handdator

Visa fullständig version : Alkohol och sjukdom

Linnet
2002-10-23, 17:16
Har just nu en öroninflammation och ska ta en pencilin kur den närmsta veckan. Jag är inte dödsjuk utan jag kan stå på benen utan stöd:) . Finns det många negativa effekter med att dricka några öl när man har en inflammation i kroppen? jag menar givetvis bara några, mer för den sociala biten om ni förstår. Finns det nån nakdel med alkohol och pencilin?

Tacksam för svar

Linnet

palme
2002-10-23, 17:40
Är väl inte så bra att bli uttorkad? Är det ingen röd triangel eller varnings text är det väl bara att köra.

Tycker för övrigt man kan va social utan att behöva dricka öl...

Linnet
2002-10-23, 17:42
Det kan man nog, men varför chansa? Håller med dig Palme, men nån liten öl då och då måste man få unna sig:cheers:.

palme
2002-10-23, 17:46
Givetvis jag är ingen torris ;) :cheers:

michael
2002-10-23, 18:00
Har för mig att alkohol motverkar antibiotikans effekt i kroppen.
Har även för mig att alkohol förlänger sjukdomsloppet.
I ditt fall förlänger det dels genom att det gör det naturligt och dels för att den motverkar antibiotikans effekt i kroppen. Allt är förstås relativt till hur mycket du dricker men tänk på det innan du häver ner bärsen ;)

Apan Koko
2002-10-23, 18:06
Att man inte bör dricka alkohol när man tar penicillin är en gammal myt.

Men att dricka alkohol när man är sjuk är aldrig bra.

Linnet
2002-10-23, 20:16
Ok tack för svaren

Lave
2002-10-24, 10:19
Jag fick detta förklarat av en läkare för några år sedan. Vissa typer av penicillin bör Du inte blanda med alkohol, då alkoholen kan ta bort en del av penicillinets verkan. Andra typer är det inga problem med. Så det enklaste jag kan föreslå är att Du frågar läkaren som skrivit ut det till Dig. Och vill Du inte det, så varför chansa ? Kan nog ha kul en helg eller två utan att dricka..

Apan Koko
2002-10-24, 11:27
Alkohol påverkar inte effekten av antibiotika. Däremot kan större mängd alkohol sätta ner kroppens immunförsvar och försvåra läkningsprocessen. Om din läkare skrivit ut Elyzol, Fasigyn eller Flagyl, bör du undvika alkohol helt och hållet. Annars riskerar du biverkningar i form av kraftig ansiktsrodnad, huvudvärk och illamående.