknande? Att ha en miljon på banken är oansvarigt ju :).

Lodiz2
2006-03-22, 00:14
jag kommer köpa fastighet möjligt att jag betalt 1 mille på den vid 30 men inte har jag det kontant ,

varför skulle man ha en mille ligga på banken om man inte var multimiljonär ?

Yes
2006-03-22, 00:57
Jag har inte räknat exakt men runt en miljon har jag nog tjänat ihop totalt. Synd bara att drygt 70% blivit stulna och jag har levt upp resten... *rolleyes*

Cypher
2006-03-22, 01:07
Drömma kan jag alltid göra.

Zlin
2006-03-22, 01:09
Ja.

Som någon sa; Hur?

Jag har 10 år kvar till 30, men jag tror faktiskt att jag kommer ha en miljon i kapital innan dess.

Coldsmith
2006-03-22, 02:22
Som någon sa; Hur?

Jag har 10 år kvar till 30, men jag tror faktiskt att jag kommer ha en miljon i kapital innan dess.

Vad får dig att tro det? Nyfiken.

Metal_boy_
2006-03-22, 02:26
Jag gör av med flera miljoner varje kväll, så en liten hacka har man väl skrapat ihop.

JJ
2006-03-22, 07:46
Om jag inte får räkna med min dåvarande lägenhet så nej. Men egentligen ja. Vem fan har en mille på banken, borde vara straffbart.

Krokodil
2006-03-22, 07:49
Om jag inte får räkna med min dåvarande lägenhet så nej. Men egentligen ja. Vem fan har en mille på banken, borde vara straffbart.Det har jag haft, visserligen inte speciellt länge men det var jävligt skönt att ta kontobesked i bankomaten. :D

JJ
2006-03-22, 07:55
Det har jag haft, visserligen inte speciellt länge men det var jävligt skönt att ta kontobesked i bankomaten. :D

Haha, ja, det förstår jag. Jag har iofs haft 3 mille på mitt konto över en helg, men banken tyckte nog att de tillhörde dem snarare än mig.

Pingu
2006-03-22, 09:52
Jag gör av med flera miljoner varje kväll, så en liten hacka har man väl skrapat ihop.

Jag lider med dig :laugh:

Honn
2006-03-22, 10:07
Få se nu. 11 månder kvar och en månadslön på runt 18. Inte så troligt faktiskt.

mathor
2006-03-22, 10:21
Japp.

Grahn
2006-03-22, 10:26
Förvånansvärt många som hävdar att de haft en mille i likvida medel innan 30 med tanke på att senast jag hörde så hade genomsnittsvensken inte ens en halv årslön på banken normalt sett.

D Andersson
2006-03-22, 10:26
Jo det har jag, men först var det Bo Ringholm och sedan Pär Nuder som sammanlagt lade beslag på ca 650 000 kr av min första miljon.

King Grub
2006-03-22, 10:32
Förvånansvärt många som hävdar att de haft en mille i likvida medel innan 30 med tanke på att senast jag hörde så hade genomsnittsvensken inte ens en halv årslön på banken normalt sett.

Många som röstat är nog inte 30 än, utan röstar överdrivet optimistiskt på att dom kommer att ha det.

Baan
2006-03-22, 10:36
får säga nej, mycket tveksamt, i så fall ska jag fetlyckas inom IT sen, vilket inte är särskilt troligt då jag är lat.

Tolkia
2006-03-22, 10:36
Jag hade fyra årslöner på banken, som sagt ... men när man delat upp det på de fyra åren och dragit ifrån KPA, drift och sånt så ser det inte fullt så tjusigt ut. :D

Papi
2006-03-22, 10:40
Vilket område forskar du inom, Tolkia?

Zlin
2006-03-22, 10:41
Vad får dig att tro det? Nyfiken.

Förhoppningsvis genom fastighetsaffärer i kombination med aktier/fonder.

