Visa fullständig version : Ni som äter 1500 kcal per dag och tränar?
Hej!
Nyfiken på vad ni äter under en dag om ni ligger på 1500 kcal och lyckas bra med deffen...?
Räknar med att ni tar en proteindrink före och efter träning i sammanhanget.
Ni äter alltså cirka 1200 kcal i övrigt - vad består detta av lite mer exakt?
Behöver inspiration...
äter man 1500kcal om dagen deffar man inte.. då svälter man sig :MrT:
min aktivitet förutom styrkepasset är jättelåg. sitter på jobbet hela dagarna och kan inte påverka det. en kort promenad på 15 min på dagen gör ej så mkt heller. förbrukar bara 2000 kcal i normala fall.
min aktivitet förutom styrkepasset är jättelåg. sitter på jobbet hela dagarna och kan inte påverka det. en kort promenad på 15 min på dagen gör ej så mkt heller. förbrukar bara 2000 kcal i normala fall.
okay.. jag ligger på typ 1500kcal i total vila.. och då är jag 168cm och väger 66kg.. tjej
Ninjasmurf
2006-03-19, 19:36
1500 är typ sista perioden i en lång o trög tävlingsdeff..
det kan se ut typ:
1dl havregryn, 5 nötter, 1 proteinshake
250g kvarg
en proteindrink + sallad + 8 nötter
250g kvarg
proteinpulver (efter träning) o en stor banan
middag: kycklingfile o broccoli, lite olja
250g kvarg o 5 nötter
ev oxå nån frukt
/userf.
Ser tufft ut. Får du verkligen i dig allt fett? Fått goda resultat?
userfriendly
2006-03-19, 19:44
Ser tufft ut. Får du verkligen i dig allt fett? Fått goda resultat?
som sagt så var det där SISTA veckorna i en 6 månaders diet.. så jag behövde dra ner på typ allt... o nej jag fick inte tillräckligt av nåt men det va ju det som va grjen lixom
RajtanTajtan
2006-03-19, 20:21
äter man 1500kcal om dagen deffar man inte.. då svälter man sig :MrT:
Det bero väl på. För en tjej runt 60 kg så är det ju på den nivån det brukar ligga.
Jag har kört på 1500 i 5 veckor nu.. droppat 8 kilo 10cm runt midjan..
gått från 23,3 % bf till 18,1%
Träningen har också funkat bra under den här tiden...
Tar en dag på må få
Frukost:
Havregrynsgröt 300,0
Minimjölk fett < 0,1 % berik 200,0
Fruktsocker 10,0
-----------------------
Lunch:
Kyckling bröst kött kycklingfilé 150,0
Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt 100,0
Broccoli 40,0
-----------------------
Middag:
Lax sida kallrökt 80,0
Räkor 110,0
Keso mini 90,0
Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt 60,0
-----------------------
Övrigt:
Keso mini 250,0
Banan 71,0
Havregryn Fiber AXA 52,0
Frysta blåbär 50,0
Minimjölk fett < 0,1 % berik 320,0
-----------------------
1484,2 Kcal
Lite mycket kolisar den dagen men men..
Har funka bra för mig..
Har inte tappat något i styrka på gymmet (nytt pb i dag i mark 190) :hbang:
Men nu ska jag upp till 2000 om dan för att se om jag inte kan öka mer i styrka.
RajtanTajtan
2006-03-19, 21:45
Jag har kört på 1500 i 5 veckor nu.. droppat 8 kilo 10cm runt midjan..
gått från 23,3 % bf till 18,1%
Träningen har också funkat bra under den här tiden...
Tar en dag på må få
Frukost:
Havregrynsgröt 300,0
Minimjölk fett < 0,1 % berik 200,0
Fruktsocker 10,0
-----------------------
Lunch:
Kyckling bröst kött kycklingfilé 150,0
Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt 100,0
Broccoli 40,0
-----------------------
Middag:
Lax sida kallrökt 80,0
Räkor 110,0
Keso mini 90,0
Pasta makaroner spaghetti fullkorn kokt m salt 60,0
-----------------------
Övrigt:
Keso mini 250,0
Banan 71,0
Havregryn Fiber AXA 52,0
Frysta blåbär 50,0
Minimjölk fett < 0,1 % berik 320,0
-----------------------
1484,2 Kcal
Lite mycket kolisar den dagen men men..
