handdator

Visa fullständig version : Köp inte smuggelhund

Nitrometan
2006-03-20, 10:33
Rrrrrrrrr! Blir så sur och förbannad.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=530138&previousRenderType=6

OK att de vill tjäna pengar. En liten valp kostar inte många hundralappar på en marknad i Polen sen kan de sälja den för mellan 8000 och 25000 här i landet beroende på hur fräcka de är. De säljs ofta i annonser på Blocket, eller t.o.m. "hundsidor".

Tar valparna alldeles förtidigt från mamman. Söver dem och tejpar ihop benen, ger dem inte mat eller vatten på många timmar. I ett fall vet jag att de hade använt ganska kraftig dos av ett sömnmedel/bedövning som används till hästar.

Låt bli att supporta sån här verksamhet. Köp inte insmugglade valpar.

Förra året hittade tullen 189 valpar. Om man går på den vanliga uppskattningen att tullen hittar 10% av det insmugglade var det alldeles för många som smet igenom.

Fartman
2006-03-20, 11:11
"De här små minihundarna har blivit oerhört populära hos unga tjejer. Flickorna har förebilder - som Paris Hilton - som har den här sortens hund och då vill de också ha en, säger Kjell Johansson, tullinspektör vid Tullkriminalen."

Det säger väl det mesta om vad det är för puckon som köper smuggelvovvarna....

Wennerberg
2006-03-20, 11:14
IStället frö att avliva dem borde någon starta en sorts förening som tar han dom dem i någon månad och sedan säljer dem som vanliga hundar. Jag vet att en liten hundvalp kan göra så sjukt mycket för en människa, men då måste den leva ju!

mini
2006-03-20, 11:29
IStället frö att avliva dem borde någon starta en sorts förening som tar han dom dem i någon månad och sedan säljer dem som vanliga hundar. Jag vet att en liten hundvalp kan göra så sjukt mycket för en människa, men då måste den leva ju!
Det finns massor av friska hundar i Sverige som söker nya hem. Katter också.

Skulle man inte avliva dessa hundar skulle man inte bara förskona dem från det lidande deras sjukdomar/trauman vanligen innebär utan även uppmuntra fortsatt smuggling under dessa fruktansvärda formerna.

Nitrometan
2006-03-20, 11:34
Tyvärr kommer dessa hundar från länder där rabies förekommer. Här i Sverige har vi sluppit rabies på länge tack vare gränskontroller och regler för hur djur tas in i landet. De här hundarna behöver sitta fyra månader i karantän för att man ska förvissa sig om att de är friska. Detta är den mest kritiska perioden i deras liv för uppfostran och att knyta kontakt med en husse/matte/flock. De får en jävligt taskig start i livet...

Avlivning är tyvärr bästa alternativet...

Men som mini säger finns det massor med hundar i Sverige som behöver nya hem. Det finns fullt med organisationer som jobbar med det. Hjälp dem.