Visa fullständig version : Det mesta fettet på kvällen..negativt???
Hej!
Finns det nackdelar med att placera sitt största fettintag på kvällen, cirka 2,5 timme efter träningen, dvs. efter träningsdrink1 och 2, vid den vanliga middagen?
Anledningen till att jag frågar är att jag äter relativt lite fett på morgonen och till lunch (<10g). Hemma äter vi i regel fetare (dock nyttigt fett), varvid jag vill spara min "buffert" på 50g (60-10g) för att inte riskera att få i mig för mycket totalt under dagen.
Fråga1: Kommer detta "sparande" göra att min kropp förbränner sämre under dagen?
Fråga2: Om jag landar på ett energiunderskott totalt sett finns det ändå risker för att min kvälls-fett-buffert lagras som fett?
pragmatist
2006-03-19, 23:50
Det är generellt vettigt att äta mindre fett på morgonen och mer ju längre dagen lider. Du får säkert en fettinlagring på kvällen men det spelar ingen större roll eftersom det är energiintaget över längre tid som är viktigast.
Det är generellt vettigt att äta mindre fett på morgonen och mer ju längre dagen lider. Du får säkert en fettinlagring på kvällen men det spelar ingen större roll eftersom det är energiintaget över längre tid som är viktigast.
Jag trodde man skulle lägga stor del av fettet på morgonen då kroppen är som mest mottaglig då, samt att den kan använda fettet som energi då ?
Förestenn så lagras allt fett in som kroppsfett.
Mvh
Att allt fett skulle lagras in som kroppsfett har jag svårt att tro...varför skulle det vara så?
King Grub
2006-03-20, 09:12
Jag trodde man skulle lägga stor del av fettet på morgonen då kroppen är som mest mottaglig då, samt att den kan använda fettet som energi då ?
Nej, ett stort intag av fett (mättat i synnerhet) till frukost sänker insulinkänsligheten många timmar framåt och innebär sämre glukostolerans vid lunchmålet och kanske ännu längre. Man behöver inte nolla något fettintag på morgonen, men att lägga en stor del av dagens intag av fett vid det målet är definitivt inte att rekommendera.
Om man inte överskrider dagsbehovet borde det ju inte vara så...förklara..
King Grub
2006-03-20, 09:14
Att allt fett skulle lagras in som kroppsfett har jag svårt att tro...varför skulle det vara så?
Inte riktigt allt, men en stor del. Som tur är pågår fettförbränningen också konstant. Det är inte det ena eller det andra som pågår: inte antingen fettinlagring eller fettförbränning. Båda sakerna pågår hela tiden, och är fettinlagringen större än fettförbränningen över en given mätperiod (ett dygn, t ex), befinner man sig i positiv fettbalans och ökar i fettvikt, och tvärtom, om fettbalansen är negativ, minskar man i fettvikt över den tidsperioden.
Med andra ord borde det inte finnas risk för fettinlagring sålänge man ligger på energiunderskott och inte överskrider sin rek.fettgräns (1g/kg kroppsvikt), stämmer det king grub?
King Grub
2006-03-20, 09:48
Vid ett energiunderskott kan du knappast befinna dig i positiv fettbalans. Vissa korta tidsperioder, visst: äter du en brakmiddag rik på fett och kolhydrat, och bara mäter fettbalansen timmarna efter, absolut. Men vid energiunderskott över dygnet som helhet, kommer fettbalansen att vara negativ över dygnet som helhet. Minut- och timbalansen är irrelevant.
Tigerkotten
2006-03-20, 12:10
fett på kvällen är väl inte så tokigt? Det gör väl så att proteinet "håller" sig längre? Vilket e bra när man sover osv?
Då kan vi alltså dra slutsatsen att risken för fettinlagring inte är särskilt stor då det totala energiintaget motsvarar ett underskott!
Då kan vi alltså dra slutsatsen att risken för fettinlagring inte är särskilt stor då det totala energiintaget motsvarar ett underskott!
Risken för positiv fettbalans sett över en period ja :D
userfriendly
2006-03-20, 17:04
jag lägger det mesta av mitt fett efter klockan 6 o typ inga kolhydrater då
ser ut så för mig också...efter 18 typ
Det finns inget godare än att sätta sig i soffan en en skål med nötter och en kopp te. :D
userfriendly
2006-03-20, 19:52
Det finns inget godare än att sätta sig i soffan en en skål med nötter och en kopp te. :D
eller avokdo o keso, eller 2-3 ägg :)
exevision
2013-05-01, 18:15
Nej, ett stort intag av fett (mättat i synnerhet) till frukost sänker insulinkänsligheten många timmar framåt och innebär sämre glukostolerans vid lunchmålet och kanske ännu längre. Man behöver inte nolla något fettintag på morgonen, men att lägga en stor del av dagens intag av fett vid det målet är definitivt inte att rekommendera.
Så, det är bättre med intag av fett på kvällen än på morgonen?
(min fråga är inte relaterad till deff)
exevision
2013-05-01, 19:11
Det är väll något ämne som ökar dagen efter om man äter mycket fett på kvällen jämfört med kolhydrater?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.