Tolkia
2006-03-22, 10:44
Vilket område forskar du inom, Tolkia?
Hemlis. :D Men det innehåller typ lite teknik, lite fysiologi (För tillfället mest neurofysiologi, någon som har ett bra tips på hur man lär sig allt om nervsystemet?m Snabbt helst ...) och lite beteendevetenskap/psykologi. Tvärvetenskapligt värre. :D

Speedy
2006-03-22, 11:04
kan inte tänka mig att jag kan ha så mycket pengar någongång! kan liksom inte se vart de skulle komma ifrån....då måste jag ju ha ett jobb där jag tjänar iaf runt 50-60 i månaden och lever som jag gör nu när jag är student..då kanske det går men att få det jobbet innan 30: NEJ skulle inte tro det..få det någonsin: tveksamt...

elan
2006-03-22, 11:17
Jag har två år och två månader kvar innan jag fyller 30. Innan jag fick mitt jobb i januari så låg jag på plus/minus noll på mitt konto (snarare en massa minus om man ska räkna dit studielånen). Mina chanser att komma upp i en miljon i likvida medel innan jag fyller 30 ser jag som ganska små. Visserligen är jag rätt snål och lever inget lyxliv men det skulle nog krävas en sjukt fet löneförhöjning, en lottovinst eller att jag blir en hejjare på aktieaffärer för att det skulle gå vägen. Tror inte att min släkt är särskilt rik och den enda som verkar vara på väg att trilla av pinn är mormor så något arv kan jag inte heller hoppas på.

Men jag är glad ändå. Har levt större delen av mitt liv som student eller arbetslös så jag tycker att jag är jätterik nu när jag har över 20 000 på banken. :D

Arnesson
2006-03-22, 11:25
Folk som sitter på bostadsrätter/fastigheter utan lån lär ju kunna räkna med att de har pengarna, t ex en lgh i Sthlm är ju inte svårsåld direkt =)

Jag tror inte jag kommer ha pengarna när jag är 30, men vem vet =)

Metal_boy_
2006-03-22, 11:30
Jag lider med dig :laugh:

Tack :)

:laugh:

Slartibartfast
2006-03-22, 11:35
Vad gör man egentligen med mycket pengar på banken?

Grahn
Folk som sitter på bostadsrätter/fastigheter utan lån lär ju kunna räkna med att de har pengarna, t ex en lgh i Sthlm är ju inte svårsåld direkt =)

Jag tror inte jag kommer ha pengarna när jag är 30, men vem vet =)

Har eller kommer du att tjäna ihop miljonen innan du blev/blir 30.
Nu räknar vi inte ägodelar osv utan faktiska pengar på banken. Alt "jag köpte min första nya ferrari när jag blev 30"

För att ha tjänat ihop till en bostadsrätt i miljonklassen utan att ha lån så torde du ju ha tjänat miljonen. Räknas som inte om man fick den av pappa.... :D

Grahn
Vad gör man egentligen med mycket pengar på banken?

Så lite som möjligt? :D

Slartibartfast
2006-03-22, 11:38
Så lite som möjligt? :D

Jag tror ingen ändå tjänar så mycket pengar att de inte måste abeta fulltid ändå.

Jag vet att jag ändå måste jobba fulltid och lite extra pengar är ju trevligt, så man kan resa och så, men väldigt mycket pengar ser jag ingen större nytta med.

Officer
2006-03-22, 11:39
men väldigt mycket pengar ser jag ingen större nytta med.

Du borde veta..
Porr... väldigt mycket porr...

Slartibartfast
2006-03-22, 11:40
Du borde veta..
Porr... väldigt mycket porr...

Skulle aldrig betala för porr. Jag slaknar om det kostar.

Jense
2006-03-22, 11:40
Nä jag är knegare

Jense
2006-03-22, 11:44
ah just det, har ju en lägenhet utan lån. en trea på 89kvm i en av malmös dyrare delar. den överstiger 1 miljon.

Officer
2006-03-22, 11:47
Skulle aldrig betala för porr. Jag slaknar om det kostar.

Även the real deal? Nå? Har du tänkt över det? Cyntherea kostar inte så mkt..

