Visa fullständig version : Gemensamt konto vid gemensamt boende?
TrasMannen
2006-03-20, 13:26
En intressant fråga som jag själv inte riktigt vet hur jag ställer mig. Därför skulle det vara väldigt intressant att höra hur ni har det eller resonerar runt det hela.
Alltså, när man flyttar ihop med sin käresta, skall man ha gemensamt konto, oavsätt vem som tjänar mest/pluggar osv? varför, varför inte?
Ni som inte bor ihop eller tom inte har flickvän/pojkvän får gärna svara hur ni funderar kring det hela?
Ni som har det så, berätta lite hur det funkar, om mycket bråk uppstår kring detta, hur de individuella inkomsterna ser ut i hushållet.
Ni som inte har valt att ha gemensamt konto kan gärna få berätta varför ni tog den vägen och hur ni resonerat.
Vi delar lika på hyra, räkningar och mat. Resten har vi separat och har alltid haft oberoende om hur mycket eller lite pengar en av oss har tjänat. Har aldrig bråkat om detta men till exempel min bror och hans tjej tycker att vi är jättekonstiga som har det så här.
Jag vill ju att mina pengar ska gå till mina grejer som jag vill ha och göra och jag skulle inte vilja att sambon skulle behöva betala mitt proteinpulver och jag vill inte betala hans 3 nya xbox.
TrasMannen
2006-03-20, 13:34
Jag kan då börja att säga att jag har alltid tyckt att pengar är viktigt, och mina föräldrar har präntat in i huvet på mig att det är väldigt viktigt med ett bra, trivsamt arbete som man inte behöver kämpa hårt för att få ekonomin att gå ihop.
Så jag har alltid tyckt att gemensamt konto verkar idiotiskt, det har väl kommit mycket ifrån en rädsla att man på något sätt skulle bli lurad. Dvs att en tjej flyttar ihop med mig och väger in att man tjänar bra.
Jag vill helt enkelt att min ekonomi inte skall vara en bidragande orsak till att någon "väljer" mig. Kärlek for teh win11!
Men nu på senare tiden har jag väl egentligen tyckt att pengar spelar ingen roll, bara man kan göra det man vill, äta det man vill, och inte behöver må dåligt över ekonomin (inom normala gränser förståss).
Eftersom jag är singel så kan jag ju inte förutspå exakt hur man resonerar tills man har kommit till den punkten att man skall bestämma hur man skall lägga upp det hela. Men som jag känner nu så skulle jag inte bry mig om tjejen i fråga pluggade och jag jobbade och vi hade delat konto. Man kan ju alltid lösa upp det hela om det visar sig att hon bränner allt på kläder eller annat :thumbup:
TrasMannen
2006-03-20, 13:37
Vi delar lika på hyra, räkningar och mat. Resten har vi separat och har alltid haft oberoende om hur mycket eller lite pengar en av oss har tjänat. Har aldrig bråkat om detta men till exempel min bror och hans tjej tycker att vi är jättekonstiga som har det så här.
Jag vill ju att mina pengar ska gå till mina grejer som jag vill ha och göra och jag skulle inte vilja att sambon skulle behöva betala mitt proteinpulver och jag vill inte betala hans 3 nya xbox.
Nu antar jag att någon av er tjänar mer än den andra...Är det en stor skillnad i inkomst, och har den som tjänar mindre i erat hushåll varit säg irriterad över det att den andra tjänar mera, och har mer pengar att röra sig med?
Metal_boy_
2006-03-20, 13:38
Gemensamt konto är nått jag aldrig haft eller kommer ha med den jag bor med. Det är viktigt att få vara självständig på en del punkter, trots att man självklart delar på mycket och som t.ex hyra, mat och annat som rör hushållet. Det är ju sånt man delar på ändå.
Gemensam ekonomi = GLHF. :D
TrasMannen
2006-03-20, 13:43
Ni som resonerar att ni inte vill ha gemensamt konto.
Hur skulle ni göra om ni säg, tjänade 50k i månaden, och hade en flickvän som pluggade?
Slartibartfast
2006-03-20, 13:43
Aldrig någonsin gemensam ekonomi! Aldrig någonsin. Inte ens då man varit gift i 30 år.
Jag tycker definitivt att man ska dela lika på hyra och räkningar. Mat kan vara en annan sak, man behöver inte hänga upp sej på exakta kronor och ören men om min pojkvän käkar för tusenlappar mer än mej i månaden känns det fel om jag ska behöva betala för det om jag dessutom har ett underbetalt jobb(skulle jag vara rik däremot spelar det mindre roll)
Sen ang. kärlek och pengar, det är FÅ människor som är så duktiga på att manipulera så att det inte framgår, när du lär känna dem, om de väljer dej (delvis) för att du har mkt pengar. Finns hur mkt hintar somhelst att vara vaksam på där :thumbup: men löööve is blind iofs ;)
Gemensam ekonomi är något jag kommer ha den dag min tjej drar hem 20 miljoner+ på lotto. Annars får det vara :D
Metal_boy_
2006-03-20, 13:49
Ni som resonerar att ni inte vill ha gemensamt konto.
Hur skulle ni göra om ni säg, tjänade 50k i månaden, och hade en flickvän som pluggade?
Betala allt som skulle betalas, sen föra över.
Bobbokrull
2006-03-20, 13:53
Separat ekonomi här med......sätter in pengar på matkontot tillsammans, that´s it!