Har funka bra för mig..
Har inte tappat något i styrka på gymmet (nytt pb i dag i mark 190) :hbang:
Men nu ska jag upp till 2000 om dan för att se om jag inte kan öka mer i styrka.
Spelar ju ingen roll om det är mycket kolisar, så länge du ligger på energiunderskott.
Det bero väl på. För en tjej runt 60 kg så är det ju på den nivån det brukar ligga.
Jag ligger på 1800, tror jag, ni människor räknar ju så underligt(enligt mitt sätt att tänka ligger jag på 1300 fasst då räknar jag bort all träning). Jag väger iallafall typ 57 nu, har gått ner ett par kilo rätt kvickt så jag tror det är rätt bra nivå för mig...
Spelar ju ingen roll om det är mycket kolisar, så länge du ligger på energiunderskott.
Nja men det blir ju mindre protein.. brukar vilja ha lite mer av den varan per dag.. men är inte så noga med det =)
negative
2006-03-19, 22:55
Jag ligger på ca 1700 Kcal på vilodagar med lite aktivitet och 2500 på träningsdagar. jag är 1,98m och vager nu 118 kg. Har tappat 7 kg på 4 veckor (3kg första veckan).
Styrkan på gymmet har inte minskat, har faktiskt ökat lite.
På en träningsdag nollar jag kolisarna fram till middagen en timme före träning. Sen 50 gram kolhydrater direkt efter träning och 50g till en timme senare. Före träningen tar 40 g protein, sen protein varje timme efter träningen tills jag går och lägger mig.
På vilodag äter jag lite kolhydrater till frukost, middag och innan jag går och lägger mig.
Detta har fungerat kanon !
RajtanTajtan
2006-03-20, 00:26
Jag ligger på ca 1700 Kcal på vilodagar med lite aktivitet och 2500 på träningsdagar. jag är 1,98m och vager nu 118 kg. Har tappat 7 kg på 4 veckor (3kg första veckan).
Styrkan på gymmet har inte minskat, har faktiskt ökat lite.
På en träningsdag nollar jag kolisarna fram till middagen en timme före träning. Sen 50 gram kolhydrater direkt efter träning och 50g till en timme senare. Före träningen tar 40 g protein, sen protein varje timme efter träningen tills jag går och lägger mig.
På vilodag äter jag lite kolhydrater till frukost, middag och innan jag går och lägger mig.
Detta har fungerat kanon !
Intressant upplägg.
Cerberus
2006-03-20, 00:28
Ska ligga statiskt på ca 1500kcal nästa vecka. Dvs att jag kör 1500kcal oavsett hur aktiv jag är.
Imorgon skippar jag kardion innan frukost då jag ska träna capoeira på kvällen som e sviiiinjobbigt.
Blir i princip lite fett, mycket protein och kolhydrater.
Hur kommer det sig att ni äter runt 1500 kolisar vid deff, skall man inte ta in 500 mindre än vanligt?
Jag förbrukar~3700Kcal på arbetsdagarna, medan jag går i skolan och gymmar
och ~2600 lördag och söndag då jag nästan sitter bara vid datorn och kollar på film.
jag är 187cm lång och 17 år(18 i juli).
Finns en kille innan mig som skrivit att han är 1,98 och väger nu 118 kg, han äter tydligen 1700 Kcal på vilodagar och 2500 på träningsdagar, hur kan detta komma sig:S ?
Cerberus
2006-03-20, 02:17
Hur kommer det sig att ni äter runt 1500 kolisar vid deff, skall man inte ta in 500 mindre än vanligt?
och ~2600 lördag och söndag då jag nästan sitter bara vid datorn och kollar på film.
