Visa fullständig version : Nybörjar/ungdomsträning för styrkelyft?
Klubben har beslutat att satsa på ungdomsrekrytering till styrkelyft där jag och en annan kille har sagt oss villiga att lägga tid för att hjälpa till med träning av dessa. Tidsmässigt har vi tänkt oss ca 1 tim var i veckan för regelrätta möten/träning där vi informerar och hjälper dom att komma igång med rätt träning och utförande av denna. Utöver detta kommer alla lyftare naturlitvis finnas behjälpliga för råd osv under normal klubbträningstid.
Frågan är bara vad har ni i andra klubbar för erfarenheter kring träning för nybörjare/ungdomar inom sporten?
Jag har ett antal punkter man kan ta upp på resp träff, men hur mycket bör man gå in på styrkelyft istället för allmän motionsträning? samt hur förbereder man dom tränande att komma in i styrkelyften utan att pressa på dom en prestationsidrott?
1. Vilken träning ger resultat förslag på övningar samt visa hur dom går till. Låt alla få träna på tekniken i dessa övningar. Träningsprogram med förslag.
2. Presentation av bänkpresslaget. Lära ut bänkpress hur man lyfter.
3. Kost vad/när/hur. (enkel kost, inget kosttillskottstjafs osv)
4. Doping och dess bieffekter
5. Specifik träning för knäböj och marklyft vad man bör tänka på och hur man grundtränar sin styrka
6. Grundläggande tävlingsregler i resp lyft, hur klubben gör vid tävlingar osv.
7. Arrangera en ”minitävling” för gruppen
Känns lite som dessa punkter är för inriktade på prestation, men samtidigt vill jag få in styrkelyften i deras träning.
Styrkebyggare
2006-03-19, 09:26
Basic, basic. Lära ut grundhållningen i böj och bänk. Mycket uppmuntran när de sätter ett fint lyft (oavsett vikt). Tycker inte att man nödvändigtvis behöver lägga så mycket tid i början - det får inte bli för jobbigt.
Sedan lite träningsförslag. Kosten kan man oftast vänta med lite om de inte frågar eller äter uppenbart katastrofalt. Nybörjarna skall känna till vad som gäller ang doping redan innan de börjar träna.
Sedan gärna en nybörjartävlig med "snälla" domare som inte nitar på lite snedpressar eller småsaker. De mer detaljerade reglerna kommer eftersom.
Ja... så får det löpa på. Introducera utrustning om det är aktuellt (ev har de redan provat på tävlingen) och se till att alla klubbmedlemmar uppmuntrar och hjälper till. Framförallt på de första tävlingarna är det viktigt med mycket hjälp, support och uppmuntran.
Styrkebyggare
2006-03-19, 09:37
Ett litet förtydligande kring "snälla" domare; På rookietävlingen skall naturligtvis inte småfelen ignoreras, utan vid t.ex. snedpress, halvtaskigt åtlydd signal etc så informerar domaren om att det troligen hade blivit underkänt på officiell tävling, men att lyftaren får det med sig "idag". Fäller gör man bara på stora fel (djupet i böj, rövlyft/stopp i bänk mm).
Det skall vara roligt att tävla, och det är viktigt att rookietävlingen främst fokuserar på detta. Att bli nitad på detaljer som man kanske inte har full förståelse för är ingen rolig förstakontakt med en sport.
Ja det är nog lite så, men hur lägger man nivån styrkemässigt? peppa dom att köra tyngre eller hålla nere prestationerna men bättre tekniskt och därmed kanske även kväva lite av intresset?
kosten har jag bara av erfarenhet hört ungarna prata om i aftonbladet stil, därför tänkte jag en enkel information om att äta regelbundet, skolmat, mat hemma,rejäl frukost osv inte propsa på kolhydrater eller något sådant.
Tävlingar hade jag tänkt vänta lite med förutom kanske någon intern tävling inom gruppen. Sen kanske man kan få med intresserade till någon riktig tävling som deltagare el åskådare, tyvärr har vi inte möjlighet att anordna riktiga tävlingar själva då lokalen är för liten och den riktiga hallen måste bokas mer än 1 år i förväg.
Ett litet förtydligande kring "snälla" domare; På rookietävlingen skall naturligtvis inte småfelen ignoreras, utan vid t.ex. snedpress, halvtaskigt åtlydd signal etc så informerar domaren om att det troligen hade blivit underkänt på officiell tävling, men att lyftaren får det med sig "idag". Fäller gör man bara på stora fel (djupet i böj, rövlyft/stopp i bänk mm).