Gemensam ekonomi är något jag kommer ha den dag min tjej drar hem 20 miljoner+ på lotto. Annars får det vara :D
Förvänta dej inte för mkt, du vet väl att vi gillar att SHOPPA :D
Ett upplägg som jag tycker låter bra är att ha ett gemensamt konto som man för över en procentuellt lika andel av sin lön till, samt ett eget konto. Fast jag har ju aldrig testat det förstås. *rolleyes*
Jag och min flickvän delar hyra, internet etc. Mat betalar jag ca 2/3 av då jag äter aningen mer än henne. Förutom det så sköter vi våra egna pengar.
Tja, det där med ekonomi är ju helt olika från person till person. Jag skulle aldrig vilja ha ett helt gemensamt konto, för jag vill inte känna skuldkänslor för att jag tar pengar ur "vårt" konto och köper en dyr jacka tex. och jag vill inte heller bli sur för att min sambo använder "våra" pengar till att köpa något (i min mening) totalt meningslöst. Vi delar lika på alla räkningar i vårt förhållande och tjänar faktiskt nästan exakt lika mkt(skiljer kanske på ett par hundra spänn). Men, skulle någon av oss få en hög lönehöjning på säg, några tusenlappar, så får ju givetvis den personen lägga lite mer på de gemensamma utgifterna, man är ju ändå en familj och tar hand om varann.
Slartibartfast
2006-03-20, 14:11
jag och tjejen delar lika på kostnader för hyra, el,, internet och dagstidning. Sen är allt annat separat. Vi köper vår egen mat, t.ex. jag vill inte äta hennes kolhydratmat och hon vill inte äta gojset som jag lagar. Dessutom har vi helt olika mattider.
Fattar inte ens att folk överväger gemensam ekonomi. :confused:
Ett upplägg som jag tycker låter bra är att ha ett gemensamt konto som man för över en procentuellt lika andel av sin lön till, samt ett eget konto. Fast jag har ju aldrig testat det förstås. *rolleyes*
Det har faktiskt en arb.kamrat till mig och det funkar jättebra enl. dem, ett bra upplägg :)
Det har faktiskt en arb.kamrat till mig och det funkar jättebra enl. dem, ett bra upplägg :)
Det är väl ett kasst upplägg. Ska t ex ena personen betala procentuellt mer av t ex en jacka som den andra köper etc etc?
Ett alternativ är att ha varsit konto som sen andra inte kommer åt. Sen så har ni ett ett gemensamt konto som båda har fullmakter till. Dit kan ni båda föra över pengar till räknaningar samt andra gemensamma kostnader. Samtidigt har ni varsit konto som ni kan ha att finansiera era egna små nöjen med.
Nej, procentsatsen gäller bara det gemensamma, för att betala lika stor andel av sin lön. Så kan man göra som man vill med det egna kontot.
Jag skulle tro att gemensamma konton för kläder och personliga utlägg funkar till en början när allt är ett puttinuttigt rosa skimmer, men när förälskelsen mattas av lite blir man mer realistisk.
Det är väl ett kasst upplägg. Ska t ex ena personen betala procentuellt mer av t ex en jacka som den andra köper etc etc?
Nu kanske jag missförstod, men de delar upp det så att de har kvar exakt lika mkt "egna" pengar efter alla räkningar är betalda, så den som tjänar mer betalar alltså mer i "gemensamma kostnader" än den som tjänar mindre. Så de delar bara på gemensamma kostnader med andra ord.
Separata lönekonton men helt gemensam ekonomi. Så har det i regel varit sedan vi flyttade ihop för åtta år sedan. Vi har absolut ingen koll på vem som betalar vad, utan ser alla inkomster som gemensamma.
Än så länge har vi aldrig bråkat om pengar, trots att jag studerade de sju första åren. Ifs har ingen av oss någon speciallt mycket dyrare hobby eller är direkt slösaktig av sig. Jag lägger lite mer pengar på kläder, men det tar han igen på teknikprylar.
TrasMannen
2006-03-20, 14:31
Separata lönekonton men helt gemensam ekonomi. Så har det i regel varit sedan vi flyttade ihop för åtta år sedan. Vi har absolut ingen koll på vem som betalar vad, utan ser alla inkomster som gemensamma.
Än så länge har vi aldrig bråkat om pengar, trots att jag studerade de sju första åren. Ifs har ingen av oss någon speciallt mycket dyrare hobby eller är direkt slösaktig av sig. Jag lägger lite mer pengar på kläder, men det tar han igen på teknikprylar.
Hur gjorde ni när du pluggade då, hade han helt enkelt mycket mer pengar att röra sig med jämfört med du?
Hur gjorde ni när du pluggade då, hade han helt enkelt mycket mer pengar att röra sig med jämfört med du?
Vi hade tillsammans mindre pengar att röra oss med än idag ja. Det har aldrig varit så nog vem som betalar vad. Är pengarna slut på mitt konto betalar han, å tvärtom. Alla pengar som blir över går ändå till ett sparkonto för boende. Ingen av oss orkar bry sig om sånnt där, det jämnar ut sig i längden (iaf med de levnadsvanor vi har).
AFanatic
2006-03-20, 14:38
Ett gemensamt konto funkar nog bara till just fasta utgifter så som hyra, diverse räkningar och andra liknande utgifter (morgontidning, internet osv). Eventuellt mat inräknat om båda äter samma typ av käk, men annars tveksamt.
