handdator

Visa fullständig version : Större förbränning vid löpning i värme?

Alexlindgren
2006-03-20, 07:10
Hallå.
Jo jag vet att man förbränner med om man utövar någon aktivitet där det är kallt, för att kroppen måste värma upp sig och tar då energi. Men när man springer på sommaren och det är 25+ så att man svettas mer, förbränner man något märkbart mer då? Eller är det bara extra vatten och salt man förlorar?

King Grub
2006-03-20, 07:57
Ja, energiförbrukningen ökar märkbart.

"Another mechanism by which heat exposure directly affects performance involves core temperature elevation which can induce profound changes in muscular activity and energy consumption, thereby accelerating exhaustion."

Med Trop (Mars). 2003;63(6):617-26.

kharon
2006-03-20, 09:20
Framgår det några siffror på i vilken utsträckning energiförbrukningen ökar?

tano
2006-03-20, 09:34
Framgår det några siffror på i vilken utsträckning energiförbrukningen ökar?

Du kommer inte orka träna hårt i hög värme, så det är ganska tveeggat det där. någon dramatisk effekt går nog inte att uppnå, kroppen fungerar inte bra om den blir för varm.

krok
2006-03-20, 11:09
har för mig att det är något såhär

kroppen fungerar väl bäst när den har en temperatur av 27grader omkring sig ( 27 grader i det tunna lagret luft som ligger närmast huden) vilket tex uppnås genom att vara i ett vanligt 20graders rum, sitta still och ha det vindstilla. om man tränar så blir kroppen varm och luften runt omkring kroppen blir varmare, kroppen försöker då anpassa genom bla svettningar för att få ner det till 27 grader igen. om det är kallt ute så kommer kroppen att börja värmeutveckling genom att huttra så det går upp till 27 igen

om det är jättevarmt ute så jobbar kroppen redan för att få ner tempen runt kroppen, om man sedan anstränger sig och sticker ut å kutar så blir det ännu varmare vilket gör att kroppen måste anpassa sig och när kroppen arbetar så förbränner man?

kharon
2006-03-20, 13:03
Du kommer inte orka träna hårt i hög värme, så det är ganska tveeggat det där. någon dramatisk effekt går nog inte att uppnå, kroppen fungerar inte bra om den blir för varm.

Definiera att träna hårt och hög värme? :)

Jag har inte haft några problem med att springa ordentliga rundor 30-60 min, medan temperaturen kryper upp till optimala sommarnivåer, räknas det?