Det skall vara roligt att tävla, och det är viktigt att rookietävlingen främst fokuserar på detta. Att bli nitad på detaljer som man kanske inte har full förståelse för är ingen rolig förstakontakt med en sport.
:thumbup:
Hm, i min klubb finns det inga aktiva lyftare alls förutom jag och 2 ungdomar till, saken som är sjukt jonnig som riktat dödar motivationen är allt runtomkring lyftningen som måste tas hand, alla papper och grejjs, tävlingar är ännu värre, fara iväg ensamma genom hela jävla landet, lite sluddrigt men saken jag vill komma in på är att slippa allt runtomkring, och kunna inrikta sig på lyftningen.
Hm, i min klubb finns det inga aktiva lyftare alls förutom jag och 2 ungdomar till, saken som är sjukt jonnig som riktat dödar motivationen är allt runtomkring lyftningen som måste tas hand, alla papper och grejjs, tävlingar är ännu värre, fara iväg ensamma genom hela jävla landet, lite sluddrigt men saken jag vill komma in på är att slippa allt runtomkring, och kunna inrikta sig på lyftningen.
Ni är rejält kaxiga (På ett bra sätt.) som sätter igång tävlingsverksamheten på egen hand. Det är inte så många som är i er ålder som sköter allt själva och det är en erfarenhet som ni kommer att ha stor nytta av i framtiden.
Jag vet att det är fler än jag som följer ert arbete och hoppas att allt ska gå bra. :thumbup:
Bubbe: Lösa idéer.
Teknik är viktigare än hur mycket det är på stången vid träningen men ha ett pass i månaden där de får känna på lite tyngre vikter (Med bra teknik så klart.), det är främst för att förhindra att de testar själva när ni inte är med.
Vita lampor är viktigare än viktresultatet vid tävlingar första året.
Nitrometan
2006-03-19, 13:41
Jättebra initiativ bubbe!!!
Man måste ha några som är intresserade av att jobba med ungdomar. Tonåringar kräver tålamod.
Det krävs en balans mellan styrka och teknik.
Vissa är mer viktkåta än andra. Där måste man lägga tid och kraft på att få dem att fatta att teknik = mer vikt på stången (senare).
Tycker du verkar ha funderat igenom det och har vettiga punkter på din lista.
Tänk på att SL är en individuell sport också, även om man vill ha en lagkänsla i klubben, de måste lära sig att coacha sig själva att styra sin egen träning. De ska inte bara springa och fråga ledraren vad de ska göra i nästa set hela tiden.
Ni är rejält kaxiga (På ett bra sätt.) som sätter igång tävlingsverksamheten på egen hand. Det är inte så många som är i er ålder som sköter allt själva och det är en erfarenhet som ni kommer att ha stor nytta av i framtiden.
Jag vet att det är fler än jag som följer ert arbete och hoppas att allt ska gå bra. :thumbup:
Känns riktigt kul me sån respons:)
tack! !
Absinteh
2006-03-19, 13:46
Vilken ålder pratar vi?
Vilken ålder pratar vi?
Är frågan till mig?
14-19år i första hand.
Nitro:hm, ja träffarna är främst tänkt att inspirerar dom yngre att börja träna för SL. Har haft ett jättedåligt gensvar när jag bara har pratat med dom som tränar om dom inte vill börja med styrkelyft, brukar oftast vara "får se när jag har blivit starkare" el "jag vill inte träna så mycket, vill bygga muskler istället".
Att ha en sk komigång grupp tänkte jag kunde sas putta över dom som skulle vilja börja men inte riktigt törs. Om två ungdomar blir intresserade och börjar tävla, så är faktiskt bara det ett jättelyft (Vi är ju bara 3 aktiva SL idag).
Mycket bra initiativ!
Det jag spontant kommer att tänka på är att det är jätteviktigt att alla som kommer vara involverade i deras träning är överens om hur träningen ska genomföras. Det finns inget mer förvirrande än att få olika tips och åsikter från alla håll och man själv inte kan avgöra vad man ska lyssna på.
Våran klubb är inne i andra/tredje terminen med ungdomsatsningen. Ett bra sätt att locka ungdomar är att gå till olika skolor och kontakta gympalärarna för att typ anordna en friluftsdag eller liknande hos er. Det är inga problem att få unga intresserade inom lyftning, problemet är att hålla dem intresserade. Det funkar inte nöta böj / mark / bänk-teknik i över en timma, det är ju skittråkigt.