Kläder och andra nöjen får man tamefan betala själv. :D
Jag skulle kunna tänka mig ett gemensamt matkonto, men där går gränsen. Ingen av oss vill ha gemensam ekonomi. Han tjänar mer, men jag är mycket mer ekonomiskt lagd. Det känns bra att ha kolla över sina egna pengar. Så länge man inte har barn ser jag ingen anleding till att slå ihop inkomsterna.
mangemani
2006-03-20, 14:51
visst delar man på hyran/mat osv,men för det behöver man inte ha gemensamt konto,även om jag tex skulle vara arbetslös och lever på nått fattigt bidrag,så skulle jag aldrig leva på andras pengar och detsamma gäller för min partner.
Oj oj oj,
Detta var en aning oväntat.
Jag trodde att majoriteten som bor ihop med sin sambo/fru/man/livskamrat et al hade gemensam ekonomi.
Det kanske handlar om hur säker man är på att relationen skall hålla?
Om jag tar mig själv som exempel.
Träffade frugan för ca 5 år sedan. Tre månader senare flyttade hon in i min Bostadsrätt och delade då på hyran och räkningarna men vi hade resten av pengarna för oss själva. Dock är våra inkomster någorlunda lika och vi har båda ett ekonomsikt sinne så det underlättar så klart. Dock var det ibland diskussioner ang. vem som skulle betala mat, bensin mm. För 2 år sedan gifte vi oss och gränserna började mer och mer suddas ut. Senare det året flyttade vi till hus och efetrsom jag sparat undan mer och dessutom gjorde en hacka på bostadsrätten så slänge jag in ca 4/5 och hon resten. Det vi sedan gjorde var att jag står för huslån,huskostnader, el,gas,vatten,telefon,larm mm och honstår för de rörliga kostnaderna i form av mat, bil mm. Kan ju säga att mina kostnader är mycket högre än hennes trots att hon ifjol tjänade mer än mig. Inga som helst problem för jag anser ändå att om hon har mer pengar så innebär det indirekt att jag har mer pengar.
Vi fick barn för snart två månader sedan och nu är det tänkt att vi skall leva på min lön och ta ut så få dagar som möjligt. jag ser inga problem i att alla mina pengar kommer gå åt till räkningar, mat blöjor mm för de kommer gå till VÅRT hem och till de två personer jag älskar mest i världen. Jag kan säga att sedan den dagen vi delade upp det som så att jag tar de fasta räkningarna och honstår för mat,bil så har vi inte tjaffsat en sekund om ekonomin så det fungerar perfekt.
Jag tror att gemensam ekonomi fungerar bra så länge man har ungefär likadant ekonomiskt sinne. Svårt att få det att fungera om en tjänar mycket och är sparsam medan den andre bränner upp allting på skitsaker. :devil:
visst delar man på hyran/mat osv,men för det behöver man inte ha gemensamt konto,även om jag tex skulle vara arbetslös och lever på nått fattigt bidrag,så skulle jag aldrig leva på andras pengar och detsamma gäller för min partner.
Men om du inte skulle ha någon direkt inkomst, hur kul är det då när din sambo kan köpa en massa saker och gå ut och hitta på nöjen med folk, och du får stanna hemma, för du har inga pengar? Det tycker inte jag är något sunt förhållande, då bryr man sig ju inte om varann. Klart man tar hand om varann i ett förhållande, annars är man bara dum och stolt om man inte tar emot det! Därmed inte sagt att man måste ha gemensamt konto alltså, bara sunt förnuft!
Skaffa ett anonymt schweiziskt konto eller liknande så att hon inte har någon chans att roffa åt sig pengar för shopping, och så delar man hyra/mat/el/övriga levnadskostnader. :thumbup: :)
Har inte funderat så mycket på det. För mig spelar det ingen större roll. Kanske fixar man gemensamt då man börjar gifta sig och skaffa kids och allt det där, blir väl lättast så.
Så länge ingen av parterna lever över sina egna medel så är väl allt lungt, om vi förutsätter att båda har ungefär lika stor lön. Har man låg lön och den andra parten hög, så kan man ju vänta på att den rikare ger diamanterna som gåva än att man själv springer ut och köper dom själv för andras pengar...
Nu antar jag att någon av er tjänar mer än den andra...Är det en stor skillnad i inkomst, och har den som tjänar mindre i erat hushåll varit säg irriterad över det att den andra tjänar mera, och har mer pengar att röra sig med?
I dagsläget tjänar vi i princip lika mycket. Men under tiden som vi båda pluggat har min sambo jobbat extra och haft en månadslöner på säg 20 000/mån utöver studiemedlet. Så jag har varit den med mindre pengar och jag har inte varit det minsta irriterad över att sambon tjänat mer. Det enda som varit är att jag fått prioritera vad jag lagt mina pengar på och att jag inte alltid haft råd att göra precis vad som helst. Det har dock aldrig varit något irriterat mellan oss på grund av detta. Jag skulle inte kunna med att leva på sambons pengar, jag vill känna att jag klarar mig själv.
Nu kanske jag missförstod, men de delar upp det så att de har kvar exakt lika mkt "egna" pengar efter alla räkningar är betalda, så den som tjänar mer betalar alltså mer i "gemensamma kostnader" än den som tjänar mindre. Så de delar bara på gemensamma kostnader med andra ord.
Jag misstolkade.
Men samtidigt. Det kan ändå bli snedvridet. Jag säger bara: Telefonräkningen.
