handdator

Visa fullständig version : Lalia Freivalds fick sparken!

Krokodil
2006-03-21, 08:34
Bra eller inte att hon sparkas?

Hades
2006-03-21, 08:37
Varför fick hon sparken?

Nitrometan
2006-03-21, 08:39
Bra som fan.

Hon ljög (bevisligen) i ekointervjun om SD-kuriren.

Hon ljög (antagligen) om vad som hände i samband med tsunamikatastrofen.

Bara en sån sak som att hon valde att stanna på teatern den kvällen.

Hon är en belastning för regeringen.

Frågan är hur detta påverkar valrörelsen?

Jay-Z
2006-03-21, 08:42
Good riddance.

Niclaaas
2006-03-21, 08:44
"avgår"

jaja, bara hon försvinner

Nitrometan
2006-03-21, 08:49
Apropå Tsunamilarmet

Hittade den här på DN.

Det första tsunamilarmet tidigt på annandag jul 2004 nådde betydligt fler personer inom regeringskansliet än vad som har varit känt tidigare. 40 personer inom regeringskansliet nåddes av det första larmet klockan 5.42, visar Sveriges Radio Ekots granskning.

Regeringen har varit hårt pressad om varför det tog så lång tid innan någon reagerade. Diskussionerna och debatten har gått höga sedan Katastrokommissionens rapport och KU:s granskning.

Nu framkommer nya uppgifter om att betydligt fler personer inom regeringen hade möjlighet att slå larm.

De flesta som larmades var tjänstemän som hade TT-nyheter i telefonen. Men även två ministrar fick informationen: både vice statsminister Bosse Ringholm och infrastrukturminister Ulrica Messing nåddes av meddelandet.

Även flera personer i statsministerns pressavdelning och nästan samtliga av statsrådens informationssekreterare hade larmtjänsten. Enligt katastrofkommissionens rapport fick statsministern inget samtal om larmet denna morgon.

Vad säger det om regeringen?

Krokodil
2006-03-21, 08:50
Bra som fan.

Hon ljög (bevisligen) i ekointervjun om SD-kuriren.

Bara en sån sak som att hon valde att stanna på teatern den kvällen.

Hon är en belastning för regeringen.

Frågan är hur detta påverkar valrörelsen?Jo hon verkar ha svårt med sanningen.

Dessutom är hon en av de mest ilskna och aggressiva politiker vi haft på många år. Nonchalans och väljarförakt är också något jag förknippar med henne.

Stoltz
2006-03-21, 08:59

Det är väl mer eller mindre bevisat att hon har kokt ruttna ägg om den frågan? (För er som inte förstår uttrycket: Hon har ljugit.)

MasterChief
2006-03-21, 09:01
"avgår"

jaja, bara hon försvinner

Precis...Hon lär dyka upp på en ny topplacering snart. :(

Krokodil
2006-03-21, 09:02
Bosse Ringholm är tf utrikesminister... Herregud!

skaparn
2006-03-21, 09:08
Det blev nej. Hon borde antagligen ha fått den hårda domen från KU angående tsunamihanteringen istället. Det hade på ett bättre sätt visat på att det fanns ett fel i hela regeringens hantering av myndigheten UD, och vi hade dessutom fått se hur MP ställt sig i frågan, bekänna färg så att säga.

Givetvis är jag glad att Laila är väck, hon är en av de sämsta, dummaste och mest arroganta politiker jag någonsin varit med om. På presskonferensen jag hörde i radio hade hon fullt upp med att få det att låta som om hennes problem att utföra arbete var orsakat av journalister. Det är så uppenbart vilken allsmäktig människa hon ser sig själv som, redan under hennes lägenhetsaffärer så visade hon hur andra regler gällde för henne, medan partiets ideologi skulle tvingas på alla andra.

Nu tar Bosse över ett tag, Persson formulerade det ungefär "han är den som har tid", det var ganska kul. Trots att Bosse har tre andra titlar, anses han ha tid att lotsa UD ett tag.

slappe
2006-03-21, 09:31
Bra val att Bosse blir tf utrikesminister, han kommer göra ett kanonjobb tror jag.

Dumleman
2006-03-21, 09:46
Äsch finns inte en enda politiker i det här landet som inte ljuger så jag förstår inte varför hon fick sparken.

Cilia
2006-03-21, 09:54
hon är en av de sämsta, dummaste och mest arroganta politiker jag någonsin varit med om.
men hon är inte dum inte i betydelsen korkad.
sen kan jag inte förstå att hon har så svårt att hantera media och frågor där utan har gjort som hon har gjort.

Jag är på inget sätt en Freivaldfan men saken är ju trots den att hon var en kunnig justitieminister. Hon borde ha skaffat sig betydligt bättre mediaträning och det är obegripligt hur hon inte har lyckats med det.

rosto
2006-03-21, 09:58
Undrar vilket län hon blir landshövdning för ?

Papi
2006-03-21, 10:02
Jo, precis, nu är det landshövding eller topposition inom LO nästa!

skaparn
2006-03-21, 10:05
sen kan jag inte förstå att hon har så svårt att hantera media och frågor där utan har gjort som hon har gjort.

