handdator

Visa fullständig version : Distraktionsknep

H.Emanuel
2006-03-19, 16:52
Tankar kommer och går, lever sitt eget liv och är svåra att få stopp på. När man har något jobbigt och obekvämt och för stunden ofta olösligt problem av något slag surrande i skallen så vet väl alla att det inte känns så bra, det kan hålla en sömnlös natt efter natt i värsta fall.

Dagtid är det ju lite lättare, eftersom då kan man ge sig ut på en promenad, ringa nån osv, men desto värre om det surrar på natten.

Hur gör du för att avstyra eller distrahera dina tankar? Sömnfarmaka och sinnesförändrande medel undantages.

Trident
2006-03-19, 16:54
Löpning eller bilkörning är skönt för tänketid. Gälller iallafall för min del, eller koppla av med en god bok, alt. cd-skiva, ringa en vän.

bubbe
2006-03-19, 16:54
Tankar kommer och går, lever sitt eget liv och är svåra att få stopp på. När man har något jobbigt och obekvämt och för stunden ofta olösligt problem av något slag surrande i skallen så vet väl alla att det inte känns så bra, det kan hålla en sömnlös natt efter natt i värsta fall.

Dagtid är det ju lite lättare, eftersom då kan man ge sig ut på en promenad, ringa nån osv, men desto värre om det surrar på natten.

Hur gör du för att avstyra eller distrahera dina tankar? Sömnfarmaka och sinnesförändrande medel undantages.

Knäböjspass! seriöst så har jag verkligen haft nytta av snortunga träningspass, inte bara fysiskt utan även att psykiskt koppla bort jobbet.

fast just nattetid, är väl inte mycket annat än sex som funkar då?

nemd
2006-03-19, 16:57
Promenad.. med lugn och skön mjusikka..

kalle_banan
2006-03-19, 19:38
Meditera, rensa sinnet på tankar, upplev nuet, inte så svårt som det låter ;)

H.Emanuel
2006-03-19, 19:43
Meditera, rensa sinnet på tankar, upplev nuet, inte så svårt som det låter ;)
Jag kan mycket väl tänka mig att regelbunden meditation är av godo. Det som gäller, precis som med träning och mycket annat, är att få in det i sin vardag. Och det är ingen dum tanke, men antagligen ändå lättare sagt än gjort. Men en bra idé tycker jag

Kwon
2006-03-19, 19:57
Hoho jag får helt knasiga tankegångar på kväll och nattetid.

Jag skriver mkt bättre också då, på dagtid har jag svårt att få inspiration vanligtvis.

Fantasin är så mycket bättre vid dessa tider.

Griip
2006-03-19, 20:02
När en tanke uppstår se in i dess sanna natur och den skall försvinna

Nåt sånt sa Dalai Lama eller vem det nu var jag läste en halv bok med. Skitbra :)

Pata
2006-03-19, 21:09
Mmm, upplevt liknande. Pröva att läsa böcker till sängs. Efter ett tag blir det svårt att hålla fokus på läsandet och vips .... :sleep:

HenrY
2006-03-19, 21:13
När jag inte kan somna brukar jag sätta mig o spela gitarr eller piano!
Har märkt att kreativiteten är bra mycket bättre på kvällen, speciellt rätt sent innan läggdags!

Slimfit
2006-03-19, 22:04
Ett knep jag alltid hade som liten när jag inte kunde somna var att jag tänkte tillbaka på någon semester och försökte återskapa den in i minsta detalj. Alltså verkligen tänkte på hur det luktade, vad vi gick, vad jag åt osv.

Annars är boktipset det jag själv använder mig av numera om jag mot förmodan skulle ha svårt att somna :sleep:

n1tro
2006-03-19, 22:19
När jag inte kan somna brukar jag sätta mig o spela gitarr eller piano!
Har märkt att kreativiteten är bra mycket bättre på kvällen, speciellt rätt sent innan läggdags!

jag brukar alltid skriva mina uppsatser som vi får i läxa sent på kvällen/natten ... är mkt mer filosofisk av mig då känns det som *screwy* , allt bara flyter ner liksom.. .alla tankar och allt man har inom sig

Sheogorath
2006-03-19, 22:22
Alltså jag tycker att Zopiklon/Imovane är guld, vad du än nu tycker om sömnfarmaka. Eller om det bara är problem med insomnandet och inte med hela sömncykeln, Stilnoct.

Garnax
2006-03-19, 22:39
Tänk på problemet innan du lägger dig.

Tänk igenom alla möjliga sernarion, alla möjliga lösningar, hur det löser sig bäst
och hur det kan lösa sig sämst.

Gå igenom allt.

När du sedan lägger dig och börjar spinna så vet du redan vad du kom
fram till när du tänker i just den vinkeln.

Så jag jag, ända sättet att kunna släppa något.

Diana
2006-03-19, 23:03
Obs flummvarning på detta :D men det funkat skitbra för mej hur jobbiga problem/tankar jag än haft när ja ska sova: blundar och visualiserar en svart boll med en vit mindre boll innuti, och tvinga koncentrationen att stanna på den lilla vita bollen, om ja märker tankarna börjar vandra tvingar ja tillbaka dom till fokus på den vita bollen om och om och om igen, riktigt jävla uttråkande och effektivt.

Håller med om att träning gör gott för sömnen =) dra ner på koffein och göra saker som inte bidrar till så mkt sinnesintryck direkt innan sömn :thumbup:

H.Emanuel
2006-03-20, 08:41
Alltså jag tycker att Zopiklon/Imovane är guld, vad du än nu tycker om sömnfarmaka. Eller om det bara är problem med insomnandet och inte med hela sömncykeln, Stilnoct.
Har inga invändningar mot sömnmedel, men var mer ute efter saker förutom det som folk tar till

Tolkia
2006-03-20, 08:53
Är det något jag INTE rekommenderar så är det att sätta sig framför datorn. Jag vet att det är frestande (det ligger väldigt nära till hands för mig när jag är rastlös), men jag tycker att det verkar som om det på något sätt varvar upp en mentalt, även om det inte är speciellt krävande fysiskt. Bättre då att läsa, se på TV eller göra något konkret; typ sortera papper.