AFanatic
2006-03-20, 15:08
Men om du inte skulle ha någon direkt inkomst, hur kul är det då när din sambo kan köpa en massa saker och gå ut och hitta på nöjen med folk, och du får stanna hemma, för du har inga pengar? Det tycker inte jag är något sunt förhållande, då bryr man sig ju inte om varann. Klart man tar hand om varann i ett förhållande, annars är man bara dum och stolt om man inte tar emot det! Därmed inte sagt att man måste ha gemensamt konto alltså, bara sunt förnuft!
Att leva på någon annan är knappast samma sak som att bli bjuden (vilket jag anser vara självklart i bra relation) på nöjen eller dylikt när den egna ekonomin tryter. Det gäller åt båda hållen. Man är väl ihop av en anledning, att man vill göra saker ihop? Inte säger man till den andre att stanna hemma pga att den inte har några egna pengar?!
Eller?
.... på säg 20 000/mån utöver studiemedlet.
Extrajobb? Ge mig? Nu? :D
userfriendly
2006-03-20, 15:09
Har oxå tänkt på det där.
egentligen vore väl det sjysstaste att sela upp utbetlaningarna procentuellt efter inkomsten..
för om jag tex. tjänar 20000 efter skatt o min partner 25000 så har ju han mer cash över hur som helst (eller tvärtom om jag tjänar mer)...
så om vi både tar 50% av lönen till räkningar osv har vi ju 50% kvar.. en kommer få betala lite mera men den har ju ändå mer pengar... det är väl rätt rättvist?
Det kanske handlar om hur säker man är på att relationen skall hålla?
Eller hur naiv man är?
egentligen vore väl det sjysstaste att sela upp utbetlaningarna procentuellt efter inkomsten..
för om jag tex. tjänar 20000 efter skatt o min partner 25000 så har ju han mer cash över hur som helst (eller tvärtom om jag tjänar mer)...
så om vi både tar 50% av lönen till räkningar osv har vi ju 50% kvar.. en kommer få betala lite mera men den har ju ändå mer pengar... det är väl rätt rättvist?
Så om han jobbar 60h+ i månaden och du 25h.. så ska du få göra av med hans inkomst på din fritid?
När man skaffar barn ihop kan man ju fundera på gemensam ekonomi.. annars - gemensam ekonomi - "where all boners go to die".. typ.
Det tycker jag också. Såg någon ekonomi-guru från amerikat och hon svor på att det var det mest rättvisa. Man betalar alltså räkningarna "procentuellt".
Jag misstolkade.
Men samtidigt. Det kan ändå bli snedvridet. Jag säger bara: Telefonräkningen.
Förutsättningen är ju att båda under ansvar inte utnyttjar det faktum att den som tjänar mer också betalar mer, då inte för den andres "hobbies"
Själv pratar jag nästintill aldrig i telefon, inte heller min sambo, vi ska dessutom skaffa ip-telefoni så det lär nästan bli gratis för oss två :)
Om din sambo ringer mkt så kanske du gör något annat som kostar mer pengar än normalt, tex äter mer? Det brukar jämna ut sig i längden.
Lillgrabben
2006-03-20, 15:18
Jag & min sambo har inte gemensamma konton, men det beror mest på slöhet att vi inte har skaffat det. Vi har gemensam ekonomi & jag betalar följdaktligen mkt, mkt mera varje månad, då det är jag som tjänar mest i familjen. Om man är ett par kan det väl inte finnas något som säger att man ska snåla med sina "egna" slantar & låta tjejen / killen betala mera procentuellt??
För vår ekonomi skulle det vara omöjligt att överleva, om jag inte betalade in dubbelt så mycket pengar till räkningar osv, som tjejen gör varje månad.
Jag investerar min lön i familjens bevarande & utvecklande så jag känner inga problem med detta. Pengar är trots allt bara pengar & inget man ska bygga upp sitt förhållande efter.
Att leva på någon annan är knappast samma sak som att bli bjuden (vilket jag anser vara självklart i bra relation) på nöjen eller dylikt när den egna ekonomin tryter. Det gäller åt båda hållen. Man är väl ihop av en anledning, att man vill göra saker ihop? Inte säger man till den andre att stanna hemma pga att den inte har några egna pengar?!
Eller?
Jag håller helt med! Tragiskt nog hade jag, i ett tidigare skede i livet, präglat av dåligt självförtroende, en sambo som tjänade ca. 6000:- mer än mig, netto, där jag ändå fick bet. hälften av alla utg. vilket gjorde att jag hade kvar kanske en tusing i månaden och ja, ni kan ju räkna ut vad han hade. Han gjorde precis så som jag ponerade, roade sig med sina vänner, köpte roliga saker till sig själv, medans jag vältrades i min fattigdom *cry*
Det tycker jag också. Såg någon ekonomi-guru från amerikat och hon svor på att det var det mest rättvisa. Man betalar alltså räkningarna "procentuellt".
Rättvist? Vad fan har det med saken att göra? :D
Fuck that, säger jag. Show me the money.
http://www.insidetheeagles.com/showmethemoneyphoto.jpg
Jag tror att gemensam ekonomi fungerar bra så länge man har ungefär likadant ekonomiskt sinne. Svårt att få det att fungera om en tjänar mycket och är sparsam medan den andre bränner upp allting på skitsaker. :devil:
Kan verkligen hålla med om det där! Alla par jag känner som har barn och varit tillsammans längre har gemensam ekonomi utan några somhelst problem. För behovet att bränna pengar på skitsaker tenderar ju försvinna ju äldre(mognare)man blir, och med det mattas ego och dåligt-samvetes-känslorna kring pengar i ett förhållande av rejält. Misstänker att vi alla lär sitta där en dag med gemensamma konton. :D
Niclaaas
2006-03-20, 15:23
samma här. hyra, räkningar och mat delas lika sedan har man sina egna pengar för sig. om någon skulle ha lite pengar en period blir det ju så att den andre betalar mer ett tag (eller lånar ut pengar), sånt jämnar ut sig.