Hon kan säkert skriva bra på en tentamen.

Med dum menar jag att hon inte förstår hur det är dubbelmoral att bedriva en politik för ett förbud mot utförsäljning av allmännyttan och samtidigt göra miljonklipp. Hon är dum nog att inte förstå grundlagens innebörd. Dumt kan väl också tyckas vara, att inte inse att man inte har underhuggarnas eviga lojalitet att täcka för hennes misstag, när hon samtidigt gör dem till syndabockar.

Det är dumt.

hasse36
2006-03-21, 10:13
Helt allvarligt tror jag att hatet mot Freivalds beror på att det är en ful gammal kärring. Hade hon sett ut som Alexandra Rappaport hade saken varit annorlunda.

Cilia
2006-03-21, 10:15
Hon kan säkert skriva bra på en tentamen.

Med dum menar jag att hon inte förstår hur det är dubbelmoral att bedriva en politik för ett förbud mot utförsäljning av allmännyttan och samtidigt göra miljonklipp. Hon är dum nog att inte förstå grundlagens innebörd. Dumt kan väl också tyckas vara, att inte inse att man inte har underhuggarnas eviga lojalitet att täcka för hennes misstag, när hon samtidigt gör dem till syndabockar.

Det är dumt.
jag håller med dig om att det är dumt. Men det gör henne inte dum (=ointelligent). Jag är oerhört fascinerad av just det där syndromet. Dvs det som gör att när man kommer upp till en viss position så tappar man referensramarna. När händer det och varför och hur gör man för att undvika det? Du har även ex med Ringholm som inte förstod att det stack i folks ögon att han tog regeringsplanet hem från fotbolls-EM för att komma till en s-kongress i tid.

Men hon kan mer än skriva en bra tentamen. Hon var uppskattad av många på justitiedepartementet och hade kunskap för att leda det. Däremot har jag hört annat från utrikesdepartementet.

Yes
2006-03-21, 10:23
Helt allvarligt tror jag att hatet mot Freivalds beror på att det är en ful gammal kärring. Hade hon sett ut som Alexandra Rappaport hade saken varit annorlunda.
För min del handlar det snarare om att Freivalds är genomond och en djupt vidrig människa. Alexandra däremot, om jag nu inte blandar ihop henne med någon annan, är bara lite naiv och dum.

skaparn
2006-03-21, 10:54

Men jag är stundtals förälskad i Marit Paulsen, hur får du in det i din teori?

hasse36
2006-03-21, 10:59
Men jag är stundtals förälskad i Marit Paulsen, hur får du in det i din teori?Du får väl lägga upp en bild på dig själv. Kanske är du bara realist. :cool:

Garnax
2006-03-21, 11:01
Kanon...

Inte gillat henne sedan hennes lägenhetsaffärer

HajduMan
2006-03-21, 11:09
Vi lever fan i en diktatur, inte fan har vi vanliga nått att säga till om.
Om mustafa som jobbar på städab missat ett hörn hade han åkt direkt. Men politiker får fan alltid en andra, tredje, femtionde chans.

Bra hon åkte!

och ännu bättre var det att ringholm(fd finansminister) som har noll koll på värdet av pengar tar platsen ??? katastrof, komediparti (som alla andra)

Styrkebyggare
2006-03-21, 12:27
En inkompetent och arrogant översittare mindre. Vet inte om man skall skratta eller gråta över Ringholm som utrikesminister, men vi får väl hoppas att han blir väldigt temporär.

Sällen
2006-03-21, 12:30
det var på tiden :)

wintersnowdrift
2006-03-21, 12:37

Du menar alltså att är man bara snygg så kan man göra vilka fatala misstag som helst och ändå bli förlåten av Gud, KU, media och svenska folket?

Kanske man skulle ta och investera i lite plastikkirurgi för framtiden isf?

//Kristin

Sheogorath
2006-03-21, 12:46
Du menar alltså att är man bara snygg så kan man göra vilka fatala misstag som helst och ändå bli förlåten av Gud, KU, media och svenska folket?

Kanske man skulle ta och investera i lite plastikkirurgi för framtiden isf?

//Kristin

Om det här är en nyhet för dig är det dags att vakna. ;)

Sheogorath
2006-03-21, 12:47

Ja. Men det är viktigt att man tydligt markerar från samhällets sida att det inte är OK att se ut som Laila Freivalds.

Dumleman
2006-03-21, 12:49
Undrar vilket län hon blir landshövdning för ?
:laugh: Tänk om det där ändå bara kunde vara ett dåligt skämt :(.

Pez
2006-03-21, 12:51

Jag är på inget sätt en Freivaldfan men saken är ju trots den att hon var en kunnig justitieminister. Hon borde ha skaffat sig betydligt bättre mediaträning och det är obegripligt hur hon inte har lyckats med det.
Problemet med henne och många andra politiker är att dom istället för att räkna med att media kommer ställa obekväma frågor och förbereda sig därefter så blir dom förnärmade, förbannade och/eller förvirrade när frågorna väl ställs.

