Visa fullständig version : Pirater attackerade krigsfartyg
Pudzianovski
2006-03-19, 16:31
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,795649,00.html
:laugh: :thumbup:
jag tror det handlar om en fet miscalculation från piraternas sida; kompisen tyckte dom var idioter som inte kände igen ett krigsfartyg, men det är inte direkt så att fartygen idag har 300mms kanoner som man lätt kan känna igen dom på eller för den delen anta att alla människor sett krigsfilmer och vet hur krigsfartyg bör se ut :)
undra om dom verkligen trodde att dom skulle ha ngn chans.. eller ja, varför skulle de annars börja skjuta mot skepp som är otroligt mycket större än deras lilla båt?
Pudzianovski
2006-03-19, 16:41
Pirat nr 1: -Åh..ett amerikanskt krigsfartyg. De har säkert jättemycket pengar och mat ombord och absolut inga vapen alls.
Pirat nr 2: -fan va gott, det här är vår turdag!
:confused: :D
Hahah, kan se det framför mig. Dom sitter i sin roddbåt med AK-47or och amerikanarna svarar med en jättekanon *DUMDUMDUMDUMDUM*
Piraterna var ju ändå relativt tungt beväpnade med b la automatkarbiner och raketgevär (pansarbrytande?).
Planen kanske var tänkt att skjuta iväg några RPG-bumpor på ett längre avstånd och smitit, för att skrämma upp jänkarna lite?
Eller så förlorade de bara en dum vadslagning på hamnkrogen kvällen innan.
christian
2006-03-19, 16:53
Tja, piraterna ger ju sig på det mesta. Troligtvis var dessa herrar inte intelligensreserven... =)
Har sett film på när ett gäng pirater försöker borda ett transportfartyg och kaptenen helt sonika kör över piraternas båt. Blev bara smulor kvar, och det var ingen liten jolle som detta.
Kebab-Arne
2006-03-19, 16:55
De kan ju som sagt sett fel på långt håll men då borde de ju ha avbrutit? Men kanske var för sent för det.
Eller så tänkte göra en redig chansning, åka inom skotthåll och panga på lite innan de sticker. Hade de sänkt jänkarnas skepp så hade det ju blivit ganska uppmärksamt.
Nitrometan
2006-03-19, 17:36
Eller så är det en helt annan story. Enligt DN sköt de när det amerikanska fartyget skulle borda dem och kolla att de inte var pirater.
En misstänkt pirat dödades av amerikanska flottan utanför Somalia på lördagen.
Två amerikanska skepp från flottan besvarade eld på lördagen mot en grupp misstänkta pirater utanför den somaliska kusten. En dödades och fem skadades, enligt flottan.
Händelsen inträffade i den Indiska oceanen, 40 kilometer utanför Somalias kust. De amerikanska fartygen var där för att genomföra säkerhetsoperationer.
De misstänkte piraterna öppnade eld när amerikanerna planerade att borda deras båtar för en rutinkontroll. En misstänkt pirat dödades och eld utbröt på deras fartyg.
Amerikanerna tog in 12 andra misstänkta, inklusive de fem som skadade. Amerikanerna konfiskerade även en granatkastare och automatvapen.
De somaliska farvattnen är de mest farliga i världen efter att krigsherrar kastade ut den militära diktatorn Mohamed Siad Barre 1991.
Vanligen använder piraterna snabba båtar för att attackera och borda fartyg, inklusive oljetankrar.
Hahah, kan se det framför mig. Dom sitter i sin roddbåt med AK-47or och amerikanarna svarar med en jättekanon *DUMDUMDUMDUMDUM*
mmmm hahaha! Det smattrar litegranna från vattnet, och hörs lite "plong plong" när marinerna går på båten. Dom säger "What da fuck?!" o kollar ut över havet och ser den lilla motorbåten. Några sekunder senare "DUMDUMDUM" och den lilla motorbåten är mystiskt försvunnen!:D
Eller så är det en helt annan story. Enligt DN sköt de när det amerikanska fartyget skulle borda dem och kolla att de inte var pirater.
Blah, nu var ju inte storyn lika rolig längre.
Vem e're på Avatar'n blasr?
hahavaffan
2006-03-19, 20:02
Haha ja jäklar. Bra hanterat av amerikanarna. Svenska flottan hade aldrig skjutit tillbaks. De hade hellre flytt, eller kastat sig över bord.
Svenska flottan hade aldrig skjutit tillbaks. De hade hellre flytt, eller kastat sig över bord.
Vad jag kommer ihåg från 80-talet så var inte flottan så rädd för att använda vapen.
watertouch
2006-03-19, 20:14
Vem e're på Avatar'n blasr?
Kate beckinsale :bow:
Sheogorath
2006-03-19, 20:30
De var säkert bara höga. Synd att de inte sänkte skiten med en riktig fetinggranat och filmade det så att jag kunde ladda ner det från DC och titta på det. Ka-BOM!
De var säkert bara höga. Synd att de inte sänkte skiten med en riktig fetinggranat och filmade det så att jag kunde ladda ner det från DC och titta på det. Ka-BOM! :laugh: :laugh:
stefannn
2006-03-19, 20:40
som vanligt ska svensk media (aftonbladet)...smutskasta usa
Herkulez
2006-03-19, 20:44
De var säkert bara höga. Synd att de inte sänkte skiten med en riktig fetinggranat och filmade det så att jag kunde ladda ner det från DC och titta på det. Ka-BOM!
:laugh:
Pudzianovski
2006-03-19, 20:47
som vanligt ska svensk media (aftonbladet)...smutskasta usa
"Pirater i motorbåt besköt amerikanska krigsfartyg"
Ja, värre smutskastning finns knappt.
Kate beckinsale :bow:
Tänkte väl! :bow: :bow: :bow:
Sheogorath
2006-03-19, 20:58
Sonny, Herkulez: *hint* Apache helicopter in Iraq.mpg *hint*
Khat.
Edit: Damn you, Sho-hoo.
Sheogorath
2006-03-19, 21:16
Khat.
*nickar* Precis min tanke.
Edit: ;)
Piraterna var ju ändå relativt tungt beväpnade med b la automatkarbiner och raketgevär (pansarbrytande?).
Planen kanske var tänkt att skjuta iväg några RPG-bumpor på ett längre avstånd och smitit, för att skrämma upp jänkarna lite?
Eller så förlorade de bara en dum vadslagning på hamnkrogen kvällen innan.
:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.