Logga in

Visa fullständig version : Senaste kring alkohol

roge
2006-03-21, 01:36
Förr pratades det ofta om hur illa det var med alkohol här på kolo... Är det fortfarande så?? Jag vet inte hur många gånger jag har nekat en kall öl... Socialt tär det verkligen... Folk blir ju besvikna om man inte vill dela den där ölen och tycker att man är lite konstig..
Argument om träning får dem oftast att tycka att man är ännu konstigare...
Så vad händer om man tar en öl om vi ser till träningen??? Är alla muskelutveckling lagd på is under en vecka då?? Var går gränsen? En klunk?

HajduMan
2006-03-21, 08:33
Förr pratades det ofta om hur illa det var med alkohol här på kolo... Är det fortfarande så?? Jag vet inte hur många gånger jag har nekat en kall öl... Socialt tär det verkligen... Folk blir ju besvikna om man inte vill dela den där ölen och tycker att man är lite konstig..
Argument om träning får dem oftast att tycka att man är ännu konstigare...
Så vad händer om man tar en öl om vi ser till träningen??? Är alla muskelutveckling lagd på is under en vecka då?? Var går gränsen? En klunk?

Grub har väll fakta på det, men jag skulle tro att 1-2 öl på helgen gör nog ingen större skada

LuThe
2006-03-21, 08:46
va det inte något med att 1-2 drickar/öl sänker proteinsyntesen med 20% ? Jag har för mig det. Jag försöker iaf göra så att jag tränar på fredan, och på lördan så avstår jag träningen och dricker om det är nödvändigt

Maverick
2006-03-21, 10:29
1 öl lite då och då vid sociala tillfällen tror jag inte har någon som helst betydelse. I sånna fall skulle jag nog krympa.

The Draf
2006-03-21, 13:10
Dricker aldrig mer än att jag inte kan träna dagen efter vilket jag nuförtiden alltid gör. Får ju inte missgynna proteinsyntesen för länge ;)

keffat_liv
2006-03-21, 13:30
Big deal om proteinsyntesen sänks ett par timmar... Jag tror i praktiken skillnaden är hårfin på om du tar nån öl varje helg än om du inte gör det.

martynj
2006-03-21, 13:31
Så det är etanol som sänker proteinsyntesen?
Det spelar alltså ingen roll om det är vin/sprit/öl du dricker?
Hur är mängden intagen etanol relaterad till hur mkt proteinsyntesen sänks?
Har alkoholen någon negativ effekt på kostdelen av deffen?

Ursäkta för alla frågorna, jag är nybörjare :P

keffat_liv
2006-03-21, 13:34
Så det är etanol som sänker proteinsyntesen?
Det spelar alltså ingen roll om det är vin/sprit/öl du dricker?
Hur är mängden intagen etanol relaterad till hur mkt proteinsyntesen sänks?
Har alkoholen någon negativ effekt på kostdelen av deffen?

Ursäkta för alla frågorna, jag är nybörjare :P

fettförbränningen är helt avstannad när du har alkohol i kroppen.

martynj
2006-03-21, 14:02
Så alkohol är inte bra för deffen med andra ord..
Hur länge är fettförbränningen avstannad?
Jag dricker vanligtvis 3ggr per månad (3 helger per månad), ganska stora mängder alkohol.

Förstör detta hela min deff?

Jag får i mig ca. 1600kcal på en dag utan aktivitet, runt 2100 med aktivitet (spelar handboll regelbundet).

keffat_liv
2006-03-21, 14:05
Jag dricker vanligtvis 3ggr per månad (3 helger per månad), ganska stora mängder alkohol.

Jag får i mig ca. 1600kcal på en dag utan aktivitet, runt 2100 med aktivitet (spelar handboll regelbundet).

Så länge du har alkohol i kroppen som sagt.. Har ingen koll på hur länge det är (och beror på mängden) men det är väl ganska länge iaf.

ska du inte ner på jättelåga nivåer i bf tror jag inte det spelar nån roll, men märker du att deffen plötsligt börjar gå segt kan det ju vara värt att titta över alkoholen.

King Grub
2006-03-21, 14:10
Den som vill veta mekanismerna bakom nedregleringen av proteinsyntesen kan läsa Alcohol impairs leucine-mediated phosphorylation of 4E-BP1, S6K1, eIF4G, and mTOR in skeletal muscle (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/285/6/E1205).

martynj
2006-03-21, 14:11
Tack för hjälpen, jag ska se under två veckor om jag når några resultat :)
Jag är relativt vältränad som det är nu, så någon jätteminskning satsar jag inte på.
bf = body fat?

