handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare

Danne S
2006-03-19, 22:25
Jag är lite sugen på att bli personlig tränare men det verkar vara sätt dyrt. På pt-school.com tar de 50000 kr för an kurs på ca 3 veckor. är det nån här som har den utbildningen eller som har någon annan?

norrkoping618
2006-03-19, 23:01
hade oxo tänkt att gå den vart efter

Don_Kocke
2006-03-19, 23:04
måste man ha någon licens för att bli pt?

Arne Persson
2006-03-19, 23:24
måste man ha någon licens för att bli pt?

Nej. På vissa ställen frågar dom efter kunskaper och inte papper! :)

castor
2006-03-20, 01:29
Jag läste till personlig tränare på halvfart i 5 månader på ett gym inne i stan som höll en kurs. kostade 16000.
Dom krävde inga förkunskaper för kursen, men det finns säkert utbildningar som kräver vissa kunskaper.
man kan inte bli legitimerad personlig tränare heller, jag fick ett diplom efter tentan och en referenspunkt som man då kan erhålla som "bevis" för att man genomfört kursen.

Baan
2006-03-20, 10:33
jag hade också tankarna lite åt dte hållet, men 50k? fan va dyrt.

Nitrometan
2006-03-20, 11:22
Tanken med att bli PT är ju att tjäna pengar. Eller?

50 papp. Hur lång tid tar det att tjäna in dem?

Säg 600 spänn i timmen (bara för att ta en siffra ur luften), omkostnader (gymmedlemskap, PT-bil, PT-telefon, PT-kläder, kanske PT-kontor, Pt-papper, PT-dator, visitkort m.m.) på kanske 250 SEK per timme (kostnaderna fördelade jömnt över året och över månadens 160 arbetstimmar). Det ger en förtjänst på 350 kr/timme. 50000/350 ger lite drygt 143 timmar... Det innebär att efter en fulltecknad månad som PT är kursen betald och pengarna rullar in.

Whatever. *rolleyes*

Senix-2
2006-03-20, 11:39
Licenserad PT är ingen skyddad titel. Vem som helst får utfärda licensen och i Sverige finns minst fyra ”skolor” som gör det.

- Personal Training School
- Eleiko Education
- The Academy
- SAFE
Att driva PT-utbildningar verkar vara en lukrativ affärside.

Och så finns det Arne Persson, som (förhoppningsvis) lär ut användbar kunskap. Fast man blir ju inte lic. PT ;)

Senix-2,
(som ska gå på kurs den 8-9 april.)

Pepz
2006-03-20, 11:47
Vill också bli PT men det som hindrar mig är att jag måste betala för att läsa små utdrag ur de kurser jag läst i skolan.(anatomi, fysiologim tillämpad fysiologi, träningslära, näringslära, biomekanik.)
Dvs jag har en större kunskap än en person som endast läst till PT. Ändå så blir jag inte anställd på ett gym som PT just för att jag inte betalat för min licens.
Nog för att kostnaden är överkomlig om man väl får ett välbetalt PT jobb men jag vill inte betala för att bli undervisad i saker jag redan kan.

Anser att PT-licensen borde utfärdas genom kunskapsprov/praktiska prov.

MasterChief
2006-03-20, 12:25
SATS är den största kedjan och de äger SAFE. Så det är ju inte konstigt om de vill ha SAFE-licencierade tränare.

Conanthebodybuilder
2006-03-20, 12:32
På personaltraing school så har jag för mig att man kan söka efter PTs? Finns de verkligen så lite PTs i Norrland? Någon som vet om de finns PTs i västernorrland, har hört att man kan träna med Anders Granheim i Timrå...

Arne Persson
2006-03-20, 12:37
Faktum kvarstår..... Den viktigaste faktorn, den egna träningserfarenheten kan INGEN läsa sig till! Den förvärvar man genom tiden. Glöm inte det!

MasterChief
2006-03-20, 12:46
Faktum kvarstår..... Den viktigaste faktorn, den egna träningserfarenheten kan INGEN läsa sig till! Den förvärvar man genom tiden. Glöm inte det!