AFanatic
2006-03-20, 15:26
Sedan måste jag inflika att hanteringen av gemensamt konto/pengar någonstans förändras den dagen man skaffar familj? Då är det ju trots allt barnen som ska få en stabilitet och det mesta antar jag går åt till deras aktiviteter och behov. Men tills dess känns det säkrast att inte köra allt i en enda stor pengahög.
Jay: loliboll
mangemani
2006-03-20, 15:41
bryr man sej om varandra om man lever på den andra personens inkomster?DET tycker iaf jag INTE är ett sunt förhållande=/....visst,vill man vara snäll och låna partnern pengar(eller bjuda ut),det är en annan sak,men att leva på den andra partnerns inkomster,det är fel tycker jag.
om du flyttar in hos en vän pga nått problem och din vän har råd att köpa god mat medans du själv får käka tonfisk eller liknande,har råd att kunna gå ut osv medans du får sitta hemma,ser du då ner(blir sur) på din vän för att vänen kan göra allt detta och inte du?förväntar du dej att din vän ska ta hand om dej då?bryr vänen sej inte om dej om han inte gör det?
om du flyttar in hos en vän pga nått problem och din vän har råd att köpa god mat medans du själv får käka tonfisk eller liknande,har råd att kunna gå ut osv medans du får sitta hemma,ser du då ner(blir sur) på din vän för att vänen kan göra allt detta och inte du?förväntar du dej att din vän ska ta hand om dej då?bryr vänen sej inte om dej om han inte gör det?
Nu menade jag i ett par-förhållande, inte vän-förhållande.
Sen beror det ju på hur man agerar, har man mist jobbet lr liknande och inte kan hjälpa att man är pank, så tycker jag inte det är att "leva på" sin sambo. Är man däremot arb.lös och inte gör något åt att få ett nytt utan njuter av situationen, då anser jag att man "lever på" sin sambo om denne betalar allt.
Jag tror du greppar ;)
när jag var sambo hade inte vi delad ekonomi. Jag är shopoholic men han var faan värre och betydligt dyrare saker.
fast sen tittade vi ändå lite på vad vi hade kvar så att en inte var helt fattig.
men jag har för stort kontrollbehov skulle nog inte klara av gemensamt konto
Callister
2006-03-20, 16:07
Jag och tjejen är bara 18 år men vi har delad ekonomi, i den mån att hon försörjer mig. Jag har dock inga som helst problem med att ha en gemensam ekonomi. Hon har mkt mer cash än mig men om jag hade haft pengar hade jag gladeligen delat med mig med dem. Pengar är något så fjuttigt jämfört med den kärlek man känner till sin partner, vill flickan ha delad så accepterar man det. Om hon sen har mer pengar är det en bonus. :)
mangemani
2006-03-20, 16:10
Nu menade jag i ett par-förhållande, inte vän-förhållande.
Sen beror det ju på hur man agerar, har man mist jobbet lr liknande och inte kan hjälpa att man är pank, så tycker jag inte det är att "leva på" sin sambo. Är man däremot arb.lös och inte gör något åt att få ett nytt utan njuter av situationen, då anser jag att man "lever på" sin sambo om denne betalar allt.
Jag tror du greppar ;)
förstår vad du menar,men tycker fortfarande det är åt in i helvete fel=/.
man får ju också se det hela ur partnerns ögon,tror inte hon tycker det är så roligt att jag spenderar hennes pengar som hon har jobbat för,kanske då och då,men i längden,aldrig..ett förlorat jobb eller arb.lös med vilje,spelar ingen roll,tror partnern börjar se lite snett på en efter ett tag.
men men,iaf,alla har ju olika inställningar till det hela;)
hangatyr
2006-03-20, 16:31
vi har ett konto där vi sätter in stålar till hyra, räkningar etc. sen är resten fickpengar, om inte annat beslutas. det kan kanske röra sig om att vi sparar till en resa, då plockar man undan lite mer pengar. men principen är att de pengar som blir över när räkningar/sparande är betalt, är en egna. när man ska handla mat/fika/köpa ngt så brukar den som för tillfälelt har plånboken mest lättillgänglig betala. det brukar jämna ut sig.
i ett tidigare förhållande pluggade än den ena, än den andra, då gjorde vi som så att den som hade minst pengar betalade in proportionellt lika stor andel av sina pengar till det gemensamma räkningskontot. funkade bra det med.
förstår vad du menar,men tycker fortfarande det är åt in i helvete fel=/.
man får ju också se det hela ur partnerns ögon,tror inte hon tycker det är så roligt att jag spenderar hennes pengar som hon har jobbat för,kanske då och då,men i längden,aldrig..ett förlorat jobb eller arb.lös med vilje,spelar ingen roll,tror partnern börjar se lite snett på en efter ett tag.