Grahn
2006-03-22, 11:47
Jag tror ingen ändå tjänar så mycket pengar att de inte måste abeta fulltid ändå.

Jag vet att jag ändå måste jobba fulltid och lite extra pengar är ju trevligt, så man kan resa och så, men väldigt mycket pengar ser jag ingen större nytta med.

Finns väl ett gäng som är ekonomiskt oberoende så att de inte behöver jobba alls....

Mycket pengar är trevligt, frågan är ju vad man vill offra för att få tag på dem. I slutändan vet jag inte om det är värt det.

aitamaa
2006-03-22, 11:49
knappast.. såvitt jag inte gör en tony montana :D

Jense
2006-03-22, 11:51
knappast.. såvitt jag inte gör en tony montana :D

blir skjuten?

The_RobRoy
2006-03-22, 11:52
Röstade på "ja", men det är mer ett mål än ett faktum, långt där ifrån nu, inne på 3e året av civilingenjörsutbildningen och snart fyller jag 23. Uppskattningsvis (om allt går bra) får jag ett schyst jobb när jag precis fyllt 25.

5 år på mig att tjäna in miljonen, kan bli riktigt tufft, men jag kan vara sparsam och om börsen då är i en hyffsat kraftig uppgångsperiod så är det möjligt, men inte troligt, borde röstat nej :P

Grahn
2006-03-22, 11:53
blir skjuten?

ja lik förräntar sig väl ganska kraftigt? Nejfan de förruttnar glöm det...

Slartibartfast
2006-03-22, 11:54
Finns väl ett gäng som är ekonomiskt oberoende så att de inte behöver jobba alls....

Mycket pengar är trevligt, frågan är ju vad man vill offra för att få tag på dem. I slutändan vet jag inte om det är värt det.

Visst kan man jobba 15 timmar om dan i tio år och vara miljonär innan man är 30 och sen ta det lungt resten av liven, men nej som du säger, det är inte värt det.

Jense
2006-03-22, 11:54
Röstade på "ja", men det är mer ett mål än ett faktum, långt där ifrån nu, inne på 3e året av civilingenjörsutbildningen och snart fyller jag 23. Uppskattningsvis (om allt går bra) får jag ett schyst jobb när jag precis fyllt 25.

5 år på mig att tjäna in miljonen, kan bli riktigt tufft, men jag kan vara sparsam och om börsen då är i en hyffsat kraftig uppgångsperiod så är det möjligt, men inte troligt, borde röstat nej :P

har en vän som är utbildad civ ingenjör. han har inte fått jobb som det än utan knegar på min arbetsplats för väldigt dålig lön. trots att han söker och är på intervju flera gånger i månaden

Arnesson
2006-03-22, 11:56
För att ha tjänat ihop till en bostadsrätt i miljonklassen utan att ha lån så torde du ju ha tjänat miljonen. Räknas som inte om man fick den av pappa.... :D

Jag har en snäll pappa :D

Undrar varför han inte batalde min lägenhet? ;)

Grahn
2006-03-22, 11:58
Undrar varför han inte batalde min lägenhet? ;)

Du är uppenbarligen en dålig son, skämmes! :D

Grahn
2006-03-22, 11:59
Visst kan man jobba 15 timmar om dan i tio år och vara miljonär innan man är 30 och sen ta det lungt resten av liven, men nej som du säger, det är inte värt det.

Som historien om fiskaren som latade sig som skrevs här på Kolo för en herrans massa tid sedan. Alltid tyckt den var klockren.

Papi
2006-03-22, 12:09
Hemlis. :D Men det innehåller typ lite teknik, lite fysiologi (För tillfället mest neurofysiologi, någon som har ett bra tips på hur man lär sig allt om nervsystemet?m Snabbt helst ...) och lite beteendevetenskap/psykologi. Tvärvetenskapligt värre. :D
Hehe, teknik, neurofysiologi, psykologi...försöker du skapa en cyborg? :D

Grahn
2006-03-22, 12:11
Hehe, teknik, neurofysiologi, psykologi...försöker du skapa en cyborg? :D

Du vet väl att alla på kolozzeum avgudar Arnold, en terminator!

