handdator

Visa fullständig version : Bra upplägg?

Jacky
2006-03-21, 08:49
Mitt basala energibehov vid stillasittande arbete = 1700 kcal
5 dagar i veckan promenerar jag 40 min i raskt tempo innan frukost och kör 40 min styrka (tunga vikter, få reps) på eftermiddagen. 1 dag vilar jag.
Jag räknar med att promenaden drar 200 kcal och styrkepasset 300 kcal.
Detta innebär att jag gör av med 1700+200+300 = 2200 kcal/dag

Jag planerar att ligga på 1700 kcal under en period. Skall bara bli av med 3 kg.
40% protein 40% kolhydrater (snabba efter träningspass huvudsakligen) 20% fett.

1. Vad tror ni? Hur lång tid brukar det ta innan man ser resultat?
2. Måste jag köra cardio?
3. Några tips för ett bra resultat?

pragmatist
2006-03-21, 10:34
Ett enklare sätt är att räkna baklänges, så slipper man riskera att man beräknar sitt energibehov fel. För att gå ned i lagom takt behöver man ligga på ett underskott på sisådär 400-500 kcal. Det motsvarar i runda slängar 100 gram kolhydrater. Om vi antar att du ligger still viktmässigt just nu (energibalans) så betyder ju det att du kan åstadkomma en lagom viktminskning genom att äta precis som du gör nu minus 100 gram kolhydrater. Så istället för att räkna på allt man stoppar i sig så räcker det ju att räkna det man plockar bort.

Vill man göra det ännu enklare för sig kan man helt enkelt halvera portionerna av allt som innehåller mycket kolhydrater (ris, pasta, bröd etc), utom i målet direkt efter träningen, och äta precis som vanligt i övrigt. Vid en normal kosthållning betyder det en kalorireduktion med c:a 25%, vilket är ganska lagom för viktminskning.

Fiffigt va? :D