Sen vill jag nog även tillägga den "sociala förmågan". Först när man har känslan att nå kunden på rätt plan och kan motivera denne så blir man en komplett PT.

Så för att sammanfatta kraven för en bra PT:

* Bra utbildning
* Mycket praktiskt erfarenhet
* Social kompetens och förmåga att motivera

Arne Persson
2006-03-20, 12:52
Sen vill jag nog även tillägga den "sociala förmågan". Först när man har känslan att nå kunden på rätt plan och kan motivera denne så blir man en komplett PT.

* Bra utbildning

Instämmer även på sista punkten!

MilkmaN
2006-03-20, 13:01

* Bra utbildning

Antar att jag har en bit kvar om jag vill blir det då:

* Halvtaskiga kunskaper
* Liten (2år) praktisk erfarnehet
* Social kompetens, ja, verkar trovärdig, ja, bra på att motivera? God knows

Nitrometan
2006-03-20, 14:45

* Bra utbildning
Japp. Instämmer.

Sen ska man kunna anpassa det man lär ut efter det "kunden" efterfrågar.

* Bli smal
* Beach 2006
* Snyggare ben
* Bli starkare i bänken

...kräver antagligen olika upplägg när det gäller träning & kost.

Motivationsbiten är stoor. Ska man bli en framgångsrik PT måste man kunna motivera och entusiasmera sina klienter. Samt förstå att inte alla triggas av samma saker.

MasterChief
2006-03-20, 14:46
Japp. Instämmer.

Sen ska man kunna anpassa det man lär ut efter det "kunden" efterfrågar.

* Bli smal
* Beach 2006
* Snyggare ben
* Bli starkare i bänken

...kräver antagligen olika upplägg när det gäller träning & kost.

Japp, och detta ingår ju i kunskaps/erfarenhetsbiten. :thumbup:

Danne S
2006-03-20, 21:50
Jag håller med om att det självklart är väldigt viktigt att man kan anpassa sig efter kunden och kunna motivera, dock så krävs det ju ett papper som man kan visa upp nu för tiden för att någon ska tro på att man kan någonting om man nu inte är en välkänd atlet. Därför är det väl väldigt viktigt att man fixar sin utbildningt från ett ställe som är väl respekterat. PT-school kanske är väldigt bra men de är som sagt extremt dyra, dessa har lite mer attraktiva priser.

Jag tycker själv att jag har en hel del kunskaper, men detta kommer ju bara göra det lättare för mig att klara dessa kurser. Sen tycker jag att det är viktigt att man är kritisk mot det man vet och det man får lära sig så att man inte bara accepterar någonting helt blint.

Någon som känner till ifall Y-Lab är bra eller ej?

Arne Persson
2006-03-20, 22:14
Jag håller med om att det självklart är väldigt viktigt att man kan anpassa sig efter kunden och kunna motivera, dock så krävs det ju ett papper som man kan visa upp nu för tiden för att någon ska tro på att man kan någonting om man nu inte är en välkänd atlet. Därför är det väl väldigt viktigt att man fixar sin utbildningt från ett ställe som är väl respekterat. PT-school kanske är väldigt bra men de är som sagt extremt dyra, dessa har lite mer attraktiva priser.

Jag tycker själv att jag har en hel del kunskaper, men detta kommer ju bara göra det lättare för mig att klara dessa kurser. Sen tycker jag att det är viktigt att man är kritisk mot det man vet och det man får lära sig så att man inte bara accepterar någonting helt blint.

Någon som känner till ifall Y-Lab är bra eller ej?

På mina "simpla" kurser försöker jag få mina adepter att vara uppmärksamma och verkligen också ifrågasätta så att man inte sväljer allt man hör med hull och hår. :)

JoeyP
2010-06-13, 20:57
BUMP HÄR!

Jag skulle också vilja jobba som PT i framtiden.

Jag har precis tagit studenten, gick byggprogrammet.

Mina planer ett år framöver ser ut såhär just nu.

Jobba i min hemort på ett tidningsföretag tills jag tatt mitt kökort inom 1år.
Plugga byggteori och träning/näringslära på fritiden som jag redan gjort i några år.
Och absolut träna.

Nästa år när jag har mitt kökort, ska jag söka byggjobb i sthlm som murare.