(fast terminatorn är en android inte en cyborg, cp film makare!)

Dipshit
2006-03-22, 12:14
ah just det, har ju en lägenhet utan lån. en trea på 89kvm i en av malmös dyrare delar. den överstiger 1 miljon.
hur hände detta?
köpt billigt, betalat av, arv, gåva?
inte tråkigt iaf!

Action
2006-03-22, 12:25
Jag gillar att spendera mina intjänade pengar.. så nej.. så mycket cash har jag inte på banken. Men nästan då jag nyligen sålde en lägenhet. :)

Jense
2006-03-22, 12:33
hur hände detta?
köpt billigt, betalat av, arv, gåva?
inte tråkigt iaf!

köpte av ett fyllo för 80k, renoverade och förädlade

The_RobRoy
2006-03-22, 12:34
har en vän som är utbildad civ ingenjör. han har inte fått jobb som det än utan knegar på min arbetsplats för väldigt dålig lön. trots att han söker och är på intervju flera gånger i månaden

Tråkigt, får hoppas det inte blir så för mig.

Slartibartfast
2006-03-22, 12:38
köpte av ett fyllo för 80k, renoverade och förädlade

Fan, det borde finnas fler fyllon.

Jense
2006-03-22, 12:38

verkligen. han är tydligen en av de sista som inte fått bra jobb, tråkigt och jag förstår verkligen inte varför då han inte är udda på något sätt

Action
2006-03-22, 12:40

Se till att bli en toppstudent. Aktivera dig gärna vid sidan om skolan med att sitta med i någon styrelse, jobba även på somrarna om du har tillfälle med uppgifter som går att använda i CV:t. Va noga när du väljer ditt examensarbete och jobba gärna extra som lärarassistent för de lägre årskurserna... Bara några enkla knep till att göra ditt CV mer intressant när det blir dags att söka jobb.

Extra kurser kan också vara ett plus om det är relevant för jobbet du söker.

Yes
2006-03-22, 12:45
Om man behöver offra något för att nå dit är man en dålig affärsman, och sådana har i regel svårt att skaffa sig mycket pengar. :D

Att offra innebär att överge sånt som är av större värde, så det är ju ingen vidare god idé. Jag tror inte det bästa med vara rik är alla pengarna, utan det är vägen dit.

kkk
2006-03-22, 12:45
Ska ha millen innan 20 (19 nu). När jag är 25 ska jag ha så mkt att jag kan leva på avkastningen..

Grahn
2006-03-22, 12:50
Om man behöver offra något för att nå dit är man en dålig affärsman, och sådana har i regel svårt att skaffa sig mycket pengar. :D

Att offra innebär att överge sånt som är av större värde, så det är ju ingen vidare god idé. Jag tror inte det bästa med vara rik är alla pengarna, utan det är vägen dit.

Så man offrar inte tex fritid?
Märkligt, tror du och din ordbok kan behöva återförenas och spendera lite tid tillsammans.

Action
2006-03-22, 12:53
Märkligt, tror du och din ordbok kan behöva återförenas och spendera lite tid tillsammans.

Jag är nog med på vad Yes menar.. De som är affärsmän och entreprenörer ut i fingerspetsarna tycker nog inte att de offrat något... Jobbet är i stort sätt samma sak som hobby och fritid.

Yes
2006-03-22, 12:56
Nej, man investerar fritid. Fast det är kanske inte vad man skulle säga i dagligt tal.

Jag kunde inte stå ut med ordbokens fel och brister så hon åkte ut för länge sedan. ;)

Grahn
2006-03-22, 12:59
Jag är nog med på vad Yes menar.. De som är affärsmän och entreprenörer ut i fingerspetsarna tycker nog inte att de offrat något... Jobbet är i stort sätt samma sak som hobby och fritid.

Givetvis finns de sånna som funkar så, en åsikt är sällan allmängiltig.
Betydelsen av ordet offra är dock det. ;)

Grahn
2006-03-22, 13:00
Nej, man investerar fritid. Fast det är kanske inte vad man skulle säga i dagligt tal.