Finns en kille innan mig som skrivit att han är 1,98 och väger nu 118 kg, han äter tydligen 1700 Kcal på vilodagar och 2500 på träningsdagar, hur kan detta komma sig:S ?
För att alla har olika kroppskompositioner :D vi har alla olika längd, vikt, muskel-fettförhållande och aktivitetsnivå. Dock tror jag de flesta som ligger på 1500kcal och under är otåliga(dvs bl.a jag).
Grub har ju sagt att man inte förlorar muskler på en sån diet om man håller protein-intaget högt. Jag tränar ju stenhårt så det borde va lugnt.
För att alla har olika kroppskompositioner :D vi har alla olika längd, vikt, muskel-fettförhållande och aktivitetsnivå. Dock tror jag de flesta som ligger på 1500kcal och under är otåliga(dvs bl.a jag).
Grub har ju sagt att man inte förlorar muskler på en sån diet om man håller protein-intaget högt. Jag tränar ju stenhårt så det borde va lugnt.
Jo olika allt.....men som jag nämnde innan killen som är 118kg, är det inte lite konstigt att han skall få i sig 1000Kcal minder än mig på 95kg?
negative
2006-03-20, 07:25
Jo olika allt.....men som jag nämnde innan killen som är 118kg, är det inte lite konstigt att han skall få i sig 1000Kcal minder än mig på 95kg?
Jo 1700 Kcal är förstås lite för mig, men just nu har jag en väldigt stillasittande tillvaro och då fungerar ett så lågt energiintag .
Självklart höjer jag intaget även på träningsfria dagar om jag utför något utöver det vanliga.
Det knepiga är att förra våren deffade jag med högre kaloriintag mycket cardio, mer kolydrater och mindre protein. Detta gav en stor minskning av styrka på gymmet redan efter ett par veckor. Konstigt. Denna metod verkar passa MEJ bättre.
Käkar som sagt mycket protein timmarna runt träningen.
Markus
Går du inte konstans hungrig ifall du bara äter 1500kcal? *screwy* Jag är tjej och äter bara 1860kcal per dag och jag är minsann hungrig en lång stund om eftermiddagarna (dessutom så får jag cykla lite extra ibland för att ha "råd" med maten). För att inte tala om att jag blir lättretlig och sur. :D
1500kcal låter ju som rena svältkosten. Är det inte bättre och skönare att bara se till att ligga på ett underskott på 500?
Callister
2006-03-20, 09:05
Jag har en grundförbrukning på 2700 kcal. Jag brukar morgonpromenera upp 200 kcal så jag hamnar på 2900 kcal.
Sedan äter jag cirka 2000 kcal.
Fast det känns som man lika gärna kan lika på 1500 underskott eller 500 för den delen. Blir mycket räknefel...
userfriendly
2006-03-20, 09:09
näe 1500 är alldelles för lite för alla typ....
iof väger jag typ 74kg nu så.. .(178cm)
kanske ska tillägga att till den dieten jag skrev ovan så tillkommer 4st omega3 kapslar... o kanske var det 2 dl havregryn till frukost? minns inte riktigt :)
King Grub
2006-03-20, 09:10
För en lätt person som vill förlora fettvikt och som inte lever ett speciellt aktivt liv är 1500 kcal per dag ett helt normal intag. Inte speciellt roligt, kanske, men högre är så kan man oftast inte ligga med nämnda förutsättningar, om man vill gå ned i vikt.
negative
2006-03-20, 12:00
Så ser en träningsdag ut
Mål1: Proteindrink och Multivitamin/mineral i bland havregryn
mål2: kassler med chilisås gurka och tomat
mål3: Kesella
mål4: Kycklingfilé med ris kreatin
mål5: 40g protein
träning
mål6: 50g kolydrater kreatin
mål7: proeindrink
Mål8: keso och lite ris'
mål9:kesella
mål10: kesella äpple lite nötter
Äter omega3 till rätt många mål dock inte på morgon och direkt efter träningen
ca: 2500kcal
-----------------------------------------------------------------------
stillasittande dag.