Vad tror dom egentligen? Att journalisterna är där för att kakorna är så goda?

Dumleman
2006-03-21, 12:51
http://lailafreivalds.istheshit.net/

Metal_boy_
2006-03-21, 12:52
Dags att kliva undan för det där partiet i allmänt. Dom har väl visat i runt 15 år att dom är ett skämt som inte klarar att göra vad som behövs. Nu är det upp till några andra att få chansen.

wintersnowdrift
2006-03-21, 12:55
Om det här är en nyhet för dig är det dags att vakna. ;)

Alltså, okej om det är lättare att vinna "Idol" om man har ett attraktivt utseende. Men att klara sig som politiker?

Fast iofs, Thomas Bodström har ju fått endel kritik som justitieminister men sitter fortfarande kvar. Kanske inser GP att han inte kan sparka sin snyggaste minister, och kanske inser mediedrevet att deras kvinnliga mottagare skulle opponera sig om de gav sig på regeringens ende hunk? :naughty:

//Kristin

Papi
2006-03-21, 13:01
Thomas Bodström har inte heller gjort bort sig på samma skala som Freivalds. De är inte i samma division ens. Bosse Ringholm däremot, det är bra märkligt att han sitter kvar tycker jag. *screwy*

Nitrometan
2006-03-21, 13:05
Kanon...

Inte gillat henne sedan hennes lägenhetsaffärer
Jag tyckte det var sjysst att hon skällde ut de journalister som ville ha kommentarer av henne i samband med den "affären". Då visade hon att hon helt saknade respekt för andra.

Sen att hon gjorde miljonklipp samtidigt som det var officiell politik från partiet att det var onda och dåliga högerspöken som gjorde så spädde bara ytterligare på bilden av henne.

"Jaså 17000 svenskar semestrar i ett omsåde som översvämmas? Ja, jag ska iallafall på TEATER ikväll! De får vänta till imorgon. Eller i övermorgon."

Men som sagt hon får säkert nån fin post hon vill ha. Landshövding, ambassadör, generaldirektör...

skaparn
2006-03-21, 13:46
Vad tror dom egentligen? Att journalisterna är där för att kakorna är så goda?

Ibland kan man faktiskt undra. Det har dykt upp några exempel på hur politiska journalister haft en lite för intim relation med politikerna de är satta att granska (sa någon Fichtelius?). Visserligen har det upptäckts och diskuterats, men det kanske finns saker vi inte får reda på.

Har dock ganska stort förtroende för de journalister som rapporterar inrikespolitik, kan bara inte komma undan att det ibland är svårt peka ut vem som ska granska den granskande.

Nitrometan
2006-03-21, 13:52
En tanke bara, Freivalds där på din avatar Skaparn - har inte hon samma leende som den där styckmördaren i rätten för nån vecka sen? Skrämmande.

skaparn
2006-03-21, 14:15
Du får väl lägga upp en bild på dig själv. Kanske är du bara realist. :cool:

Haha! Jag hade nog inte haft en chans på Marit även om jag vore snygg-Lars.

Nitro, bra fantasi har du, jag vet faktiskt inte då jag inte sett styckmördarbilderna, lägg upp vettja.

Yes
2006-03-21, 14:20
Det är faktiskt rätt likt. Och vad var det jag sade tidigare om Freivalds? Just det. ;)

Nitrometan
2006-03-21, 14:35
Nitro, bra fantasi har du, jag vet faktiskt inte då jag inte sett styckmördarbilderna, lägg upp vettja.
Från Aftonhoran:
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0603/18/NYHETER-18s06-styckaren-136_438.jpg

Tigerkotten
2006-03-21, 14:45
Tycker hon ser ut som en transa/shemale på kortet Skaparen har.

Metal_boy_
2006-03-21, 14:47
Tycker hon ser ut som en transa/shemale på kortet Skaparen har.

Det är hon ju också. Hon/han heter ju egentligen Leif Fredheim.

Yankeee
2006-03-21, 15:05
Hoho, jag skrek "yes" när jag hörde det på radio :D

Synd bara att soussarna förmodligen får större chans att vinna i höst utan henne.

jwzrd
2006-03-21, 15:09
Hoho, jag skrek "yes" när jag hörde det på radio :D

Synd bara att soussarna förmodligen får större chans att vinna i höst utan henne.

pwnt!

Yankeee
2006-03-21, 15:11
pwnt!

YES!

Tigerkotten
2006-03-21, 15:36
Det är hon ju också. Hon/han heter ju egentligen Leif Fredheim.

lol är du seriös nu? :D

JJ
2006-03-22, 08:29
Skönt för henne att hon får behålla sin lön ett år, så skulle man ha det.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=530855&previousRenderType=6

Jense
2006-03-22, 08:32
nä det va inte bra.. för moderaterna! jag tror många som är i valet och kvalet kan ha hoppat över till sossarna igen tack vare denna lilla nyhet.