Jag kunde inte stå ut med ordbokens fel och brister så hon åkte ut för länge sedan. ;)

Tja man gör sina val och i slutändan hoppas man att vara nöjd när man dör. :)
Eller som det sägs, var och en blir salig på sitt vis.

Action
2006-03-22, 13:02
Givetvis finns de sånna som funkar så, en åsikt är sällan allmängiltig.
Betydelsen av ordet offra är dock det. ;)

Sant..

Själv skulle jag aldrig offra min fritid för karriär.. Kortare stunder, ja, men inte i det långa loppet.

The_RobRoy
2006-03-22, 13:06
Se till att bli en toppstudent. Aktivera dig gärna vid sidan om skolan med att sitta med i någon styrelse, jobba även på somrarna om du har tillfälle med uppgifter som går att använda i CV:t. Va noga när du väljer ditt examensarbete och jobba gärna extra som lärarassistent för de lägre årskurserna... Bara några enkla knep till att göra ditt CV mer intressant när det blir dags att söka jobb.

Inte det lättaste på Y-linjen, för det första finns det många som är sjukt begåvande, sen finns det dom som är maniskt seriösa med pluggandet, jag är ingetdera (även om jag anser mig vara smart inom många områden, dock är jag aningens för lat).

Har varit klassrepresentant i 2 år, tröttnade dock nu. Funderar skarpt på att vara grunk (motsvarigheten till proppen, som det säkert hette när du läste, men denna är utökad, eftersom ungdomar är kassa nu för tiden ;) ) lärare nästa år.

Läser förövrigt tillämpad matematik som inriktning, inte riktigt lättaste inriktningen att gå ut med toppbetyg :)

Niclaaas
2006-03-22, 13:07
Som historien om fiskaren som latade sig som skrevs här på Kolo för en herrans massa tid sedan. Alltid tyckt den var klockren.

är det den här?

"Den nöjda fiskaren.

En fiskare hade avslutat sitt arbete för dagen och satt intill sin båt på stranden. En rik affärsman passerade och upprördes över att se fiskaren lata sig på stranden och titta på solnedgången.

- Varför är du inte ute och fiskar, frågade affärsmannen.

- Därför att jag har fångat tillräckligt med fisk idag. Nu sitter jag här och tar det lugnt och njuter av eftermiddagssolen, svarade fiskaren.

- Varför fångar du inte mer fisk när du har tid över, sa affärsmannen.

- Vad skulle jag göra med den fisken, undrade fiskaren.

- Du kan sälja den och tjäna mer pengar, blev svaret. Med pengarna kan du köpa en motor till din båt. Sedan kan du åka längre ut på havet och fiska på djupare vatten, fånga mer fisk och köpa nylonnät. Det kan ge dig ännu mer fisk och ännu mer pengar. Snart kommer du att ha tillräckligt med pengar för att köpa en båt till. Sen kan du bygga upp en hel fiskeflotta, sälja den och tjäna massor med pengar.

- Vad ska jag göra sen, frågade fiskaren.

- Sen kan du varva ner, ta det lugnt och njuta av livet, sa affärsmannen.

- Det är ju precis vad jag gör."

Baan
2006-03-22, 13:09

det utbildas för många civilingenjörer, sen har en civing ett bäst före datum; har du inte jobbat ett antal år, eller säg att du blir arbetslös när du är rätt gammal, så har ditt bäst före datum egentligen gått ut. visst grunderna sitter kvar men utbildningarna förändras, och man ses inte som up-to-date längre. därför är det egentligen skitviktigt få jobb fort efter avslutad utbildning (om man inte ska plugga vidare), och helst inte gå arbetslös längre perioder.

hade två killar på min fd arbetsplats som jobbade på ericssons produktion, dvs vanligt fabriksjobb, båda var elektroingenjörer och båda kunde inte hitta något jobb förutom fabriksjobbet. nu snackar vi inte om två invandrare, utan om två svenska killar som båda är relativt unga och fortfarande "fräscha" när det gäller utbildningen.