men men,iaf,alla har ju olika inställningar till det hela;)
Jag tror man får svälja stoltheten i ett kärleksfullt förhållande och inse att man faktiskt är en familj som tar hand om varann och att pengar är något som man måste ha för att leva, inte något som ska styra den individuella lyxen man unnar sig, det kan man göra när man är singel :) Personligen skulle det kännas lite bra om jag fick bjuda min sambo en massa på saker och ting, han är glad, vi gör saker tillsammans och jag blir uppskattad som sambo, det är kärlek! :cool:
mangemani
2006-03-20, 16:58
Jag tror man får svälja stoltheten i ett kärleksfullt förhållande och inse att man faktiskt är en familj som tar hand om varann och att pengar är något som man måste ha för att leva, inte något som ska styra den individuella lyxen man unnar sig, det kan man göra när man är singel :) Personligen skulle det kännas lite bra om jag fick bjuda min sambo en massa på saker och ting, han är glad, vi gör saker tillsammans och jag blir uppskattad som sambo, det är kärlek! :cool:
pengar är inte kärlek,så kärlek har inget med saken att göra(om nu inte förhållandet baseras på vad partnerna kan göra för varandra när det gäller materiella ting dvs).
det det handlade om var om det var ok om en person kunde få leva på en annan persons pengar.
men om du nu vill bjuda honom så är ju det en annan sak som sagt,det vill jag också göra med mina partners då och då,men går det så långt så att personen börjar leva på mej och mina pengar,då är det iaf i mina ögon helt galet.
Sedan måste jag inflika att hanteringen av gemensamt konto/pengar någonstans förändras den dagen man skaffar familj? Då är det ju trots allt barnen som ska få en stabilitet och det mesta antar jag går åt till deras aktiviteter och behov. Men tills dess känns det säkrast att inte köra allt i en enda stor pengahög.
vilket inte behöver ändra det ursprungliga upplägget.
barnen kan ju ses på samma sätt som hyra och telefon dvs en ren kostnad som man tyvärr inte kan undvara ..... 'g*
Vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, dit vi både sätter in pengar. Hon mycket mer än jag dock, då hon har en betydligt högre inkomst. Hur mycket mer vet jag inte riktigt, vill inte fråga.
pengar är inte kärlek,så kärlek har inget med saken att göra(om nu inte förhållandet baseras på vad partnerna kan göra för varandra när det gäller materiella ting dvs).
det det handlade om var om det var ok om en person kunde få leva på en annan persons pengar.
men om du nu vill bjuda honom så är ju det en annan sak som sagt,det vill jag också göra med mina partners då och då,men går det så långt så att personen börjar leva på mej och mina pengar,då är det iaf i mina ögon helt galet.
Aj, aj, Skriv inte så. Nu kommer Skaparn att invadera denna tråd med kalkyler och beräkningar där kärlek omvandlas till monetära värden...
Vi har inget gemensamt konto, det är smidigast så. Eftersom vi har en del olika intressen känns det som man vill ha friheten att kunna lägga hur mycket pengar man nu vill på sina intressen utan att behöva få dåligt samvete för det. Nu är vi båda studenter så vi har precis lika lite pengar. Skulle jag tjäna mycket mer en dag så skulle jag såklart bjuda min sambo på en resa om jag ville att vi skulle åka men hon inte hade råd.
Krokodil
2006-03-20, 18:09
Vi har gemensam ekonomi. I början av vårt samboliv hade vi delat, men i och med att vi bildade familj kändes det naturligt att lägga inkomster och utgifter i en enda stor gemensam hög. Det har aldrig varit något problem.
Jag har alltid tjänat mer än min fru men det är helt oviktigt eftersom man inte kan värdera arbetsinsats i ett förhållande i kronor och ören. Ta till exempel när vi fick barn och hon gick hemma på föräldrapenning i flera år och dessutom "offrade" sin chans att göra karriär. Hur kompenserar man sånt?
Skulle vi vilja köpa något rent egoistiskt (motorcykel, resa etc) så är det bara att göra det om ekonomin tillåter. Jag har aldrig drömt om att be henne avstå från något bara för att hon tjänat mindre.
Vi är gifta, älskar varandra och delar allt i nöd och lust... förhoppningsvis så lite nöd som möjligt. :D
Jag och min sambo har separata konton. Vi delar hyran, matkostnad, telefon och internet på två. Det fungerar bra för oss.
Förut pluggade jag och hade betydligt mindre pengar i månaden än vad min pojkvän tjänar. Nu tjänar jag ca 4000 mer än honom i månaden.
Jag tycker det är mest rättvist på detta sättet. Om vi skaffar barn i framtiden kan jag tänka mig att vi lägger ett antal tusen var i månaden till en gemensam kassa, men resten sparar vi var för sig på egna konton.
Procentuellt betalande tycker jag verkar orättvist.
Vi betalar mat+räkningar tillsammans, jag lite mer än henne eftersom jag tjänar mer.
Annars har vi delad ekonomi helt, trots barn, skulle aldrig funka att ha helt gemensam tror jag när man har såpass olika intressen i övrigt. Men såklart man inte låter den andre sitta hemma om man själv gör ngt kul ifall den är pank.
AFanatic
2006-03-20, 23:29
vilket inte behöver ändra det ursprungliga upplägget.
barnen kan ju ses på samma sätt som hyra och telefon dvs en ren kostnad som man tyvärr inte kan undvara ..... 'g*
Sant. :)
Mitt ex och jag hade ett konto dit vi förde över pengar för alla gemensamma räkningar och där dom drog lånen.
