Logga in

Visa fullständig version : Creative Zen Portable Media Center

DjaN
2006-03-21, 21:11
Creative Zen Portable Media Center 20 GB

Någon som har vet något om denna mediaspelare? Funderar på att köpa den, och kostar endast 2000 kr. Låter som ett bra pris enligt mig. Men är den bra?

mvh Johan

Baan
2006-03-21, 21:29
har en äldre hårddiskbaserad mp3-spelare (ca två år och då var modellen inte jätteny) från creative, det jag kan klaga på är den inte lämpar sig för masslagring samt att usb 2.0 funkade inte även efter uppdateringar (testat på lite olika datorer). har för mig att diana här på forumet klagade på taskig ljudkvalitet, men det tror jag mer är lurarna än spealren, tror det är ganska likställt där.

tycker själv inte en hårddiskbaserade spelare är nödvändig, jag tänkte 40 gb, omg, men hur mycket använder jag, tja inte ens fjärdedel. visst kan det vara kul att ha alla skivor från en grupp på mp3-spelaren men wtf, man kan lika gärna ta låtarna man tänker lyssna på istället. i dagsläget skulle jag hellre köpa en flashspelare, säg 1gb, mer behöver man inte.

tänk också på att dom här hårddiskbaserade spelarna är hyfsat stora och inte särskilt smidiga som en flashspelare, men visst går det ha i ficken eller liknande, fast inte alls rekommenderat att man typ tränar med en, stötar och liknande gillar dom inte.

edit: ser nu exakt vad det handlar om och kan inte uttala mig om videokvaliteten :)

DjaN
2006-03-21, 21:45
edit: ser nu exakt vad det handlar om och kan inte uttala mig om videokvaliteten :)

Nää, men det är bra. Vill få in så många åsikter som möjligt, om allt möjligt :) tack

nossralj
2006-03-21, 21:53
har nämligen en Creative Zen Portable Media Center själv och den fungerar alldeles utmärkt :) det enda negativa är att man inte kan justera färg och kontrast och sånt där utan bara hur ljus eller mörk skärmen ska vara.. Men spelaren är helt underbar.. När jag köpte den kostade den 3100 kr ungefär och skulle lätt kunna betala samma summa idag.. Att den nu kostar runt 2000 är ju helt otroligt bra pris tycker jag :hbang: Bara slänga iväg en beställning tycker jag!

Diana
2006-03-21, 21:57
Precis! den jävla BASEN i creative spelaren är nåt dom uppenbarligen missat montera in :D har testat med ett halvdussin olika hörlurar, av den kvalitativare sorten, och det är fortfarande stor skillnad i basljud jämfört med andra mp3's imo =)... Men bortsett från det så är creatives spelare långt mkt bättre köp än div ipod-modeller tex(som ju tenderar att hamna i koma titt som tätt.. *screwy* )

Kanske en nackdel med creatives är att den känns rätt stor och tung(jämfört med andra) eller så behöver jag äta lite fler grötar kanske :D

hockeyFREAK
2006-03-21, 23:39
Måste hålla med Baan om att man inte behöver mer än 1gig. Man lyssnar ändå inte äns på alla dem. Skönare med en midre spelare tycker jag också.

DjaN
2006-03-22, 15:23
Nu har jag iallafall lagt en beställning på en :) Veeery exciting ^^ Så jävla skönt o ha med sig när man ska resa i sommar, eller bara när man rycker in.

Batman
2006-03-22, 16:00
Nej köp ingen sådan, jag har en och är brutalt missnöjd!

Man måste ha ett skitdåligt program för att flytta över filer, Interfacet på spelaren är värdelöst då man måste lägga alla låtar i spellistor för att kunna komma åt dom.
Den har ingen mappstruktur ! hur hittar man en låt utan mappstruktur ? svar det gör man inte.

Det tog mig flera dar att få reda på hur överförningsprogramet funkade och jag är en teknisk person.
Använder inte ens det programet längre för det sög så brutalt mycket, har lagt in nån typ av drivrutin (felaktig) så disken dyker upp som en extern enhet och jag måste utforska för att få fram spellistorna.

Ljudet är inte särskillt bra när man kopplar den till en stereo, och medföljande hörlurarna är brutalt dåliga, plasten härdar efter ett tag och sladden blir så stel att propparna ploppar ur konstant vid rörelse och ljudet är i 20kr klassen.

Baan
2006-03-22, 16:21
Nej köp ingen sådan, jag har en och är brutalt missnöjd!

Man måste ha ett skitdåligt program för att flytta över filer, Interfacet på spelaren är värdelöst då man måste lägga alla låtar i spellistor för att kunna komma åt dom.
Den har ingen mappstruktur ! hur hittar man en låt utan mappstruktur ? svar det gör man inte.

Det tog mig flera dar att få reda på hur överförningsprogramet funkade och jag är en teknisk person.
Använder inte ens det programet längre för det sög så brutalt mycket, har lagt in nån typ av drivrutin (felaktig) så disken dyker upp som en extern enhet och jag måste utforska för att få fram spellistorna.

Ljudet är inte särskillt bra när man kopplar den till en stereo, och medföljande hörlurarna är brutalt dåliga, plasten härdar efter ett tag och sladden blir så stel att propparna ploppar ur konstant vid rörelse och ljudet är i 20kr klassen.

Nu har jag inte exakt den modellen, men då den är nyare borde den inte ha sämre funktionalitet (ingen garanti iofs.). Hos min spelare är det inga problem att blädda genom låtarna så länge du är smart nog och delar upp dom efter band, album osv. Själva musikbiblioteket är som en skivsamling där man antigen kan se en bands alla låtar, en specifik skiva eller en specifik genre, jag tycker själv det är en rätt fungerande lösning. Vet dock inte om just den här spelaren har exakt samma struktur.

Jag tycker inte heller medföljande programvara var något att ha, men enheten kopplades upp som en extern hårddisk så länge man hade drivrutinerna installerade, och då får jag i alla fall upp en data/audio library där det bara är flytta in filer, och sen för att se till att dom hamnar på rätt plats får man ju skriva in album/grup om nu taggen inte finns. Så egentligen är det inga problem om man lär sig att göra det så.

Min Zen Xtra har bra ljud med bra lurar, det finns ingen spelare där du får bra lurar med, tycker du dom är bra så har du väldigt låga krav. Man kan diskutera om iPod t ex har bättre lurar, men då blir det att jämföra två skitlurar i vilket fall. Jag får i vilket fall bra ljud ur min zen med ett par shure lurar.