Niclaaas
2006-03-22, 13:09
för att svara på frågan: nej, det tror jag knappast. tror knappast att en tredjedel av alla på kolo kommer att ha gjort det heller ;)

Action
2006-03-22, 13:11
Inte det lättaste på Y-linjen, för det första finns det många som är sjukt begåvande, sen finns det dom som är maniskt seriösa med pluggandet, jag är ingetdera (även om jag anser mig vara smart inom många områden, dock är jag aningens för lat).

Har varit klassrepresentant i 2 år, tröttnade dock nu. Funderar skarpt på att vara grunk (motsvarigheten till proppen, som det säkert hette när du läste, men denna är utökad, eftersom ungdomar är kassa nu för tiden ;) ) lärare nästa år.

Läser förövrigt tillämpad matematik som inriktning, inte riktigt lättaste inriktningen att gå ut med toppbetyg :)

Betygen är inte det viktigaste i sammanhanget så länge du tar dig igenom hela utbildningen. Då är det viktigare med annat engagemang, det är iaf mina erfarenheter.

Baan
2006-03-22, 13:12
Betygen är inte det viktigaste i sammanhanget så länge du tar dig igenom hela utbildningen. Då är det viktigare med annat engagemang, det är iaf mina erfarenheter.

kontakter, kontakter och kontakter?

Grahn
2006-03-22, 13:12
är det den här?

Jepp! :thumbup:

The_RobRoy
2006-03-22, 13:14

Jo det kan jag tänka mig.

Får se hur det går för mig, sattsar på finansbranschen, blir intressant, tror inte dom är så vana att anställa tekniska fysiker

Yes
2006-03-22, 13:15
Betydelsen av ordet offra är dock det[allmängiltig]. ;)
Japp, därför är det så fint att du implicerade samma betydelse som jag använde, när du skrev "i slutändan vet jag inte om det är värt det"(angående vad man behöver offra för att skaffa sig mycket pengar). Vi är alltså egentligen helt överens, bara att du inte förstått det än. :booty:

1-0 till mig och matchen är över. :D

Action
2006-03-22, 13:16
kontakter, kontakter och kontakter?

De är framförallt mycket viktiga, de flesta jobb går genom kontakter och rekommendationer. Jag fick mitt första arbete genom att jag blev rekommenderad till ett företag av min dåvarande handledare på universitetet. En professor inom det området jag pluggade. Så den kontakten medförde att jag hade jobb innan studierna var klara, även det under ganska så tuffa år.

Cilia
2006-03-22, 13:22
De är framförallt mycket viktiga, de flesta jobb går genom kontakter och rekommendationer. Jag fick mitt första arbete genom att jag blev rekommenderad till ett företag av min dåvarande handledare på universitetet. En professor inom det området jag pluggade. Så den kontakten medförde att jag hade jobb innan studierna var klara, även det under ganska så tuffa år.
sant!
jag kan ibland (ganska ofta) undra var jag skulle ha varit om jag hade "valt" min väg själv genom att söka jobb istället för att tagit dom jobben som jag har fått förfrågan om.

Men man ska inte underksatta kontakter och man ska tänka på det hela tiden. Framförallt att man aldrig vet var man kommer att träffa den personen nästa gång. Någon som är på en position en dag kan sitta på en position nästa dag som kan stjälpa dig om du har otur. Därför är det viktigt att alltid vara korrekt och trevlig (även för att omgivningen ska må bra men även i egoistiskt syfte om man nu inte tycker det första är gott nog).