Jag hade aldrig gått med på gemensam ekonomi eftersom vi är helt olika personer när det gäller pengar. Jag kan vara rent snål, och det är inte heller bra, men jag är rädd om mina pengar.
Nu bor jag själv, och det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag njuter av min frihet att göra vad jag vill med mina pengar. Kommer aldrig någonsin att ha gemensam ekonimi med någon. Kanske blir skillnad om man skaffar barn eller nåt, men just nu känns det bara som vansinne.
*uppdate* *uppdate* *uppdate*
Vad tycker ni om detta då:
A och B bor ihop. Inga barn finns eller planeras. A pluggar, B jobbar. A har 7 000 kr/mån netto, B har 17 000. Vad är då bäst:
1) Att de delar lika på kostnader för mat, hyra, etc och att B gärna bjuder A på nöjen, kläder, etc.
2) Att B betalar hela hyran, den mesta maten, etc, så att A har mer pengar över.
Jag tror på 1). Jag tror att A uppskattar det mer. Annars är hyra och mat kostnader denne inte ser och då inte tänker på.
Gemensamt konto, nja.
Bättre med ett var.. Det blir så svårt att veta vem som skrivit annars. :laugh: :sleep:
Tigerkotten
2006-03-21, 00:42
Aldrig varit i den situationen, men jag tycker procentuellt verkar som en rätt bra idé.
Tycker om jag tjänar 5k mera den min tjej, att jag lika gärna kan betala mera.
Tjejen kanske trivs i sitt arbete och jag likaså, ska hon då börja söka ett annat jobb för att få mera pengar över? Som hon kanske inte trivs lika mycket i. Tycker att man ska hjälpa varandra.
Just nu pluggar både jag o tjejen så alla fastna gemensamma kostnader delas och andra gemensamma kostnader delas på samma sätt. Resten har vi separat och gör vad vi vill med :)
A och B bor ihop. Inga barn finns eller planeras.
1) Att de delar lika på kostnader för mat, hyra, etc och att B gärna bjuder A på nöjen, kläder, etc. :thumbup:
Jag och min sambo delar lika på hyra, tele, el m.m. Sen har vi ett gemensamt matkonto där vi sätter in pengar varje månad, men resten har vi på varsitt konto. Nu pluggar jag och min sambo arbetar, och jag tycker det känns olustigt om han skulle betala för mig, även om det i vissa fall blir så att han skjuter till lite för att vi ska kunna göra saker tillsammans, men jag försöker begränsa det. När jag däremot börjar jobba kommer jag antagligen tjäna mer pengar än honom, och för mig är det en självklarhet att man sedan kommer ha helt gemensam ekonomi när vi skaffar barn. Då ser jag våra inkomster som familjens, inte våra enskilda, även om jag skulle tjäna mer än honom.
Vi har inte något gemensamt konto, men däremot ett konto vi gemensamt stoppar pengar i för alla räkningar lån osv. När pengar har blivit överförda har vi bägge ungefär lika mycket kvar på varsitt bankkonto, sen handlar vi för ungefär lika mycket mat, blöjor etc. Om jag har handlat mycket och börjar få dåligt på kontot så talar jag bara om det så handlar frugan det mesta istället. Funkar för oss, men det kan lika gärna bero på att vi varken har dyra vanor eller har ekonomiska kriser / pengar i drivor.
Nix, inget gemensamt konto men splittar på räkningar. Funkar bra så :)
A och B bor ihop. Inga barn finns eller planeras. A pluggar, B jobbar. A har 7 000 kr/mån netto, B har 17 000. Vad är då bäst:
1) Att de delar lika på kostnader för mat, hyra, etc och att B gärna bjuder A på nöjen, kläder, etc.
2) Att B betalar hela hyran, den mesta maten, etc, så att A har mer pengar över.
Jag tror på 1). Jag tror att A uppskattar det mer. Annars är hyra och mat kostnader denne inte ser och då inte tänker på.
jag tror också på alternativ 1.
delta_mats
2006-03-22, 09:36
Vi delar på alla pengar. Det känns bäst för oss. Betalar alla räkningar mm, pengar in på matkontot och sedan delar vi det som finns kvar till nöjen.
Jag och tjejen är bara 18 år men vi har delad ekonomi, i den mån att hon försörjer mig. Jag har dock inga som helst problem med att ha en gemensam ekonomi. Hon har mkt mer cash än mig men om jag hade haft pengar hade jag gladeligen delat med mig med dem. Pengar är något så fjuttigt jämfört med den kärlek man känner till sin partner, vill flickan ha delad så accepterar man det. Om hon sen har mer pengar är det en bonus. :)
Vad gulligt. Skåda det ungdomliga naiva rosa fluffmolnet! Det kommer att sluta illa.
Har aldrig haft problem med ekonomin när jag levt med någon, vi har sett till att ha ett konto till räkningar och ett till sparande, sen får man ha hur mycket egna man vill, så bestämmer man hur mycket som ska in till räkningar resp. sparande (semestrar osv) och jag skulle nog se det som självklart att den som tjänar mest betalar mest, men där är ju alla olika.
Vi har liknande uppdelning. Nu tjänar jag lite mer än henne men då står jag för alla bilutgifter istället och nu även hela matkontot när hon är föräldraledig.
Jag kan inte tänka mig ha gemensamt konto. Har alldeles för stort kontrollbehov. :cool:
Ibland skjuter jag till stålar, betalar frissan, nya vårjackan och sånt.