Mitt råd är att försöka en lekfull stämning med inslag av disciplin. Dra gärna skämt och va barnslig men när det kommer till kritan t.ex vid ett set marklyft så ska det va deadserious från och med att man har slagit på magnesia. Föregå gärna med gott exempel själv.
Även va noga med språket och kommentarerna. Är ni flera tränare så ska ni vara ense om ordval vid eventuell beskrivning av något utförande. Samma ord ska nötas in i skallen gång på gång. Kommentera inte för mycket på en gång heller, för mycket information leder enbart till disstraktion = noll nytta. Jobba tålamodigt med få detaljer tills det verkligen sitter i ryggmärgen och hoppa över till nästa detalj.
Ja, det finns fruktansvärt mycket att ta upp men ännu en gång se till att ha KUL på träningen.
Ja juste, det finns risk att dem tramsar runt och rycker lite i stänger och hantlar då och då under passet. Låt dem göra det. Oftast handlar det om små "interna tävlingar" som typ hur många chins dem klarar eller pressa i axelpress. Det kan vara alltifrån liten till stor motivations källa beroende på relation mellan lyftarna/ungdomarna. Så låt dem hållas, gärna notera vilka som är 'tävlingsmänniskor' och vilka som är 'whimps' för det lär du behöva veta framöver.
Jag tar till mig av allt ni skriver här! tack!
Hoppas vi kan omsätta det i praktiken också.
stahlberg
2006-03-19, 18:20
För det första gratulerar jag till ett mycket bra initiativ. Det har kommit fram många tänkvärda tankar i tråden redan. Idéer kan ni säkert också få från Jönköpings SK, som jag anser arbetar fördeömligt med ungdomsverksamhet.
För det första gäller det att rekrytera nya ungdomar. Någon nämnde t.ex samarbete med skolorna. Detta är ett sätt. I varje fall gäller det att få ungdomar till träningssalen.
Styrketräning lämpar sig SYNNERLIGEN VÄL för ungdomar. Ungdomar vill gärna bli starka.
Sedan gäller det att hålla kvar dem. En tränare/ledare/instruktör som följer med ungdomarnas träning hjälper dem för det första att minimera misstagen, och tack vare detta att utvecklas snabbare (vilket enligt min åsikt är det som verkligen ger motivation i styrketräning). För det andra så är det tränarens uppgift att handleda och vägleda adepterna : dessa vet ingenting om träning. Det är INTE fel att vägleda dem in i SL. Detta kommer tvärtom att motivera dem, och göra deras träning målinriktad. Med detta menar jag naturligtvis inte att man ska tvinga dem att börja med SL. Men lägg fram olika alternativ, presentera alternativet SL på ett "läckert sätt". Föreslå att de åtminstone till att börja med satsar på SL. Snart kommer du att ha ett lämpligt antal SL-inriktade ungdomar.
Satsa också särskilt på dem som vill satsa på SL. Motionärerna kommer och går. När bollen börjat rulla är det troligt att ungdomarna rekryterar sig själva, via kompisar. Många är med bara något år, men de mest talangfulla blir kvar. Var inte rädda för att låta dem tävla, först mot "sig själva", sedan mot andra. Framförallt i ungdomsklassen kan en någorlunda god talang rätt så lätt komma upp till medaljnivå.
Under min "inlärningstid" som tränare, som pågick ungefär 1980-90, så hade vi massor av SL-are i vår klubb. Man kan säga att vi hade stor bredd (kavntitet), men - trots ett antal FM-medaljer - liten topp (kvalitet). Men det var jätteroligt, och ungdomarna (jag vågar påstå att jag under åren 1980-90 hade ungefär 100 personliga ungdomsadepter, totalt alltså) var både inspirerade och inspirerande.
Det lönar sig dock inte att på egen hand ta hand om alltför många. Åtminstone för mig tog orken slut. Efter en tids vila beslöt jag "komma igen", och satsa på kvalitet istället för kvantitet (hade under åren 1993-2004 7 adepter, av vilka ingen blev sämre än andra i nationella mästerskap och 4 deltog i internationella tävlingar). Detta var ett (för mig) lämpligt antal, dels pga tidsbrist. Men är ni flera kan ni dela på dem, och låta en del av dem träna självständigt.
Var som sagt inte rädd för att vägleda ungdomarna in i SL. Berätta gärna mer om satsningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.