Jense
2006-03-22, 14:45
det utbildas för många civilingenjörer, sen har en civing ett bäst före datum; har du inte jobbat ett antal år, eller säg att du blir arbetslös när du är rätt gammal, så har ditt bäst före datum egentligen gått ut. visst grunderna sitter kvar men utbildningarna förändras, och man ses inte som up-to-date längre. därför är det egentligen skitviktigt få jobb fort efter avslutad utbildning (om man inte ska plugga vidare), och helst inte gå arbetslös längre perioder.

hade två killar på min fd arbetsplats som jobbade på ericssons produktion, dvs vanligt fabriksjobb, båda var elektroingenjörer och båda kunde inte hitta något jobb förutom fabriksjobbet. nu snackar vi inte om två invandrare, utan om två svenska killar som båda är relativt unga och fortfarande "fräscha" när det gäller utbildningen.

jao precis.. men företagen som anställer civ. ingengörer kräver också att där finns en viss erfarenhet inom angivna område, just därför kan det va ett helvete för en färsking utan kontakter att göra ett riktigt gott intryck på första intevjun. synd, tycker jag.

återigen.. jävla 40talister!

Yankeee
2006-03-22, 17:40
Kommer förmodligen aldrig att ha en miljon på banken.

mangemani
2006-03-22, 17:44
hmm,1 mille,nja,det tror jag ej,men jag har mycket värdefulla saker som lätt kan få min ekonomi att stiga upp i dom summorna (tom mer) om jag skulle få för mej att sälja.men som det ser ut nu,nej.

Bronkitkorv
2006-03-22, 17:49
Självklart, till och med 8 mille på banken såklart...

stefannn
2006-03-22, 17:59
seriöst vem faan har 1 miljon sittandes på banken .. så korkad är man väl inte...
eller gäller frågan för om man har omsatt 1 miljon??eller har fastighet (tex för värde av 1 miljon)
på banken har jag ingen miljon.. omsatt 1 miljon när jag är 30 lär jag ha
värde av 1 iljon i fastigheter .. ja..

Herkulez
2006-03-22, 18:40
rättelse, din MAMMA HAR :thefinger

Metal_boy_
2006-03-22, 18:46
Kommer förmodligen aldrig att ha en miljon på banken.

Jävla sousse.

Mellen
2006-03-22, 18:49

Jag är ett levande bevis på att det du skriver INTE är nödvändigt för att få jobb. Jag var absolut ingen toppstudent. Jag engagerade mig inte utanför skolan för jag brinner verkligen inte för ideelt arbete.

Däremot pluggade jag ett år utomlands och valde exjobb med omsorg för att få in en fot inom några närliggande branscher.
Jag fick jobb på ett stort känt företag direkt efter examen.
Man ska inte göra saker för att det ser bra ut på CV:t, man ska göra det man vill och känner för. Man kan inte låtsas att man är någon som man inte är...

Fettecke
2006-03-22, 18:51
Ja, det kommer jag.... ser positivt ut än så länge iaf...

Mellen
2006-03-22, 18:53
Åh, så glömde jag svara på det relevanta i tråden.

Teoretiskt kommer jag tjäna ihop en miljon. Men ganska mycket kommer försvinna som skatt och sen är det inte gratis att leva heller.

Metal_boy_
2006-03-22, 18:55
Jag gillar att spendera mina intjänade pengar.. så nej.. så mycket cash har jag inte på banken. Men nästan då jag nyligen sålde en lägenhet. :)

OMG! Du har gjort henne på smällen!!? Nu måste du köpa villa och grejer!

christian
2006-03-22, 19:02
seriöst vem faan har 1 miljon sittandes på banken .. så korkad är man väl inte...
eller gäller frågan för om man har omsatt 1 miljon??eller har fastighet (tex för värde av 1 miljon)
på banken har jag ingen miljon.. omsatt 1 miljon när jag är 30 lär jag ha
värde av 1 iljon i fastigheter .. ja..

Omsatt är ju en barnlek? Räcker ju med en dassig lön så gör du det på 5 år.

Jag har 2 år till på mig, och en bit kvar så jag kommer inte hinna som det ser ut nu. Men jag är lika glad för det. :)

fonzie
2006-03-22, 19:09
haha...!

The_RobRoy
2006-03-22, 19:22
Jag är ett levande bevis på att det du skriver INTE är nödvändigt för att få jobb. Jag var absolut ingen toppstudent. Jag engagerade mig inte utanför skolan för jag brinner verkligen inte för ideelt arbete.