Mål1: Proteindrink med havregryn och kreatin Multivitamin/mineral kreatin
Mål2: keso äpple
mål3: proteindrink
mål4: Kycklingfilé med ris kreatin
mål5: kassler
mål6:kesella äpple nötter kreatin
Omega3 kapslar till alla mål utom första
1700kcal
-----------------------------------------------------------------------
Vad tycker du KingGrub ? några jättemissar förutom det låga kaloriintaget? Tycker mig ha fixat rätt bra näringstiming på träningsdagarna i detta upplägg
King Grub
2006-03-20, 12:06
några jättemissar förutom det låga kaloriintaget?
Nej. :thumbup:
negative
2006-03-20, 12:34
Nej. :thumbup:
Perfekt :thumbup:
Inte ens något tips på förbättringar ?
markus
King Grub
2006-03-20, 13:05
Inte utan mer energi att leka med.
ni människor räknar ju så underligt(enligt mitt sätt att tänka ligger jag på 1300 fasst då räknar jag bort all träning).
eller så är det du som räknar underligt?
för du äter ju inte 1300 kcal per dag utan 1800.
med ditt resonemang att tänka kan du ju räkna bort massa andra aktiviteter med som att gå i en trappa eller överhuvudtaget kliva ur sängen?!
Du har ju bara bestämt att det är just träningen du ska räkna bort.
Risken finns dessutom att du över- eller underskattar hur mycket du förbränner när du tränar och då blir bilden skevare för då ligger du faktiskt inte på 1300 utan på högre alternativ lägre intag.
eller så är det du som räknar underligt?
för du äter ju inte 1300 kcal per dag utan 1800.
med ditt resonemang att tänka kan du ju räkna bort massa andra aktiviteter med som att gå i en trappa eller överhuvudtaget kliva ur sängen?!
Du har ju bara bestämt att det är just träningen du ska räkna bort.
Risken finns dessutom att du över- eller underskattar hur mycket du förbränner när du tränar och då blir bilden skevare för då ligger du faktiskt inte på 1300 utan på högre alternativ lägre intag.
men oavsett hur man räknar så äter väl alla mer när de har tränat, jag tycker det känns vagare att säga att man höftar lite och lägger på 500 kcal i mat när man tränat. det blir ju samma, summa sumarum. om jag inte rört på mig mer än gått på toa och till soffan etc en dag så äter jag 1300 kcal, sen äter jag mer för varje sak jag gör utöver detta typ. brukar dock inte räkna med att gå I skolan tex, men TILL skolan räknar jag. ja det funkar iallafall...
men oavsett hur man räknar så äter väl alla mer när de har tränat, jag tycker det känns vagare att säga att man höftar lite och lägger på 500 kcal i mat när man tränat. det blir ju samma, summa sumarum.
jag förstår inte varför det skulle vara vagare?
varför skulle man höfta mer för att man räknar upp kalorierna än hur du gör?
men bara det funkar för dig.
jag förstår inte varför det skulle vara vagare?
varför skulle man höfta mer för att man räknar upp kalorierna än hur du gör?
men bara det funkar för dig.
varför skulle mitt vara vagare?
om man bara säger att man ska äta 500 kcal mer när man tränat så vet man ju itne om man sen verklgien tränat för 500 eller kanske bara 300. därför vagare. men jag fattar inte riktigt hur folk gör, ni gör kanske inte så?
jag begriper't inte.
Jag tror inte att du förbrukar 3700 kcal på träningsdagar.
:MrT:
negative
2006-03-21, 15:15
Jag räknar med att gå ner drygt 1 kilo per vecka, det är därför jag äter så lite.
Ju mer kaloriminus du ligger på desto viktigare blir det med näringstimingen för att inte tappa muskler. Vi får se hur det blir för mig, är inne på vecka 4 på deffen och har absolut inte tappat någon styrka även fast jag legat på 1700Kcal på vilodagar och 2500 på träningsdagar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.