Fartman
2006-03-21, 14:15

Nej det förstör inte deffen helt, du kommer fortfarande gå ner i vikt om du ligger på energiminus. MEN, däremot hade du förmodligen fått bättre resultat om du gett fan i att supa. Det gäller att prioritera, gillar man att supa får man räkna med lite sämre resultat.

martynj
2006-03-21, 14:21
Får nog räkna med lite sämre resultat en tid då :P
Nu kommer alla studentfester, går ut till sommaren nämligen.

Nu har jag iaf koll på läget. Tack

Sniggel
2006-03-21, 15:23
Funderingar:

Proteinsyntesen är ju höjd över basnivåer i upp till 48 timmar efter styrketräning.
Hur länge är den sänkt efter alkoholintag? Förmodligen lika länge som man har alkohol i kroppen, dvs inte alls lika länge (förhoppningsvis :D) och sänks det så himla mycket?
Kanske är så att trots alkoholintag så är fortfarande proteinsyntesen höjd över basnivåer så länge man tränar, dock inte lika mycket som om man vore nykter.

wo0b9n
2006-03-21, 20:22
Drick och var glad..man mår bara socialt om man inte kan ta en öl med sina vänner? Eller ni värdesätter den sociala biten med vännerna före träningen?

Apos78
2006-03-21, 20:55
Orsaken till att jag tränar och äter bra är för en bra totalhälsa. Nog tycker jag allt att en öl med polarna då och då bidrar till detta. Sänkt proteinsyntes eller vad som nu blir effekten till trots...

roge
2006-03-26, 19:57
okej men det verkar vara mindre hårt nuförtiden... Förut när man kollade här för typ ett år sen snackade folk om att allt muskelbygge var åt helvete en vecka framöver efter ett glas öl....
Vad händer egentligen??? Hur länge är det "farligt" efteråt???
Sorry grub men jag e ganska kass på engelska så den där länken du tog fram förstod jag inte mycket av..

Sparrisen
2006-03-26, 20:54
Jag dricker många öl varje vecka och det går bra för mig :)

Elias
2006-03-26, 20:59
Säger bara Straight Edge...

Doctor Snuggles
2006-03-26, 21:43
Det är nog rätt överdrivet med att en öl skulle förstöra i en vecka framöver. Det är klart att om man super så att man har baksmälla varenda dag i veckan så är det nog inte särskilt effektivt. Men att dricka socialt eller ta vin/öl till maten då och då, eller dricka en lite större mängd på helgen, så tvivlar jag på att det blir någon större effekt. Det är väl som efter/företräningsdrinken, det är mer "optimalt", men inte på något sätt nödvändigt.
Faktum är att jag (och många jag läst om/snackat med) har de bästa träningspassen dagen efter en halvhård utekväll. Kan ha o göra med energimängden man får i sig, samt all fyllemat kanske. ;)
Fanns det inte nån galen byggare på 80-talet på golds som typ gick ut på parkeringen mellan varje set, och inhalerade en hel del mängd vodka? :D

Embrace_the_end
2006-03-27, 17:39
Det är ju inte bra att dricka massa öl under deff,
men 2-3 starköl? har ju knappast nån betydelse, som en pingisboll i rymden?:S:D

starköl innehåller ju iofs rätt mycket kalorier, ca 50 kcal per dl
men ingen fara alls
Drick hellre öl än t.exx vodka, för starksprit innehåller en jädrans massa kalorier
vodka: 230 kcal per dl

michael
2006-03-27, 18:04
1 starköl varje lördag kommer på sin höjd ha försumbar negativ effekt på era resultat.

gothen
2006-03-27, 18:17
Det är ju inte bra att dricka massa öl under deff,
men 2-3 starköl? har ju knappast nån betydelse, som en pingisboll i rymden?:S:D

starköl innehåller ju iofs rätt mycket kalorier, ca 50 kcal per dl
men ingen fara alls
Drick hellre öl än t.exx vodka, för starksprit innehåller en jädrans massa kalorier
vodka: 230 kcal per dl

Jag "dricker" för att bli full och då vill jag ha en så ren och kalorisnål fylla som möjligt och det får jag inte genom öl utan genom sprit.

HenrY
2006-03-27, 18:21
Får nog räkna med lite sämre resultat en tid då :P
Nu kommer alla studentfester, går ut till sommaren nämligen.

Nu har jag iaf koll på läget. Tack

Mmm o det är samma här. Kommer också gå på studentfester mm, man tar ju bara studenten en gång!;)

datorjaevel
2006-03-28, 09:01
Jag "dricker" för att bli full och då vill jag ha en så ren och kalorisnål fylla som möjligt och det får jag inte genom öl utan genom sprit.

Det beror ju helt på hur mycket du dricker, hellre en kvarting vodka än 7 liter öl kalorimässigt...