Däremot pluggade jag ett år utomlands och valde exjobb med omsorg för att få in en fot inom några närliggande branscher.
Man ska inte göra saker för att det ser bra ut på CV:t, man ska göra det man vill och känner för. Man kan inte låtsas att man är någon som man inte är...

Men du är ju säkert tjej, eller hur? Civiling tjejer är väl jäkligt eftertraktade?

Action
2006-03-22, 19:25

Du skriver ju dock att du pluggade utomlands i 1 år och valde examensarbete med omsorg.. Det sista va något jag nämnde i mitt inlägg som en del.

Jag menade inte att man måste göra alla de saker jag skrev upp, utan se det som exempel på sånt som ses som positivt vid en första anblick av ett CV som gäller en nyutexaminerad.

bubbe
2006-03-22, 19:39
Verkar vara många drömmare här iaf, vilket är positivt.

Men jag som är realist inser ju ganska snabbt att man blir nog tyvärr tvungen att kapa en mycket stor del av den procenten som har röstat ja.

Om man genom vanligt jobb tjänar dom pengarna så är man mycket framgångsrik samt en hel del snålhet inblandat. låt säja man är färdig utbildad och hittar ett bra jobb direkt efter studierna, ålder kanske 22? då har man 8 år på sig, under 8 år ska man spara 125000:- per år eller 10410 per mån och detta är alltså vad man ständigt ska putta in i sin sparkasse (iofs kan man ju ha tur med rätt investeringar, men om man räknar i undanstoppade pengar). Har man en lön på 35000:- vilket är en mycket bra lön och säkerligen mycket svår att nå som nyexaminerad men då får man ca 20000:- efter skatt. Då har man 9600 är lägga på hyra, mat, bil, försäkringar, nöjen, resor ev bekantskaper osv. Jag säjer att det inte håller. Har jobbarkompisar som ligger i paritet med min lön men som är ungkarlar med exeptionellt låga kostnader och inte ens dom sparar mer än någon/några tusen i mån.

The_RobRoy
2006-03-22, 20:10
Verkar vara många drömmare här iaf, vilket är positivt.

Men jag som är realist inser ju ganska snabbt att man blir nog tyvärr tvungen att kapa en mycket stor del av den procenten som har röstat ja.

Om man genom vanligt jobb tjänar dom pengarna så är man mycket framgångsrik samt en hel del snålhet inblandat. låt säja man är färdig utbildad och hittar ett bra jobb direkt efter studierna, ålder kanske 22? då har man 8 år på sig, under 8 år ska man spara 125000:- per år eller 10410 per mån och detta är alltså vad man ständigt ska putta in i sin sparkasse (iofs kan man ju ha tur med rätt investeringar, men om man räknar i undanstoppade pengar). Har man en lön på 35000:- vilket är en mycket bra lön och säkerligen mycket svår att nå som nyexaminerad men då får man ca 20000:- efter skatt. Då har man 9600 är lägga på hyra, mat, bil, försäkringar, nöjen, resor ev bekantskaper osv. Jag säjer att det inte håller. Har jobbarkompisar som ligger i paritet med min lön men som är ungkarlar med exeptionellt låga kostnader och inte ens dom sparar mer än någon/några tusen i mån.

Du har nog rätt bubbe, men en civilingenjör som är duktig och får ett ordentligt bra jobb, kombinerat med en börsutveckling på kanske 70-80% (vilket inte alls är orimligt) på 6-7 år, så går det ju, om man lever snålt somsagt.

lillnisse
2006-03-22, 20:19
Är du inte utbildad civ-ingenjör redan idag kan du ju glömma miljonen på en gång, så tillvida att du inte flyttar långt, långt, långt norrut. Redan extrem kamp om platser samt att antalet nyutbildade civ-ingenjörer växer som aldrig förr, år ut och år in. No future... tyvärr

hum
2006-03-23, 10:08
Har hittills under min (om än korta) arbetskarriär sparat undan runt 3kkr, så nej jag tror inte det. *rolleyes*

Jag gillar att spendera..