handdator

Visa fullständig version : program

TaNK
2006-03-20, 11:40
Funderar på att göra ett nytt försök med en 2-split, fast inte över-, under kropps delning utan istället köra bröst, triceps, axlar och underarmar tillsammans och sen ben, rygg, biceps och mage det andra passet. (blev inspirerad till denna indelning av ett inlägg i annan tråd). Anledningen att jag inte vill dela in kroppen i under och över kropp är för att jag upplever att tex chins och bänk krockar lite med varann. Klarar mindre in den ena om jag kör den andra före och vice versa. Och det är två övningar som jag känner att jag vill öka i.
Sen så känns det bra att ha rygg och ben i samma pass då tex raka mark känns en del i ryggen också. Har gjort en liten provisoriks mall på ungefär hur jag tänkt att det ska se ut.
Är för övrigt 22 år, 187 cm, 91kg. Har tränat dom senaste 14 mån sammanhängande och en del oserisöst lallande tidigare. Alltså kört hyfsat seriöst i ett år ungefär. Har ökat bra, kör en 4-split sen några veckor tillbaks men det känns lite för lite att bara köra igenom kroppen en gång per vecka. Känns som jag kan köra mer. Körde innan 4-spliten 2 helkropps pass i veckan men jag lyckades aldrig känna mig riktigt tillfredsställd med passen, då jag inte kunde prestera tillräckligt bra i övningarna i slutet av passet. Innan det så exprementerade jag med olika 4-splits upplägg men har inte testat något som jag riktigt trivts med.
Tror därför stenhårt på detta upplägget. Mina kortsiktiga mål är att reppa på 100kg i bänken och köra 8 chins på kroppsvikten. Gör idag ganska lätt 5*5 på 75 kg i bänken (ska höja vikten nästa pass) och 5 chins första settet. Är ute efter att öka i massa och styrka overall, men bänken och chinsen känns som mål som jag lätt kan mäta av med hur det går.
Detta ska jag uppnå i mitten av sommaren nån gång, eller tidigare.

Här är min skiss på programmet:

dag1:

chins 5*max (strävar efter 5*5)
skivstångsrodd 5*5
utfall 5*5 eller knäböj 5*5
stela mark 5*5
hantelcurl 5*5
benlyft 5*5

dag2:

bänk 5*5
underarmscurl 5*5
axelpress 5*5
sidolyft 5*5
liggande tricep extension 5*5

dag3:
vila

dag4:

skivstångsrodd 4*10
latsdrag 4*10
utfall 4*10 eller böj 4*10
stela mark 4*10
hantelcurl 4*10
crunches 4*10

dag5:

bänk 4*10
underarmscurl 4*10
axelpress 4*10
sidolyft 4*10
liggande tricep extension 4*10

dag6:
vila

dag7:
omstart eller ev vila.

Är tacksam för alla synpunkter och tips som jag kan få.