Jag tror att hon är nöjd och jag är nöjd med att slippa diskussionen om gemensamt konto :)
Vi bråkar aldrig om vem som ska betala vad så det fungerar bra.
Kan väl tilläga att jag är den sparsamma och hon slösa. Skulle hon ha 10k att spendera så skulle hon göra det medans jag inte gör av med mer pengar bara för att jag får lite över. Av den anledningen vill jag inte ha gemensamt konto.
Skulle inte vilja ha "delat konto" Jag jobbar för mina pengar och då vill jag välja vad jag ska lägga dem på. :)
nej aldrig. kvinnor shoppar förmycket, där finns lixom ingen hejd på dem.
och alla nödvänliga nya skor, mycket viktigt :D
nej aldrig. kvinnor shoppar förmycket, där finns lixom ingen hejd på dem.
och alla nödvänliga nya skor, mycket viktigt :D
pfftt, det där är en sån fördom
min erfarenhet är att killar shopar lika mycket bara andra saker och oftare dyraer och i slutändan kostar mer.
Det är bara det att ni anser att ni har rätt att sätta upp normen för vad som är shoping och vad som är nödvändiga inköp.
Jag undrar varför det är så många som inte har gemensamt konto.
Om ni skulle vara "säkra" på att personen ni llever med är personen ni sklal leva resten av ert liv med, resonerar ni likadant då? Vad spelar det då för roll vem som har mest pengar att spara/spendera?
Detta får mig osökt att tänka på en ny poll som kommer upp strax.
Jag undrar varför det är så många som inte har gemensamt konto.
Om ni skulle vara "säkra" på att personen ni llever med är personen ni sklal leva resten av ert liv med, resonerar ni likadant då? Vad spelar det då för roll vem som har mest pengar att spara/spendera?
varför ska mina pengar vara dina automatiskt?
bara för att man älskar varandra behöver man ju inte dela allt lika.
sen ser inte alla familjer ut som på 50-talet.
många har haft förhållanden tidigare och kanske barn i tidigare realtioner etc.
bara för att du vill dela dina pengar behöver inte det innebära att alla andra ska göra det och att det på ngt sätt är ett mått på hur mycket man älskar varandra och hur mycket man tror på förhållandet.
Varför inte anpassa sitt förhållande utifrån vad som passar dom 2 personerna bäst istället för att skapa en mall om hur det ska vara.
varför ska mina pengar vara dina automatiskt?
bara för att man älskar varandra behöver man ju inte dela allt lika.
sen ser inte alla familjer ut som på 50-talet.
många har haft förhållanden tidigare och kanske barn i tidigare realtioner etc.
bara för att du vill dela dina pengar behöver inte det innebära att alla andra ska göra det och att det på ngt sätt är ett mått på hur mycket man älskar varandra och hur mycket man tror på förhållandet.
Varför inte anpassa sitt förhållande utifrån vad som passar dom 2 personerna bäst istället för att skapa en mall om hur det ska vara.
Självklart är det du säger idealet och alla människor är olika men jag misstänker att många (därmed inte sagt alla) väljer att inte ha gemensam ekonomi just därför att de är lite oroliga för vad som skulle hända om förhållandet tar slut.
pfftt, det där är en sån fördom
min erfarenhet är att killar shopar lika mycket bara andra saker och oftare dyraer och i slutändan kostar mer.
Det är bara det att ni anser att ni har rätt att sätta upp normen för vad som är shoping och vad som är nödvändiga inköp.
jag är ingen prylbög så det stämmer inte in på mig. kvinnor shoppar mer än mig och gör onödiga inköp enligt mig, kanske jag skulle skrivit.
För att förtydliga ännu mer. De flesta kvinnor, naturligtvis fins där undantag
jag är ingen prylbög så det stämmer inte in på mig. kvinnor shoppar mer än mig och gör onödiga inköp enligt mig, kanske jag skulle skrivit.
För att förtydliga ännu mer. De flesta kvinnor, naturligtvis fins där undantag
precis som det finns undantag när det gäller män
jag menar bara att det inte är könsgenererat.
precis som det finns undantag när det gäller män
jag menar bara att det inte är könsgenererat.
nä men själva köpen är, tjejer köper stövlar och killar köper hylsnyckelsats
nä men själva köpen är, tjejer köper stövlar och killar köper hylsnyckelsats
Och vilket ger mest nytta här då? ett par skor eller massor av extra hylsor som kanske är bra någongång :laugh:
eller så köper killar, tvspel, en jättesportig vinge till bmw, en ascool HD för ca 80' (blir många stövlar det), osv osv. Jag tror faktiskt som cilia att det är jämnt skägg, dessutom är inte alla så rekordeliga som du Jense!
nä men själva köpen är, tjejer köper stövlar och killar köper hylsnyckelsatsIbland är det tvärtom. :)
Ibland är det tvärtom. :)
jo givetvis. men som kvinna bör man se över sitt förhållande när manne går och köper kvinnostövlar åt sig själv.. just för att va pretty.
jo givetvis. men som kvinna bör man se över sitt förhållande när manne går och köper kvinnostövlar åt sig själv.. just för att va pretty.
du sa aldrig att det var kvinnostövlar du pratade om!!!
jag gillar verktyg och kan gå loss totalt i en järnaffär.
du sa aldrig att det var kvinnostövlar du pratade om!!!
jag gillar verktyg och kan gå loss totalt i en järnaffär.
nä men intefan snacka jag om gummistövlar :D
jag älskar dig cilia, vill du gifta dig med mig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.