När jag fixat min bygglicens alltså jobbat ihop mina timmar så har jag då planer på att fixa PT licens och då har jag troligtvist också mer träningserfarenhet. Och framförallt pengar till kursen utan att ta lån.

Är det då bara att gå någon av kurserna

- Personal Training School
- Eleiko Education
- The Academy
- SAFE

Så får man sin licens? Ganska smidigt för mig då mina betyg till högskolan inte skulle räcka till.

Man är ju absolut inte fulllärd efter en kurs på två veckor, utan det är ju år av träningserfarenhet som gör en pt till en riktig pt.

Men om det är licens som krävs för att få jobb så äre ju smidigt att punga ut 30-50k sen kan man börja jobba som det?

Eller?

Fredrik_S
2010-06-13, 21:11
Vill du jobba som PT? Vet du vad en PT:s huvudsakliga kundkrets är.

Jag kände förut att jag ville bli PT tills jag gick runt å kollade vilka det var som var deras kunder till 90%. Och det var män/kvinnor i 30-50 års åldern som knappt tränat något i sina liv utan jobbat på företag i kontorsstol och får rabbat på personlig träning genom företaget.

Förlåt om jag är lite negativ, men det är den bild jag fått av att springa runt på SATS gymen här i sthlm.. finns säkert roligare arbetsmiljöer dock för PT:s :)

Martin Löwgren
2010-06-13, 21:28
Du måste gå en utbildning om du vill arbeta på de stora gymkedjorna men vill du driva eget och har ett eget ställe att vara på behöver du ingen utbildning då det inte är en skyddad yrkestitel.

Jag personligen kör både eget och på en stor kedja och båda fungerar riktigt bra. Tyvärr är det som Fredrik S säger att de flesta är 30-50år och kontorsmänniskor vilka alla inte är jättesugna på att träna utan mest gör det för att de måste (om du arbetar på de stora kedjorna), men jag håller inte med att det är så när du driver eget då du kan styra din kundkrets själv och därmed endast ta emot (profilera dig mot) den grupp du vill arbeta med

Kör hårt.

Adama
2010-06-13, 21:31
Eyy va ere för fel på 30+ingar som suttit på en kontorsstol??? ;)

Martin Löwgren
2010-06-15, 10:58
Eyy va ere för fel på 30+ingar som suttit på en kontorsstol??? ;)

Haha inget fel alls, de e bara ofta rätt svårmotiverade :thumbup:

z_bumbi
2010-06-15, 11:12
Vill du jobba som PT? Vet du vad en PT:s huvudsakliga kundkrets är.

Jag kände förut att jag ville bli PT tills jag gick runt å kollade vilka det var som var deras kunder till 90%. Och det var män/kvinnor i 30-50 års åldern som knappt tränat något i sina liv utan jobbat på företag i kontorsstol och får rabbat på personlig träning genom företaget.

Förlåt om jag är lite negativ, men det är den bild jag fått av att springa runt på SATS gymen här i sthlm.. finns säkert roligare arbetsmiljöer dock för PT:s :)

Det låter som en kul kundgrupp men man kan också styra med vilka grupper man jobbar genom framtoning och de resultat man får. Sen måste man också inse att man måste kunna ta betalt och det är ganska få som är beredda att betala vad det kostar ur egen ficka och ett företagspaket där man kan uppvisa resultat kan leda till en stadig inkomst under ganska så lång tid.

Tolkia
2010-06-15, 11:17
Den som tycker att unga, manliga elitidrottare är den enda tänkbara gruppen att arbeta med kan nog behöva tänka om, alternativt få svårt att hitta jobb. Det är mycket begärt av någon (undertecknad inkluderad) att vederbörande skall kunna helt frigöra sig från sina fördomar, men man kan ha nytta av att åtminstone inte låta sig styras helt av dem.

Tobbeh
2010-06-15, 16:07
Tycker det är ofattbart att folk med en utbildning på 3 veckor får kalla sig "PT", inte undra på att det råder bristande kunskap hos MÅNGA personliga tränare.. Borde vara ett kunskapsprov istället för en tre veckors utbildning.

Lite off topic, men var tvungen.